تاریخ امروز9 فروردین 1403

زمان مناسب استفاده از محصولات مراقبت از پوست در یک شبانه‌روز

هنگامی که از چین و چروک‌ها، لک‌ها و نشانه‌های دیگری از پیری پوست صحبت می‌کنیم، زمان یک دشمن تمام عیار محسوب می‌شود. در چند سال اخیر علم کرونوفارماکلوژی رو به رشد و گسترش است. این علم به این مساله میپردازد که اثرگذاری داروها چگونه تحت تاثیر ساعت بیولوژیک بدن و تغییرات دوره‌ای آن قرار می‌گیرد و به این ترتیب سعی در بهینه سازی درمان‌های دارویی دارد. به این ترتیب با استفاده از محصولات مراقبت‌ از پوست مناسب در زمان مناسب می‌توانید مزایا و اثرگذاری آنها را بهبود ببخشید که این امر منجر به برطرف شدن بهتر و سریعتر علائم پیری می‌شود. در این مطلب این مساله را به خوبی بررسی می‌کنیم.


اگر سیاهی زیر چشم دارید، سری به مقاله روشهایی برای از بین بردن حلقه سیاه زیر چشم بزنید.

مراقبتهای پوستی در ساعات اول صبح

  • اگر صبح‌ها با چهره خسته خود مواجه می‌شوید، دلیلش تنها کمبود خواب نیست. بازسازی سلولهای پوستی و تولید سلولهای نو – فرآیند طبیعی لایه برداری پوست – در طول زمان و با افزایش سن، کاهش می‌یابد. این تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت این فرایند در حالی که در خواب هستید، کمتر هم می‌شود. وجود سلول های قدیمی و مرده در لایه بالای پوست باعث کدر شدن پوست شما می‌شود. برای روشن شدن پوستتان، هرروز با استفاده از یکی از این گزینه‌ها سلولهای مرده را از پوست خود پاک کنید.
  • با استفاده از فیس براشهای برقی صورت خود را تمیز کنید. این براش‌ها صدها بار در ثانیه در جهت عقربه‌های ساعت و بر خلاف آن میچرخند و با این روش تمامی منافذ پوست را از هر نوع آلودگی پاک می‌کنند. پیشنهاد می‌شود هر روز صبح به همراه یک پاک کننده صورت مناسب از این براشها استفاده کنید.
  • برای شکستن پیوندهای بین سلول‌های مرده پوست و از بین بردن آنها، از یک پاک کننده با ترکیبات شیمیایی استفاده کنید. گلوکوزامین، اسید سالیسیلیک و اسید گلایکولیک از جمله عناصر مهم و موثر در این پاک کننده‌ها هستند.. هشدار: بهتر است از محصولات حاوی اسیدهای مذکور و ترکیبات حاوی رتینول به طور همزمان استفاده نکنید، زیرا ممکن است حساسیت زا باشند.
  • به آرامی سلول های مرده را با یک عامل فیزیکی، مانند دانه های جوجوبا، حذف کنید. دقت کنید که برخی مواد خشن به خصوص دانه های گیاهی میتوانند منجر به ایجاد حساسیت در پوست شوند.

زمان مناسب استفاده از محصولات مراقبت از پوست در یک شبانه‌روز

تقویت قدرت دفاعی پوست

سطوح هورمون کورتیزول در بدن در صبح به نقطه اوج می‌رسد. این هورمون به پوست کمک می‌کند تا در مقابل عوامل زیست محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی مقاومت کند. برای محافظت از پوست و به حداکثر رساندن این قدرت دفاعی در طی روز، کارهای زیر را انجام دهید:

  • از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. هنگامی که فاکتور محافظت در برابر نور خورشید یا همان SPF برای یک محصول تعیین می‌شود، در واقع تاثیرگذاری آن محصول هنگام تماس مستقیم با پوست آزمایش و مشخص شده است. بنابراین اگر این محصول را بر روی دیگر محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی استفاده کنید، به همان اندازه موثر نیست. یکی از شایع‌ترین اشتباهاتی که افراد میکنند این است که کرم مرطوب کننده را قبل از کرم ضد آفتاب به صورت میزنند و به همین دلیل، محصول ضد آفتاب کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین حتما ضد آفتاب را به طور مستقیم و قبل از محصول دیگری به پوست خود بمالید و یا ضد آفتابی انتخاب کنید که در ترکیبات خود مرطوب کننده هم داشته باشد. همچنین از پوست ظریف زیر چشمانتان غافل نشوید اما خیلی هم به خط مژه نزدیک نشوید.
  • در ابتدا با یک سرم آنتی اکسیدان شروع کنید. بله، در پاراگراف قبل گفتیم که همیشه باید با کرم ضد آفتاب شروع کنید. اما هیچ مقداری از SPF از پوست در مقابل تمام آسیب های UV محافظت نمی‌کند. از آنجایی که آنتی اکسیدان ها اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌کنند و رادیکال های آزاد را خنثی می‌کنند، بهتر است از یک سرم آنتی اکسیدان قبل از ضد آفتاب خود استفاده کنید. به جز این سرم هیچ چیز دیگری پیش از ضد آفتاب استفاده نکنید.

