تاریخ امروز28 فروردین 1403
درمان جای جوش

بهترین راه های درمان جای جوش

یکی از مشکلات شایعی که در میان بسیاری از افراد به خصوص کسانی که تازه سن بلوغشان به اتمام رسیده وجود دارد، ماندن جای جوش است که یک بیماری یا مشکل جدی محسوب نمی‌شود اما افزایش این جوش‌ها شکل و جلوه نامناسبی را به صورت داده و در بسیاری از موارد باعث کاهش اعتماد به نفس و ایجاد ناراحتی‌های روحی می‌شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که با این موضوع برخورد کرده‌اید و به دنبال یافتن روشی منطقی و همیشگی برای حل آن هستید، با خواندن این مقاله به راحتی می‌توانید با مشکلتان مقابله کنید. البته در ابتدا قصد داریم درباره علت ایجاد جوش و ماندگاری آن صحبت کنیم و سپس به بررسی راه‌های درمان جای جوش بپردازیم.

چرا صورتمان جوش می‌زند؟

جوش یک مهمان کاملا ناخوانده و موذی است که ممکن است در هر سن و سال و شرایطی اتفاق بیفتد و حتی در بسیاری از موارد جای آن نیز برای مدت طولانی باقی می‌ماند. برای این‌که با راه‌های درمان جای جوش آشنا شویم، در ابتدا باید به علت ایجاد آن پی ببریم. جوش زمانی رخ می‌دهد که فولیکلول‌های مو در اثر تجمع چربی و سلول پوستی مرده پر شود و معمولا در نواحی صورت، گردن، شانه و قفسه سینه رخ می‌دهد که معمولا حساسیت افراد نسبت به قسمت صورت بیشتر است. البته این موضوع در میان نوجوانان بیشتر رخ می‌دهد و بسته به شدت آن می‌تواند باعث دیگر مشکلات مانند استرس، ناراحتی و زخم‌های پوستی شود. در ادامه می‌خواهیم به صورت ترتیبی 7 عدد از اصلی‌ترین عوامل ایجاد جوش را برایتان شرح دهیم.

جوش صورت

1- قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب: احتمالا زیاد به گوشتان خورده است که عمل آفتاب گرفتن بسیار خطرناک بوده و در بعضی موارد می‌تواند موجب بروز سرطان شود. این موضوع کاملا صحیح است و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید بدون محافظ پوست و کرم‌های ضد آفتاب خطرات زیادی دارد. جدا از همه این موارد، آفتاب به رفع جوش کمکی نخواهد کرد و حتی ممکن است آن‌را تشدید کند. برای حل این معضل نیز، توصیه می‌شود اگر جزو افرادی هستید که مدت طولانی در معرض نور خورشید هستند، از کرم‌هایی که دارای موادی مانند تیتانیوم دی اکسید و روی استفاده کنید. در کنار این موارد، استفاده از کلاه‌های لبه دار و آفتابی نیز از پوست شما در برابر نور آفتاب مراقبت خواهند کرد.


اگر به دنبال یک راه ساده و کاربردی برای طراوت پوستتان هستید، مقاله فواید آلوئه ورا برای پوست را مطالعه کنید.

خورشید

2- مصرف بیش از حد غذاهای تند: گوجه و فلفل دو عضو اصلی غذاهای تند به حساب می‌آیند و حاوی ماده‌ای به نام لیکوپن هستند که برای برخی از افراد بسیار مضر حساب محسوب شده و به مرور زمان سطح ph پوستشان را پایین می‌آورند. البته تنها ادویه‌های تند علت ایجاد جوش صورت نیست و بسیاری از افراد هم هستند که با مصرف لبنیات و دیگر مواد غذایی به این مشکل دچار می‌شوند. به طور کلی اگر فکر می‌کنید علت جوش زدن پوستتان این موارد است، به مدت 3 هفته از خوردن غذاهای محرک و تند خودداری کنید تا ph  پوستتان به حالت نرمال برگردد.

