تاریخ امروز9 فروردین 1403
لیفت ابرو

اگر قصد انجام لیفت ابرو دارید بخوانید …

لیفت ابرو یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین ترندهای سال‌های اخیر است که با حالت دادن ابروها به سمت بالا، باعث باز شدن چهره و زیباتر شدن افراد می‌شود. به دلیل تقاضای بالا در ایران، موضوع این مقاله را به لیفت ابرو اختصاص داده‌ایم و در ادامه شما را با روش‌های مختلف انجام آن، مزایا و معایب و مدن زمان ماندگاری آن آشنا خواهیم کرد تا با آگاهی کامل نسبت به این موضوع، انتخابی مناسب داشته باشید.

لیفت ابرو چیست؟

بالا بردن ابرو که معمولا با نام لیفت ابرو یا لیفت پیشانی نیز شناخته شده است، یکی از روش‌های جدید و نوین است و برای از بین بردن خطوط چروک روی پیشانی و خطوطی که بر روی بینی و مابین چشم‌ها ایجاد شده‌اند، کاربرد دارد. همان‌طور که از نامش پیداست، در این عمل زیبایی ابروها به سمت بالا کشیده می‌شوند و این موضوع باعث خواهد شد چهره‌ای شاداب و بشاش را داشته باشید.

چه کسانی به لیفت ابرو نیاز دارند؟

بالا بودن ابروها حس اعتماد به نفس و جوانی را به همراه دارد و در بانوان شکل نرمال ابروها بدین صورت است که ابتدا و انتهای آن‌ها در یک سطح، و وسط ابروها بالاتر باشد. لیفت ابرو بخصوص در شرایطی که ابروها حالت افتادگی دارند و روی پلک بالای چشم می‌افتند، باعث می‌شود ابروها در جایی قرار بگیرند که چهره جوانتر به نظر برسد. به مرور زمان که سن اشخاص بالا می‌رود، چروک‌هایی در پیشانی نیز نمایان می‌شوند و خطوط اخم باعث می‌شود چهره شما اخمو و بیش از حد جدی به نظر برسد. افرادی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند، می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف لیفت ابرو مشکلشان را تا حد زیادی حل کنند.


اگر می‌خواهید با روش های طبیعی و ساده پوستتان را پاکسازی کنید، سری به مقاله فواید ماسک صورت بزنید.

کدام علائم به شما می‌گوید دچار افتادگی ابرو شده‌اید؟

– پوست پیشانی شما دیگر منعطف نیست و دچار چین و چروک شده است.

– حس می‌کنید چهره‌تان اخمو شده است، چشم‌ها نسبت به قبل حالت خسته، عصبی و یا بسته‌تری پیدا کرده است و ابروها نیز به هم نزدیک‌تر شده‌اند و حتی میان آن‌ها خط افتاده است.

– احساس می‌کنید میدان دید شما به دلیل افتاده و شل شدن پوست پلک‌ها، کم شده است . در این مواقع معمولا همزمان با جراحی بالا کشیدن ابرو، بلفاروپلاستی را نیز انجام می‌دهند.

– زمانی که حس می‌کنید به دلایلی مثل افزایش سن پوست اطراف ناحیه ابرو شل شده است و دیگر حالت الاستیک و انعطاف قبل را ندارد؛ در نتیجه می‌بینید فرم ابروهایتان نسبت به قبل عوض شده است.

مدت زمان ماندگاری لیفت ابرو چه قدر است؟

باید بدانید که ماندگاری لیفت ابرو کاملا بستگی به روش انجام و میزان افتادگی ابروهای شما دارد. اگر شما از طریق روش های جراحی اقدام به لیفت ابرو کنید مانند لیفت ابرو با نخ، ماندگاری آن تقریبا دائمی خواهد بود اما در عوض عوارضی دارد که چشم پوشی از آن‌ها ناعادلانه است. در غیر این صورت لیفت ابرو با چسب نیز دارای یک ماندگاری تقریبا یک ساله بوده که از طریق کراتین مایع انجام می‌شود. در مقابل، لیفت ابرو با هایفوتراپی در طی چند جلسه انجام می‌شود که ماندگاری آن در بهترین حالت 6 ماه به طول می انجامد.

