تاریخ امروز10 فروردین 1403
دستگاه لیزر موی زائد

مناسب ترین دستگاه لیزر موی زائد کدام است؟

چگونه بهترین نوع دستگاه لیزر موی زائد را پیدا کنید؟ شرکت ها می خواهند نوع فناوری مورد استفاده خود را با اسم گذاری و کد گذاری روی دستگاه ها نام ببرند، اما همیشه به اندازه واضحی توضیح نمی دهند که چه چیزی یک لیزر را از دیگری متفاوت می کند. این دلیلی است که می تواند، انتخاب بهترین دستگاه لیزر مو برای نوع پوست و نوع موی شما را دشوار سازد. اگر بخواهید با هزینه کم نتیجه بهتر و دائمی تری در حذف موهایتان داشته باشید، تنها گزینه شما حذف مو با لیزر است. این روش با تکنولوژی بالا از نور و امواج برای از بین بردن فولیکول مو استفاده می کند و به پوست شما آسیب وارد نمی کند.

دستگاه لیزر موی زائد چگونه مو را از بین می برد؟

از بین بردن موهای زائد به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است ؛ اما امروزه استفاده از لیزر به دلیل اثر ماندگاری که دارد، بسیار پرطرفدار شده است. اشعه‌ی لیزر با برخورد به رنگ‌دانه‌های مو، باعث حذف آن‌ها می‌شود. با گذشت چند دوره‌ی درمان، پیاز مو از بین می‌رود و مجددا رشد نمی‌کند. از دو نوع دستگاه برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود : یکی دستگاه‌ های غیر لیزری بر پایه‌ ی نور که IPL نام دارند و دیگر دستگاه‌ های لیزری که با انواع، مکانیسم‌ ها و طول‌موج‌ های متفاوت، مناسب نوع خاصی از رنگ پوست هستند. با توجه به نوع و رنگ پوست و نوع موهایتان باید از دستگاه های مخصوصی استفاده کنید تا از ضرر ها و خطر های احتمالی جلوگیری کنید و درمان موثری داشته باشید.


در ادامه این مطلب، مقاله آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است؟ بررسی عوارض لیزر را مطالعه کنید

بهترین دستگاه لیزر موی زائد برای پوست های تیره

دستگاه لیزر موی زائد :  Nd: YAG

این دستگاه چگونه کار می کند : این دستگاه لیزر با توجه به اندازه گیری انجام شده در جذب ملانین پوست، و یا میزان نور و حرارت لیزر جذب شده توسط ملانین، رنگدانه در پوست و مو بسیار مناسب است. دستگاه لیزر موی زائد  Nd: YAG  برای حذف مو برای پوست تیره تر از نظر جذب ملانین ضعیف تر است. چه چیزی باعث می شود که این دستگاه مناسب برای پوست تیره تر باشد؟ طول موج های طولانی آن که می تواند ملانین را در مایع اپیدرم به ملانین در موها منتقل کند. با این حال، به دلیل اینکه لیزر از ملانین متمرکزتر است، در موهای نازک یا سفید بسیار موثر نیست.

دستگاه لیزر موی زائد

 

مزایا: همانطور که گفته شد، طول موج های  Nd: YAG  آن را برای پوست های تیره ایمن تر می کند ؛ آن ها همچنین بیشترین پتانسیل را برای از بین بردن مو در پاپیل، ساختار پوسیدگی در پایه فولیکول مو را دارند.

معایب: به دلیل کم بودن جذب ملانین، برای نتایج مطلوب، تعداد جلسات درمان های بیشتری لازم است. درمان با این لیزرها نیز می تواند دردناک تر و موثرتر برای موهای ریز باشد.

نام های تجاری معمولی: Cutera CoolGlide، Cynosure Elite، Candela GentleYAG

 

بهترین نوع دستگاه لیزر موی زائد برای پوست های زیتونی

 

دستگاه لیزر موی زائد : الکساندریت ALEXANDRITE

این دستگاه چگونه کار می کند : این دستگاه حذف موی زائد، دارای طول موج نسبتا طولانی نسبت به برخی از رقبای خود (هر چند نه به اندازه دستگاه Nd: YAG) است، که باعث می شود آن را در طیف گسترده ای از تن پوست، از جمله پوست های زیتونی قابل استفاده کند.

دستگاه لیزر موی زائد

 

 

 

مزایا : مهمترین مزیت الکساندریت، افزایش اندازه سطح مقطع و میزان تکرار ( تعداد دفعات تابش لیزر در زمان ) می باشد، بدین معنی است که می تواند یک منطقه بزرگتر پوست را سریعتر درمان کند. این باعث می شود یکی از سریع ترین دستگاه های موجود باشد.

معایب : با وجود طول موج بلند، هنوز هم جذب ملانین بالا دارد، بنابراین خطر بروز تغییر رنگ و سوختگی در انواع پوست ( هر چند بسیار کم ) وجود دارد.

