تاریخ امروز1 اردیبهشت 1403
لوازم آرایش ممنوع در دوران بارداری

لوازم آرایشی ممنوعه در بارداری!!

یکی از دوره‌های حساس برای هر خانمی، دوران بارداری محسوب می‌شود. در این زمان مادر برای حفظ سلامتی خود و جنینش باید تا حد ممکن احتیاط‎‌های لازم را به خرج دهد و از اقدامات دارای ریسک، دوری کند. در این میان، استفاده یا عدم استفاده از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و مو یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌های باردار به حساب می‌آید. به طور کلی نگهداری از پوست در طول دوران بارداری مهم است اما باید بدانید که مواد موجود در برخی محصولات از طریق پوست جذب بدن ‌شده و اگر برای جنین مضر باشند، ممکن است موجب نقایص مادرزادی یا حتی مرگ جنین شوند، بنابراین بهتر است در دوران بارداری حواستان به محصولات آرایشی که استفاده می‌کنید باشد. در ادامه این مقاله تخصصی ما را همراهی کنید تا با انواع لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری آشنا شوید و به مضرات این فراورده‌های پرطرفدار پی ببرید.

برخی از ترکیبات مضر و ممنوع در دوران بارداری

قبل از این‌که بخواهیم به صورت مستقیم لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری را نام ببریم، بهتر است تا به برخی از ترکیبات مضر موجود در لوازم آرایشی اشاره داشته باشیم.

رتینول

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه رتینول ممکن است باعث خشکی و حساسیت پوستی شود. بسیاری از افرادی که دارای پوست حساس هستند، ممکن است با مصرف محصولات دارای این ترکیب دچار مشکل شوند. همچنین رتینول و رتینA جزو موادی هستند که باعث حساسیت پوست در برابر نور خورشید و سوختگی خواهند شد و به همین دلیل است که مصرف آن‌ها در دوره‌ی بارداری توصیه نمی‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، رتینول از خانواده ویتامین A است. مقدار کافی این ویتامین، برای رشد جنین بسیار مهم است اما مقدار بیش از اندازه آن، سبب شکل گیری نامناسب سر، قلب، مغز و ستون فقرات خواهد شد. باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای از بین بردن آکنه مجاز به استفاده هر دارویی نیستید. به عنوان مثال ایزوترتینوین، ترتینوئین و تتراسایکلین برای خانم‌های باردار مضر است و حتی ممکن است منجر به نقص‌های هنگام تولد نوزاد شود. همچنین بسیاری از محصولات لایه‌بردار و کرم‌های ضد چروک نیز حاوی مقدار زیادی رتینول هستند. به طور کلی، میزان کمی از این ترکیب جذب پوست می‌شود اما بهتر است بانوان باردار در این دوران حساس ریسک نکرده و نباید از مواد دارای رتینول استفاده کنند.

هیدروکینون

این ماده نیز به صورت موضعی و گسترده در سراسر جهان به عنوان روشن کننده و سفید کننده پوست و در فرمولاسیون بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. ترکیب هیدروکینون به صورت شیمیایی سنتز شده و می‌تواند به شکل پماد، کرم و … برای مصارف موضعی مورد استفاده قرار بگیرد. بانوان باردار نیز، گاهی اوقات به دلیل مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی هیدروکینون دچار لک‌های پوستی می‌شوند و به همین دلیل است که سازمان غذا و دارو هشدار داده خانم‌های باردار از مواد و محصولاتی که حاوی این ترکیب هستند، خودداری کنند. همچنین توصیه می‌شود اگر دچار لک‌های بارداری یا ملاسما شده‌اید، برای جلوگیری از تشدید رنگ این لک‌ها، سراغ مصرف محصولات حاوی سویا نروید. در بعضی موارد، مصرف این مواد باعث تشدید لکه‌های تیره روی پوست صورت می‌شوند.

