تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403

دوره پری منوپوز چیست؟

دوره پری منوپوز که غالبا با عنوان ” حوالی یائسگی” شناخته می شود، یک سیر طبیعی در بدن تمامی خانم ها است. پری منوپوز در حقیقت دورانی است که بدن یک خانم، گذار طبیعی خود را طی می کند و سال های باروری به پایان می رسد. این مشکل می تواند در سنین مختلف در خانم ها اتفاق بیفتد که در اکثر موارد، خانم های بین 30 تا 40 سال این دوران را تجربه می کنند. استروژن یکی از اصلی ترین هورمون های زنانه می باشد که در طول دوران جوانی تا میانسالی میزان آن  تا حد زیادی افزایش می یابد اما در دوره منوپوز میزان آن به طرز چشمگیری کاهش می یابد. در این دوره ممکن است چرخه قاعدگی طولانی تر یا کوتاه تر شود یا حتی قاعدگی بدون رها ساختن تخمک ها انجام گیرد. اگر به مدت یک سال شما چرخه قاعدگی را تجربه نکنید، احتمالا یائسه شده اید. برخی از علائم یائسگی عبارتند از: گرگرفتگی، بی خوابی، خشکی واژن و… که در این مقاله به عوامل تاثیر گذار و راه های درمانی برای رفع این مشکل می پردازیم.

علائم پری منوپوز:

در مدت پیش از یائسگی در بدن شما تغییراتی اتفاق می افتد که برخی از این تغییرات همراه با علائمی در بدن ظاهر می شود که در این مقاله به شرح این عوامل می پردازیم:

  • قاعدگی نامظم: هرچه تخمک گذاری غیرقابل پیش بینی باشد، فاصله بین قاعدگی ها ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد حتی ممکن است قاعدگی در یک ماه اصلا اتفاق نیفتد. اگر این تغییرات به صورت دائمی به مدت 7 روز یا بیشتر در چرخه قاعدگی رخ دهد می تواند نشانه ای برای دوره پری منوپوز باشد.
  • گرگرفتگی و اختلال هنگام خوابیدن : گر گرفتگی یکی از نشانه های شایع پری منوپوز می باشد که به دلیل تعریق های شبانه می تواند مشکلاتی را برای خوابیدن هم به وجود آورد.
  • تغییرات خلق و خوی رفتاری: برخی از خانم ها در این دوران نوسانات خلقی و افسردگی را تجربه می کنند. ریشه اصلی این مشکلات خلقی و رفتاری، تحریک پذیری و تغییر هورمون ها می باشد.
  • مشکلات وابسته به واژن و مثانه: زمانی که میزان هورمون استروژن کاهش پیدا کند، واژن بافت الاستیسیته خود را از دست می دهد که سبب دردناک شدن مقاربت می شود. علاوه براین، میزان کم استروژن ممکن است منجر به ایجاد عفونت های ادراری و واژینال شود.
  • کاهش باروری: کاهش تخمک گذاری در دوره پری منوپوز می تواند باعث کاهش باروری شود اما تا زمانی که چرخه قادگی برقرار است احتمال بارداری وجود دارد.
  • کاهش میل جنسی: در دوران پری منوپوز برانگیختگی و میل جنسی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.
  • مشکلات مربوط به استخوان ها: در دوره پیش از یائسگی از دست دادن توده استخوانی نسبت به جایگزینی آن با سرعت بیشتری انجام می گیرد. بنابراین، مشکلاتی مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوان ها امری شایع در این دوران می باشد.
  • تغییر سطح کلسترول خون: کاهش میزان هورمون استروژن باعث تغییرات نامطلوبی در میزان کلسترول خون می شود که در این بین، افزایش میزان کلسترول بد خون می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی شود.

دوره پری منوپوز

عوامل تاثیر گذار درشکل گیری پری منوپوز زود تر از زمان تعیین شده

یائسگی یا منوپوز یک مرحله طبیعی در زندگی هر زنی می باشد. این مرحله طبیعی در افراد مخلتف براساس شرایطی زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. عواملی وجود دارد که با تحریک کردن بدن باعث می شوند پری منوپوز در سنین پایین تر شکل گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • استعمال دخانیات: زنانی که سیگار می کشند یا سابقه استعمال دخانیات را دارند، 1-2 سال زودتر از سایر خانم ها وارد دوره پری منوپوز می شوند.
  • سابقه خانوادگی: خانم هایی که سابقه یائسگی زودرس در خانواده دارند زود تر از سایرین این دوره را تجربه می کنند.
  • درمان سرطان: درمان سرطان به شیوه شیمی درمانی یا پرتو درمانی لگن می تواند منجر به یائسگی زود هنگام شود.
  • هیسترکتومی یا برداشتن رحم: در جراحی هیسترکتومی رحم به صورت کامل از بدن خارج می شود اما تخمدان ها در بدن باقی می ماند که در این مرحله یائسگی رخ نمی دهد. اگرچه احتمال وقوع یائسگی کم است. در این دوره شما همچنان چرخه قاعدگی ندارید اما تخمدان ها استروژن تولید می کنند. پزشکان معتقدند این جراحی در نهایت منجر به یائسگی زودرس می شود.

دوره پری منوپوز

درمان دوره پری منوپوز

پزشکان برای درمان پری منوپوز در اکثر موارد دارو تجویز می کنند. برخی از این درمان ها شامل موارد زیر می شود:

  • هورمون درمانی: درمان بوسیله استروژن سیستمیک به صورت قرص ، ژل یا کرم انجام می گیرد که یکی از موثرترین روش ها به شمار می آید. همچنین میزن استروژن سیستمیک می تواند از پوکی استخوان ها جلوگیری کند.
  • استروژن واژینال: برای درمان خشکی واژن، استروژن واژینال در غالب قرص یا کرم توسط پزشک متخصص تجویز می شود.
  • داروهای ضد افسردگی: برخی از این داروها که با نام مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین شناخته می شوند، به کاهش گرگرفتگی ناشی از یائسگی کمک می کنند.
  • داروی گاباپنتین( نورونتین): این دارو غالبا برای درمان تشنج کاربرد دارد اما به درمان گرگرفتگی هم کمک می کند. علاوه بر این، این دارو برای افراد مبتلا به میگرن هم مفید می باشد.

دوره پری منوپوز

درمان خانگی پری منوپوز

علاوه بر تمامی موارد درمانی که اشاره شد، داشتن سبک زندگی سالم می تواند به کاهش علائم یائسگی و همچنین حفظ سلامتی در سنین بالا کمک کند. برخی از این درمان ها عبارتند از:

  • داشتن برنامه غذایی مشخص و تغذیه سالم
  • انجام روزانه و منظم فعالیت های فیزیکی
  • داشتن خواب کافی
  • کاهش میزان استرس

 سخن آخر:

در این مقاله به عوامل تاثیر گذار در دوره پری منوپوز و راه های درمانی آن پرداختیم اما لازم به ذکر است، بعضی زنان برای مهار این علائم نیاز به توصیه های پزشکی دارند زیرا برخی از این علائم به صورت نامحسوس ظاهر می شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.