تاریخ امروز1 اردیبهشت 1403
عوارض لیزر موهای زائد پوست

عوارض لیزر موهای زائد پوست را جدی بگیریم؟؟!

لیزر یکی از روش‌های جدید و نوین برای از بین بردن موهای زائد بدن است که در طول سالیان اخیر باب شده و به دلیل تاثیرگذاری بالا و طولانی مدت و البته راحتی انجام کار، به محبوبیت بالایی رسیده است. لیزر انواع مختلفی دارد و در کنار ویژگی‌های زیاد، معایبی را برای سلامتی پوست ایجاد خواهد کرد که البته ممکن است همه آن‌ها جدی نباشند و پس از مدت کوتاهی از بین بروند. پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله جذاب همراه ما باشید تا اگر قصد چنین کاری را دارید، ابتدا از عوارض لیزر موهای زائد پوست آگاه شوید و سپس نسبت به انجام آن اقدام کنید.

لیزر موهای زائد چیست؟

قبل از بررسی تخصصی عوارض لیزر موهای زائد پوست ، در ابتدا قصد داریم درباره فرایند این عمل صحبتی داشته باشیم. لیزر، یک پرتو نور با انرژی بالا است که می تواند انرژی خود را به قسمت خاصی از بدن منتقل کند. این پرتوهای نور ممکن است از لحاظ قدرت و نوع بافتی که می توانند هدف قرار دهند متفاوت باشند. در روش حذف موهای زائد، رنگدانه ی موجود در ساقه مو، با یک طول موج (یا رنگ) خاص لیزر مورد هدف قرار می گیرد. این انرژی پیاز مو را گرم کرده و موجب آسیب به سلول هایی می‌گردد که باعث رویش مو می شوند. اگر آسیب به اندازه کافی انجام شود، این امر باعث جلوگیری از رشد بیشتر موها خواهد شد. این اثر بر فاز آناژن یا فعال رشد مو بسیار موثر است. فاز آناژن زمانی است که موهای جدید شروع به رشد می کنند. مراحل دیگر عبارتند از زمانی که مو در حالت استراحت قرار دارد و دیگر رشد نمی کند یا به طور طبیعی برای تشکیل موی جدید آماده می شود. موهایی که در فاز استراحت هستند از آسیب نور لیزر در امان هستند. به همین دلیل است که درمان موهای زائد با لیزر در جلساتی متعدد و با فاصله های خاصی از هم انجام می گیرد. مقدار زمانی که یک پیاز مو در فاز آناژن باقی می ماند به ژنتیک وابسته است و در افراد به ویژه قومیت های مختلف و در مناطق مختلف بدن متفاوت خواهد بود.

عوارض لیزر موهای زائد پوست

1- ایجاد زخم

زخم و اسکار جزو شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد پوست محسوب نمی‌شود ولی افرادی هستند بروز چنین مشکلی را گزارش داده‌اند. اگر پزشکی که برای انجام لیزر به آن مراجعه کرده باشید، متخصص نباشد و در طول فرایند درمان دچار اشتباه شود، باعث آسیب دیدگی شدید پوست شما خواهد شد. به همین دلیل است که حتما توصیه می‌شود اگر قصد انجام لیزر را دارید، به مراکز معتبر درمانی و قابل اعتماد مراجعه نمائید. همچنین اگر در مراقبت‌های بعد از لیزر کوتاهی کنید و توصیه‌های مراقبتی گفته شده توسط پزشک را به صورت کامل انجام ندهید، ناحیه لیزر شده دچار زخم و آسیب می‌شود. توجه داشته باشید در صورتی که روی پوستتان خالکوبی داشته باشید، بعد از انجام لیزر احتمال زخم شدن آن ناحیه وجود خواهد داشت زیرا رنگدانه‌های بکار رفته در خالکوبی بسیار تیره هستند و بعد از جذب کامل اشعه لیزر، حرارت زیادی را به پوست وارد کرده و در نهایت باعث ایجاد اسکار و زخم می‌شود.


