تاریخ امروز9 فروردین 1403

راهنمای خرید مرطوب کننده پوست

به طور کلی وقتی می‌خواهیم یک مرطوب کننده برای پوستمان انتخاب کنیم، گیج و سردرگم می‌شویم و در نتیجه نمی‌توانیم تصمیم درست و مناسب را اتخاذ نمائیم. البته جای تعجب هم ندارد. درست مانند دیگر محصولات مراقبت از پوست مانند انواع کرم ضد لک، کرم دور چشم و …، مرطوب‌کننده‌ها نیز معمولا از تنوع نسبتا بالایی برخودار هستند و ممکن است ده‌ها نمونه از آن‌ها را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی مشاهده کنیم. همچنین وجود انواع کرم ها، لوسیون ها و روغن‌ها، این انتخاب را برای ما بیش از پیش دشوار کرده است. همین دغدغه و معضل، باعث شده است تا موضوع این مقاله اختصاصی را به راهنمای خرید مرطوب کننده پوست اختصاص دهیم تا با رعایت چند نکته کلیدی، به راحتی بتوانید مرطوب کننده مناسب خودتان را انتخاب کنید.

مرطوب کننده پوست چگونه عمل می‌کند؟

قبل از هرچیزی، بهتر است شما عزیزان را با نحوه‌ی عملکرد محصولات مرطوب کننده پوست آشنا کنیم. بدون تعارف، پاک کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها مانند دیگر محصولات مراقبتی(کرم ضد لک، ضد آفتاب و …) جزو مهم‌ترین فراورده‌های پوستی محسوب می‌شوند و برای نرم کردن پوست‌های خشک، رطوبت را در کمترین زمان ممکن به لایه بیرونی پوست می‌رسانند.

جالب است بدانید یک سری عناصر کلیدی ثابت و حائز اهمیت در ترکیبات محصولات مرطوب کننده باید وجود داشته باشند که شامل پترولاتوم، روغن معدنی، لانولین و دی متیکون. گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین و ویتامین‌ها هستند که هرکدام از آن‌ها باتوجه به ماهیتی که دارند، باعث جذب آب به لایه بیرونی پوست خواهند شد.

مرطوب کننده پوست

همچنین برخی از مرطوب کننده‌ها حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) نیز هستند که پوست مرده را به مرور زمان از بین خواهند برد. توجه داشته باشید که در صورت داشتن پوست خشک، AHA ها انتخاب خوبی برای شما هستند.


راهنمای خرید کرم ضد آفتاب را در روژه مگ بخوانید.

مرطوب کننده پوست مناسب شما

ممکن است لازم باشد برای انتخاب یک مرطوب‌کننده مناسب پوستتان، آزمون و خطا کنید. بنابراین صبور باشید. در صورت خرید و پیروی از این دستورالعمل ها، مطمئن باشید می‌توانید به نتیجه مناسیب برسید.

به پنج ماده اول تشکیل دهنده مرطوب‌کننده دقت کنید

مواد تشکیل دهنده بسیاری از مرطوب‌کننده‌های مناسب عبارتند از لانولین، گلیسیرین یا پترولاتوم. وجود گلیسیرین احتمالا کمتر از لانولین موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شود. همچنین توصیه میشود که یک مرطوب کننده که توسط یک شرکت معتبر ساخته شده است را انتخاب کنید.

مرطوب ‌کننده‌ای انتخاب کنید که حاوی کرم ضد آفتاب باشد

حفاظت از پوست در مقابل آفتاب، یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا پوستتان جوان بماند. بنابراین یک مرطوب کننده و آبرسان با ضدآفتاب SPF 30 و بالاتر می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. این محصول را برای گردن خود نیز استفاده کنید. زیرا گردن هم در معرض نور آفتاب و پیری است.