غذای تند

3- عدم شستشوی پوست صورت بعد از فعالیت‌هایی مانند ورزش: شاید عجیب به نظر برسد ولی این موضوع نیز یکی از دلایل اصلی بروز جوش و آکنه به خصوص در نواحی پوست صورت است. نشستن صورت بلافاصله بعد از ورزش باعث خواهد شد باکتری، آلودگی‌ها و چربی موجود در پوست با عرق ترکیب شود و در نهایت باعث ایجاد جوش خواهد شد. مانند موارد قبلی، حل این مشکل نیز راه حل دارد. توصیه می‌شود بعد از انجام هر فعالیتی که منجر به عرق خواهد شد، صورت، سینه و ناحیه پشت گردن خود را بشویید و اگر آرایش دارید، حتما آن‌را پاک کنید و حتی اگر زمان کافی برای حمام را ندارید، از دستمال‌های پاک کننده صورت کمک بگیرید.

شست و شو

4- استفاده از نرم کننده‌های نامناسب: برخی از مواد مضر مانند سولفات‌ها و سیلیکون در شامپوهای حالت دهنده منافذ مو، پوست را مسدود کرده و در نتیجه باعث ایجاد آکنه و جوش‌های آزاردهنده در نواحی مختلف می‌شوند. به همین منظور توصیه می‌شود بعد از این‌که موهایتان را با نرم کننده یا شامپو شستید، سرتان را در زیر دوش کمی کج کنید تا دیگر مواد باقی مانده مواد شوینده به صورت کامل شسته شود و قبل از خروج از حمام، صورتتان را با آب بشویید تا مطمئن شوید اثری از ماده بهداشتی روی پوستتان باقی نمانده است.

نرم کننده

5- فشار دادن جوش: این عادت غلط در بین بسیاری از افراد وجود دارد. با فشار دادن جوش و تخلیه کردن چربی‌ها، احتمال نفوذ میکروب در عمق پوست بیشتر شده و در نتیجه باکتری‌ها در زیر پوست پخش می‌شوند. به همین دلیل اصلا نباید با جوش‌ها بازی کرده و یا آن‌ها را لمس کنید. شما با انجام این کار نه تنها از شر آن‌ها خلاص نمی‌شوید، بلکه مشکلات جدیدی را به پوستتان اضافه کرده و باعث تشدید معضلتان خواهید شد.

فشار دادن جوش

6- مصرف دخانیات: بدون شک همه شما از مضرات سیگار و دخانیات برای سلامتی جسم و پوست آگاه هستید. هربار که سیگار که می‌کشید، اکسیژنی که باید به پوستتان برسد کاهش پیدا کرده و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک، سرطان و از بین رفتن کلاژن می‌شود. تقریبا می‌توان گفت ایجاد جوش و آکنه بر اثر مصرف سیگار، بخش کوچکی از مشکلات و زیان‌های مصرف آن است.

دخانیات

7- استرس زیاد: استرس یکی از عوامل ایجاد آکنه و آکنه نیز عامل ایجاد استرس است؛ در حقیقت این دو در یک چرخه‌ی معیوب با هم مرتبط‌ هستند. وقتی تحت فشارید پوست شما هورمون‌های استرس (مانند کورتیزول) تولید می‌کند. این هورمون غدد چربی را به ساختن تستسترون تحریک می‌کند، میزان تولید چربی را افزایش می‌دهد و در نهایت جوش‌ها یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند. بهترین کار برای رهایی از شر این مشکل، ورزش کردن است. این عمل شما را از تنش و استرس رها کرده و از بدنتان در برابر ترشح هورمون‌هایی که به پوست آسیب می‌زنند، مراقبت خواهد کرد.

استرس زیاد

راه های درمان جای جوش

امیدواریم با علت ایجاد جوش و آکنه آشنا شده باشید. حال وقت آن رسیده است تا به راه های درمان جای جوش اشاره‌ای داشته باشیم و مشکل شما را حل کنیم. توجه داشته باشید که ترتیب عناوین زیر به دلیل برتری گزینه‌ای به گزینه دیگر نبوده و کاملا تصادفی است.


