تاریخ امروز9 فروردین 1403

چگونه تنبلی را متوقف کنیم؟

در هفته های شلوغ، اختصاص یک روز به تنبلی نه تنها بد نیست بلکه بسیار مفید است و به شما استراحت کافی را میدهد تا بهره وری بیشتری در ادامه راه داشته باشید. اما اگر متوجه شدید روزهای تنبلی شما بیش از حد شده و در انجام کارها با مشکل مواجه هستید، کم کم باید حواستان را جمع کنید و از موقعیتتان آگاه شوید.

فقدان اشتیاق به شغلتان، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید یا حتی یک بیماری زمینه ای پزشکی تنها برخی از مواردی هستند که می توانند در تمایل شما برای انجام کارها اختلال ایجاد کنند. ما در این مقاله برخی موارد برای درمان تنبلی را بررسی میکنیم و به شما می گوییم که چگونه تنبلی را متوقف کنید تا بتوانید به نحو احسن از انرژی خود استفاده کنید. البته پاسخ ممکن است آنطور که انتظار دارید صریح و ساده نباشد.

در حالی که برخی از افراد ممکن است بیشتر از دیگران مستعد تنبلی باشند اما حتی افراد پر تلاش و سخت کوش نیز انجام کارها را گاهی اوقات چالش برانگیز میدانند. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا از شر تنبلی خلاص شوید و بهره وری خود را درک کنید.

 

اهداف خود را قابل مدیریت کنید (درمان تنبلی)

برای درمان تنبلی، از تعیین اهداف غیر واقعی و تلاش های بیش از حد خودداری کنید زیرا این امر در نهایت منجر به فرسودگی شغلی میشود. البته این موضوع، یک تشخیص بالینی واقعی نیست و علائم فرسودگی شغلی توسط متخصصان پزشکی قابل تشخیص میباشد. فرسودگی شغلی می تواند باعث خستگی، از دست دادن علاقه و انگیزه و حتی اشتیاق به فرار شود. با تعیین اهداف کوچکتر و دست یافتنی تر که شما را در طول مسیر تحت فشار قرار ندهند، میتوانید از تلاش کردن بیش از حد، خودداری کنید.

 

از خودتان انتظار نداشته باشید که کامل باشید

این روزها کمال گرایی رو به افزایش، عوارض روانی بسیاری برای افراد بوجود آورده است. یک مطالعه در سال 2017 روی دانشجویان بین سال های 1989 تا 2016، نشان داد که درصد رشد کمال گرایی در طی سال ها چند برابر بوده و محققان خاطرنشان کردند که جوانان اکنون با محیط های رقابتی تر، انتظارات غیرواقعی تر و والدینی مضطرب تر و کنترل کننده تر از نسل های قبل مواجه هستند. این افزایش کمال گرایی باعث می شود افراد به طور افراطی از خود و دیگران انتقاد کنند. همچنین باعث بروز افسردگی و اضطراب بیشتر در آنان می شود. یک مطالعه کوچکتر روی دانشجویان به این نتیجه رسید که انتظار کمال با مقابله اجتنابی ارتباط دارد، این موضوع سبب می شود که شما از مواجهه با عوامل استرس زا اجتناب کنید. بنابراین کم کردن درصد کمال گرایی قطعا میتواند در درمان تنبلی شما تاثیر گذار باشد.

تاثیرات تنبلی

به جای خودگویی منفی از خودگویی مثبت استفاده کنید

خودگویی های منفی میتواند تمام تلاش های شما را برای انجام کارها در هر جنبه زندگی، از مسیر خارج کند. اینکه به خودتان بگویید فردی تنبل هستید، در واقع نوعی خودگویی منفی است. با تمرین خودگویی های مثبت کم کم میتوانید صدای درونی منفی خود را ساکت کنید. به جای اینکه بگویید هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم این کار را انجام دهم بگویید تمام تلاشم را می کنم تا این اتفاق بیفتد و در نهایت، میتوانید نتایج باورنکردنی آن را بر درمان تنبلی مشاهده کنید.

 

برای انجام هر کاری برنامه بریزید (درمان تنبلی)

یکی دیگر از موارد درمان تنبلی این است که چگونگی انجام کار را برنامه ریزی کنید و از تمام قدم ها و اقدامات مورد نیاز آگاه باشید. در حقیقت این روش، رسیدن به هدف را برای شما آسان تر میکند. توجه داشته باشید، در مورد مقدار زمان، تلاش و عوامل دیگر برای برنامه ریزی واقع بین باشید. داشتن یک برنامه، جهت گیری را مشخص و اعتماد به نفس شما را فراهم می کند. در این صورت حتی اگر در طول مسیر به مانعی برخورد کردید با کمک گرفتن از آن میتوانید به مسیر درست برگردید.

 

از نقاط قوت خود استفاده کنید (درمان تنبلی)

هنگام تعیین اهداف یا آماده شدن برای مقابله با یک کار، لحظه ای به نقاط قوت خود فکر کنید و سعی کنید آنها را در جنبه های مختلف یک کار به کار ببرید تا به شما در انجام کارها و درمان تنبلی کمک کند. تحقیقات نشان داده که تمرکز بر نقاط قوت میتواند بهره وری، احساسات مثبت و مشارکت در کار را افزایش دهد.

