تاریخ امروز1 اردیبهشت 1403

دلیل درد زیر بغل

زیر بغل، گردن و ستون فقرات کمر جزو اعضای حساس بدن به حساب می‌آیند. دلیل درد زیر بغل می‌تواند در اثر صدمات و همچنین دلایل دیگر ایجاد شود.

در این ناحیه از بدن تاندون‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی زیادی وجود دارد؛ از این رو، امکان ابتلا به درد زیر بغل چندان دور از ذهن نیست.

در حقیقت، بافت زیر بغل توسط تعدادی از عضلات به هم وصل شده که ممکن است باعث ایجاد التهاب در گره‌های عصبی شود. به همین دلیل، شناسایی منبع ناراحتی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

آیا تا به حال درد زیر بغل را تجربه کرده‌اید؟

اگر در هنگام حرکت دادن بازوها، در زیر بغل، دچار درد (خفیف، متوسط یا شدید)، احساس سوزش، تورم و بی حسی می‌شوید، حتما باید به یک متخصص برای درمان آسیب‌های احتمالی مراجعه کنید. در موارد شدید که در آن، غدد و گره‌های لنفاوی آسیب دیده‌اند، ممکن است به عمل جراحی فوری نیز نیاز باشد.

 

دلیل درد زیر بغل چیست؟

اگر تا به حال درد زیر بغل چه در راست یا چپ یا هر دو سمت، به سراغتان آمده باشد؛ احتمالا در پی جستجوی علت آن بوده‌اید. این ناخوشی به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد که می‌تواند ناشی از مسائل جزئی همچون تحریک پوست در اثر تراشیدن موی زیر بغل تا مشکلات جدی‌ای مانند سرطان سینه متغیر باشد. برای اینکه دلیل درد زیر بغل خود را کشف کنید، در ادامه به بررسی چند مورد از این عوامل می‌پردازیم.

 

کشیدگی عضله

عضلات زیر بغل از عضلات پر استفاده محسوب می‌شوند که مستعد کشیدگی هستند بخصوص با فعالیت‌هایی همچون بالا بردن، کشیدن، پرت کردن یا هل دادن.

به طور مثال حرکت‌های بالا بردن وزنه و ورزش (مثل بیسبال) ممکن است موجب کشیدگی و پیچ خوردگی عضلات شود. فشار موضعی مانند استفاده از عصای زیر بغل (برای موارد شکستگی پا) نیز می‌تواند دلیل درد زیر بغل باشد.

دلیل درد زیر بغل

 

علائم کشیدگی عضله، به میزان کشیدگی آن بستگی دارد. این علائم عبارتند از:

درد یا ناراحتی پس از حرکت

قرمزی یا کبودی

پیچ خوردگی یا گرفتگی عضله

ورم

در مورد کشیدگی‌های ملایم، پزشکان به شما توصیه می‌کنند که به عضله استراحت دهید و از فعالیت‌هایی که باعث درد شده‌اند، خودداری کنید. همچنین برای کاهش درد و ورم می‌توانید روی ناحیه صدمه دیده، یخ بگذارید و از داروی مسکن استفاده کنید. اگر علائم بدتر شدند یا در مدت چند هفته بهبود پیدا نکردند، لطفا به یک پزشک مراجعه کنید.

حساسیت و آلرژی

استفاده از دئودورانت، عطر، لوسیون‌ و شامپو‌های بدن اغلب باعث حساسیت های پوستی می‌شوند. اگر حساسیت یا مشکلات پوستی مشخصی دارید، این عوامل تحریک کننده باعث بروز درد می‌شوند. علائم مرتبط با تحریک پوست یا مواد حساسیت‌زا عبارتند از:

التهاب

قرمزی

جوش

ورم

خارش

گرما

اگر استفاده از یک ماده آرایشی یا دئودورانت باعث واکنش‌های آلرژیک در شما شده است، فورا مصرف آن را قطع کنید و برای جلوگیری از علائم جدی ‌تر به پزشک مراجعه کنید.

