تاریخ امروز31 فروردین 1403
معده خالی

کارهایی که نباید با معده خالی انجام دهید

هر روز صبح بعد از بیدار شدن و مسواک زدن چه کاری انجام می دهید؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید بلافاصله بعد از مسواک زدن به دندان های خود با نوشیدن یک قهوه آسیب بزنید؛ باید بدانید که این کار علاوه بر دندان ها به گوارش هم صدمه می زند، به همین دلیل بهتر است از مصرف کافئین با معده خالی اجتناب کنید.

باور عموم مردم این است که فعالیت هایی که در ساعات اولیه صبح انجام می دهیم کل روز را شکل می دهد، بنابراین مهم است که مراقب آن چه می خورید و انجام می دهید، باشید. به دلیل فاصله طولانی در مصرف غذا، صبح ها سوخت کمی دارید و انجام برخی کارها با معده خالی ممکن است عواقبی داشته باشد که بعدا به بدن آسیب بزند و باعث پشیمانی شود.

هر کاری ما انجام می دهیم به نوعی بر بدن ما تاثیر می گذارد. با این حال، سلامتی ما زمانی حساس تر می شود که معده خالی باشد. بدن ما نیاز مند غذایی است که بتواند در عرض چند ثانیه به انرژی و مواد مغذی تبدیل شود و به همین دلیل احساس گرسنگی می کنید.

کارهایی که نباید با معده خالی انجام دهید:

قهوه

مسلماً همه ی ما دوست داریم روز خود را با یک فنجان قهوه یا چای داغ شروع کنیم، اما اگر دوباره فکر کنید، می فهمید که نوشیدن قهوه با معده خالی باعث اسیدیته می شود و در نتیجه، ترشح اسید هیدروکلریک را تحریک می کند. قهوه حتی بدون کافئین هم تولید اسید را تحریک می کند که اگر با معده خالی بنوشید ممکن است باعث سوزش سر دل و سایر مشکلات دستگاه گوارش شود. صبحانه نخوردن حتی بعد از قهوه ممکن است منجر به کمبود سروتونین و خلق و خوی عصبی در بقیه روز شود؛ طبق مطالعات، این یک عادت است و اگر به دنبال فردایی سالم تر هستیم باید عادات بد را تغییر دهیم.

ضرر های نوشیدن کافئین با معده خالی :

  • افزایش اضطراب
  • انقباض کیسه صفرا
  • اختلالات تمرکزی
  • افزایش فشار خون

پیشنهاد: اگر نمی توانید عادت نوشیدن کافئین مخصوصا قهوه را در اول صبح ترک کنید، آن را با شیر یا خامه مصرف کنید زیرا چربی شیر اثرات منفی قهوه را کاهش می دهد.

معده خالی

آدامس جویدن

جویدن آدامس با معده خالی هرگز ایده خوبی نیست، متاسفانه جویدن باعث می شود دستگاه گوارش شما اسید بیشتری تولید کند. اسید می تواند پوشش معده شما را از بین ببرد و از آن جایی‌ که هیچ غذایی روی شکم وجود ندارد درنتیجه باعث ایجاد زخم می کند.

علاوه بر این موارد اگر دندان پر کرده دارید از جویدن آدامس تا حد ممکن اجتناب کنید زیرا جویدن، بخار آمالگام موجود در پر کردگی دندان را آزاد می کند و باعث می شود سم جیوه وارد جریان خون شود.

عوارض آدامس جویدن با شکم خالی

  • ایجاد اختلال مفصل
  • مشکلات معده ای و روده ای
  • صدمه به دندان ( حتی با مصرف آدامس بدون قند )

معده خالی

ورزش کردن

در حالی که ورزش کردن برای بدن مفید می باشد اما طبق گفته متخصصان عقیده ای وجود دارد که ورزش با معده خالی کالری بیشتری می سوزاند. در حقیقت، این کار بر کاهش چربی تاثیری ندارد. از طرف دیگر ورزش کردن با معده خالی در حقیقت از دست دادن عضلات واقعی است. شدت ورزش نیز کاهش می یابد زیرا بدن انرژی ندارد.

لنسینگ می گوید: ((این نیاز اولیه بدن ما به حفظ حداکثر کارایی است. زمانی که غذای کافی نمی خورید، بدن شما به حالت بازسازی می رود و این برای تمرین مفید نیست؛ اگر سوخت بدنتان کم باشد، ممکن است مواردی مانند: گرسنگی، کم آبی و سرگیجه را در حین ورزش تجربه کنید که هیچ کدام از این موارد باعث نمی شود تمرین شما موثر واقع شود‌.))

او همچنین می گوید : ” ما باید تا حد امکان موانع را برای هر نوع ورزشی برداریم تا ورزش کردن لذت بخش شود، این موضوع به ویژه در این دوره صادق است زیرا پس از یک سال پر استرس و عمدتاً بی تحرک در قرنطینه COVID_19 هنگامی که مردم در حال تلاش برای بازگشت به تناسب اندام هستند “. شما باید سوخت در سیستم خود داشته باشید تا از تمرین رنج نبرید.

پیشنهاد: ورزش های هوازی را جایگزین تمرینات شدید کنید. اگر مشکلات گوارشی دارد، بهتر است قبل از هر نوع ورزش یک میان وعده مصرف کنید زیرا فعالیت بدنی سبب تولید شیره معده می شود که برای معده خالی مضر است.

