تاریخ امروز31 فروردین 1403

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

کاملا واضح است که یک کرم ضد آفتاب مناسب، لازمه داشتن پوست سالم در تمام طول سال است. اما درست مانند دیگر محصولات مراقبتی مانند کرم دور چشم، ضد لک، مرطوب کننده و …، نکات زیادی برای خرید کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد که باید آنها را بدانید و نسبت به رعایت آن‌ها اقدام کنید. جالب است بدانید یک نوع کرم ضد آفتاب برای همه مناسب نیست و این کرم‌ها از تنوع بالایی برخورداری هستند، زیرا افراد مختلف نیازهای متفاوتی هم دارند. برای مثال ممکن است بعضی افراد، فقط برای استفاده روزانه به یک کرم ضد آفتاب نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به دنبال کرم‌هایی هستند که در مقابل آب و یا عرق مقاوم باشند. البته نوع پوست شما نیز در این انتخاب بسیار تعیین‌کننده است.

در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا، بهترین و مناسب‌ترین کرم ضد آفتاب را برای خود انتخاب کنید.

اصطلاحات مورد استفاده در کرم‌ ضد آفتاب

 

آیا تفاوت میان UVB و UVA را می‌دانید؟ تفاوت میان ضدآب بودن و مقاوم در مقابل آب را چطور؟ آیا فکر میکنید 30  SPF  برای شما مناسبتر است یا 80 SPF؟ در این بخش این اصطلاحات را برای شما توضیح می‌دهیم تا با آنچه که بر روی لیبل‌ کرم‌های ضدآفتاب نوشته می‌شود به خوبی آشنا شوید.

  • SPF (فاکتور محافظت در مقابل نور خورشید)

بگذارید این فاکتور را با یک مثال ساده اما کاربردی برای شما عزیزان شرح دهیم. به عنوان مثال، اگر پوست شما به طور معمول بعد از 10 دقیقه در خورشید سوزانده می‌شود، 15 SPF بدون اینکه پوستتان را بسوزاند، به شما این امکان را می‌دهد که در حدود 150 دقیقه یا 15 برابر حالت عادی، در  زیر نور خورشید بمانید.

حال شاید فکر کنید که 80 SPF بسیار بهتر از 50 SPF است؟ سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید که داده‌های کافی برای تائید این قضیه وجود ندارد و SPFهای بالای 50 تفریبا همگی یک میزان اثرگذاری داشته و تفاوت چندانی در آنها وجود ندارد. بنابراین آخرین دستور این سازمان این بوده که حداکثر مقدار SPF را بر روی لیبل‌ کرم‌های ضد آفتاب به صورت 50 SPF + بنویسند.

بهترین ضد آفتاب

 


مقاله معرفی محصولات مراقبت از پوست اون را در روژه مگ بخوانید.

  • UVA (اشعه ماورای بنفش A)

بد نیست بدانید، حدود 95 درصد این اشعه به سطح زمین می‌رسد. این اشعه شدت کمتری از UVB دارد اما بیشتر به پوست نفوذ می‌کند و در روند پیری و افزایش چین و چروک‌ها نقش مهمی دارد.

  • UVB (اشعه ماورای بنفش B)

هر دو اشعه ماورای بنفش در زمان 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، کوتاه‌تر و شدیدتر هستند. اما UVB به لایه‌های سطحی اپیدرم بیشتر آسیب می‌رساند که منجر به قرمزی و آفتاب سوختگی پوست می‌شود. و نهایتا این اشعه خطر ابتلا به بیماری سرطان را به شدت افزایش می‌دهد.

  • طیف گسترده یا Broad Spectrum

به این معناست که این کرم ضد آفتاب، از پوست شما در مقابل هر دو اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند.

  • کرم ضد آفتاب شیمیایی

این کرم‌ها با استفاده از فیلترهای شیمیایی از پوست شما در مقابل جذب اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کنند. همچنین این مواد شیمیایی را معمولا مواردی مانند avobenzone, oxybenzone, Mexoryl SX and XL Tinosorb M تشکیل می‌دهند.

  • کرم ضد آفتاب معدنی

معمولا سفیدرنگ هستند و از مواد معدنی برای محافظت از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش استفاده می‌کنند. حساسیت‌زایی کمتری دارند و برای پوست‌های حساس و مستعد آلرژی بسیار مناسبند.

  • PHOTOSTABLE

در مقابل نور آفتاب تغییر نمی‌کنند و خواص خود را از دست نمی‌دهند.

  • مقاوم در مقابل آب WATER-RESISTANT

این عبارت به معنای قابلیت ماندن ضدآفتاب بر روی پوست و حفظ میزان SPF آن است. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه داده که از این عبارت بر روی لیبل‌ها استفاده شود زیرا معتقد است هیچ کرم ضد آفتابی به معنای واقعی کلمه ضد آب (WATERPROOF) نیست.

  • ضد آکنه

ضد آفتاب‌های ضدآکنه منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و به خصوص در پوست‌های چرب و مستعد آکنه مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

بهترین ضد آفتاب

نکات مهم در خرید کرم ضد آفتاب

 

خب تا اینجا سعی کردیم شما را با اصطلاحاتی که ممکن است هنگام خرید ضد آفتاب با آنها روبرو شوید آشنا کنیم. در ادامه نکاتی را برای انتخاب بهتر این محصولات مطرح می‌کنیم.

