تاریخ امروز6 اردیبهشت 1403

فواید ماسک صورت

در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از محصولات پرطرفدار آرایشی و بهداشتی یعنی ماسک صورت صحبت کنیم و به طور کلی شما را با عملکرد و تاثیرگذاری آن آشنا نمائیم. علاوه بر این، انواع مشکلات پوستی مربوط به بخش صورت را ارزیابی خواهیم کرد تا به اهمیت استفاده از ماسک‌های مخصوص صورت پی ببرید. همچنین نحوه درست استفاده از این محصولات را برایتان شرح می‌دهیم. در پایان این مقاله نیز، چندین عدد از انواع بهترین ماسک صورت را به شما معرفی خواهیم کرد تا در صورت نیاز بتوانید انتخابی درست و منطقی داشته باشید.

چرا مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد؟

قبل از این‌که بخواهیم درباره مشکلات پوستی و انواع بهترین ماسک صورت صحبت کنیم، ابتدا می‌خواهیم شما از اهمیت بالای رسیدگی به پوست آگاه کنیم. پوست عضوی است که تاثیر بسیار زیادی در چهره افراد را دارد و به جرات می‌توان گفت یکی از فاکتورهای اصلی برای سنجش زیبایی به حساب می‌آید. ولی در مقابل از پوست به عنوان حساس‌ترین قسمت ظاهری بدن هم یاد می‌شود، به طوری که با ایجاد کمترین شرایط نامطلوب، تغییرات محسوسی در آن به وجود می‌آید. از این رو درک درست و توانایی در نگهداری و مراقبت از پوست بسیار مهم و ضروری است. تغذیه ی سالم، خوراک کافی، ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم و جامع از ضروری ترین عوامل تشکیل دهنده‌ی پوستی لطیف و بی نقص هستند که هرکدام به نوبت خود مفید و تاثیرگذار هستند.

مهم‌ترین عوامل آسیب رسان به پوست

- زیاده‌روی در مصرف قند: زیاده روی در مصرف قند تاثیر زیادی در وضعیت صورت دارد و بدن ما به شیوه‌های متعددی این عادت نادرست را اخطار می کند. مصرف بی رویه قند باعث می شود که رنگ صورت تیره و خاکستری رنگ شود. اگر مصرف قندتان بالا باشد به زودی شاهد نوعی نازک شدن پوست، بروز جوش های چرکی سفید دردناک، تیرگی نواحی دور چشم و همچنین چین و چروک روی پیشانی خواهید بود. علاوه بر این قند زیاد باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می شود. این علائم به ویژه نتیجه مازاد قند موجود در محصولات صنعتی شیرین است. توصیه می شود که تا حد امکان از زیاده روی در مصرف قند بپرهیزید چون برای سلامتی عمومی بدن مضر است.


اگر پوستی چرب دارید، مقاله راه های کنترل چربی پوست را مطالعه کنید.

- مصرف مواد غذایی بسیار چرب: مواد غذایی حاوی چربی بالا علاوه بر افزایش کلسترول و ایجاد چاقی تأثیر خود را در پوست نیز می گذارند. چربی به طور مستقیم با مشکلات قند خون در ارتباط است چون باعث افزایش میزان چربی خون می شود. این مسئله نیز در نهایت به مسدود شدن منافذ پوست منجر می شود. علاوه بر این باید بدانید که چربی خون مانع از انتقال خوب مواد مغذی و اکسیژن به بافت های بدن می شود. این مسئله نیز باعث افت درخشندگی و سلامت پوست می شود. در واقع پوستی که به خوبی تغذیه نشده و از  اکسیژن سیراب نباشد، پوست سالم، زیبا و درخشانی نخواهد بود.

- توقف کلاژن سازی پوست: دیر یا زود در همه افراد کلاژن سازی در بدن متوقف می شود. اما اینکه در چه سنی این اتفاق بیفتد و چقدر زود پوست چین و چروک بیفتد به عوامل ژنتیکی بستگی دارد. اما به طور معمول از سن ۳۰ سالگی به بعد کلاژن سازی در پوست به میزان ۱ درصد کم می شود. این میزان در طول زمان کمتر می شود. به طوری که پس از ۴۰ سالگی به طور چشمگیری کلاژن سازی در پوست کم می شود. این امر در خانم ها پس از سن یائسگی بیشترین اثر را دارد. به طوریکه تقریبا کلاژن سازی در بدن به صفر می رسد. کلاژن ها رشته های پروتئینی هستند که در فضای میان سلول ها وجود دارند. این پروتئین های ساختاری در لایه درم در پوست تشکیل یک شبکه مستحکم می دهند. این شبکه باعث می شود تا لایه های پوست روی هم نیفتند و پوست بتواند دارای استحکام بماند. بنابراین با وجود کلاژن پوست دچار چین و چروک نمی شود.