    اگر پوستی خشک دارید، حتما سری به مقاله روش‌های مبارزه با خشکی پوست در زمستان بزنید.

  • به طور مداوم از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. در طول روز و هر زمان که در پوست خود احساس خشکی کردید حتما پوست خود را مرطوب کنید. اگر پوست خیلی خشکی دارید، ضدآفتاب با ترکیبات مرطوب کننده برایتان کافی نخواهد بود و حتما باید یک کرم مرطوب کننده جداگانه داشته باشید.

زمان مناسب استفاده از محصولات مراقبت از پوست در یک شبانه‌روز

مراقبتهای پوستی در شب

در هنگام خواب، پوست شما نیز استراحت می‌کند. دانشمندان میزان رطوبتی که در طی شبانه روز از پوست خارج می‌شود را اندازه گیری کرده و متوجه شده‌اند که این میزان در شب افزایش می‌یابد. پوست در طول روز سعی می‌کند که رطوبت و آب را در خود نگه دارد اما شب که فرا می‌رسد، استراحت کرده و میزان زیادی از این رطوبت را از دست می‌دهد. اما این آزمایشات به این نتیجه رسیده‌اند که مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست هم در این ساعات، به راحتی جذب می‌شوند، محصولات ضد چروک نیز زمانی که در هنگام خواب استفاده می‌شوند، موثرتر هستند. بنابراین توصیه می‌شود که محصولات مراقبت از پوست را در شب، زمانی که حفاظت از خورشید مورد نیاز نیست حتما استفاده کنید. برای بهبود برنامه مراقبت از پوست خود اقدامات زیر موثر است:

  • با سرم شروع کنید. این محصولات برای روز یا شب بسته به فرمولشان مناسب است. این سرمها مانند یک نوشیدنی انرژی زا برای پوست هستند.
  • چروک های صورت خود را با ترکیبات کلاژن سازی مانند پپتیدها و رتینول یا اسید رتینوئیک هدف قرار دهید. را انتخاب کنید. محصولات حاوی رتینول بازسازی سلولی را سرعت می‌بخشد.
  • برای مبارزه با چین و چروک و یا سایر مشکلات پوستی از ترکیبات سبکتر شروع کنید. با ترکیبات بسیار قوی اگرچه در بازه زمانی کوتاه نتیجه بهتری می‌گیرد اما ممکن است پوست شما به این ترکیبات واکنش خوبی نشان دهد و دچار آلرژی و حساسیت شود و به همین دلیل ممکن است درمان را نیمه کاره رها کنید.اگر از کرم شب حاوی رتینول استفاده می‌کنید از دو یا سه بار در هفته شروع کنید تا پوست خود را به این ماده عادت دهید. یا اگر رتینول برای شما مناسب نیست، از ترکیبات حاوی پپتیدهای کلاژن ساز استفاده کنید زیرا آنها عموما باعث تحریک پوست نمی‌شوند.
  • در هنگام خواب هم از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید. پوست نیز مانند تمام اندام های بدن از طریق فرآیندهای متابولیک خود، رادیکال های آزاد ایجاد می‌کند – نه فقط زمانی که در معرض نورخورشید قرار دارد-. بنابراین بهتر است، سرم و یا کرم شب شما نیز حاوی آنتی اکسیدان باشد.
  • به یاد داشته باشید پوست اطراف چشم شما نازک و آسیب پذیر است و به راحتی دچار چین و چروک و یا حساسیت می‌شود. برای این ناحیه حتما کرم دور چشم مناسب انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که از ترکیبی استفاده می‌کنید که واکنش های پوستی در این منطقه را به حداقل می‌رساند.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.