انتخاب باتوجه به نوع پوست

پوست صورت نازک‌تر و حساس‌تر است، بنابراین توصیه می‌شود که از مرطوب کننده مخصوص صورت استفاده کنید و در واقع از همان مرطوب‌کننده‌ای که برای بدن استفاده می‌کنید، برای صورتتان استفاده نکنید. پیشنهاد می‌کنیم مرطوب‌کننده‌ای بخرید که روی آن عبارت non-comedogenic  قید شده باشد. زیرا این نوع محصولات منافذ صورت را مسدود نخواهند کرد. اگر می‌دانید که پوست حساس و مستعد آلرژی دارید، حتما باید مرطوب‌کننده‌های ضد آلرژی بخرید. همچنین اگر پوستتان چرب است، مرطوب‌کننده آنتی آکنه و فاقد چربی استفاده نمائید. در مقابل اگر پوست خشک دارید، محصولی غنی‌تر یا سنگین‌تر انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که در تابستان ممکن است نیاز به یک لوسیون سبک داشته باشید و در زمستان یک کرم یا پماد استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.

قبل از خواب یک مرطوب کننده حاوی رتینول به صورتتان بزنید

حال به چهارمین مورد اشاره می‌کنیم.  رتینول، ویتامین A برای پوست شما است و به دلیل ماهیتی که دارد، سرعت سلول‌های پوستی برای جایگزین شدن را افزایش خواهد داد. معمولا پیشنهاد می‌شود آن را با نسخه تهیه کنید اما پیش از استفاده حتما دقت باشید که ممکن است باعث سوزش پوست، قرمزی پوست و یا خشکی آن شود.

مرطوب کننده پوست

استفاده از نسخه پزشک

اگر پوست شما بسیار خشک است، از پزشک بخواهید که برایتان یک مرطوب ‌کننده مناسب تجویز نماید و آن را از داروخانه یا فروشگاه‌های اینترنتی محصولات مراقبت از پوست تهیه کنید. این مرطوب کننده‌ها حاوی اسید لاکتیک AHA هستند، که لایه خارجی پوست شما را نرم خواهند کرد. همچنین AHA  مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک می تواند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. به این نکته مهم توجه کنید، اگر سوزش، قرمزی یا خارش را تجربه کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین برخی از این کرم‌ها در عمق پوست، بیشتر نفوذ می‌کنند و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتری دارند.


مقاله آشنایی با محصولات ضدپیری و ضدچروک را در روژه مگ بخوانید.

انواع کلی محصولات مرطوب‌کننده

 

1- اسپری صورت

به طور کلی این اسپری‌ها پایه آب دارند و حاوی ویتامین‌های لازم برای پوست هستند. البته این محصولات همه رطوبت لازم برای پوست را تامین نمی‌کنند اما برای شاداب نگاه داشتن پوست در طول روز و تازه ماندن آرایش بسیار مناسب هستند. اسپری‌های صورت یک نوع تونرهای آبرسان محسوب می‌شوند که در صورت استفاده صحیح و مداوم، موجب درخشانی و شفاف شدن پوست شما خواهد شد.

نحوه صحیح مصرف: ابتدا صورتتان را به خوبی تمیز و پاکیزه نمائید. سپس اسپری را به پوست خود بزنید. توجه داشته باشید که این اسپری را با فاصله 10 تا 15 سانتی‌متری از صورتتان اسپری کرده تا مواد به صورت آهسته جذب شوند. بد نیست به یک نکته مهم و اساسی اشاره کنیم. اگر در فصل تابستان از این محصول استفاده کردید، بهتر است اسپری‌هایی را خریداری کنید که ترجیحا دارای ماهیتی طبیعی باشد و عصاره‌ها و روغن‌های طبیعی در ساختار و فرمولاسیون آن دیده شود. در مقابل و برای فصل‌های سرد، پیشنهاد می‌شود از محصولاتی استفاده نمائید که بتوانند مواد مغذی را به پوست شما برسانند.

2- سرم

اگر پوست ترکیبی دارید و یا نگران برخی دیگر از مشکلات پوستی خود مانند چین و چروک و تیرگی‌ها هستید، می‌توانید با استفاده از سرم‌ها  این مسائل را به راحتی حل کنید. البته برای انتخاب یک سرم مناسب از متخصص پوست حاذق مشاوره بگیرید. به این دلیل که همه سرم ها خاصیت مرطوب کنندگی ندارند و این مسئله کاملا به نوع سرمی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

نحوه صحیح مصرف: در ابتدا باید بگوییم که معمولا از سرم‌های مرطوب کننده، بهتر است بین 1 تا 2 بار در روز استفاده کنید. حال اگر پوستتان به مقدار زیاد حساس نباشد، بعد از شستن کامل صورت و خشک کردن آن، دقیقا زمانی که پوست هنوز مرطوب است، از سرم استفاده کنید.