اگر تا به حال فکر می‌کردید کاربرد میسلار واتر و تونر یکسان است، مقاله جذاب تفاوت تونر و میسلار واتر شما را راهنمایی خواهد کرد.

آیا استفاده از ماسک صورت راه حل مناسبی است؟

برای حل مشکلات پوستی و از بین بردن چین و چروک، راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. ولی در این میان، استفاده از ماسک صورت به دلیل ساده بودن و قیمت معقول، می‌تواند گزینه بهتر و منطقی‌تری نسبت به سایر رو‌ش‌های گفته شده باشد. این محصولات موادی هستند که عمدتا برای پاکسازی و رساندن رطوبت به پوست کاربرد دارند و معمولا استفاده از آن‌ها نیز وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت. در ادامه همراه ما باشید تا با ویژگی‌های ماسک صورت آشنا شوید.

انواع ماسک صورت

ماسک‌های صورت برای اولین بار در قرن ۱۸ میلادی در کشور انگلستان استفاده شدند. اولین ماسک‌ها صرفا برای سفید کردن پوست صورت ساخته شدند ولی طولی نکشید که استفاده از انواع و اقسام ماسک‌ها رواج پیدا کرد. این محصولات مراقبتی بسیار متنوع هستند و برای انواع مختلف پوست با گروه های سنی متفاوت طراحی ‌شده اند. برای مثال برخی خاصیت سفید کنندگی دارند و بعضی از آنها نیز برای جلوگیری از ایجاد جوش کاربرد دارند. از لحاظ شیوه ساخت، ماسک‌های صورت را می‌توان به 4 دسته کلی تقسیم کرد:

ماسک‌های نیمه حرفه‌ای که معمولا در آرایشگاه‌ها و سالن‌های خدمات پوست استفاده می‌شوند.

ماسک‌های دست ساز یا DIY که دست ساز هستند و افراد در داخل خانه اقدام به ساخت آن‌ها می‌کنند.

ماسک‌های تجاری که در فروشگاه‌های اینترنتی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

 ویژگی‌های استفاده از ماسک صورت

- رفع تیرگی و روشن شدن رنگ پوست: ماسک‌های صورت نقش بسزایی در روشن شدن رنگ پوست، رفع کدری پوست و خونرسانی بهتر به پوست شما را دارند و ساختار و رنگ پوست را بهبود می‌بخشند. به علاوه ماسک‌های صورت غدد عرق را تحریک به ترشح بیشتر می‌کنند که این موضوع منجر به افزایش اکسیژن‌رسانی پوست خواهد شد.

- آبرسانی عمیق پوست: ماسک صورت می‌تواند به تامین رطوبت انواع پوست، خصوصا پوست‌های خشک و کم آب کمک کند. آب از طریق ماسک به لایه اپیدرم پوست نفوذ می‌کند و باعث نرم‌تر شدن پوست و افزایش الاستیسیته یا حالت کشسانی پوست می‌شود. هنگامی که پوست هیدراته (آبرسانی) شود و به خوبی مرطوب شود، آرایش هم بهتر روی پوستتان می‌نشیند. همچنین باعث جوانسازی وشادابی چهره می‌شود.

- کاهش چین و چروک پوست با ماسک لایه بردار: استفاده منظم از ماسک‌های صورت می‌تواند علائم پیری مانند خطوط پوستی، چین و چروک‌ها و نقاط قهوه‌ای و غیره را کاهش دهد. استفاده از یک اسکراب یا لایه بردار ملایم به دلیل دانه‌های ریزی که در این محصولات وجود دارد به پاکسازی سلول‌های مرده پوست کمک کرده و باعث کاهش و محو شدن خطوط سطحی و صاف شدن پوست می‌شود.

