تاریخ امروز6 اردیبهشت 1403
کاربرد هیدروکینون برای پوست

کاربرد و عوارض هیدروکینون برای پوست

هیدروکینون یک عامل روشن کننده پوست است. این کرم، پوست را سفید می کند و می تواند در درمان اشکال  مختلف هایپرپیگمانتاسیون مفید باشد.

از لحاظ تاریخی، مواردی در مورد ایمنی هیدروکینون وجود داشته است. در سال 1982، سازمان غذا و داروی ایالات متحده این ماده را به عنوان ایمن و درمان منبع مورد اعتماد، تایید کرده است. چندین سال بعد، نگرانی در مورد ایمنی، خرده فروشان را بر آن داشت تا هیدروکینون را از بازار خارج کنند. FDA در ادامه کشف کرد که بسیاری از محصولات مورد بحث حاوی آلاینده هایی مانند جیوه هستند. آنها دریافتند که این آلاینده ها در پس گزارشات مربوط به اثرات نامطلوب قرار دارند.

نحوه کارایی هیدروکینون

هیدروکینون با کاهش تعداد ملانوسیت های موجود، پوست شما را سفید می کند. ملانوسیت ها ملانین می سازند که رنگ پوست شما را تولید می کند.

در موارد هیپرپیگمانتاسیون، به دلیل افزایش تولید ملانوسیت، ملانین بیشتری وجود دارد. با کنترل این ملانوسیت ها، پوست شما به مرور زمان یکنواخت تر می شود. به طور متوسط ​​حدود چهار هفته طول می کشد تا این ماده موثر باشد. ممکن است چندین ماه استفاده مداوم طول بکشد تا نتیجه کامل، حاصل شود.

اگر در عرض سه ماه پس از استفاده هیچ بهبودی مشاهده نکردید، با متخصص پوست خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند فرمولی قوی تر را، که با نیازهای شما مناسب تر است توصیه کنند.

 هیدروکینون برای چه شرایط پوستی کاربردی تر است؟

هیدروکینون برای درمان بیماری های پوستی مرتبط با هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شود.

که عبارتند از: جای جوش، لکه های سنی، کک و مک، ملاسما، علائم پس از التهاب ناشی از پسوریازیس و اگزما

اگرچه هیدروکینون می تواند به محو شدن لکه های قرمز یا قهوه ای باقی مانده کمک کند، اما به التهاب فعال کمک نمی کند. به عنوان مثال، این ماده می تواند در به حداقل رساندن آکنه ها کمک کند، اما تاثیری بر قرمزی ناشی از جوش های فعال ندارد.

آیا عوارض هیدروکینون به رنگ پوست افراد ارتباط دارد؟ و یا نسبت به نوع پوست عوارض و کاربرد های متفاوتی دارد؟

اگرچه هیدروکینون به طور کلی به خوبی تحمل می شود، چند استثنا وجود دارد. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، ممکن است متوجه شوید که هیدروکینون باعث خشکی یا سوزش بیشتر می شود. این معمولاً با تطبیق پوست با مواد تشکیل دهنده کاهش می یابد. افرادی که پوست نرمال یا چرب دارند کمتر دچار این عوارض می شوند.

این ماده روی رنگ پوست روشن بهترین اثر را دارد. اگر رنگ پوستی متوسط ​​تا تیره دارید، قبل از استفاده با متخصص پوست خود صحبت کنید. هیدروکینون در واقع ممکن است هیپرپیگمانتاسیون را در رنگ پوست تیره تر بدتر کند.

مشکل هیدروکینون

نحوه استفاده از هیدروکینون

ثبات کلیدی برای درمان هایپرپیگمانتاسیون است. برای حداکثر نتیجه، باید هر روز از این ماده استفاده کنید. تمام دستورالعمل های محصول را به دقت دنبال کنید.

مهم است که قبل از اولین برنامه کامل خود یک  تست انجام دهید. این به شما این امکان را می دهد که تعیین کنید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد و آیا منجر به عوارض جانبی ناخواسته می شود یا خیر.

برای انجام این تست:

مقدار کمی از محصول را به داخل ساعد خود بمالید.

