تاریخ امروز10 فروردین 1403
عوامل پیری پوست

اصلی ترین عوامل پیری پوست

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که دو دوست هم سن را ببینید؛ اما سن واقعی هرکدام را بر اساس چهره‌شان، اشتباه حدس بزنید. یکی پوستی شفاف و دیگری همراه با چین و چروک داشته باشد. قطعا کسی که پوست بهتری داشته باشد، جوان­تر به نظر می‌­رسد.

یکی از نشانه­‌های افزایش سن، تغییرات پوستی است. همراه با افزایش سن، روند رشد مجدد سلول‌های پوستی و فرایند بهبود بدن بعد از ورزش کردن، کند خواهد شد. چرا که با افزایش سن، قوام و ارتجاعیت پوست کاهش می‌یابد. تراکم‌ها و ترکیبات مولکول­‌ها(کلاژن­‌ها و استالین­‌ها) که لایه‌های زیرین پوست را تشکیل می‌دهند، دست خوش تغییرات شده و باعث پیری پوست شما خواهند شد. عوامل متعددی بر روند طبیعی پیری پوست که ناشی از افزایش سن است، موثر است که برخی از آن­ها قابل کنترل بوده و می­‌توانیم از سرعتشان بکاهیم. در ادامه مهم‌ترین عوامل پیری پوست را بررسی خواهیم کرد. 

اصلی‌ترین عوامل پیری پوست

استعمال دخانیات

نیکوتین موجود در دخانیات، چروک­‌های قبلی شما را تشدید کرده و چروک‌­های جدید شعاعی شکلی در اطراف دهان، ایجاد می‌­کند. مصرف دخانیات باعث افت اکسیژن خون شده و تعادل آنتی اکسیدان­‌ها و رادیکال­‌های آزاد پوست را به هم می‌­زند که سبب خشکی پوست خواهد شد. همچنین در دود سیگار سمومی وجود دارد که بدن شما را در معرض استرس اکسیداتیو قرار داده و به شدت بر پیری پوست موثر است و دور لب­‌ها و اطراف چشم شما را تیره می­‌کند.

دخانیات

 استرس

استرس و فشار روحی نه تنها با پوست، بلکه با همه­‌ی جنبه‌­های سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد. شاید شنیده باشید که فلانی بعد از جدایی از همسرش، خیلی شکسته شده یا مادری بعد از مرگ فرزندش، یک باره پیر شده باشد! این شکسته شدن و پیر شدن پیامد همان استرس­‌ها و فشارهای روانی است که فرد متحمل شده و از عوامل پیری پوست به حساب می­‌آید­. عواملی مثل طلاق از همسر، مرگ او و یا مشکلات مالی در خانواده می‌تواند سبب پیری پوست شود. کسانی که عصبی یا به اصطلاح دائما اخمو هستند پوستشان زودتر از هم سالان خود چین و چروک برمی‌دارد. استرس و انقباض دائمی عضلات حالت دهنده‌ی صورت باعث کش آمدن پوست و در نتیجه شل شدن و افتادگی آن می­‌شود.

استرس

نور خورشید

تحقیقات دانشمندان بر روی هزاران دوقلو که یکی بیشتر از دیگری در معرض نور خرشید بوده است؛ اثبات کرده که نور خورشید از عوامل پیری پوست است و در دراز مدت تاثیر غیرقابل جبرانی دارد. اگر شما در معرض نور خورشید باشید یا بخواهید با نور آفتاب برنزه کنید، اشعه‌­ی فرابنفش به پوست شما نفوذ کرده و به سلول­‌های DNA پوست شما آسیب می­‌زند.


زیبا شدن در خواب! تاثیرات خواب بر زیبایی، یک مقاله متفاوت برای آنهایی که به زیبایی پوستشان اهمیت می‌دهند.