کلاس

موفقیت های خود را در طول مسیر تشخیص دهید (درمان تنبلی)

ارزیابی کارها و نوشتن نتایج خوب آنها می تواند به شما انگیزه بدهد. تمام دستاوردهای خود را در هر کاری که انجام می دهید، چه در محل کار و چه در خانه، یادداشت کنید. این یک راه عالی برای تقویت اعتماد به نفس، حس کارآمدی و درمان تنبلی است که به شما کمک می کند تا از مسیر لذت ببرید.

 

کمک بخواهید

بسیاری از مردم بر این باورند که درخواست کمک نشانه ای از ضعف میباشد. اما کمک نخواستن در واقع شما را برای شکست آماده میکند. مطالعه ای در سال 2018 نشان داد کسانی که از همکاران خود کمک نمی خواستند، بیشتر از شغل خود ناراضی بودند و عملکرد پایین تری نیز داشتند. آنان همچنین توسط کارفرمایان خود کمتر مورد توجه قرار میگرفتند. درخواست کمک از دیگران، شانس موفقیت را افزایش می دهد و شما میتوانید با کسانی که شما را تشویق میکنند و به شما انگیزه میدهند، ارتباط موثری برقرار کنید. انجام این کار سبب درمان تنبلی میشود، زیرا لازم نیست فشار تمام مسئولیت ها را خودتان تحمل کنید و با تقسیم کارها و کمک خواستن، آسودگی خاطر بیشتری خواهید داشت.

 

از حواس پرتی اجتناب کنید

همه ما حواس پرتی های مورد علاقه مان را داریم که وقتی نمی خواهیم کاری را انجام دهیم، به آنها روی می آوریم از جمله چرخیدن در شبکه های اجتماعی، بازی با حیوان خانگی و…

راه هایی را بیابید که حواس پرتی ها را از دسترس خارج کنید، مانند یافتن یک مکان آرام برای کار (کتابخانه یا یک اتاق خالی) یا استفاده از یک برنامه برای مسدود کردن شبکه های اجتماعی.

ورزش

کارهای خسته کننده را سرگرم کننده کنید (درمان تنبلی)

ما اغلب تمایل داریم از مشاغلی که به نظرمان کسل کننده یا خسته کننده هستند، اجتناب کنیم. کارهایی مانند تمیز کردن خانه یا حمام برای اکثر افراد جالب توجه نیست، اما شما می توانید آنها را لذت بخش تر کنید!

گوش دادن به موسیقی یا پادکست را امتحان کنید، ردیاب تناسب اندام خود را قرار دهید تا ببینید در حین انجام این کارها چه مقدار کالری می سوزانید یا چند قدم برمیدارید.

 

به خود پاداش دهید

روی چیزهایی که از انجام آن کار به دست می آورید تمرکز کنید چرا که انجام یک کار به خودی خود یک پاداش است، اما برخی از افراد توسط پاداش های بیرونی هدایت می شوند. شما میتوانید پایان یک پروژه بزرگ را با یک شب بیرون از خانه جشن بگیرید یا پس از یک روز تمیز کاری، دوستانتان را دعوت کنید.

 

چگونه تنبلی را از یک وضعیت پزشکی تشخیص دهیم؟

گاهی اوقات تنبلی نیست که شما را از انجام کارهایتان باز میدارد، بلکه نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است. اگر متوجه شدید، علاقه خود را به کارهایی که معمولا از آنها لذت می برید از دست داده اید و انرژی یا تمرکز لازم برای انجام کارها را ندارید، توصیه میشود که با یک پزشک صحبت کنید.

 

شرایط سلامت روان

بسیاری از بیماری های روانی می توانند علائمی مانند بی انگیزگی، خستگی مزمن و کناره گیری اجتماعی را داشته باشند که احتمال اشتباه گرفتنن آن با تنبلی، زیاد است. این بیماری ها عبارتند از:

افسردگی

اضطراب

SAD یا اختلال عاطفی فصلی

اختلال دو قطبی

PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس حاد

خوابیدن

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی باعث تغییراتی در سطوح انرژی شما میشود و عملکرد معمولی شما را کمتر میکند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

کم خونی

کمبود ویتامین

اختلالات تیروئید

قند خون پایین

دیابت

بیماری آدیسون

سندرم خستگی مزمن

بیماری قلبی

سرطان

 

سخن پایانی

تنبلی همیشه چیز بدی نیست و همه سزاوار یک روز آرام هستند. فهمیدن اینکه چگونه از تنبلی خودداری کنید میتواند به سادگی تغییر روش برخورد با وظایف خاص و اتخاذ سبک زندگی سالم تر باشد. اگر در یافتن انرژی و تمایل به انجام بیشتر کارها مشکل دارید، با یک پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا یک بیماری زمینه ای مسبب آن است یا خیر.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.