تاریخ امروز6 اردیبهشت 1403

راهنمای تشخیص نوع پوست شما

هنگامی که می‌خواهید نوع پوست خود را تشخیص دهید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که همه چیزهایی را که قبلا شنیده‌اید فراموش کنید! آنچه که توسط فروشندگان لوازم آرایشی ، کارشناسان زیبایی، مجله‌های مد و حتی برخی از متخصصین پوستی آموزش داده می‌شود، احتمالا نادرست وگیج کننده است و یا طوری طراحی شده که به سادگی شما را به خرید محصولات بیشتر و بیشتر راغب کند. در این مطلب سعی می‌کنیم با یک راهنمایی درست و جامع به شما کمک کنیم تا نوع پوست خود را بشناسید.

 

چگونه نوع پوست خود را در سریعترین زمان تشخیص دهیم؟ راهنمای تشخیص نوع پوست

یکی از روش های متداول استفاده از دستمال کاغذی است؛ که البته باید گفت خیلی دقیق نیست. اما به دلیل راحت بودن و سریع بودن مورد استفاده اکثریت قرار می گیرد. روش استفاده از دستمال کاغذی به این صورت است :

1- ابتدا صورت خود را با دستمالی تمیز خشک کنید، تا چربی یا رطوبت اضافی آن گرفته شود.

2- صورت خود را با آب و صابون بشویید و یا از پاک کننده های ملایم استفاده کنید، سپس آن را کاملا خشک کنید.

3- حداقل تا 1 ساعت بعد از شست و شو به صورت خود هیچ چیزی نزنید؛ از کرم مرطوب کننده و محصولات بهداشتی تا لوازم آرایشی . حتی صورت خود را با آب نشویید تا پوست به حالت طبیعی خود بازگردد.

4- با استفاده با یک دستمال کاغذی تمیز روی پیشانی خود را،  یک بار به حالت افقی و یک بار عمودی بکشید.

اگر :

  • روی دستمال کاعذی کمی لکه های زرد رنگ مشاهده کردید و هنگام کشیدن دستمال کاغذی، حالت نرم و چسبنده ای را احساس کردید؛ احتمالا پوست چربی دارید.
  • روی دستمال کاغذی کمی دانه های سفید و یا پوسته مشاهده کردید و همچنین هنگام کشیدن دستمال، احساس اصطکاک و یا خشکی کردید؛ احتمالا پوست خشکی دارید.
  • اگر حس کردید که نمی توانید تشخیص دهید پس ممکن است پوستتان مختلط باشد.

با کشیدن دستمال احساس سوزش کردید و یا درد لایه های زیرین پوست داشتید، احتمالا پوستی حساس دارید. البته کسانی که پوست حساس دارند نوع پوست خود را به دلیل حساسیت بالای آن می شناسند

 

به مفهوم “نوع پوست” دوباره فکر کنید

همانطور که گفتیم هنگامی که در حال کشف نوع پوست خود هستید، ابتدا باید همه آنچه که قبلا خوانده یا شنیده‌اید را فراموش کنید. در حالی که طبقه‌بندی معمول چرب، خشک، ترکیبی و پوست حساس اساسا خوب و درست است، اما این دسته‌بندی، انواع مختلف مشکلات و یا مسائل دیگر که بر روی نوع پوست تاثیر می‌گذارند را در نظر نمی‌گیرد. این موارد شامل آکنه، آسیبهای ناشی از نور خورشید، قرمزی و التهاب، منافذ مسدود شده یا ترکیبی از این مشکلات می‌شود. همچنین این دسته بندی اولیه، درجه و میزان نوع پوست را هم در نظر نمی‌گیرد. به عنوان مثال، خشک تا بسیار خشک، چرب تا بسیار چرب، یا چرب و خشک همزمان.


آقایان این مطلب را از دست ندهند. نکات مهم در مراقبت از پوست آقایان چیست؟

گیج کننده است؟ بله اما تشخیص نوع پوست شما فوق العاده مهم است، زیرا همه چیز را در مورد بافت و انواع محصولاتی که باید استفاده کنید را به شما می‌گوید. هر چه بیشتر در مورد نوع پوست خود بدانید، بیشتر می توانید به پوست خود کمک کنید تا ظاهری نرمال و طبیعی داشته باشد و هدف اصلی هم همین است.

راهنمای تشخیص نوع پوست

محصولات مراقبت از پوست بر نوع پوست شما تاثیر می‌گذارد

محصولات مراقبت از پوست شما می‌تواند نوع پوست واقعی شما را پنهان کند. هنگامی که محصولات حاوی مواد قوی و محرک استفاده می‌کنید، آنها می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند که به طور معمول در پوست شما وجود ندارد.