نور خورشید

نیروی جاذبه

کمتر کسی می‌­داند که نیروی جاذبه، باعث افتادگی پوست و پیری آن می‌­شود. علت اصلی چروک­های دوطرف لب (Nasolabia) که بین دو طرف بینی و حاشیه‌­ی لب­ها ایجاد می­‌شود، تاثیر نیروی کشش زمین بر گونه­‌هاست. علاوه بر تغییرات بافت­‌های زیرین پوست که ناشی از افزایش سن هستند، جاذبه­‌ی زمین باعث پیری پوست و افتادگی ابروها، پلک­‌های بالایی و پایینی و غبغب می­‌شود.

نیروی جاذبه

ژنتیک

برخی عوامل ارثی و ژنتیکی نیز جزو عوامل پیری پوست و مسبب عارضه­‌های پوستی هستند. طی شرایط ژنتیکی بسیار نادری، علائم پیری در کودکی و ابتدای بلوغ پدیدار می­‌شود. این حالت را پیری زودرس یا پروگریا  (Progeria)می‌­نامند. به طور کلی از هر یک میلیون نفر، یک نفر به سندرم ورنر (Werner)مبتلاست که دچار چین و چروک، سفید شدن مو و طاسی می­شود و در سنین 13 تا 30 سالگی نمایان خواهد شد. سندرم نادر دیگری به نام هاچینسون_گیلفورد(Hutchinson-Gilford) وجود دارد که از هر هشت میلیون نوزاد، یک نفر به این سندرم مبتلاست. این کودکان به سرعت هم­سالان خود رشد نمی­‌کنند و اندام نحیفی دارند، طاس می‌­شوند و میانگین امید به زندگی مبتلایان آن 13 سال است.

ژنتیک

 

با دوری از عادات ناسالم، عوامل پیری زودرس را کاهش دهید.

برخی از عوامل پیری پوست قابل کنترل و توقف هستند. شما می­‌توانید با کنار گذاشتن این عادات غلط، عوامل پیری پوست را کاهش دهید. در ادامه برخی از این عادات را ذکر خواهیم کرد.

– کیفیت پایین خواب

وقتی که انسان خواب است؛ بدن در حال احیا و بازتولید سلول­‌هاست. خواب بی­‌کیفیت، عملکرد محافظتی پوست را تضغیف کرده و باعث بروز علائم پیری می­‌شود. پس خواب ناکافی یا بی­‌کیفیت یکی از علل پیری پوستبوده و فرصت احیای سلول­ها را به بدن نمی‌­دهد.

کیفیت خواب پایین

– مصرف الکل و کافئین

نوشیدن بیش از حد الکل، آب بدن را کم کرده و به مرور باعث شل شدن پوست می­‌شود. به این ترتیب پوست شما غالب و بافت محکم گذشته را ندارد و شکل خود را از دست می‌­دهد. مصرف کافئین نیز تاثیر مشابه الکل را دارد؛ اما در این باره تحقیقات قطعی و کاملی به عمل نیامده و نمی‌شود گفت مصرف روزانه قهوه و نوشیدنی­‌های حاوی کافئین از علل پیری پوست شمرده می‌­شود چراکه هنوز به اثبات نرسیده است.


با مقاله ورود آلزایمر را ممنوع کنید، می‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

الکل

 – استرس و فشار روانی

بدیهی است که شرایط و سبک زندگی فردی هرکس بر سلامت پوست او موثر است چرا که شرایط نامناسب زندگی و سبک زندگی نادرست، بروز واکنش­‌های التهابی بدن را به دنبال دارد. استرس و تنش­‌های ذهنی، بر کیفیت خواب شما تاثیر به سزایی دارد و سبب ترشح هورمون و ایجاد التهاب می‌­شود که همین امر سرعت پیری پوست را افزایش داده و سلامت پوست شما را تهدید می­‌کند.