نکات مهمی که قبل از لیفت ابرو باید بدانید …

توجه داشته باشید که معمولا افتادگی ابروها بعد از سن 40 سالگی اتفاق می‌افتد و به همین دلیل است که پزشکان فعال در این زمینه، افراد بالای 40 سال را مناسب انجام لیفت ابرو می‌دانند. عمل لیفت ابرو را می‌توان تحت بیهوشی عمومی انجام داد، اما برای این روش، بسیاری از جراحان از بی‌حسی موضعی به همراه داروهای مسکن استفاده می‌کنند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید ببینید جراحی لیفت ابرو چه کاری برای صورتتان می تواند انجام دهد، این است که دست‌های خود را بالای ابروهای خود و خارج از لبه‌های چشم خود قرار دهید و پوست را به سمت بالا بکشید. علاوه بر کشیدن ابرو به بالا، این روش می‌تواند ظاهر افتاده یا افتادگی پلک‌ها را نیز کاهش دهد. با این حال، اگر شما در مورد ناحیه بالای پلک بیشتر نگران هستید، عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی به جای لیفت ابرو و پیشانی، ممکن است برای شما نتیجه بخش باشد. لیفت ابرو ها گاهی به طور همزمان با لیفت صورت انجام می‌شود که به کاهش پوست شل شده در اطراف فک، صورت و یا ناحیه گردن کمک خواهد کرد. جالب است بدانید بر اساس آمار انجمن جراحان پلاستیک آمریکا گزارش شده است که بیش از 22 هزار آمریکایی در سال 2017 جراحی لیفت ابرو داشته اند. امروزه نیز در داخل کشورمان این عمل را می‌توان با ایجاد زخم‌های کم‌تر و البته بهبود سریع‌تر و با استفاده از روش شناخته شده لیفت اندوسکوپی ابرو انجام داد. اندوسکوپ یک لوله کوچک با دوربینی در انتهای آن است که زیر پوست قرار داده می‌شود و سپس جراح می‌تواند ناحیه‌ای را که نیاز به جراحی دارد، برروی یک مانیتور ببیند.

روش‌های لیفت ابرو

– جراحی آندوسکوپی

در این روش از بیهوشی کامل در حین جراحی استفاده می‌کنند. چند برش کوچک در بالای پیشانی داده شده و با استفاده از وسیله‌ای به نام آندوسکوپ، محل‌های موردنظر برای ایجاد تغییرات مشخص می‌شود. آندوسکوپ وارد برش‌ها خواهد شد و امواجی را به مانیتور می‌فرستد که در مانیتور قابل مشاهده است. سپس پوست پیشانی با ابزار ویژه‌ی این کار به سمت بالا کشیده شده تا در محل مناسب قرار گیرد. این روش برای افتادگی‌های ملایم و متوسط مناسب است و بدلیل ایجاد برش‌های محدود؛ عوارض و دوره‌ی درمان کوتاه‌تری دارد. این روش علاوه بر بالا بردن ابروها، پوست اطراف ابروها و پیشانی را صاف‌تر کرده و چین و چروک هایشان را از بین می‌برد.

– جراحی پلاستیک

توجه داشته باشید که این روش با بیهوشی کامل صورت می‌گیرد و بطور معمول برش بر روی خط مو یعنی خط بین پیشانی و محل شروع رویش موها انجام می‌شود. جراح، پوست را از عضله‌ی زیرین آزاد کرده، آن را کشیده و پوست اضافه را جدا می‌کند. در این مرحله ماهیچه‌هایی که باعث خطوط اخم می‌شوند نیز تضعیف خواهند شد و در نتیجه چین و چروک‌های بین دو ابرو از بین می‌روند؛ در پایان، به برش ایجاد شده بخیه زده می‌شود. این روش برای چین و چروک های شدید بسیار مناسب است و پایداری آن از همه‌ی روش‌های دیگر بیشتر است ولی دوره‌ی ریکاوری آن طولانی‌تر است و برای آقایانی که طاسی دارند مناسب نیست.

– تزریق بوتاکس

در این روش ابتدا از یک کرم بی‌حس کننده استفاده می‌شود و سپس بوتاکس در داخل یا اطراف ماهیچه‌های موردنظر تزریق خواهد شد. لیفت ابرو با تزریق بوتاکس حدود چند دقیقه طول می‌کشد و به مدت 3 الی 5 ماه ماندگاری دارد. این روش می‌تواند با روش های دیگر لیفت ابرو ترکیب شود و نتیجه‌ی بهتری بدهد. به طور کلی تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک‌های پیشانی و دور چشم و خطوط اخم مناسب است. همچنین پوست را شاداب و صاف کرده و حتی روند رشد چین و چروک‌های جدید را کندتر می‌کند. این روش هزینه و عوارض کمی دارد، دوره‌ی ریکاوری آن بسیار سریع و آسان است و شما بعد از تزریق بوتاکس نیاز به استراحت ندارید و می توانید به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

– نخ

در این روش برش‌هایی در داخل موهای ابرو به قطر سه تا چهار میلی متر ایجاد می‌شود و نخ‌هایی از جنس نایلون در ابرو پیوند می‌خورد. این نخ‌ها غیرجذبی و بسیار مقاوم هستند. در این روش با گرفتن و جمع کردن پوست شل شده و تحریک کلاژن‌ها در اطراف پوست ابرو، لیفت ابرو انجام می‌گیرد. این نخ‌ها باعث محو کردن افتادگی پوست خواهند شد و به جز ابرو در قسمت‌های مختلف مانند پوست اطراف لپ‌ها، خطوط دور لب، گردن و غبغب و … استفاده می‌شوند. در روش لیفت ابرو با نخ، ابروها درحد کم تا متوسط بالا کشیده شده و حالتی طبیعی دارد و معمولا چهره مصنوعی بنظر نمی‌رسد. توجه داشته باشید که لیفت ابرو با نخ یک روش دائمی نیست و در بهترین حالت اثر آن بعد از 12 الی 18 ماه تجزیه می‌شود و از بین می‌رود و شما باید مجددا لیفت ابرو را انجام دهید.