بعضی محصولات، حاوی مواد شیمیایی یا معطری هستند که پوست را تحریک می‌کند. مواد مشکوک موجود در محصولات مصرفی روزانه تان را که سبب حساسیت پوستی شما شده‌اند، یادداشت کنید و آن‌ها را به متخصص پوست گزارش دهد. دادن تست آلرژی نیز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

 تراشیدن زیر بغل

تراشیدن موی زیر بغل به طور نامناسب می‌تواند دلیل درد زیر بغل باشد. تیغ‌های کثیف یا کهنه، احتمال مبتلا شدن به عفونت را افزایش می‌دهند و در نتیجه این کار، فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند و کم کم جوش‌های دردناک کوچک یا موی زیرپوستی در ناحیه زیر بغل پدیدار می‌شود.

پس به یاد داشته باشید که برای پیشگیری از این مشکلات، بهتر است همیشه موقع تراشیدن مو از تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. مرطوب بودن پوست نیز بسیار مهم است چون در غیر این صورت، خشکی آن باعث تحریک و کنده شدن پوست، می‌شود.

تیغ زیر بغل

 تورم غدد لنفاوی

این وضیعت زمانی رخ می‌دهد که گره‌های لنفاوی ملتهب شوند که معمولا در زیر گردن، کشانه ران و زیر بغل اتفاق می‌افتد. سیستم لنفاوی شما شبکه‌ای از گره‌ها (غدد) هستند که در سراسر بدن یافت می‌شود. این گره‌ها مایعی تولید می‌کنند که به مبارزه در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

غدد لنفاوی نزدیک زیر بغل، در هر دو طرف بدن قرار دارند. متورم شدن این غدد، ممکن است دلیل درد زیر بغل باشد.

از علت‌های تورم غدد لنفاوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن سرماخوردگی یا آنفولانزا، می‌تواند احتمال تورم و حساسیت غدد لنفاوی را افزایش دهد.

لنف ادم که در زمان انسداد غدد لنفاوی و تجمیع مایع در داخل آن اتفاق می‌افتد. این تورم می‌تواند بسیار دردناک باشد.

لنفادنوپاتی، نیز باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی می‌شود. این عارضه به علت عفونتی در سیستم لنفاوی، به نام لنفادنیت ایجاد می‌شود.

علائم تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

تب

ورم

درد در هنگام لمس

قرمزی

بی حسی

داغی زیاد در ناحیه‌های لمس شده

بهتر است بعد از دیدن این علائم به دکتر مراجعه کنید.

 سرطان پستان

علائم سرطان سینه می‌تواند شامل تغییرات در شکل و اندازه سینه، گودی پوست سینه و تغییر در ظاهر نوک پستان باشد.

سرطان سینه اغلب در مراحل اولیه بدون درد است، اما امکان بروز درد در نواحی زیر بغل، سینه یا استخوان ترقوه وجود دارد. اگر متوجه درد یا احساس یک توده در این نقاط شدید، مطمئن ترین کار این است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 حمله قلبی یا آنژینا

آنژینا، درد شدیدی است که زمانی که خون کافی برای قلب وجود نداشته باشد، رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند در بقیه قسمت‌های بدن از جمله دست‌ها، شانه‌ها، گردن، پشت و زیر بغل نیز گسترش یابد.

در همین حال شما موارد و علائم زیر را تجربه می‌کنید:

سرما خوردگی

تعرق مفرط

خستگی

حالت تهوع

اگر همراه این علائم، دردی را در قفسه سینه و یا زیر بغل خود احساس کردید، به یک پزشک برای مراقبت های فوری رجوع کنید.

درد زیر بغل ناشی از پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی بیش از حد رشد کنند. تجمع سلول‌های پوستی باعث به وجود آمدن لکه‌هایی به نام پلاک می‌شوند. پلاک‌ها می‌توانند علائمی همچون خارش و درد را به همراه داشته باشند و در هر قسمت از بدن حتی زیر بغل، ظاهر شوند.

از رایج ترین اشکال پسوریازیس در زیر بغل می‌توان به اینورس، اشاره کرد. درمان پسوریازیس معمولا شامل داروهای خوراکی و موضعی برای کنترل علائم آن است.

بیماری عروق محیطی

ابتلا به بیماری عروق محیطی سبب باریک شدن عروق کوچکتر در بازوها و ساق پاها می‌شود و در نتیجه، اکسیژن گیری عضلات و اندام‌های بدن از خون کاهش می‌یابد.