فشار روانی

– رژیم غذایی ناسالم

یک رژیم غذایی مناسب می‎‌­تواند شما را در حفظ سلامت پوستتان به خوبی یاری کند. رژیم غذایی‌­ای سالم تلقی می‌­شود که عاری از مواد قندی باشد؛ چرا که رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدرات­‌های تصفیه نشده به پوست آسیب جدی وارد کرده و باعث ایجاد چین و چروک خواهد شد. پس با حذف این مواد از رژیم غذایی می­‌توان یکی از عوامل پیری پوست را به راحتی کنترل کرد.


کسانی که با مفهوم لایه‌برداری پوست آشنا نیستند، مقاله لایه برداری پوست و معرفی بهترین کرم لایه بردار را مطالعه کنند.

رژیم غذایی نامناسب

آلودگی محیطی

پوست شما همواره با هوای اطرافتان در تماس است. هوای آلوده دارای سموم مضری برای پوست شماست که در آن نفوذ کرده و باعث ایجاد لک­‌های پوستی و چین چروک می­‌شود. نفوذ آلاینده‌های موجود در هوای محیط این معضلات را تشدید می‌­نماید.

آلودگی محیطی

راه­های پیشگیری از پیری پوست

– مهم­ترین توصیه هر متخصص پوست برای جلوگیری از پیری آن، استفاده از کرم­‌های ضد آفتاب “با حداقل 30SPF” است. توصیه می‌شود هر2 الی 3ساعت کرم ضد آفتاب خود را تجدید نمایید و در هر بار مصرف، یک بند انگشت از کرم را روی سطح پوست خود پخش کنید.

– برخی از کرم­‌های ضد آفتاب نباید برای نواحی دور چشم استفاده شوند. در این باره از متخصص پوست خود مشورت بگیرید و کرم مناسب با پوست خود را استفاده نمایید.

– توجه داشته باشید که ضد آفتاب­‌های فاقد چربی، مناسب پوست‎­های چرب هستند و بهتر است، زنان باردار و کودکان کم سن از ضد آفتاب­‌های معمولی استفاده نکنند و بسته به تشخیص پزشک متخصص پوست از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند.

– فراموش نکنید که از ضد آفتاب­‌های مخصوص لب­ استفاده کنید و قبل از غذا خوردن، آن را از پوست خود بشویید.

– در روزهای نیمه آفتابی هم حتما از ضد آفتاب استفاده کنید؛ علی الخصوص در روزهای برفی که تابش نور خورشید توسط برف رفلکس می­شود و تاثیر نور آفتاب را بیشتر می‌­کند.

– کنترل اضافه وزن از عوامل پیری پوست می­‌کاهد. سعی کنید روزانه، مصرف سبزیجات و میوه‌­ی بیشتری داشته باشید و از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید.

– در طول روز6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا از خشکی پوست پیشگیری نمایید.

– برنامه‌­ی خواب خود را تنظیم کنید تا در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشید.

– حتما قبل از خواب، آرایش خود را با استفاده از پاک کننده­‌های مناسب پاک کنید و پوست صورت را به آرامی شست و شو دهید.

– سعی کنید حدالامکان در معرض نور خورشید نباشید و یا از کلاه لبه دار استفاده کنید.

– دائما پوست خود را مرطوب نگه دارید و از محصولات مراقبت پوست که حاوی عصاره چای سبز، ویتامینA، ویتامینC و رتینوئید هستند، استفاده نمایید.

– خودتان را به اخم نکردن عادت دهید تا عضلات پیشانی آزاد باشند و در طول روز عضلات صورت خود را ماساژ دهید.

– حتما ورزش کردن را در برنامه روزانه‌­ی خود قرار دهید و بیرون از منزل، لباس های راحت و گشاد بپوشید و پوست خود را با لباس مناسب بپوشانید تا پوستتان لک نزند.


اگر پوستی چرب دارید، باید راه های کنترل چربی پوست را بدانید.

