تاریخ امروز4 اردیبهشت 1403
راه های جلوگیری از سرطان

راه های جلوگیری از سرطان

سرطان، یکی از بیماری‌هایی است که آمار مبتلایان آن در طول سالیان اخیر به شدت بالا رفته است و به یک معضل جدی برای افراد جامعه، به خصوص ایرانیان عزیز تبدیل شده است. سرطان مشکلی نیست که در عرض یک شب ایجاد شود یا پیشرفت کند و اگر سبک زندگی شما طبق یک برنامه اصولی برنامه‌ریزی شده باشد، می‌توانید تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کنید. یکی از نکاتی که محققان دریافته‌اند این است که با تغییر در سبک زندگی می‌توان جلوی ابتلا به یک‌سوم تا نیمی از سرطان‌ها را گرفت. همچنین، آمارهای اخیر از موسسه‌ی مطالعات سرطان انگلستان می‌گوید می‌توان با تغییر سبک زندگی جلوی حدود ۴ سرطان از هر ۱۰ سرطان را گرفت. با این‌که این حرف کاملا معقول و منطقی است، اما مطالعات نشان می‌دهد که همه‌ی مردم از ارتباط میان سرطان و فعالیت‌های روزمره‌شان بی‌خبرند. برای مثال طبق تحقیقات موسسه‌ی مطالعات سرطان انگلستان، ۱۵ نفر از هر ۲۰ نفر نمی‌دانند که چاقی با سرطان مرتبط است و از هر ۲۰ نفر ۱۸ نفر از ارتباط میان مصرف الکل و سرطان بی‌خبرند. در این مقاله ما را همراهی کنید تا با برخی از بهترین راه های جلوگیری از سرطان آشنا شوید و با رعایت آن‌ها، خودتان و خانواده‌تان را برای همیشه از شر این بیماری در امان نگه دارید. البته قبل از آن، می‌خواهیم درباره ماهیت سرطان و چگونگی شکل‌گیری آن صحبت‌هایی داشته باشیم.

سرطان چیست؟

سرطان یک واژه بسیار گسترده است که برای توصیف گروهی از بیماری‌ها به کار می‌رود و بیش از 270 نوع دارد. این معضل به صورت مستقیم روی بافت‌های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد طبیعی آن‌ها را مختل می‌کند. اگر بخواهیم به شکل ساده‌تر توضیح بدهیم، سرطان بیماری سلول‌هاست و معمولا با یک مشکل ساده شروع خواهد شد. در حالت عادی، سلول‌های بدن ما عمر محدودی دارند و بعد از این‌که وظیفه‌شان را در برابر عضو مربوطه در بدن انجام می‌دهند، از بین می‌روند. به این فرایند مرگ سلولی گفته می‌شود و ماهیت آن کاملا بر طبق اصول علمی استوار است. اما گاهی اوقات ژن‌های موجود در هسته سلول دچار عارضه شده و وقتی این عارضه رخ دهد، دستور مرگ سلولی برای خودکشی سلولی به موقع صادر نمی‌شود و سلول تکثیر پیدا می‌کند. در نتیجه افزایش تعداد بی‌رویه سلول‌ها همراه با بر هم خوردن متابولیسم عضو مربوطه، باعث بروز سرطان می‌شود.

جلوگیری از سرطان 1

سرطان از کجا شروع می‌شود؟

سرطان از وقتی آغاز می‌شود که اطلاعات ژنتیکی یک سلول تخریب شود و این موضوع باعث تقسیم سلولی به میزان زیاد و غیر قابل کنترل خواهد شد. نتیجه این تقسیم غیرعادی که معمولا به صورت توده یا برجستگی ظاهر خواهد شد با عنوان تومور شناخته می‌شود که ممکن است بدخیم یا خوش‌خیم باشد. در نوع خوش‌خیم، تومور به خارج از محل اولیه خود تکثیر نمی‌یابد و در نتیجه وارد اندام‌های دیگر بدن نخواهد شد اما در نوع بدخیم، ابتدا در همان محل تکثیر شده و اگر به موقع و در همین مرحله درمان نشود، این پتانسیل را دارد که به سایر اندام‌های بدن نیز انتقال یابد و در نتیجه تبدیل به سرطان تهاجمی شود.


