تاریخ امروز10 فروردین 1403

بهترین روش های تشخیص میوه و سبزیجات تازه

روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه

80 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می دهد و جالب است بدانید ، 80 درصد از حجم میوه ها نیز از آب تشکیل شده است. میوه تنها ماده غذایی است که به دلیل دارا بودن حجم زیادی آب می تواند تمامی نیازهای بدن انسان را تامین کند. بنابراین، میوه ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی هر فرد را تشکیل می دهد و تا حد زیادی از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کنند. شاید برای شما هم موقعیتی پیش آمده باشد که بخواهید میوه و سبزیجات بخرید اما متوجه شوید، میوه و سبزیجات طراوت و تازگی خاصی ندارند. بدین منظور میخواهیم در این مقاله، شما را با روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه آشنا کنیم.

انواع روش های تشخیص میوه و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات هرکدام فصل خاص خود را دارند و ممکن است در فصل های دیگر کیفیت مورد نظر و مطلوب را نداشته باشند. اگر می خواهید محصولی با کیفیت و طراوت داشته باشید باید هر نوع میوه و سبزی را در همان فصل خریداری کنید. یکی از ساده ترین روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه، بدین شکل است که آن ها را بررسی کنید تا لکه یا حفره هایی که ممکن است باعث نفوذ حشرات شود، نداشته باشند. لازم به ذکر است، تعدادی از این لکه ها تاثیر زیادی روی کیفیت میوه یا سبزی نمی گذارد اما اگر قسمتی از آن نرم شده باشد، می تواند باعث خراب شدن سایر بخش ها شود.

روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه

چه زمانی باید از محصولات استفاده کنیم؟

میوه ها و سبزیجات با توجه به خواص و ویژگی هایشان، شرایط نگهداری متفاوتی دارند که به تفسیر روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه می پردازیم:

  • سبزی ها

انواع سبزی ها مانند کرفس، جعفری، کاهو و بروکلی باید همیشه سبز و ترد باشند. اگر این نوع سبزیجات پژمرده ، رنگ پریده یا قهوه ای رنگ شوند یعنی دوره تازگی و طراوت آن ها به پایان رسیده و باید در کمترین زمان ممکن مصرف شوند. البته در مورد کاهو، می توانید برگ های بیرونی که پژمرده هستند را جدا کنید و از برگ های داخلی استفاده کنید.

  • سبزیجات ریشه دار

از راه های تشخیص سبزیجات ریشه دار مانند شلغم، هویج ، چغندر و سیب زمینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگین بودن
  • داشتن پوستی صاف و بدون چروک
  • داشتن بوی خوش طراوت و تازگی
  • داشتن رنگی درخشان و جذاب
  • سایز کوچک این محصولات خوشمزه تر هستند.

در مورد سیب زمینی، حواستان باشد پوست سیب زمینی نباید سبز باشد، چون این حالت نشان دهنده ماده سولانین است. سولانین ماده ای سمی است که با برداشتن قسمت سبز رنگ هم از بین نمی رود. علاوه بر این، جوانه زدن سیب زمینی نشان از کهنه بودن آن دارد.

·       پیاز

پیاز تازه باید سنگین و سفت باشد و هیچ اثری از جوانه روی آن دیده نشود. همچنین پیازهای تازه پوستی تیره دارند. این نکته در مورد سیر هم صادق است، سیر کهنه شروع به جوانه زدن می کند.

·       انگور

یکی از مهم ترین روش های تشخیص میوه و سبزیجات تازه استفاده از حس بویایی و لامسه برای تشخیص طراوت می باشد. ابتدا یک خوشه انگور را بردارید اگر انگور رسیده باشد از خوشه جدا می شود. تعداد زیاد انگور های شل نشان از رسیده بودن انگور است.

·       توت فرنگی

شست و شوی میوه توت فرنگی اهمیت بالایی دارد و به دلیل حساس بودن این نوع میوه به محض رسیدن به خانه آن ها را تمیز کنید.  حواستان باشد ، میوه توت فرنگی باید سفت باشد و بوی ملایمی بدهد.

·       مرکبات

برای تشخیص تازگی میوه هایی از قبیل لیمو ترش، پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت و نارنگی آن ها را بو کنید، باید بوی تازگی بدهند و هیچ قسمتی از آن ها نرم نباشد. لکه های سبز رنگ روی پوسته تاثیری در کاهش کیفیت ندارد.

·       سیب

سیب تازه باید پوستی سفت، صاف و بدون لکه داشته باشد.

·       صیفی جات

در بین صیفی جات مواردی مانند خیار، کدو سبز، بادمجان و فلفل باید سنگین باشند و پوست آن ها عاری از هر گونه چروک و لکه باشد.

·       قارچ

بررسی رنگ محصولات از دیگر روش های تشخیص میوه و سبزیجات تازه است. برای نمونه، قارچ سفید باید سفید، صاف و بون لکه باشد. علاوه براین، انتهای ساقه ها نیز باید سفید رنگ باشد.

روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه

چه محصولاتی پس از خرید هم فرآیند رسیدن را تجربه می کنند؟

در موارد بالا روش های تشخیص میوه ها و سبزیجات تازه را با جزئیات بررسی کردیم اما در این بین محصولات زیادی وجود دارد که فرآید رسیدن آن ها می تواند پس از خرید و در محیط خانه تکمیل شود. برخی از این محصولات عبارتند از:

·       خربزه

برای تشخیص تازگی خربزه باید محل بریده شدن ساقه را فشار دهید، اگر آن نقطه نرم باشد یعنی خربزه کاملا رسیده است. علاوه بر نرم بودن، خربزه شیرین بوی شیرینی می دهد.

·       هندوانه

همانطور که در موارد بالا اشاره شد، حواس پنج گانه در روش های تشخیص میوه و سبزیجات تازه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تشخیص هندوانه تازه با دست روی آن بزنید اگر صدای تو خالی دهد یعنی هندوانه رسیده است.

·       گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هر چه قرمز تر باشد، رسیده تر است و حتما باید در یخچال نگهداری شود.

·       آووکادو

آووکادو از دسته میوه هایی است که می تواند فرآیند رسیدن را پس از خرید هم طی کند. اگر می خواهید این محصول را  بلافاصله پس از خرید مصرف کنید، سراغ آن هایی بروید که لک دار هستند.

·       میوه های تک هسته ای

میوه هایی مانند آلبالو، گیلاس، زردآلو، آلو و شلیل اگر رسیده باشند، نرم و پر رنگ هستند و اگر بوی تندی داشته باشند یعنی بیش از حد معمول رسیده اند.

·       موز

برای خریدن موز دقت کنید، موز سبز و سفت باید مدتی بماند تا رسیده شود. بهترین نوع موز برای خریدن موز های برنزه و لکه دار هستند.

سخن آخر

در این مقاله، بهترین روش‌ های تشخیص میوه و سبزیجات تازه را بررسی کردیم. خواهشمندیم به منظور جلوگیری از اسراف و حفظ کیفیت محصولات نسبت به رعایت موارد بالا کوشا باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.