تاریخ امروز9 فروردین 1403
سلامت ناخن در ایمنی بدن

از سلامت ناخن ها به سلامت عمومی بدن برسید

بدن انسان به گونه ای طراحی شده که اگر در نقطه از بدن مشکلی وجود داشته باشد، می توان نشانه های آن را در سطوح مختلف بدن مشاهده کرد. به طور مثال از طریق شکل ناخن ها می توان فهمید که آیا بدن انسان در سلامت کامل است یا خیر. اگر دوست دارید در این باره اطلاعات خود را افزایش دهید پس مطالب امروز را تا انتها مطالعه کنید. چرا که امروز قصد داریم درباره سلامت ناخن در ایمنی بدن صحبت کنیم.

 

ناخن ها با سلامت کدام یک از اعضای بدن ارتباط دارند؟

ماهک هر یک از ناخن ها به قسمت یا قسمت هایی از بدن ارتباط دارند. یعنی در صورت بروز مشکل برای هر یک از آن ها می توان از تغییر ظاهر ناخن ها متوجه شد. به قاعده ی هر ناخن که ناحیه ای کم رنگ و روشن است ماهک ناخن گفته می شود. عملکرد ماهک هر یک از ناخن ها و ارتباط آن ها با اعضای بدن بدین صورت است:

 

ماهک ناخن انگشت کوچک

به طور کلی ناخن کوچک بدون ماهک است یا ماهک آن بسیار کوچک است، به شکلی که به سختی دیده می شود. عملکرد کلیه ها، روده کوچک و قلب با ماهک این ناخن در ارتباط است. در نتیجه اگر روی این ناخن ماهک بزرگی وجود داشته باشد بدین معناست که مشکلی برای یک از این اعضا به وجود آمده باشد. شایع ترین دلیل بزرگ شدن ماهک ناخن کوچک، بالا بودن فشار خون است.

 

ماهک ناخن انگشت حلقه

دستگاه تناسلی و سیستم لنفاوی بدن با ماهک ناخن انگشت حلقه ارتباط دارد. اما زمانی که ماهک آن به شکل غیر عادی بزرگ شود نشان دهنده ی وجود مشکلات معده و گوارش است.


حفظ سلامت دستگاه گوارش با مصرف پری بیوتیک ها


 

ماهک ناخن انگشت وسط

سلامت ناخن در ایمنی بدن برای ماهک انگشت وسط نیز صدق می کند؛ زیرا با عملکرد مغز و سیستم قلب و عروق مرتبط است. برخلاف ناخن های دیگر که بزرگ بودن ماهک نشان از وجود مشکل بود؛ اما در این انگشت زمانی که ماهک وجود نداشته باشد باید نگران بود. چرا که ناشی از مشکلات عروقی و فشار خون بالاست.

 

ماهک ناخن انگشت سبابه

انگشت سبابه با حلق، گوش، بینی، روده و لوزالمعده در ارتباط است. اگر به انگشت سبابه کسانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند دقت کنید می بینید که ماهک روی ناخن آن ها بسیار کوچک است و یا اصلا به طور کامل ناپدید شده است.

 

ماهک ناخن انگشت شست

ماهک ناخن انگشت شست هم با سلامت ناخن در ایمنی بدن مرتبط است. چگونگی عملکرد شش ها و طحال بستگی به شکل ماهک این ناخن دارد. بدین معنا که هر چه بزرگتر باشند یعنی مشکلی در این قسمت های بدن وجود دارد. در افراد سیگاری و کسانی که فشار خون بالا دارند ماهک بزرگ تر است. البته دقت داشته باشید که ماهک ناخن انگشت شست به نسبت سایر انگشت ها بزرگتر بوده و حدودا 25 درصد از کل ناخن را دربر می گیرد.