– لیزر

اصلی‌ترین هدف در روش لیزر، تحریک سلول‌های واقع در لایه میانی پوست با انرژی لیزر است تا روند کلاژن سازی شدت و سرعت بیابد. در لیفت ابرو با لیزر متخصص لیزر طرحی شبکه‌ای از پالس‌های کوچک نوری را روی پوست پیشانی متمرکز می‌کند. توجه داشته باشید که در طی برخورد هر کدام از این پالس‌های کوچک با سطح پوست، حجم زیادی از انرژی به لایه ی میانی پوست نفوذ خواهد کرد و در نهایت منجر به تحریک پوست پیشانی و کلاژن سازی می‌گردد. ادامه‌ی این پروسه، روند طبیعی پوست ماست که در آن کلاژن بیشتر باعث بالا کشیده شدن و صاف و یک دست شدن پوست پیشانی می‌شود و چین و چروک‌ها را از بین خواهد برد و در نتیجه، بالا کشیده شدن پوست پیشانی خود به خود باعث لیفت ابرو می‌گردد. لیفت ابرو با لیزر نسبت به روش های دیگر ذکر شده مزایا و معایبی دارد. برای نمونه در این روش خبری از تزریق ژل یا مواد دیگر به پوست نیست در نتیجه بدن شما از واکنش نامناسب به مواد تزریقی در امان خواهد بود اما از طرفی به خاطر لزوم ایجاد برش در ناحیه‌ی مورد نظر امکان و احتمال عفونت وجود دارد. در نهایت با وجود دقت بالا و بهره‌وری مناسب این روش، لیفت ابرو با لیزر نسبت به دیگر روش‌ها، گران‌تر بوده و با توجه به این‌که عموما چند جلسه لیزر درمانی برای لیفت ابرو نیاز است، این هزینه بیشتر هم خواهد شد.


در ادامه این مطلب می‌توانید مقاله 9 عدد از بهترین راه های داشتن پوست جوان و شاداب را مطالعه کنید.

عوارض احتمالی لیفت ابرو

درد و ناراحتی برای چند روز پس از جراحی وجود دارد. ورم صورت نیز 24 تا 48 ساعت بعد از عمل باقی می ماند البته امکان دارد که از بین رفتن کامل آن چندین هفته طول بکشد. بیشتر کبودی‌ها ظرف دو هفته ناپدید می‌شوند. ممکن است در برخی نقاط صورت بی‌حسی تجربه کنید که ممکن است این مشکل چندین هفته ادامه داشته باشد. همانند سایر عمل‌های جراحی، بالا کشیدن ابرو نیز ممکن است با خطرات یا عوارض جانبی همراه باشد.

عوارض جراحی لیفت ابرو عبارتند از

– واکنش به بیهوشی

– خونریزی

– هماتوم یا همان ایجاد لخته خون در زیر پوست است که اگر میزان آن اندک باشد بعد از چند روز خود به خود برطرف می‌شود اما اگر میزان آن زیاد باشد باید تخلیه شود.

– عدم تقارن چشم‌ها یا ابروها

– آسیب به اعصاب صورت

– سردرد به دلیل سفت بودت بخیه‌ها

آسیب به عصب عضلات صورت موقتی بوده و بهبود آن چندین هفته تا چند ماه طول می‌کشد. اما بعضی اوقات این اتفاق ممکن است باعث بی‌حس شدن دائمی برخی از مناطق صورت شود. این احتمال هم وجود دارد که اعصاب مسئول حرکت ابرو در یک ابرو یا هر دو دچار آسیب دیدگی شوند که نتیجه آن ناتوانی در بالابردن ابرو یا چین و چروک در پیشانی است.

برای اصلاح این آسیب ممکن است نیاز به جراحی باشد. عفونت بعد از عمل، اگرچه نادر است اما ممکن است رخ دهد. همچنین، ریزش مو در اطراف نواحی که برش داده شده اند، ممکن است ایجاد شود. گاهی اوقات این مسئله می‌تواند دائمی باشد اما معمولا اینگونه نیست. البته اسکارهای عمل دائمی بوده ولی اغلب به سختی قابل دیدن هستند زیرا توسط مو و یا چین و چروک طبیعی پوست پنهان می‌شوند. با این حال، گاهی امکان دارد که اسکارها در مرحله بهبودی، پوست ضخیم‌تری را ایجاد کرده و قابل دیدن باشند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.