تاریخ امروز31 فروردین 1403

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست

همه ما یک برنامه روزانه خاص برای مراقبت از پوستمان داریم که گاهی بدون آگاهی و فقط از روی عادت آنها را انجام می‌دهیم. بسیاری از افراد در این برنامه اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند که یا باعث آسیب رساندن به پوستشان می‌شود و یا باعث می‌شود که محصولاتی که مصرف میکنند و کارهایی که انجام می‌دهند تاثیرگذاری لازم را نداشته باشد. در این مطلب اشتباهات رایج در مراقبت از پوست را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

لایه برداری بیش از حد

استفاده بیش از حد از محصولات لایه‌ بردار وسوسه انگیز است اما اشتباه بزرگی است زیرا در طولانی مدت یک لایه از پوست را از بین می‌برد. در نتیجه پوست شما، بیشتر در معرض آسیبهای محیطی و صدمات ناشی از نور خورشید قرار میگیرد که هر دوی اینها از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک در پوست هستند. بنابراین بیشتر از دو تا سه بار در هفته از لایه بردارها استفاده نکنید.

با آرایش به رختخواب رفتن

اگر یک شب از شدت خستگی آرایش صورت خود را پاک نکردید و به رختخواب رفتید اشکالی ندارد اما اگر این مساله رویه زندگی شما شود، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوید. اگر موقع خواب، آرایش خود را پاک نکنید آرایش در منافذ پوست شما نفوذ کرده و آنها را مسدود می‌کند که در نتیجه آنها بزرگتر به نظر می‌رسند. هنگامی که سطح کلاژن‌سازی در پوست کاهش پیدا می‌کند، این منافذ دیگر به راحتی به حالت اولیه خود برنمی‌گردند. در نتیجه باید حتما هر شب پیش از رفتن به رختخواب به طور کامل آرایش خود را پاک کنید.

استفاده از پاک کننده آرایشی نامناسب

 ممکن است شما آرایش خود را به طور منظم پاک کنید اما از پاک کننده نامناسبی استفاده کنید. پاک‌کننده‌ای انتخاب کنید که ترکیبات مناسبی داشته باشد مانند آنتی اکسیدان برای حفاظت از پوست، اسید سالیسیلیک برای تمیز کردن عمقی منافذ و مرطوب کننده.


اگر پوستی حساس دارید، سری به مقاله چگونه از پوست‌های حساس مراقبت کنیم؟ بزنید.

استفاده از بالش پنبه‌ای

بهتر است از بالش ابریشمی استفاده کنید. ساتن یا ابریشم آسیبهای دائمی به پوست را کاهش می‌دهد. به طور کلی در اثر اصطکاک مداوم صورت با بالش، صدماتی به چهره وارد می‌شود اما آسیبهای ناشی از اصطکاک با بالش پنبه بسیار بیشتر است.

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست

استفاده نکردن از ضد آفتاب به طور روزمره

استفاده از ضد آفتاب فقط برای ساحل نیست. در تمام روزها و حتی روزهای ابری هم باید ضدآفتاب بزنید. محصولات ضد آفتاب بهترین راه برای جلوگیری از پیری زودرس پوست هستند.  ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر است و طیف گسترده باشد که به این معنی است که از پوست شما در مقابل اشعه UVA (و همچنین UVB) محافظت می‌کند. توصیه می‌شود که کرم ضد آفتاب را به گردن خود نیز بمالید.

استفاده از برسهای آرایشی کثیف

برسهای آرایشی خود را به طور مرتب بشویید در غیر این صورت پوست شما بیش از آنچه فکر می‌کنید آسیب می‌بیند. آلودگی محیطی، گرد و غبار و لوازم آرایشی باقیمانده روی برسها به مرور زمان باعث این آسیب می‌شود پس، از تمیز بودن همیشگی آنها اطمینان حاصل کنید.

رعایت نکردن ترتیب در استفاده از محصولات مراقبت از پوست

یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از پوست این است که ترتیب استفاده از محصولات را به درستی نمی‌دانیم و رعایت نمی‌کنیم در نتیجه آنها به درستی جذب پوست نمی‌شوند و تاثیرگذاری لازم را ندارند. به طور کلی بهتر است اول سرم‌ها را استفاده کنید، بعد لوسیون و در آخر کرم ‌هایی مانند کرم دور چشم را بزنید. اما توجه کنید که در بسیاری موارد ترکیبات این محصولات با یکدیگر جور در نمی‌آید و یا حتی تاثیر یکدیگر را خنثی می‌کنند، بنابراین بهترین کار این است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا در انتخاب نوع محصولات و ترتیب زمانی استفاده از آنها شما را راهنمایی کند.


اگر می خواهید سیاهی زیر چشمتان از بین برود، سری به مقاله روشهایی برای از بین بردن حلقه سیاه زیر چشم بزنید.

استفاده از ملحفه و روبالشی کثیف

ملحفه و به خصوص روبالشی شما همیشه آلوده به انواع باکتری و آلودگی است. چربی طبیعی موهای شما و محصولاتی که برای موهایتان استفاده می‌کنید، روبالشی شما را آلوده می‌کند و هنگامی که در خواب غلت می‌زنید، به پوست صورت شما هم نفوذ کرده و باعث انسداد منافذ آن می‌شود. به همین دلیل باید هفته‌ای یکبار آنها را عوض کرده و با آب داغ بشویید تا کاملا ضدعفونی شوند. به خصوص کسانیکه پوستهای چرب و مستعد به آکنه دارند باید این نکته را کاملا رعایت کنند.

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست

مرطوب نکردن پوستهای چرب

یک سوءتفاهم همیشگی در رابطه با پوستهای چرب وجود دارد؛ افرادی که پوستهای چرب دارند از زدن مرطوب کننده اجتناب می‌کنند و این بزرگترین اشتباه است. رطوبت پوست ربطی به چربی آن ندارد و پوستهای چرب نیز نیاز به آبرسانی دارند در غیر این صورت دچار مشکلات ناشی از خشکی پوست می‌شوند. تجربه نشان داده افرادی که مرطوب کننده با ترکیبات مناسب مانند هیالورنیک اسید استفاده می‌کنند چربی پوستشان متعادل‌تر می‌شود. پس به خاطر داشته باشید که مرطوب‌کننده‌ها، رطوبت به پوست شما اضافه می‌کنند نه چربی.


اگر هنوز نوع پوستتان را نمی‌دانید، مقاله نوع پوست شما چیست؟ بهترین گزینه است.

شستن صورت با آب داغ

آب داغ چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و آن را خشک می‌کند. در پوست خشک علائم چین و چروک به سرعت ظاهر می‌شود. بنابراین سعی کنید پوست خود را با آب گرم متمایل به ولرم بشویید.

استفاده بیش از حد از محصولات مراقبت از پوست

یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از پوست، استفاده از تعداد زیادی محصول با کاربردهای متنوع است که فکر میکنیم همه آنها برای ما ضروری است. اما باید دقت کنید که پوست شما برای جذب مواد مختلف یک ظرفیت کم و مشخص دارد و استفاده از محصولات بسیار زیاد و متنوع به معنی تاثیرگذاری بیشتر نیست و حتی گاهی باعث ایجاد لطماتی به پوست می‌شود. به عنوان مثال اگر شما چندین محصول با ترکیباتی مانند رتینول، گلایکلیک یا سلیسیک اسید مصرف کنید، احتمالا پوست شما دچار حساسیتهایی خواهد شد. بهتر است فقط چند محصول محدود را انتخاب کنید و برای چند هفته آنها را بطور مداوم استفاده کنید و برای دیدن نتایج صبور باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.