سلامت ناخن در ایمنی بدن

چه زمانی باید نگران سلامت ناخن در ایمنی بدن بود؟

زمانی که ماهک هر ناخن بیش از اندازه بزرگ باشد؛ باید در خصوص سلامتی خود نگران بود. در حالت عادی ماهک هر ناخن نباید بیش از یک سوم کل ناخن را درب بگیرد. پس زمانی که از این میزان تعرض کرد بهتر است برای انجام آزمایشات و چکاپ به پزشک مراجعه کرد. از شایع ترین مشکلاتی که از ظاهر ناخن ها قابل تشخیص است، می توان به مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون پایین یا بالا و همچنین اختلالت ضربان قلب اشاره کرد. گاهی در ورزشکاران نیز این ماهک ها دیده می شود که این موضوع به دلیل فعالیت بسیار بالای آن هاست. بر اساس مطالعات صورت گرفته، در خصوص سلامت ناخن در ایمنی بدن مشخص شد افرادی که استرس بالایی دارند نیز ماهک های بزرگی روی ناخن های خود خواهند داشت.


عادت هایی که شما را از افسردگی دور می کند


 

کوچک بودن ماهک برخی از ناخن ها به چه علت است؟

همانطور که بزرگ بودن ماهک ناخن دلیل بر وجود یکسری مشکلات است، کوچک بودن آن نیز می تواند ناشی از مشکلات دیگری باشد. به طور مثال افرادی که فشار خون پایینی دارند، دارای اختلال گردش خون هستند و یا سیستم ایمنی آن ها آسیب دیده است. به طور کلی فاقد ماهک ناخن هستند یا این که به ندرت دیده می شوند. کاهش سوخت و ساز بدن، کمبود آهن و کمبود ویتامین B12 نیز در این موضوع بی تاثیر نیست.

وجود خطوط افقی پراکنده و متقاطع روی ماهک ناخن ها می تواند ناشی از مشکلات قند خون یا دیابت باشد.

 

آیا نبود ماهک ناخن طبیعی است؟

بسیاری از افراد در خصوص نبود ماهک روی ناخن های فرزندانشان نگران می شوند. در حالی که با بالا رفتن سن احتمال این که روی ناخن ها ظاهر شوند بسیار زیاد است؛ پس جای هیچ نگرانی نیست. جالب است بدانید که نبود ماهک روی ناخن می تواند طبیعی باشد. چرا که برخی از افراد به دلایل فیزیولوژیکی هیچ گاه روی ناخن هایشان ماهک نخواهند داشت و با هیچ مشکلی نیز روبه رو نخواهند شد.

البته دقت داشته باشید که اگر در گذشته روی ناخن هایتان ماهک داشته، اما حالا ناپدید شده اند باید این مشکل را پیگیری کنید. چرا که به احتمال زیاد دچار گردش خون غیر طبیعی شده اید.

سلامت ناخن در ایمنی بدن

تغییر رنگ ماهک نشان از چه بیماری هایی است؟

تغییر رنگ ماهک ناخن نیز از دیگر مواردی است که باید نگران سلامتی بدن بود. از شایع ترین بیماری هایی که نشانه های آن روی ماهک ناخن نمایان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهک خاکستری

در صورتی که ماهک خاکستری شود نشان از خستگی شدید، اختلال در هضم و جذب مواد مغذی دارد.

  • ماهک سفید

ماهک ناخن به طور طبیعی سفید است. به شکلی که رنگ آن از رنگ پوست بسیار روشن تر خواهد بود.

  • ماهک بنفش

کمبود اکسیژن و گردش خون پایین که معمولا با سرگیجه و سردرد همراه است باعث بنفش شدن ماهک ناخن ها می شود.

  • ماهک صورتی یا قرمز

رنگ صورتی یا قرمز روی ماهک ناخن ها نشان از کمبود فعالیت جسمانی و مشکلات شش است.

 

نتیجه گیری

ناخن ها معمولا به طور طبیعی دارای ماهک هستند که اندازه آن ها نباید بیش از یک سوم از ناخن ها را دربر بگیرد. در صورتی که اندازه آن بزرگتر یا کوچک تر از این میزان باشد و یا این که رنگ آن ها هر رنگی به غیر از سفید باشد نشان از وجود مشکلات و بیماری است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.