تاریخ امروز29 فروردین 1403
علت لک و تیرگی پوست

علت بروز لک و تیرگی های پوستی چیست؟

شاید شما هم نیز از افرادی باشید که از لک‎ها و تیرگی‎های روی پوست خود به ستوه آمده‎اید و دنبال راهی هستید که بتوانید آن‎ها را از بین ببرید. قبل از هر چیزی باید ابتدا از علت‎ لک و تیرگی پوست آگاه شد و بعد برای درمان اقدام کرد.

اکثر افراد نمی‎توانند لک‎ها و تیرگی‎های روی پوست خود را تحمل کرده و می‎خواهند هر چه زودتر از شر آن خلاص شوند. این لکه های پوستی از نظر علائم و شدت با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است موقتی یا دائمی باشند. حتی ممکن است بعضی از این لکه ها دردناک باشند. علتی که باعث بروز لک و تیرگی بر روی پوست می‎شود گاهی ژنتیکی و گاهی موقعیتی است. در هر صورت با شناسایی علت های بروز لک و تیرگی پوست می‎توان آن را درمان یا حتی از بروز آن جلوگیری کرد.

علت های بروز لک و تیرگی پوست

زمانی که تولید ملانین، ماده ای که رنگ پوست را ایجاد می‎کند افزایش می‎یابد، لک‎ها و تیرگی‎هایی بر روی پوست ایجاد خواهد شد. این لک‎ها و تیرگی‎ها می‎توانند در رنگ‎ها و اندازه ‎های متفاوتی باشند. بخش‎هایی که ملانین بالاتری دارند رنگ پوست تیره تر است. در ادامه به معرفی و بررسی علت لک و تیرگی پوست می‎پردازیم.

آفتاب‌سوختگی

ملانین انرژی‎ای که در اشعه فرابنفش نور خورشید وجود دارد را جذب می‎کند و با استفاده از آن از پوست محافظت می‎کند. در این فرایند ممکن است قسمت‎هایی از پوست که قبلا دچار تیرگی بوده، تیره تر شود. همچنین حالات شدید آفتاب سوختگی می‎تواند باعث ایجاد تاول در پوست شود.

ملاسما

یکی از بیماری‎های پوستی شایع ملاسما است که باعث می‎شود لکه هایی بر روی پوست ایجاد شود. این بیماری غالبا در زنان باردار و افرادی که به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته ‎اند دیده می‎شود. ملاسما ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی یا یک عارضه خاص ایجاد شود.

درمان لکه های پوستی

التهاب

اگزما، آکنه، آسیب‎های پوستی و … می‎توانند باعث التهاب پوست شوند که ممکن است بعد از مدتی لکه هایی روی پوست ایجاد کند.

دیابت

دیابت نیز یکی از علت لک و تیرگی پوست است که می‎تواند قسمت‎هایی از پوست را تیره تر کند.

ژنتیک

  • برخی از افراد دچار یکی مشکل پوستی به اسم آکانتوز نیگریکانس هستند که نوعی مشکل پوستی محسوب می‏‎شود و باعث تیره و ضخیم شدن پوست زیربغل، کشاله ران و گردن می‎شود.
  • برخی هم هستند که دچار یک ناهنجاری نادر به نام اینکانتیننتا پیگمنتی هستند که تظاهرات پوستی از عوارض آن است. این ناهنجاری بیش‎تر در زنان دیده می‎شود.
  • ممکن است پوست برخی از افراد از بدو تولد دارای یک سری لکه های روشن یا قهوه‎ای باشد.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروها باعث افزایش رنگ‌دانه‌های پوست شده و بر روی پوست لکه های تیره ایجاد می‎کنند.

جای زخم

ممکن است پس از گزیده شدن توسط حشرات، سوختگی یا زخم لکه هایی روی پوست ایجاد شود که البته زیاد جای نگرانی ندارند زیرا معمولا بعد از گذشت زمان کم‎رنگ‎تر خواهند شد.

کرم ضد لک

بیماری‎ها

برخی از بیماری‎ها هستند که ممکن است لکه ‎ها و تیرگی هایی بر روی پوست ایجاد کنند. از جمله بیماری‎هایی که باعث ایجاد این لکه ها می‎شوند، آدیسون و هموکروماتوز است. بیماری آدیسون باعث ایجاد لکه در نواحی مختلف پوست مثل لب‎ها، آرنج و زانو، داخل گونه، انگشتان پا و … می‎شود. هموکروماتوز نیز باعث ایجاد لکه های پوستی و تیره شدن پوست می‎شود.