کمبود اکسیژن باعث صدمه دیدن این عضلات می‌شود و در نهایت احتمال بروز درد در ناحیه زیر بغل در یک یا هر دو دست، وجود دارد.

عفونت‌های پوستی، دلیل درد زیر بغل

زیر بغل نسبت به بسیاری از بخش‌های دیگر گرمتر است و اگر بازوها افتاده باشند، این محل به آسانی، تبدیل به جای مناسبی برای بروز عفونت‌ها می‌شود.

باکتری‌ها در جاهای گرم و مرطوبی مانند زیر بغل به دام می‌افتند و رشد زیاد آن‌ها؛ عفونت، قرمزی، تورم و درد را به همراه دارد.

سایر انواع عفونت، مثل عفونت‌های قارچی نیز باعث دردی مشابه و تحریک این ناحیه می‌شود.

البته جای نگرانی نیست چرا که عفونت‌های ملایم با تمیزی و خشک نگه داشتن محل مورد نظر می‌توانند بدون درمان از بین بروند. برای درمان موارد شدید تر، پزشک ممکن است کرم‌های آنتی بیوتیک یا دارو تجویز کند.

درد زیر بغل

هیدرانیت

یک بیماری مزمن می‌باشد که با گره‌ها، زخم‌ها و یا آبسه‌ها در ناحیه‌ای که غده عروقی وجود دارد، ظاهر می‌شوند. معمولا در زیر بغل این اتفاق میافتد و این گره‌ها روی تخریب پوستی و فولیکول های مو تاثیر گذار هستند.

برخی از عوامل هیدرانت عبارتند از:

اضافه وزن داشتن

سیگار کشیدن

سیستم ایمنی ضعیف

تعییرات هورمونی

ویروس واریسلا زوستر (عامل زونا و آبله مرغان)

ویروس واریسلا زوستر دلیل ابتلا به آبله مرغان و زونا می‌باشد. در هر دو بیماری جوش‌هایی در زیر بغل مشاهده می‌شود، گر چه آبله مرغان معمولا روی صورت، پشت و قفسه سینه است اما جوش‌های زونا معمولا به صورت یک نوار روی یک سمت صورت یا بدن، ظاهر می‌گردد. شخصی با زونا ممکن دارد علائم زیر را تجربه کند:

تب

سردرد

لرز

ناراحتی

بروز جوش، درد و سوزن سوزن شدن

پزشک داروهای ضد ویروسی را تجویز می‌کند تا فرایند درمان سریع تر شود و داروهای مسکن نیز به کاهش این علائم کمک می‌کنند.

لیپوما

لیپوما یک توده بافت چربی است که می تواند دلیل درد زیر بغل باشد. این توده زیر پوست حالت لاستیکی دارد وشخصی که به آن مبتلا شده می‌تواند آن را در زیر پوست خود حرکت دهد.

عمدتا لیپوماها غیر سرطانی هستند و باعث درد نمی‌شوند. البته لیپوما هایی که سرعت رشد زیادی دارند در صورت ایجاد فشار روی اعصاب یا عروق خونی باعث درد می‌گردند. اگر چنین چیزی را تجربه کردید، هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

اینترتریگو

اصطحکاک و رطوبت در چین خوردگی‌های پوست، نوعی التهاب به نام اینترتریگو را در پی دارد که این عارضه منجر به قرمزی، ایجاد بوی ناخوشایند، درد و سوزش می‌شود.

کاندیدا که نوعی مخمر است می‌تواند در ایجاد اینترتریگو اثر بگذارد. این عامل پوست را قرمز می‌کند و باعث ایجاد پلاک سفید می‌گردد.

البته در صورت درمان نشدن آن، باید انتظار عفونت‌های ثانویه باکتریایی یا قارچی را نیز داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. محمدحسین پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    پسری ۲۳ ساله هستم که وقتی زیربغلم رو فشار میدم احساس درد میکنم، البته فشار دادن به مقدار زیاد باعث درد میشه و تو حالت عادی درد نمیکنه.
    مخصوصا وقتی می خوام لیف بزنم که یه درد خفیفی حس میکنم که انگار با سوزش همراهه، البته این اواخر متوجهش شدم و شاید از چندین سال قبل هم این مورد رو داشتم اما متوجهش نشده بودم
    به نظر شما غیر طبیعیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.