  • حداقل 30 SPF، از پوست شما در برابر 97٪ از اشعه‌های UVB خورشید محافظت می‌کند. SPF های بالاتر برای پوست‌های حساس که به سادگی می‌سوزند بهتر است، اما به خاطر داشته باشید که این افزایش اثرگذاری و محافظت خیلی چشمگیر نیست. مثلا SPF 15 محافظت 93٪ دارد، اما 30 تاثیر دو برابری ندارد. توصیه می‌شود حداقل SPF 50 را استفاده کنید اما اصراری هم بر استفاده از SPF های بالاتر وجود ندارد. در واقع هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد، SPF های بالاتر از 50 محافظت خیلی بیشتر و موثرتری داشته باشند.

 

  • به طور کلی باید از ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده کرمی که قصد خرید آن را دارید، آگاهی داشته باشید. قسمت اول مقاله را با دقت بیشتری بخوانید تا بدانید که هر فاکتور ذکر شده در لیبل محصول چه معنایی دارد و کدام یک برای شما اولویت بیشتری دارد.

 

  • نوع پوست خود را در نظر بگیرید. بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کسانی که پوست خشک، چرب و حساس دارند تولید شده است. افرادی که پوست خشک دارند باید محصولی را پیدا کنند که مواد تشکیل دهنده‌ای مانند گلیسیرین، لانولین، روغن، سیلیکون (مانند دی متیکون) و آلوئه ورا داشته باشد و از اسپری‌ها یا ژل‌های ضد آفتاب با الکل جلوگیری کنند. برای پوست‌های چرب، لوسیون‌ها یا ژلهای سبک با مواد تشکیل دهنده‌ای مانند سیلیکا و یا ایزودودکین، بهترین هستند. برای پوست های حساس، کرمهای ضدحساسیت و بدون عطر و رایحه خوب هستند، مانند کرم‌های ضد آفتاب با مواد معدنی و همراه با دی اکسید تیتانیوم و یا زینک اکسید. از محصولات دارای الکل و مواد نگهدارنده نیز باید اجتناب شود.

 

  • پوست‌های مبتلا به بیماری روزاسه و مستعد آلرژی نباید از کرم‌هایی که الکل دارند استفاده کنند اما کسانی که مشکل آکنه دارند و پوستشان چرب است بهتر است از محصولات حاوی الکل استفاده کنند تا کمی پوستشان را خشک کند. اما به طور کلی بهتر است همیشه شرایط حال حاضر پوست خود را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال اگر الان در حال درمان آکنه های خود هستید احتمال دارد که پوستتان به دلیل استفاده از داروهای دیگر خشک شده باشد به همین دلیل بهتر است از ضد آفتابهای معمولی و کرمی استفاده کنید.

 

  • اگر به میزان کافی از ضد آفتاب استفاده نکنید، آنطور که باید و شاید جواب نمی‌گیرید. استفاده کافی و به اندازه، از فاکتورهای مهم در تاثیرگذاری این کرم‌هاست. پیشنهاد می‌شود به اندازه حدود 7 تا 9 قاشق چایخوری برای کل بدنتان و حدود 1 قاشق چایخوری برای صورت و گردنتان استفاده کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. همچنین هنگام خرید به تاریخ انقضای آن حتما دقت کنید. این محصولات معمولا بین 2 تا 3 سال پس از تولید منقضی می‌شوند، پس اگر استفاده زیادی ندارید از تیوب‌های کوچکتر استفاده کنید.

 

  • جالب است بدانید، بهترین راه استفاده از کرم ضد آفتاب این است که قبل از هرگونه آرایش و همراه با مرطوب‌کننده آن را به صورت، گردن و حتی گوش‌هایتان بزنید. برروی لیبل بسیاری از کرم پودرها و کرم های آرایشی زیرسازی پوست، نوشته شده که SPF دارند اما اینکه فکر کنید می‌توانید از آن‌ها به جای ضد آفتاب استفاده کنید، کاملا تفکر اشتباهی است و محصولات آرایشی به هیچ عنوان جایگزین خوبی برای ضد آفتاب‌ها نیستند و آن کارایی را نخواهند داشت. بنابراین از زدن مقدار کافی ضد آفتاب پیش از هرگونه آرایش غافل نشوید. به علاوه حتما در طول روز لازم است که ضد آفتاب را مجددا استفاده کرده و تمدید کنید. بهترین راه این است که آرایش خود را کاملا پاک کرده و مجددا آرایش کنید اما برای بسیاری عملا این کار امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل بهتر است از اسپری‌های تثبیت آرایش که حاوی SPF هستند استفاده کرده و هر چند ساعت یک بار آن‌ها را برروی صورتتان اسپری کنید.

بهترین ضد آفتاب

  • نهایتا کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که واقعا دوست داشته باشید از آن استفاده کنید و حس خوبی به شما بدهد. ممکن است کرمی همه فاکتورهای لازم را داشته باشد اما واقعا علاقه‌ای به استفاده از آن نداشته باشید. همین باعث می‌شود که آن را از برنامه روزانه مراقبت از پوستتان حذف کنید. همچنین برخی کرم‌ها رایحه خوبی یا رنگ زیبایی دارند که همین ویژگی‌ها ممکن است شما را به استفاده مداوم تشویق کند.

 

در آخر دقت کنید که ماندن در آفتاب ممکن است برای دقایقی لذت بخش باشد اما پس از چند دقیقه به طور جدی آسیب‌هایی به پوست شما وارد می‌کند. ضمن اینکه کرم ضد آفتاب به طور 100 درصد نمی‌تواند از شما در مقابل آسیب‌های نور خورشید محافظت کند و در کنار آن باید از لباس مناسب، عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار نیز استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.