در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله همه چیز درباره کرم ترمیم کننده زخم بزنید.

2- عفونت‌های پوستی

از دیگر موارد احتمالی و عوارض لیزر موهای زائد پوست، عارضه عفونت است. این معضل ممکن است بعد از انجام برخی از روش‌های تهاجمی لیزرهای زیبایی اتفاق بیفتد. تبخال یکی از متداول‌ترین عفونت‌های پوستی است که در اثر فعال شدن ویروس هرپس رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که اصلی‌ترین دلیل بروز چنین مشکلی، استفاده از دستگاه‌های نامناسب و تقلبی برای انجام این کار است. متاسفانه در حال حاضر سالن های آرایشی بسیار زیادی بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به لیزر موهای زائد نموده و برخی از آن‌ها با پیشنهاد قیمت های بسیار پایین مشتریان را به استفاده از دستگاه های تقلبی ترغیب می‌کنند.

3- سوختگی

سوختگی از نوع درجه1، یکی از بدترین عوارض لیزر موهای زائد پوست به حساب می‌آید که نسبت به دو عارضه قبلی شدت بیشتری دارد. علائم سوختگی درجه یک ناشی از لیزر مو به راحتی قابل تشخیص است چون شامل تورم بیش از حد در ناحیه لیزر شده همراه با درد در آن ناحیه می شود. در صورتی که لایه ای از پوست شما چند ساعت یا یک روز بعد از انجام لیزر مو برداشته شود، حتما دچار سوختگی درجه یک شده اید. به سوختگی درجه یک، سوختگی سوپرفیشال نیز می گویند که می تواند تاثیر منفی روی لایه‌های بالایی پوست شما پس از فرآیند لیزر داشته باشد. در صورتی که سوختگی در ناحیه وسیعی از بدن شما اتفاق بیفتد و درد زیادی داشته باشید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا سوختگی شما بهبود یافته و درد تسکین پیدا کند. توجه داشته باشید که سوختگی های ناشی از لیزر مو شدید هستند و اثر آنها روی پوست در صورتی که به درستی از آن مراقبت نشود؛ باقی می‌ماند. در هر صورت باقی ماندن جای سوختگی روی پوست بستگی به شدت آسیب دیدگی و نحوه مراقبت از آن دارد. بنابراین بهتر است تا زمانی که جای سوختگی ناشی از لیزر موها کاملا بهبود یابد؛ توصیه های دارویی متخصص را دقیقا رعایت کنید تا از شدت سوختگی کم شود.


همچنین پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟ بزنید.

4- آسیب به چشم

هنگام انجام لیزر، از اشعه‌های پرقدرت و خطرناک استفاده می‌شود و به همین دلیل خطر آسیب رسانی جدی به بینایی وجود خواهد داشت. تابش لیزر در ناحیه طیف ماوراء بنفش دور و مادون قرمز دور در قرنیه جذب می شود و ضایعاتی را در آن ایجاد می‌کند. این فرایند می‌تواند از بخش‌های عدسی و قرنیه چشم عبور کرده و با شبکیه برخورد کند. در این حالت پرتو لیزر، به علت موازی بودن و واگرایی کم، در نقطه‌ای در شبکیه کانونی شده و می‌تواند موجب جوش آمدن مایع زجاجیه، نابودی سلول‌ها، تخریب شبکیه و در نهایت کوری موقت و یا حتی دائم شود. شاید برایتان عجیب باشد ولی بسیاری از مراکز انجام این کار و سالن‌های آرایشی، بدون این‌که عینک مخصوص لیزر را داشته باشند و به دلیل بی اطلاع بودن از عوارض عدم استفاده از آن، اقدام به لیزر کرده و آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر را به قرنیه چشم وارد می‌کنند.

