تاریخ امروز9 فروردین 1403
بی خوابی پس از زایمان

روش‌های درمان بی خوابی‌های پس از زایمان

همه والدین تازه وارد می دانند که خواب ارزشمند است. از آن جایی که نوزادان تازه متولد شده، نیاز به شیر خوردن مکرر دارند؛ استراحت را برای والدین سخت می کنند. نوزادان بزرگتر نیز ممکن است در دوره هایی بی خوابی را تجربه کنند، چه به دلیل دندان در آوردن، واکسن، جهش رشد و... و هنگامی که کودک شما خوب نمی خوابد، شما هم خوب نمی خوابید. برای برخی از والدین، دوباره به خواب رفتن بعد از نیمه شب، به آسانی یک چشم بر هم زدن است. اما برای همه اینطور نیست؛ بی خوابی های بعد از زایمان می تواند باعث شود که استراحت راحت برای بسیاری از مادران غیر ممکن شود‌. در این جا هر آن چه که والدین جدید در رابطه با درمان بی خوابی پس از زایمان باید بدانند، گفته شده است‌.

بی خوابی پس از زایمان چیست؟

ممکن است نام بی خوابی در دوران بارداری را شنیده باشید یا شاید خودتان هم از آن رنج ببرید. به لطف رویا های واضح، اضطراب های قبل از زایمان و تغییرات فیزیکی و چندین مورد دیگر؛ بی خوابی قبل و بعد از زایمان پدید می آید. تخمین زده می شود که بی خوابی بیش از ۷۵ درصد از ماداران آینده را در طول سه ماهه سوم تحت تاثیر قرار می دهد.

بی خوابی پس از تولد نوزاد نیز رخ دهد. دوباره خوابیدن بعد از وقفه های شبانه برای بسیاری از والدین دشوار است. در برخی از موارد، بی خوابی می تواند حتی پس از این که کودک شما در طول شب به آرامی می خوابد، ادامه پیدا کند.  بی خوابی های مکرر اگر کمتر از سه ماه رخ دهد، "بی خوابی کوتاه مدت" یا اگر حداقل سه بار در هفته به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه یابد "بی خوابی مزمن" در نظر گرفته می شود. در هر صورت بی خوابی باید درمان شود زیرا بسیار آسیب زننده است.

بی خوابی پس از زایمان

چه چیزی باعث بی خوابی پس از زایمان می شود؟

خواب کم، ارتباط بسیار نزدیکی با تغییرات روتین و بدن شما دارد؛ که هر دوره پس از زایمان اتفاق می افتد‌.

برای درمان بی خوابی پس از زایمان بهتر است در ابتدا، با عوامل احتمالی آن آشنا شوید.

فشار.

تقاضای برنامه برای نوزادان.

تغییرات هورمونی که بر ریتم شبانه روزی یک مادر جدید تاثیر می گذارد.

تغییرات فیزیکی پس از زایمان مانند تعریق شبانه.

افسردگی پس از زایمان (PPD) یا اضطراب پس از زایمان.

تغییراتی در روال خواب کودک شما، مانند دندان در آوردن.

زندگی عمومی با تطبیق شما با والدین تغییر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی، پس از زایمان و اضطراب پس از زایمان بیشتر از خواب کم رنج می برند. علاوه بر این، بی خوابی می تواند خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

برخی از علائم اضطراب پس از زایمان و افسردگی پس از زایمان عبارتند از :

اضطراب شدید

دور شدن از اجتماع

نگرانی بیش از حد در مورد سلامت کودکتان

بی خوابی پس از زایمان

اگر این چیزی است که شما تجربه می کنید، به خصوص اگر علائم شما بیش از چند هفته ادامه داشته باشد حتما با پزشک خود مشورت کنید تا راهی برای درمان بی خوابی یا اضطراب پس از زایمان به شما ارائه دهد.

پزشک شما می تواند دارو ها و استراتژی هایی را برای کمک به درمان علائم شما توصیه کند، مانند گفتگو درمانی یا دارو های ضد افسردگی‌. اگر در حال شیر دهی هستید، ممکن است همچنان بتوانید انواع خاصی از دارو های ضد افسردگی را مصرف کنید.

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

چگونه می توانید بی خوابی پس از زایمان را مدیریت و از آن پیشگیری کنید؟

اگر خسته شده اید و کم خوابی در حال تبدیل شدن به بخشی از عادت روتین شما است، این راه ها را برای درمان بی خوابی پس از زایمان، امتحان کنید:

اجتناب از کافئین

عادات غذایی خود را در نظر بگیرید. از کافئین و شکلات اجتناب کنید، زیرا هر دوی این ها می توانند شما را بیدار نگه دارند، به خصوص اگر در اواخر بعد از ظهر یا اوایل شب، زیاده روی کنید‌. یک وعده غذایی بزرگ قبل از خواب نیز ممکن است این اثر را داشته باشد.

ورزش کردن

ورزش ممکن است به کاهش استرس و حتی دفع افسردگی پس از زایمان کمک کند و افزایش ضربان قلب در طول روز ممکن است خواب شبانه را راحت تر کند.

برنامه ایجاد کنید.

یک روال ثابت قبل از خواب به نوزادتان کمک می کند تا عادات خوبی داشته باشند، اما یک برنامه روتین می تواند برای والدین نیز مفید باشد‌. کاهش سرعت به بدن سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. نور ها را کم کنید، لباس خواب راحت بپوشید، به موسیقی ملایم گوش دهید، مدیتیشن کنید، کتاب بخوانید، یوگای ترمیمی را امتحان کنید و چند ساعت قبل از خواب از نمایشگر ها دوری کنید.