به عنوان مثال، اگر شما پوست خشک دارید با استفاده از محصولات اشتباه، پوستتان خشکتر و پوسته پوسته می‌شود یا اگر مبتلا به آکنه هستید و از محصولاتی حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید، بعید به نظر میرسد که مشکلات پوستیتان و منافذ مسدود شده آن تحت کنترل قرار گیرد و یا حتی ممکن است بدتر شود. اگر پوست چرب داشته باشید و از محصولات حاوی نرم کننده پوست استفاده کنید، پوستتان چربتر می‌شود. اگر ترکیبی از محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات سخت و خشک و نرم‌کننده‌ها را استفاده می‌کنید، ممکن است پوستتان ترکیبی شود. به همین دلیل است که می‌گوییم شما می‌توانید نوع پوست طبیعی خود را با محصولات اشتباه تغییر دهید

آنچه باید در نظر بگیرید این است که تمام انواع پوست باید از این موارد اجتناب کنند:

  • الکل صنعتی
  • ترکیبات نامناسب مانند مندول، نعناع، ​​اکالیپتوس، روغن مرکبات، آب مرکبات، اسطوخدوس و … ترکیبات غیرمحرک و ملایم تنها انتخاب مناسب برای همه است!
  • رطوبت دهنده‌های سنگین (مگر اینکه پوست بسیار خشک دارید)
  • عطر (طبیعی یا مصنوعی، حتی با اصطلاح “روغن های ضروری”)
  • اسکرابهای قوی
  • پاک‌کننده‌های بسیار قوی

 

نحوه تشخیص نوع واقعی پوست شما در راهنمای تشخیص نوع پوست

هنگامی که شما استفاده از تمام مواد تشکیل دهنده و محصولات مشکل ساز را بر روی پوست خود متوقف کردید، نوع پوست واقعی شما، خود را نشان می‌دهد. حالا شما می‌توانید نگاه دقیق‌تر و درستتری به پوست خود داشته باشید و آن را بهتر بشناسید! پیش از اینکه آینه خود را بیرون بیاورید و نگاهی دقیق تر داشته باشید بهتر است چهره خود را با یک تمیزکننده ملایم شستشو دهید، تونر مناسبی که حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد بازسازی کننده پوست است را بزنید و سپس 15 تا 30 دقیقه صبر کنید تا واکنش پوست خود را ببینید. اگر نشانه‌های چربی به سرعت روی پوست شما ظاهر شد، پوست شما چرب است. اگر پوست شما شروع کرد به خشک شدن و احساس کشیدگی در پوستتان داشتید، پوست خشکی دارید. اگر منطقه T صورت شما (منطقه اطراف بینی، چانه و پیشانی مرکزی شما) چرب شد اما پوست قسمت گونه های شما و پایین فک شما نرمال تا ​​خشک بود، پوستی ترکیبی دارید. این شایع ترین نوع پوست است، زیرا هر فردی غدد چربی بیشتری در مرکز چهره خود نسبت به گونه هایش دارد.


برای داشتن پوستی زیبا و درخشان، مقاله 15 روش برای زیبایی پوست صورت را در روژه مگ بخوانید.

اما در مورد پوست حساس چه اتفاقی میافتد؟ با بررسی زیاد متوجه شدیم که همه افراد چه بدانند یا ندانند پوست حساس دارند. این یک واقعیت است که تقریبا پوست همه افراد از محیط آلودگی جذب می‌کند، از لوازم آرایشی تاثیر میگیرد، از نور خورشید آسیب می‌بیند و دچار آسیبها و تغییرات دوره ای می‌شود. همه اینها باعث آسیب پذیر شدن پوست، تحریک و غیر قابل پیش بینی بودن آن می‌شود. با این دیدگاه، به خوبی متوجه می‌شویم که چرا هر کس نیاز دارد با پوست خود به عنوان یک پوست حساس رفتار کند.

 راهنمای تشخیص نوع پوست

نحوه انتخاب محصولات مناسب برای نوع پوست شما

هنگامی که شما در نهایت نوع پوست واقعی خود را کشف کنید، می‌توانید تصمیمات بهتری در مورد محصولاتی که باید استفاده کنید بگیرید. دقت کنید که تمام انواع پوست به کلیه محصولات اولیه و ضروری مراقبت از پوست مانند کرم ضد آفتاب ، پاک کننده صورت ، مواد بازسازی پوست و ضد چین و چروک نیاز دارند، اما ترکیب این محصولات باید بر اساس نوع پوست شما متفاوت باشد. این دستورات کلی می‌تواند برایتان مفید باشد:

اگر پوست چربی دارید، فقط باید از محصولاتی با ترکیب سبک که بافت چرب ندارند مانند ژل‌ها استفاده کنید. هر گونه ترکیب دیگر پوست شما را حساس کرده و باعث انسداد منافذ پوست می‌شود. اگر پوست خشک دارید، فقط باید از محصولاتی مانند لوسیون، کرم یا سرم استفاده کنید. اگر پوست ترکیبی دارید، ممکن است لازم باشد از ترکیب محصولاتی برای مناطق خشک و چرب استفاده کنید. برای پوست خشک، شما نیاز به محصولات نرم کننده و چرب دارید و محصولات با بافت سبک برای مناطق چرب هستند که میتوانید آنها را زیر محصولات مناسب پوستهای خشک استفاده کنید.

در نهایت فراموش نکنید هر محصولی که انتخاب می‌کنید باید ترکیبی مناسب پوستهای حساس داشته باشد بنابراین دور ترکیبات محرک پوست را یک خط قرمز همیشگی بکشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.