نام تجاری مشترک: Candela GentleLase، Cynosure Apogee، EpiTouch Plus

 

بهترین نوع دستگاه لیزر موی زائد برای پوست هایی با تن رنگ متوسط

دستگاه لیزر موی زائد : لیزر DIODE

این دستگاه چگونه کار می کند : دیود، یکی از جدیدترین و رایج ترین نوع دستگاه لیزر موی زائد می باشد، برای انواع پوستی که دارای تن رنگ متوسط هستند، طراحی شده است.

 

 

دستگاه لیزر موی زائد

 

 

مزایا: دایود هر دو طول موج کوتاه و بلند را منتشر می کند، بنابراین دارای جذب ملانین خوب است و به عمق فولیکول های مو نفوذ می کند. طول موج های دیگر نیز خطر آسیب پوست را کاهش می دهد.

معایب : اشکال اصلی لیزر دایود، جدید بودن آن است، زیرا هنوز مقدار مناسب داده برای ارزیابی نتایج بلند مدت آن وجود ندارد.

نام های تجاری مشترک: LightSheer، SLP 1000، LaserLite، SopranoXL

 

بهترین نوع دستگاه لیزر موی زائد برای پوست های بسیار نازک و حساس

دستگاه لیزر موی زائد : لیزر RUBY

این دستگاه چگونه کار می کند : به عنوان قدیمی ترین نوع لیزر حذف مو، Ruby دارای میزان جذب ملانین بالاتر از لیزرهای دیگر در بازار است و آن مناسب برای پوست بسیار نازک و حذف موهای نازک و کمرنگ است.

مزایا: در موهای بسیار نازک تاثیر بسزایی دارد.

معایب: به دلیل جذب بالای ملانین، بیشتر در معرض تغییر رنگ پوست قرار می گیرد. به همین دلیل،  فقط باید در پوست بسیار حساس استفاده شود.

 

چه مدل هایی از دستگاه لیزر موی زائد خانگی مناسب هستند؟

با پیشرفت تکنولوزی شما می توانید بسیاری از کارها را در منزل انجام دهید. یکی از این کارها استفاده از دستگاه لیزر موی زائد می باشد، امروزه با ساخت نمونه‌های کوچک‌تر از دستگاه‌های لیزری که مناسب مصارف خانگی‌اند. به راحتی و با مطالعه دفترچه راهنما خودتان و اعضای خانواده می توانید برای حذف موهای خود از این دستگاه های خانگی بهره ببرید.

لیزر خانگی دس (DEESS ) لیزر بدن و صورت مدل سه کاره

دستگاه لیزر موی زائد

لیزر خانگی دس دارای جدیدترین تکنولوژی لیزر خانگی رفع موهای زائد می باشد. مهم ترین ویژگی و کارایی این دستگاه، کارایی چندگانه است. در واقع با تعویض ۳ لامپ رفع موهای زائد، لامپ جوانسازی پوست جهت درمان چین و چروک های سطحی و لامپ رفع جوش و آکنه، کارایی دستگاه تغییر خواهد کرد. این دستگاه را می توانید روی پوست قسمت های مختلف بدن و صورت استفاده کنید.  لامپ رفع موهای زائد برای غیر فعال شدن ریشه های مو به طول دوره درمان ده الی دوازده جلسه نیاز خواهد داشت . ویژگی ها :

  • در طیف وسیعی از تن و رنگ پوست استفاده می شود، شما می توانید سری های آن را تعویض کنید.
  • نسبت به دستگاه های خانگی دیگر دیرتر به نتیجه مطلوب میرسید.
  • با توجه به سه کاره بودن دستگاه قیمت مناسبی دارد.

لیزر بدن فیلیپس Lumea Comfort

دستگاه‌های «لومیا» (Lumea) شرکت نام‌آشنای «فیلیپس» (Philips) بر پایه‌ی تابش پالس‌های نوری (IPL) به ریشه‌ی مو کار می‌کنند. این پالس‌ها باعث ریزش موها می‌شوند و با استفاده‌ی منظم از دستگاه، موها مجددا رشد نمی‌کنند و پوست، صاف و عاری از موهای زائد می‌شود. ویژگی ها :

  • دارای عملکرد خوب و طراحی بسیار سبک می باشد، به دلیل طراحی ارگونومیکی یکی از ساده ترین دستگاه های قابل استفاده است.
  • برای موهای بلوند یا قرمز یا پوست تیره مناسب نمی باشد.
  • با توجه به قیمت دستگاه دارای کیفیتی مناسب می باشد، اما بهترین دستگاه در بازار نیست.