کدام محصولات ضد پیری مناسب سن شما است؟

ویتامین C

بدون شک یکی از بهترین راه های درمان جای جوش، استفاده از ویتامین سی است. این ویتامین که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود، علاوه بر این که به سلامت بدن شما کمک زیادی خواهد کرد، به مرور زمان ظاهر قرمزی و لکه براثر جوش را از بین می‌برد که این فرایند به دلیل تولید کلاژن اتفاق می‌افتد.

ویتامین ث

روغن نارگیل

هر گونه روغنی که مملو از اسید های چرب امگا ۳ باشد در نفوذ به پوست و مرطوب کردن آن کارساز خواهد بود. در نتیجه درخشش و زیبایی به پوست افراد باز می گردد. روغن نارگیل در این زمینه کاربرد ویژه ای دارد و به همه افراد پیشنهاد می شود تا آن را به صورت روزانه مورد استفاده قرار دهند. نحوه مصرف آن نیز به گونه‌ای است که هر روز صبح میزانی از آن را در ناحیه زیر چشم ها، روی لب ها و ابروها قرار دهید تا حس طبیعی و خوبی را تجربه کنید. همچنین از روغن نارگیل تنها در نواحی که قصد درمان آن ها را دارید استفاده کنید. حجم زیاد روغن نارگیل ممکن است منجر به آسیب پوستی در افراد شود. توجه داشته باشید که این روش هم یکی از بهترین راه های درمان جای جوش است که باید به آن توجه کرد.

روغن نارگیل

جوش شیرین

از دیگر راه های درمان جای جوش، استفاده از جوش شیرین است که قابلیت رساندن اسید پوست به حد تعادل را دارد و نقش یک لایه بردار طبیعی را ایفا می کند. برای این کار، جوش شیرین سلول های مرده پوستی را حذف کرده و حس تازگی را به پوست بر می گرداند. همچنین جوش شیرین به نواحی اطراف زخم ها آسیبی وارد نمی کند. استفاده از دو واحد آب و یک واحد جوش شیرین می تواند محلول خوبی را به وجود آورد. از همین محلول برای پوست استفاده کنید و پس از یک دقیقه آن را به آرامی شست و شو دهید.


اصلی ترین عوامل پیری پوست، بهترین راهنما برای کسانی که می‌خواهند از این روند جلوگیری کنند.

سرکه سیب

سرکه سیر به عنوان یک ماده طبیعی خوب برای شست و شو و همچنین مراقبت از پوست کاربرد دارد. در زمینه درمان زخم های پوستی، سرکه سیب را با عسل ترکیب کرده و پس از ده دقیقه آن را بر روی پوست خود قرار دهید. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا بهترین نتایج حاصل شوند. این روش نیز یکی از بهترین راه های درمان جای جوش و آکنه است که به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سرکه سیب

عسل

عسل در حالت خام و اولیه بسیار مفید بوده و هر چه تیره تر باشد، خواص دارویی بیشتری خواهد داشت. ترکیب کردن عسل با دارچین نیز می تواند یکی دیگر از راه های درمان جای جوش باشد تا پوست بتواند یکنواختی و صافی خود را بدست آورد.

عسل

آلوئه‌ورا

آنتی اکسیدان های موجود در آلوئه ورا می توانند ورم و قرمزی را کاهش دهند و برخی مواد طبیعی دیگر آن در کاهش چربی های زیاد و نابود سازی سلول ها کارساز هستند. آلوئه ورا برای سوختگی در اثر آفتاب نیز کاربرد دارد و در صورتی که به خوبی محلول شود هضم خواهد شد. نکته خوب در مورد آلوئه ورا این است که نیازی به اندازه گیری و مقیاس ندارد. حتی اگر بتوانید گیاه را پیدا کنید قطعا تاثیر ارگانیک و بهتری را تجربه خواهید کرد. کافی است که آن را از برگ ها جدا کرده و زخم و لکه ها را با آن بپوشانید. ممکن است آلوئه ورا حس چسبناک و عجیبی بدهد اما به خوبی در بهبود وضعیت پوست شما کارساز خواهد بود. توجه داشته باشید که این مورد نیز یکی از تاثیرگذارترین روش‌های درمان جای جوش است.

آلوئه ورا

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.