درمان کمبود آهن و مهم‌ترین علائم آن، بهترین مقاله برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند و می‌خواهند این معضل را درمان کنند.

برخی از بهترین راه های جلوگیری از سرطان

فعالیت و پیاده‌روی روزانه به مدت 30 دقیقه

بدون شک یکی از ساده‌ترین راه های جلوگیری از سرطان ، داشتن فعالیت و پیاده‌روی است. ورزش نکردن و تحرک نداشتن مانند سیگار کشیدن برای بدن مضر است و سلامتی را به خطر می‌اندازد. هر فرد باید در روز بیش از 10 هزار قدم بردارد که معادل 30 تا 60 دقیقه ورزش می‌شود. براساس مطالعات و تحقیقات موثق، آن دسته از افرادی که فعالیت بیشتری در طول روز دارند، نسبت به سایر افراد 40 درصد کمتر دچار سرطان‌های مختلف می‌شوند که این مورد در سرطان سینه بیشترین آمار را دارد. همچنین پیاده‌روی و ورزش از سرطان کولون پیشگیری کرده و در افراد مبتلا به این بیماری نیز، اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان مرگ و میر خود را نشان خواهد داد.

پیاده روی

مصرف شیر

تعریف کردن از فواید شیر و ویژگی‌های فوق‌العاده آن شاید یک کار تکراری باشد و احتمالا همه شما اطلاعات کافی را در این زمینه دارید. شیر یک غذای کامل است و این نوشیدنی فوق‌العاده دارای 18 ماده از 22 ماده مهم برای بدن انسان است. همچنین دارای ویتامین‌های B12، B6، A بوده و بواسطه همین ویتامین‌ها و مواد معدنی، برای نقاط مختلف بدن تاثیرگذار خواهد بود. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که شیر می‌تواند از بروز انواع سرطان جلوگیری کند و نقش خوردن شیر در پیشگیری از سرطان‌های روده بزرگ و پستان به اثبات رسیده است. جالب است بدانید افرادی که روزانه 1 لیوان شیر مصرف کنند، 35 درصد احتمال کمتری وجود دارد که به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند.

مصرف شیر

کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده

یکی دیگر از موثرترین راه های جلوگیری از سرطان ، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده است. گوشت قرمز شامل عضله پستانداران، از جمله گاو، گوساله، خوک، گوسفند و بز است و نوع فرآوری شده آن را گوشت‌های شور، تخمیر شده و دودی از جمله ژامبون، کالباس، بیکن و سوسیس تشکیل می‎‌دهند. در این میان شواهد قوی ارتباط مصرف گوشت قرمز با سرطان روده بزرگ را تایید کرده‌اند. همچنین شواهد بسیار روشنی از ارتباط مصرف گوشت فرآوری شده و ابتلا به سرطان‌های مختلف وجود دارد و این ارتباط تا حدی جدی است که حتی با به حداقل رسیدن مصرف گوشت فرآوری شده، اطمینانی از کاهش شانس ابتلا به سرطان وجود نخواهد داشت و همه این موارد نشان‌دهنده خطر زیاد مصرف گوشت‌های فرآوری شده و تاثیر آن در ابتلا به سرطان است. پس تا جایی که می‌توانید مصرف گوشت‌های فرآوری شده را به حداقل برسانید.

مصرف گوشت

سیگار را ترک کنید

تنباکو یکی از اصلی‌ترین علل سرطان‌های مختلف است و می‌تواند باعث بروز سرطان ریه، حنجره، دهان، مری، گلو، مثانه، کلیه، کبد، معده، پانکراس، روده، و رحم شود. حتی اگر خودتان تنباکو مصرف نکنید، در معرض دود سیگار بودن نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. موسسه‌ی ملی سرطان می‌گوید، هیچ میزانی از مصرف تنباکو بی‌خطر نیست. کسانی که مصرف سیگار را قطع می‌کنند، فارغ از سن‌شان، در مقایسه با کسانی که همچنان سیگار می‌کشند، امید به زندگی بالاتری خواهند داشت و می‌توان نتیجه گرفت عدم مصرف سیگار یا ترک آن، از دیگر راه های جلوگیری از سرطان  است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد.