ناحیه مورد نظر را با بانداژ بپوشانید.

دست های خود را بشویید تا از لکه دار شدن لباس یا مواد دیگر محصول جلوگیری کنید.

24 ساعت صبر کنید.

اگر در این مدت دچار خارش شدید یا سایر تحریکات شدید مصرف را قطع کنید.

اگر هیچ عارضه جانبی را تجربه نکردید، باید بتوانید با خیال راحت آن را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید. بهتر است هیدروکینون را قبل از مرطوب کننده خود و بعد از تقویت و پاکسازی پوست استفاده کنید.

فقط مقدار کمی از محصول را بردارید و آن را به طور یکنواخت در کل ناحیه پوست بمالید. به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. مطمئن شوید که دست های خود را بعد از استفاده بشویید. این کار از تأثیر گذاری محصول بر سایر نواحی پوست یا لکه دار شدن لباس ها و سایر مواد جلوگیری می کند.

هنگام استفاده از این ماده باید از ضد آفتاب نیز استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نه تنها می تواند هایپرپیگمانتاسیون را بدتر کند، بلکه اثرات درمان هیدروکینون شما را نیز معکوس می کند.

کرم ضد آفتاب معمولا آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست است. حتما در طول روز در صورت نیاز مجددا استفاده کنید. در حالی که ثبات برای حداکثر نتایج مهم است، شما نباید آن را برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. اگر بعد از سه ماه هیچ بهبودی مشاهده نکردید، مصرف را قطع کنید.

اگر بهبودی را مشاهده کردید، می توانید تا چهار ماه از محصول استفاده کنید و سپس شروع به کاهش مصرف کنید. شما نباید بیش از پنج ماه در یک زمان از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید دوباره استفاده از محصول را شروع کنید، دو تا سه ماه قبل از شروع مجدد استفاده صبر کنید.

هیدروکینون

کاربرد های هیدروکینون برای پوست

  • یکی از کاربرد های مهم کرم هیدروکینون کاهش چشم گیر لک های پوستی می باشد.
  • یکی دیگر از ویژگی های کرم هیدروکینون بی رنگ کردن لک های پوستی و کاهش قابل توجه تکثیر آن ها است.
  • کاهش چین و چروک و کمک به جوان سازی پوست از دیگر مزایای این کرم است.
  • یکی از کاربرد های هیدروکینون برای پوست که بسیار حائز اهمیت است خاصیت ضد التهاب بودن این کرم است.
  • آنتی اکسیدان های ویتامین های A, C معمولا در آن استفاده می شوند.

اسید های گیاهی برخلاف تصور عموم، اسیدها همیشه بر پایه شیمیایی نیستند. بسیاری از اسیدهای موجود در محصولات مراقبت از پوست در واقع از گیاهان گرفته شده است.

عوارض هیدروکینون برای پوست

  • یکی از عوارض این کرم این است که: اگر پوست شما حساس باشد، ممکن است واکنش آلرژیک نشان دهد.
  • قرمز شدن سطحی پوست از دیگر معایب هیدروکینون است.
  • حساسیت و ایجاد لکه های آبی یا سیاه جزو معایبی است که برخی از افراد به آن اشاره کرده اند.
  • یکی دیگر از عوارض هیدروکینون برای پوست خشکی و ترک پوست است.

نتیجه گیری

هایپرپیگمانتاسیون می تواند یک بیماری دشوار برای درمان باشد. اگرچه هیدروکینون کاربرد های زیادی دارد و ممکن است به روشن شدن پوست شما کمک کند، اما این ماده برای همه مناسب نیست. قبل از استفاده باید با متخصص پوست خود مشورت کنید؛ حتما در رابطه با عوارض هیدروکینون برای نوع پوست خود جویا شوید. به خصوص اگر پوست حساس یا رنگ پوستی متوسط ​​تا تیره دارید. آن ها می توانند به شما در مورد نحوه استفاده از این ماده کمک کنند. آن ها همچنین می توانند درمان های جایگزین روشن کننده پوست، از جمله محصولات طبیعی و لایه بردارهای شیمیایی را توصیه کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.