- سفت کننده پوست: پوست شل می‌تواند سن شما را بیشتر از آنچه هستید، نشان دهد. مشکل شلی پوست می‌تواند به آسانی و با استفاده منظم از ماسک صورت برطرف شود. انواع خاصی از ماسک‌های صورت وجود دارند که به افزایش تولید کلاژن کمک کرده و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند که به‌تدریج منجر به قوام بیشتر و سفتی پوست و شاداب‌تر شدن پوستتان خواهند شد.

- رهایی از استرس: علاوه بر موارد ذکر شده، ماسک صورت به ریلکس شدن شما نیز کمک می‌کند. شما زمانی که ماسک را روی صورتتان می‌گذارید برای مدتی به خودتان استراحت می‌دهید. این به شما کمک می‌کند تا از استرس رها شوید و از اینکه در مسیر سلامت خود گام برمی‌دارید، احساس خوبی داشته باشید.

چند نکته مهم در مورد مصرف ماسک‌ها

1- ابتدا هر نوع آرایشی را از روی پوست ‌تان پاک کنید. بعد در یک فضای مرطوب‌ و گرم مانند حمام قرار بگیرید تا منافذ صورت ‌تان باز شود. حتی می ‌توانید بعد از حمام کردن، صورت‌ خود را لیف بزنید تا سلول‌ های مرده از روی آن پاک شده و راه برای ورود ترکیبات فعال موجود در ماسک صورت باز شود.

2- زمانی که ماسک باید روی صورت استراحت کند 10 تا 20 دقیقه است. اگر از ماسک آب‌ رسان استفاده می‌ کنید یا تقویت‌ کننده، می ‌توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی بگذارید اما در مورد ماسک‌ های لایه بردار یا روشن ‌کننده باید آن را بعد از 10 تا 20 دقیقه با آب ولرم بشویید؛ در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن پوست و حساسیت وجود دارد.

3- تاثیر استفاده از  چند ماسک در طول هفته بهتر از یک نوع ماسک خواهد بود. بهترین کار آن است که بر حسب نیاز خود مثلا 3 نوع ماسک مرطوب ‌کننده، روشن ‌کننده و جوان ‌کننده را انتخاب کنید و در طول هفته به نوبت از آن ها استفاده کنید. ماسک‌های مرطوب کننده را هر روز هم می توانید استفاده کنید ولی از ماسکهای لایه بردار و روشن کننده پوست، بیش از دو بار در هفته استفاده نکنید.

4- به غیر از ماسک دور چشم تحت عنوان پچ دور چشم، هرگز از ماسک صورت در اطراف چشم که پوست آن بسیار نازک و حساس است استفاده نکنید، چون در غیر این صورت احتمال تورم و تحریک چشم وجود دارد.

3 عدد از بهترین ماسک‌های صورت به انتخاب روژه

1- ماسک صورت خاک رسی جو و آووکادو فریمن: این محصول به صورت تخصصی جوش های سطحی و زیر پوستی تان را رفع کرده و با تنظیم چربی سطح پوست از ایجاد مجدد جوش ها جلوگیری می کند. همچنین به عنوان پاک کننده عمیق پوست تان و حتی منافذ پوستی باعث تنفس بهتر پوست بعد از میکاپ خواهد شد.ماسک صورت خاک رسی جو و آووکادو فریمن

2- ماسک ضد چروک و پیری صورت بیلکا: این ماسک ضد چروک با استفاده از ترکیبات جوانساز به کار رفته در ساختار خود، روند بازسازی و ترمیم سلول‌های پوست را سرعت بخشیده و به صورت قابل ملاحظه ای خطوط و چروک‌های پوستی را درمان می نماید.

ماسک ضد چروک و پیری صورت بیلکا

3- ماسک ویتامینه جوانی الگوترم: این محصولی تخصصی برای انرژی رسانی و افزایش درخشندگی و شادابی پوست می باشد. این ماسک با بهره گیری از عواملی مانند جلبک دریایی Alaria Esculenta و جلبک دریایی Dictyopteris Membranacea سلولهای پوست را به صورت عمقی تقویت و تغذیه رسانی کرده و علاوه بر افزایش استحکام پوست موجب برطرف شدن تیرگی ها و لک های بروز یافته بر روی پوست می شود.

فواید ماسک صورت

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.