اگر همیشه در حال سرفه کردن هستید، مقاله سرفه را با این روش ها درمان کنید را بخوانید.

عدم مصرف سیگار

وزن‌تان را در محدوده بی‌خطر نگه دارید

اگر به دنبال یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرطان  هستید، حتما این به این مورد توجه کرده و سعی کنید به آن پایبند باشید. اگر وزن‌تان بیش از اندازه بالا باشد، احتمال رشد انواع سرطان در بدن‌تان خیلی بالا می‌رود. وزن که بالا باشد، خطر رشد سرطان‌های سینه، کبد، کلیه، پانکراس۷ روده و دیگر سرطان‌ها افزایش خواهد یافت. براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که چربی‌های اضافی بدن‌شان دور کمر جمع می‌شود، نسبت به کسانی که چربی‌های اضافی در ران‌ها و لگن‌شان تجمع می‌کند، مورد خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند. هر چقدر وزن بیشتری پیدا کنید و هرچه مدت طولانی‌تری این وزن را با خود حمل کنید، تهدید بزرگ‌تر می‌شود. در حالی که می‌توانید با کاهش وزن اصولی و برنامه‌ریزی شده، خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهید. توجه داشته باشید که بهترین برنامه برای کاهش وزن باید شامل خوردن خوراکی‌های سالم و ورزش باشد.

اضافه وزن

مصرف نشاسته مقاوم

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سرطان ، مصرف نشاسته است. نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات های رژیمی غیر قابل هضم گفته می‌شود. تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن مورد توجه است.

نشاسته

قرارگیری 15 دقیقه در معرض خورشید

قرار گرفتن بیش از حد مقابل خورشید خطرناک بوده و حتی ممکن است باعث بروز سرطان نیز بشود. ولی اگر این مدت برای 15 دقیقه باشد، یکی از راه های جلوگیری از سرطان  تلقی می‌شود. جالب است بدانید تقریبا 90 درصد ویتامین D مورد نیاز بدن شما از طریق نور خورشید سنتز می شود نه غذا و مکمل. مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین می‌تواند ارتباط بین سلول‌ها را کاهش دهد و باعث گسترش سلول‌های سرطانی خواهد شد. همچنین افراد با سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و همچنین خطر دیابت، پوکی استخوان و ام اس مواجه می‌شوند. توجه داشته باشید که روزانه قرارگیری به مدت 15 دقیقه در نور خورشید، ویتامین D مورد نیاز بدن شما را جبران خواهد کرد.

نور خورشید

کنار گذاشتن مشروبات الکلی

الکل عامل چندین نوع سرطان از جمله دهان، گلو، روده بزرگ و سینه است. علت دقیق آن شناخته نشده است، اما محققان بر این باورند که الکل به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند، برای مثال، در روده بزرگ باکتری می‌تواند الکل را به مقدار زیادی استالدئید (نوعی ماده شیمیایی که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان عامل سرطان شناخته شده است) تبدیل کند. در زنان مصرف لیکور (نوعی مشروب الکلی) میزان استروژن ( نوعی هورمون در بافت سینه) را بالا می‌برد و به طور پنهانی خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

الکل

دوری از استرس

استرس به‌تنهایی نمی‌تواند عامل سرطان شود، اما به گفته‌ی دکتر جانز، می‌تواند محیط درون بدن را تغییر دهد تا اینکه وضعیت پیش سرطانی آشکارتر ‌شود. پژوهشی درسال ۲۰۱۳ در دانشگاه Ohio State نشان داد استرس دائمی، فعالیت سلول‌های ایمنی را بوسیله تحریک روح و روان تغییر می‌دهد. حتی اگر ضروری نباشد، این امر موجب افزایش التهاب می‌شود که می‌تواند به ‌طور پنهانی جهش سلول‌های سرطانی را پدید آورد. توجه داشته باشید که دور کردن استرس یکی از راه های جلوگیری از سرطان  بوده که با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌توان به آن دست یافت.

دوری از استرس

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.