دستگاه لیزر موی زائد تریا مدل 4XTria 4X Hair Removal Laser

دستگاه لیزر موی زائد تریا با طول موج 810 نانومتر، مورد تأیید FDA آمریکا و دارای استاندارد سازمان سلامت و بهداشت اتحادیه‌ی اروپا و کانادا می باشد. لیزر تریا 4X پالس‌هایی از نور لیزر را انتشار می‌دهد که باعث گرم‌شدن رنگ‌دانه‌های درون مو شده و فولیکول مو را غیرفعال می‌کند، به همین دلیل نتایج پایدار و دائمی را ایجاد خواهد کرد و تنها روی موهای قهوه‌ای یا مشکی که دارای رنگ‌دانه هستند، اثر خواهد گذاشت. لیزر به‌کار رفته در Tria 4X دارای قفل هوشمند است که زیر پایه‌ی دستگاه قرار دارد. برای شروع به کار لیزر باید قفل را با نگه‌داشتن حسگر پوست روی ناحیه‌ی موردنظر باز کرد. اگر لیزر برای رنگ پوست مناسب باشد، یک صدا شنیده شده و قفل لیزر باز می‌شود. با فشردن دکمه‌ی پاور می‌توان شدت تابش را در 5 سطح مختلف تنظیم کرد. صفحه‌نمایش دستگاه در بالای آن قرار دارد و تعداد پالس‌ها در هر جلسه، میزان باتری، نشانگر قفل و سطح تابش را نمایش می‌دهد. لیزر تریا مجهز به باتری قابل‌ شارژ است و در حالت اتصال به شارژر کار نمی‌کند. توصیه شده که برای حصول نتیجه‌ی مطلوب به مدت سه ماه، هر دو هفته یکبار از لیزر استفاده شود و در صورت نیاز، دوره‌ی ذکرشده تکرار شود. لیزر تریا برای افرادی با رنگ پوست خیلی تیره یا موی روشن مناسب نیست. ویژگی ها:

  • پنجره تابش کوچکی دارد، پرتو متمرکز در مناطق کوچک پوست برای دقت و کنترل بیشتر تابش می کند.
  • سری قابل تعویض ندارد و یا نمی توانید اندازه محل تابش را برای استفاده در قسمت های بزرگتر پوست تغییر دهید.
  • به دلیل پنجره کوچک تابش برای استفاده روی پوست صورت مناسب می باشد.

لیزر بدن رمینگتون مدل IPL6750

دستگاه لیزر موی زائد

لیزر رمینگتون (Remington) مدل IPL 6750 دارای سه سری مخصوص بدن، صورت و نقاط محدود است. این لیزر با تاباندن پالس‌های شدید نور روی پوست و با بهره‌گیری از فناوری Propluse، ریشه‌ی موها را هدف میگیرد و با غیرفعال کردن فولیکول مو مانع رشد مجدد موها می‌شود. سری مخصوص اصلاح بدن با مساحت 3 سانتی‌متر، در هر فلش سطح بیشتری از پوست را تحت پوشش قرار می‌دهد و به این ترتیب زمان کمتری برای از بین بردن موهای زائد نواحی گسترده‌ی بدن نیاز است. مساحت سری مخصوص صورت و نواحی محدود کمتر بوده و تعداد فلش‌ های آن‌ ها هم با سری بدن متفاوت است. از آنجایی که لیزر برای پوست‌ های خیلی تیره مناسب نیست، ریمنگتون IPL6750 را مجهز به سنسور تشخیص رنگ پوست کرده است. ویژگی ها :

  • اگر لامپ دستگاه سوخته باشد، می توانید سری را تغییر دهید یا اگر بخواهید می توانید اندازه پنجره تابش را تغییر دهید.
  • برای استفاده ی موهای ضخیم ساخته نشده است و به گفته ی شرکت سازنده آن، نباید بر روی صورت استفاده شود.
  • همه کاره بودن و کارآیی آن باعث می شود که این دستگاه برای ما گزینه ای مناسب برای درمان موهای زائد کل بدن باشد.

قبل از استفاده از دستگاه لیزر موی زائد چه کار هایی لازم است انجام دهیم؟

چند ماه قبل از انجام درمان لیزر مراقب پوست خود در مقابل آفتاب باشید، آفتاب گرفتن و برنزه کردن را متوقف کنید. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. قسمت هایی از پوست را که می خواهید روی آن عمل لیزر را انجام دهید را از قبل بشویید تا لیزر بتواند به ریشه مو نفوذ کند، موها را باید بتراشید و از ریشه اصلاح نکنید، زیرا ریشه باید وجود داشته باشد و باقی بماند تا لیزر بر روی ریشه اثر بگذارد و مو را نابود کند.


پیشنهاد می‌کنیم مقاله شایع ترین اتفاقات قبل و بعد از جلسه اول لیزر موهای زائد که باید بدانیم! را مطالعه کنید.

بعد از جلسه درمان لیزر شما باید از ضد آفتاب استفاده کنید

پس از استفاده از دستگاه لیزر موی زائد، باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب کنید و استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب بسیار توصیه می شود.

چند خطر در استفاده از دستگاه لیزر موی زائد وجود دارد

در حالی که حذف مو ها با استفاده از لیزر، درمانی امن است، باید یادآور می شویم که خطر سوزش وجود دارد، در حالی که احتمال تاول زدگی، آکنه، تغییر رنگ، قرمزی و زخم نیز از عوارض جانبی بالقوه لیزر است. همچنین ممکن است که موهای شما دوباره رشد کنند، البته برای درمان موهای جدید در حالت خفیف نیاز به جلسه درمان سالانه می باشد.

اگر پوست شما به گونه ای است که بعد از جلسه درمان لیزر خشک و حالت کشسان به خود می گیرد، این مطلب را ( بهترین کرم مرطوب کننده برای پوست خشک و حساس کدامند؟ ) حتما مطالعه کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.