در مقابل اگر پوست حساسی دارید، 10 تا 15 دقیقه بعد از شستن صورت باید صبر کنید و بعد از آن می‌توانید از محصولتان استفاه نمائید. به صورت کلی و براساس تحقیقات انجام شده، بهترین حالت برای مصرف سرم این است که برای قسمت های مختلف صورت مثل بینی، پیشانی و گونه، یک قطره یا مقداری که سطح پوست را بپوشاند، سرم استفاده کنید. سپس به آرامی حداقل به مدت 30 ثانیه به حالت ضربه ای روی پوست بزنید.

3- لوسیون

اگر با ساختار این محصولات تاحدودی آشنا باشید، باید بدانید که لوسیون‌ها معمولا  سبک هستند و مانند دیگر محصولات مراقبتی مانند کرم، سنگین و غنی نیستند و تقریبا برای همه افراد مناسب و قابل استفاده خواهند بود. همچنین اگر در انتخاب یک مرطوب‌کننده مناسب شک دارید، احتمالا یک لوسیون می‌تواند برایتان بهترین گزینه باشد. ضمن اینکه پس از استفاده، اثر خاصی از براقی و درخشندگی را برجای نخواهد گذاشت و حالتی مات به پوست شما می‌دهد.

نحوه صحیح مصرف: بازهم باید پوستتان را به خوبی پاکیزه کنید. سپس مقداری از لوسیون را روی قسمت مورد نظر یا دست‌هایتان ریخته و به بدنتان بمالید. به این نکته جالب توجه داشته باشید که اگر قبل از استفاده از لوسیون، دست‌هایتان را گرم کنید، این محصول بهتر و در مدت زمان کمتری جذب پوستتان خواهد شد.

مرطوب کننده پوست

4- کرم

اصولا کرم‌ها از لوسیون‌ها و سرم‌ها، سنگین‌تر و غنی‌تر بوده و برای کسانی که دوست دارند پوستشان رطوبت بیشتری داشته باشد، مناسبند. در این میان کسانی که پوستشان خشک‌تر است، باید از کرم‌های سنگین‌تر استفاده کنند و اصولا در فصل زمستان هم، استفاده از کرم‌های سنگین‌تر لازم و ضروری است. همچنین برخی از این کرم‌ها حاوی مواد و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها هستند که باعث می‎‌شوند علاوه بر رطوبت، پوست مواد لازم مفید و مغذی دیگر را نیز دریافت کند.

نحوه صحیح مصرف: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اگر کرم‌های مرطوب کننده را به درستی مصرف کنید، به طرز معجزه‌آسایی آبرسانی پوست شما افزایش خواهد یافت. در این میان، سعی کنید از این کرم‌ها در زمان‌های مشخص روز استفاده کرده و بعد از اصلاح صورت و دوش گرفتن، بهترین موقع برای استفاده از این محصولات است.

5- کرم شب

کرم‌های شب معمولا سنگین‌تر هستند و در نتیجه بر روی پوست درخشندگی و براقی ایجاد خواهند کرد. این نوع از کرم‌ها، حاوی ترکیبات ضد پیری و ضد چین و چروک هستند و دلیل این مسئله هم، این است که در سنین بالاتر پوست خشک‌تر می‌شود و ترکیب مرطوب کننده و ضدپیری کمک زیادی به افراد میانسال می‌کند.

نحوه صحیح مصرف: همان‌طور که از نام این محصولات مشخص است، باید از آن‌ها در شب استفاده کنید. زیرا در این مواقع پوست شما در حال استراحت خواهد بود. ابتدا پوستتان را به خوبی تمیز نموده و بعد از ماساژ دادن کرم بر روی پوست، به خوبی جذب آن خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی نمودیم، مانند دیگر محصولات مراقبتی(ضد آفتاب، کرم ضد لک و …) الفبای انتخاب یک مرطوب کننده مناسب را به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن برای شما عزیزان بگوییم. همچنین نحوه استفاده و مصرف صحیح این محصولات را ذکر کرده و شما با خواندن این مطلب می‌توانید به راحتی در بین تعداد انبوه مرطوب‌ کننده‌های موجود در بازار، محصول مناسب پوست خود را انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.