بی خوابی پس از زایمان

دوری از تلفن همراه

بهداشت خواب را به خوبی رعایت کنید. هنگامی که به تخت خواب می روید، اتاق خواب را تاریک و ساکت نگه دارید. تلفن همراه و سایر وسایل خود را از تخت خود دور نگه دارید، زیرا نور می تواند ریتم شبانه روزی شما را مختل کند و خوابیدن را دشوار کند.

مراقبت شبانه را مختصر کنید‌.

وقتی کودک شما از خواب بیدار می شود. چه برای شیر دادن، چه برای تعویض پوشک یا بررسی کلی کودک؛ تمام تلاش خود را بکنید تا ملاقات کوتاهی داشته باشید. به نوزادتان شیر بدهید، آروغ بزند و او را عوض کنید، سپس فورا او را به تخت خواب برگردانید. اتاق را ساکت و تاریک نگه دارید تا از بیدار شدن کامل او جلوگیری کنید.

اطلاعات داشتن در مورد خواب اطفال

از پزشک خود در مورد آموزش خواب بپرسید. اگر کودک شما بین ۴ تا ۶ ماهه است و هنوز برای خوابیدن مشکل دارد، ممکن است بخواهید تمرین خواب را در نظر بگیرید.

چه گیاهانی برای بی خوابی در دوران بارداری مفیدند؟

برخی از دارو ها، ویتامین ها و دارو های گیاهی می توانند برای جنین مضر باشند و در دوران بارداری نباید مصرف شوند. ده ها محصول گیاهی وجود دارند که ادعا می کنند به شما کمک می کند تا بخوابید؛ اما بیشتر آن ها برای یافتن این که آیا استفاده از آن ها در دوران بارداری یا شیر دهی بی خطر است یا نه، مورد مطالعه قرار نگرفته اند. پس برای مصرف گیاهان دارویی یا مکمل های غذایی حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان بی خوابی پس از زایمان

اختلالات خواب اغلب بخشی از تازه به دنیا آمدن نوزاد و بی تجربه بودن والدین هستند، اما زمانی که مزمن می شوند و بی خوابی مانع از استراحت شما برای انجام فعالیت های لازم می شود، ضروری است که به دنبال درمان آن باشید.

اگر بی خوابی شما بیش از یک ماه ادامه داشت، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است به شما توصیه کند که با یک روانشناس رفتاری خواب مشورت کنید تا به شما کمک کند تا با چالش هایی که شما را از دریافت استراحت مورد نیاز خود باز می دارد، مقابله کنید. اگر در سه ماهه سوم حاملگی با بی خوابی مواجه شدید با پزشک یا مشاور خود، مشورت کنید تا اگر این بی خوابی پس از زایمان هم ادامه داشت بتوانید آن را درمان کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای خواب بدون نسخه یا نسخه ای را توصیه کند. اگر شیر می دهید، مطمئن شوید که برای مادران شیرده بی خطر است. به عنوان مثال، برخی از پزشکان توصیه می کنند که از ملاتونین در دوران شیردهی استفاده نکنید.

همچنین مطمئن شوید که پزشک شما از همه علائم شما آگاه است، به خصوص اگر بی خوابی همراه با افسردگی یا اضطراب پس از زایمان را تجربه می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک بتواند، درمان مناسب بی خوابی پس از زایمان، افسردگی و یا سایر موارد را تجویز کند.

یکی دیگر از عواملی که به درمان بی خوابی پس از زایمان کمک می کند شیر دادن است.

تغذیه با شیر مادر در واقع می تواند به رفع بی خوابی و مشکلات خواب کمک کند، هنگام پرستاری، شما یک مزیت بیولوژیکی داخلی برای خواب آرام دارید. هورمون پرولاکتین در طول شیر دهی ترشح می شود و باعث ایجاد احساس آرامش می شود. گفتنی است هنگام شیر دهی ممکن است همچنان از مشکلات خواب رنج ببرید. عواقب خستگی بیش از حد نوزادان، بسیاری را بر آن بر می دارد تا برای بی خوابی به دنبال کمک باشند.

نتیجه گیری

اگر در دوران بارداری به سختی می خوابید، تنها نیستید. تحقیقات نشان می دهد که افراد باردار به طور مکرر بی خوابی را تجربه می کنند که میزان آن در اوایل بارداری بین 12 تا 38 درصد است و در سه ماهه سوم بارداری به بیش از 60 درصد افزایش می یابد. گاها بی خوابی تا پس از زایمان نیز ادامه می یابد. بی خوابی به اشکال مختلف ظاهر می شود. وقتی می خواهید به رختخواب بروید، ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشید، یا می توانید نیمه شب از خواب بیدار شوید و در برگشت به خواب مشکل داشته باشید. ناراحتی های فیزیکی مختلف، بارداری و تغییرات هورمونی می تواند به خواب ضعیف کمک کند. کمبود خواب و خستگی به بسیاری از نگرانی ‌های سلامتی کمک می ‌کنند، مانند:

افسردگی

اضطراب

فشار خون بالا

دیابت

چاقی

اگر مشکلات خواب را تجربه می کنید که بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، مهم است که در رابطه با درمان بی خوابی های پس از زایمان با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.