 توصیه‌­های پزشکی جهت درمان پیری پوست

تاثیر مخرب نورآفتاب بر پوست در دراز مدت قابل تغییر نیست؛ اما می‌­توان جهت کاهش تاثیر منفی آن به توصیه‌­های پزشکی متخصصان پوست عمل نمود.

مصرف گروهی از داروهای پوستی تاثیر مثبتی بر پیری زودرس پوست دارند که عبارتند از:

لایه بردارهای آلفا هیدروکسی اسید (Alpha hydroxyl acid)

کرم­‌ها و ژل­‌های ترتینوئین(Tertenoin)

تازاروتین­­ها(Tazarotene)

رتینول­ها(Retinol)

درمان با نور پالسی با شدت بالا (IPL)

کرایوتراپی یا همان سرما درمانی

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی

شایع‌­ترین معضلات پوستی و روش‌­های پیشگیری از آن‌ها

خشکی پوست

اگر به دلیل کمبود آب بدن و حساسیت­‌های فصلی یا آب و هوایی، پوستتان خشک شده، می­‌توانید با مصرف آنتی اکسیدان­‌های قوی گیاهی؛ مانند انواع توت و جو دوسر و استفاده از آرگان و بابونه و گنجاندن ویتامین­‌های گروه ب در برنامه‌­ی غذایی خود از خشکی پوست جلوگیری کنید.

خشکی پوست

پیری و چروک شدن پوست دست

اگر دستان نحیفی دارید به طوری که رگ‌­های دستتان قابل مشاهده است؛ از محصولاتی که لایه‌­های زیرین پوست را آبرسانی می‌­کنند، استفاده نمایید و یا می­‌توانید از ضدآفتاب استفاده کنید.

ممکن است بخاطر شغلتان یا کارهای منزل پوست شما در معرض مواد شوینده و آلاینده‌­ها قرار گیرد و نتوانید این مواد را حذف کنید، پس بهتر است از دستکش استفاده کنید؛ همچنین روش‌های درمانی‌­­ای مثل لیزر یا استفاده از ژل(فیلر) پوستی تحت نظر متخصص پوست، مناسب هستند.

پیری پوست

لکه­‌های روی پوست

برای از بین بردن این لکه­‌ها مرتبا پوست خود را مرطوب نگه دارید. از محصولاتی مانند سرم ویتامینC بخاطر خاصیت لایه برداری و ضد پیری استفاده نمایید. برای از بین بردن لک­ه‌‌های قهوه‌­ای قفسه سینه با مراجعه به پزشک از استروئیدهای ضعیف و روشن کننده استفاده کنید. این محصولات به مرور زمان این لکه‌­ها را محو کرده و روند پیری پوست شما را کند می‌­کند.

لکه پوست

پوسته پوسته شدن یا خارش پوست

خشکی و پوسته پوسته شدن پوست باعث خارش می‌­شود که بسیار آزاردهنده است؛ اگر پزشک تشخیص داد که احتمال بیماری خاصی وجود ندارد، کافی‌ست بیشتر آب بنوشید، مدت زمان دوش گرفتنتان را کوتاه کرده و با آب ولرم استحمام کنید. استفاده از مرطوب کننده‌­های سازگار با پوستتان هم تاثیر زیادی در کاهش خارش پوست دارد.

خارش پوست

نتیجه گیری

تمامی نکات ذکر شده شیوه­‌هایی هستند که با کمترین هزینه و آسان­‌ترین روش­‌ها پوست شما را تقویت می­‌کنند. هیچ وقت برای استفاده از ضدآفتاب دیر نیست! هیچ وقت برای تصحیح رژیم غذایی نامناسب دیر نیست!شما می­‌توانید با اصلاح سبک زندگی بهداشتی و فردی خود، عوامل پیری پوست را از خودتان دور کنید. برای حفظ سلامتی لباسی که از تولد تا آخر عمر به تن دارید، هیچ وقت دیر نخواهد شد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.