خرید کردن

خرید با معده خالی فکر خوبی نیست. طبق دو مطالعه صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه کرنل، افرادی که با معده خالی به خرید می روند، نه تنها بیشتر از آنچه نیاز دارند خرید می کنند، بلکه تمایل دارند غذاهای پر کالری و غذا های ناسالم بیشتری خریداری کنند. در واقع، معده خالی ما را حتی به فروشگاه های غیر غذایی هم می کشاند. طبق تحقیقات، پیام درونی در مغز از “من غذا می خواهم” به آسانی به “من می خواهم” تقلیل می یابد و فرد گرسنه با خرید کردن از این پیام اطاعت می کند‌.

پیشنهاد: زمانی که به خرید نیاز دارید از قبل لیست تهیه کنید، پرداخت پول نقد هم می تواند به شما در صرفه جویی هزینه، کمک کند.

نوشیدن آب مرکبات

اسید و فیبر های سخت موجود در مرکبات معده خالی شما را تحریک می کند. که به ویژه برای کسانی که گاستریت دارند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند، خطرناک است.

بهتر است آب  با مرکباتی مانند: ( پرتقال، سبزیجات، هندوانه و …) و همراه با معده خالی مصرف نشود. می توان گفت ۲ساعت بعد از صبحانه یا شب زمان بهتری برای مصرف آب مرکبات می باشد.

بحث کردن

محققان ثابت کرده اند که گرسنگی باعث می شود با خونسردی کمتری رفتار کنیم. دلیل این اتفاقات این است که خود کنترلی به انرژی نیاز دارد و وقتی که معده خالی است، انرژی کم می شود.

پیشنهاد: اگر قبل از بحث وقت ندارید غذا بخورید، حتما یک نوشیدنی گرم بنوشید و به طرف مقابلتان هم پیشنهاد دهید. این باعث می شود دوستانه تر با یکدیگر گفتگو کنید.

الکل مصرف کردن

پوجا توضیح می دهد :” بدون هیچ غذایی در معده، الکل مستقیماً به جریان خون می رود. هنگامی که الکل وارد جریان خون می شود، به سرعت در سراسر بدن پخش می شود و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و منجر به احساس گرمای موقت، کاهش موقت ضربان نبض و همچنین فشار خون می شود. از طریق معده، کلیه ها، ریه ها، کبد و سپس به مغز می رسد‌. همیشه زمان زیادی طول نمی کشد تا این اتفاق بیافتد. حدود بیست درصد از الکلی که یک فرد می نوشد از معده عبور می کند و درعرض یک دقیقه به مغز می رسد‌. همچنین، غذا در معده سرعت حرکت الکل از طریق جریان خون را کاهش می دهد که آسیب را به حداقل می رساند.

تصمیم گرفتن

هرگز با معده خالی تصمیم به انجام کاری نگیرید. تصمیم گیری با معده خالی باعث می شود بعد ها از تصمیم خود پشیمان شوید و یا زمانی که باید تصمیم خود را عملی کنید احساس سر شکستگی کنید و یا احساس تاسف داشته باشید.

مصرف دارو

با معده خالی دارو مصرف نکنید، بعضی از قرص ها طبق تجویز پزشک باید با معده خالی مصرف شوند ولی به جز آن ها مصرف دارو با معده خالی به بدن آسیب می زند و یا می توانید از پزشکتان بخواهید دارو را چک کند و به شما برنامه غذایی بدهد‌.

خوابیدن

بله ! درست است. شاید فکر کنید که خوابیدن با معده خالی موضوع مهمی نیست اما اشتباه است. شما باید دو الی سه ساعت بعد از مصرف غذایی بخوابید اما منظور به این نیست که شما گرسنه شوید بلکه طی دو سه ساعت غذای شما هضم می شود و خواب راحتتری هم خواهید داشت علاوه بر آن اگر گشنه شدید می توانید یک لیوان شیر یا آب سیب بنوشید‌.

معده خالی

وقتی گرسنه هستید چه کاری می توانید انجام دهید؟

احتمالا حدس می زنید مناسب ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مقداری غذا بخورید اما چیز های دیگری وجود دارند که کمتر واضح هستند و بهتر است با معده خالی انجام شوند.

حل مشکلات: توانایی شما برای تمرکز و توجه زمانی که گرسنه هستید شدید تر می شود. به گفته محققان، این میراث اجداد اولیه ما است که باید تمام تلاش خود را برای به دست آوردن غذا متمرکز می کردند. هورمون گرسنگی گرلین نیز به انجام کار های مختلف کمک می کند و فعالیت مغز را تحریک می کند.

انتخاب کنید: اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی انتخاب کنید، سعی کنید آن را با معده خالی انجام دهید. تصمیم نگیرید اما انتخاب کنید.

نتیجه گیری

کمبود سوخت یا معده خالی می تواند عواقب خود را داشته باشد. اما کار های خاصی وجود دارد که نباید در هنگام گرسنگی یا خالی بودن معده انجام دهیم. برای شروع صبح به نوشیدن چای یا قهوه عجله نکنید. متخصصانی مانند پوجا ماخیجا و دکتر کریتی سونی، محقیق و متخصصان مشهور تغذیه هستند که مدام هک ها و نکات تغذیه ای را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، که در رابطه با کارهایی که نباید با معده خالی انجام شود مثال هایی زده اند از جمله ننوشیدن کافئین، خرید های بزرگ و مصرف دارو های ضد التهابی نیز اشاره کرده اند؛ بهتر است با رعایت تغذیه مفید روز خوبی را شروع کنیم و از غذاها و نوشیدنی های مفید استفاده کنیم همانطور که بالاتر ذکر شد اولین فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهیم کل روز ما را تشکیل می دهند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.