5- تغییر رنگ پوست

این مورد یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد پوست محسوب می‌شود که شدت آن بستگی به نوع درمان لیزر دارد. خیلی از مردم به دنبال راه‌هایی برای سفید شدن پوست صورتشان هستند؛ اما تأثیرات لیزرهای زیبایی در پوست همه یکسان نیست. به طور کلی، لیزرهای زیبایی در افرادی که دارای پوست روشن هستند بهتر از افرادی که دارای پوست‌های تیره‌تر هستند عمل می‌کند، اما هر دو نوع پوست در معرض خطر ابتلا به هیپوپیگمنتاسیون ( روشن شدن پوست )  یا هیپرپیگمانتاسیون ( تیره شدن پوست ) قرار دارند. پوست مردمان آسیایی و به طور کلی افرادی که پوست تیره‌ای دارند، هنگام استفاده از لیزرهای با قدرت نفوذ بالا، مستعد تیره شدن یا هایپرپیگمنتاسیون هستند. همچنین برخی از روش‌های لیزر پوست که برای درمان لک‌های پوستی استفاده می‌شوند، باعث تیره‌تر شدن رنگ لکه‌ها قبل از بهبودی آن‌ها می‌شوند. گاهی از این تغییر رنگ پوست تحت عنوان شکل‌گیری خط تقسیم یاد می‌شود. به این معنا که رنگ پوست شما در مناطقی که در آن لیزر زیبایی استفاده شده متفاوت از مناطقی باشد که با لیزر برخوردی نداشته است. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً در اطراف چشم‌ها، لب‌ها و خط فک دیده می‌شود.

6- قرمزی و التهاب

این موارد جزو آن دسته از عوارض لیزر موهای زائد پوست محسوب می‌شوند که اکثر افراد به آن دچار خواهند شد. میزان این عارضه بستگی به عمق فرسایش حاصل از لیزر دارد و در روش‌های فیزیکی بیشتر اتفاق خواهد افتاد. البته توجه داشته باشید که درد و التهاب بعد از لیزر موقتی بوده و با مصرف کرم ضد قرمزی و معمولا بعد از 4 تا 7 روز کاهش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که اگر قرمزی تا چندین هفته باقی بماند و از شدت آن کم نشود، ممکن است یک نوع بیماری پوستی به نام رزاسه بوجود بیاید. بسیاری از افراد مبتلا به رزاسه نیز روی صورتشان جوش‌هایی می‌زنند که شبیه به آکنه هستند. این برجستگی‌ها گاهی حاوی چرک بوده و پوست شما ممکن است داغ و حساس شود.

7- پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن یکی دیگر از رایج‌ترین عوارض لیزر موهای زائد پوست است که معمولا برای افراد دارای پوست خشک بیشتر اتفاق خواهد افتاد. این مشکل معمولا چند ساعت بعد از انجام لیزر و بر روی ناحیه لیزر شده مشاهده می‌شود. این مشکل نسبت به دیگر عوارض لیزر موهای زائد پوست خطر زیادی را برای فرد به دنبال نخواهد داشت و پس از مدتی خود به خود از بین می‌رود. البته باید به این موضوع توجه کنید که اگر دچار خارش یا سوزش شدید، بلافاصله از کرم مرطوب کننده و محصولات حاوی مواد مغذی شامل آلوئه‌ورا استفاده نمائید تا از تشدید و طولانی شدن عارضه جلوگیری کرده باشید.


اگر هم قصد انجام لیزر در خانه را دارید، مطلب خرید دستگاه لیزر موهای زائد ، انواع مدل ، لیست قیمت و بررسی بهترین گزینه برای شماست.

نتیجه گیری

امیدواریم محتوای این مقاله برای شما عزیزان مفید و در عین حال جذاب بوده باشد. توجه داشته باشید که همه روش‌های درمانی جدید و عمل‌های زیبایی علاوه بر مزیت‌های زیاد، معایبی هم دارند که اگر از کنار آن‌ها به سادگی عبور کنیم و نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم، عوارض و خطرات جبران ناپذیری را تا آخر عمر برایمان به همراه خواهند داشت. پس بهتر است قبل از انجام هرکاری، ابتدا درباره معایب و مزایای آن تحقیق کنیم و به سلامتی خودمان اهمیت دهیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.