پیشگیری از بروز لک‎ها و تیرگی‎های پوست

  • استفاده از ضدآفتاب: ضدآفتاب‎هایی که دارای SPF بالاتری است و از UVA و UVB محافظت می‎کنند، بهترین گزینه انتخابی هستند.
  • دوری کردن از نور خورشید: مراقب باشید مدت‌زمان طولانی زیر نور خورشید نمانید و در غیر این صورت حتما از کلاه، چتر، عینک آفتابی و ضدآفتاب استفاده کنید.
  • داشتن یک روتین مراقبت از پوست: با مراقبت مرتب و مناسب از پوست خود می‎توانید از بروز لک و تیرگی بر روی پوست خود جلوگیری کنید.

درمان لک‎ها و تیرگی‎های پوست

تا اینجای مطلب با علت لک و تیرگی پوست آشنا شدیم. حال خوب است که با درمان و چگونگی رفع این لک‎ها نیز آشنا شویم. متخصصان مراقبت پوست معتقدند که با استفاده مداوم از ضدآفتاب می‎توان از بروز لک‎ها و کک‌ومک جلوگیری کرد. لک‎های صورت معمولا بی‎خطر هستند اما انواعی از درمان‎ها هستند که باعث روشن‎تر شدن آن‎ها می‎شود. این روش‎های درمانی به شرح زیر است:

لیزر

یکی از روش‎های از بین‌بردن لک‎های پوست، لیزردرمانی است که در آن با نور لک‎های صورت را از بین می‎برند. البته این روش بدون عوارض نبوده و ممکن است باعث قرمزی و یا خارش پوست شود. به همین دلیل حتما باید قبل از اقدام به لیزردرمانی با یک متخصص پوست حاذق و مطمئن در این مورد مشورت کرد.


بهترین اسکراب های پوست چرب

میکرودرم ابریژن

در این روش درمانی بالاترین لایه پوست با استفاده از یک دستگاه برداشته می‎شود.

کرایوسرجری

در این روش که یک فرایند سرپایی است، لک‎های صورت توسط نیتروژن مایع منجمد می‎شوند. با این که این فرایند ایمن است ولی امکان خون‎ریزی یا کاهش رنگ‌دانه‌های آن بخش از پوست وجود دارد.

لایه‎بردارهای شیمیایی

این لایه بردارها، لایه تیره و بالایی پوست را از بین برده و باعث می‎شوند لایه های زیرین بالا بیایند. البته امکان دارد پوست دچار سوزش و یا قرمزی شود اما نگران نباشید، با گذشت زمان این مشکل حل می‎شود.

روش‎های خانگی درمان لک و تیرگی پوست

این روش‎ها شاید به‌اندازه روش‎های قبلی موثر نباشند اما می‎توانند تا حدی به روشن‎تر شدن تیرگی‎ها کمک کنند. از مواد خوراکی که در روشن‎تر کردن پوست موثر هستند می‎توان به عسل، ماست و آلوئه ورا اشاره کرد.

بهترین ضد آفتاب

چه زمانی باید نگران لک و تیرگی‎های پوست باشیم؟

تیرگی و لک‎های پوست در برخی از مواقع موقتی هستند و در اغلب موارد نشانه بیماری خطرناکی نیستند؛ بااین‌حال مواردی هستند که باید حتما برای درمان به پزشک مراجعه کرد:

  • لک‎های تیره ای که در دهان یا غشای مخاطی ایجاد می‎شوند، نگران کننده هستند.
  • اگر همزمان با وقتی که بر روی پوست شما لک و تیرگی ایجاد شد، دچار خستگی و افسردگی ناگهانی شدید، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • زمانی که با بروز لک‎های تیره دچار اسهال یا یبوست نیز شدید، مراجعه به پزشک را دست‌کم نگیرید.

سخن نهایی

همان‌طور که در مطلب بالا گفتیم، به‌طورکلی لک‎‎ها و تیرگی های پوست جای نگرانی ندارند و بیش‎تر بر روی زیبایی افراد تاثیر می‎گذارند. اما اگر این لک‎ها با نشانه هایی همچون اسهال یا احساس افسردگی همراه شود باید حتما آن را جدی گرفته و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.