پارابن

پارابن‌ها در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مثل شامپوها، مرطوب کننده‌ها، ژل‍های شستشو، خمیردندان‌ها، محصولات زیبایی و همچنین در انواع محصولات دارویی موضعی و تزریقی و انواع غذاها به کار می‌روند. به طوری که گفته می‌شود این مواد در بیش از ۹۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارند. همچنین در مطالعه‌ای که در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته، میزان تماس هر فرد با پارابن‌ها در هر روز ۷۶ میلی گرم است که ۵۰ میلی گرم آن مربوط به محصولات آرایشی بهداشتی، ۲۵ میلی گرم داروها و ۱ میلی گرم مربوط به مواد غذایی است. جالب است بدانید در گذشته اعتقاد داشتند پارابن‌هایی که از پوست عبور کرده و جذب خون و مایعات میان بافتی می‌شوند، نهایتا توسط کربوکسی استرازهای کبدی متابولیزه و از طریق ادرار دفع خواهند شد اما مطالعات جدید نشان دادند که بخشی از پارابن جذب شده در بافت‌های بدن بدون هیدرولیز توسط استرازهای بافتی باقی می‌مانند. همه این موارد باعث شده تا پارابن به عنوان یک ماده و ترکیب ممنوع در میان افراد به خصوص بانوان باردار محسوب شود.

همچنین اگر می‌خواهید در زمینه آسیب‌های احتمالی ویروس کرونا برای بانوان باردار و جنین اطلاعات مفیدی کسب کنید، مقاله خطرات کرونا در زنان باردار را از دست ندهید.

لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری

امیدواریم تا حدی با ترکیبات مضر و خطرناک موجود در ساختار برخی از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و مو آشنا شده باشید. حال وقت آن رسیده تا برخی از لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری را برای شما عزیزان بررسی کنیم.

رنگ مو

رنگ مو یکی از لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری محسوب می‌شود که شایعات و تحقیقات بسیاری درباره آن وجود دارد اما همه پزشکان توصیه می‌کنند از رنگ کردن موها در این دوران 9 ماهه خودداری کنید. آن‌ها اعتقاد دارند که تنها مقدار کمی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، توسط پوست جذب می‌شود که این مقدار آنقدر نیست که بتواند به جنین آسیب برساند. همچنین هایلایت‌هایی که با پوست سر تماسی نداشته باشند نیز ضرری نخواهند داشت. اما در نهایت توصیه ما به زنان باردار این است که در ۳ ماه اول بارداری از محصولات زیبایی مو مانند رنگ یا هایلایت استفاده نکنند زیرا در این دوران جنین بیش از هر زمان دیگری در حال شکل گیری است. در صورتی که می‌خواهید از رنگ مو استفاده کنید، رنگ موهایی را مصرف کنید که فاقد آمونیاک هستند و در غیر این صورت موجب حالت تهوع می‌شود. برای جلوگیری از التهاب پوستی نیز هنگام رنگ کردن مو از ماسک صورت و دستکش استفاده کنید. توجه داشته باشید که در اتاق دارای تصفیه هوا این کار را انجام دهید و پس از اتمام کار، به خوبی بدن تان را بشویید.

ضد آفتاب

فیلتر های شیمیایی همچون اکسی بنزون و آووبنزون موجود در ضد آفتاب می‌توانند سبب اختلالات هورمونی شوند. در نتیجه هورمون‌هایی که تحت تاثیر این مواد قرار می‌گیرند، در سلامت جنین نقش مهمی ایفا خواهند کرد؛ به همین دلیل است که این محصول مراقبتی یکی از لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری به حساب می‌آید. همچنین کرم‌های ضد آفتاب حاوی زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید می‌توانند جایگزین مناسبی در دوران بارداری‌تان باشند، از این رو که مواد آن روی پوست‌تان نشسته و مانع از جذب اشعه‌های UV به بدن‌تان خواهند شد. به صورت کلی باید گفت محصولات ضد آفتاب‌ نیز جزو لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری به حساب می‌آیند و هورمون‌های بارداری پوست را حساس تر از قبل می‌کنند و بهتر است در این دوران حساس آن‌ها را کنار بگذارید.

رژ لب

به طور کلی همه خانم‌ها علاقه‌مند به استفاده از رژ لب هستند و این محصول جزو فراورده‌های پرمصرف و محبوب میان بانوان تلقی می‌شود اما با این حال به خاطر داشته باشید که خوردن آن در هنگام صرف غذا و نوشیدنی، می ‎تواند به طور کاملا جدی سلامتی جنین را تحت الشعاع قرار دهد. در این دوره تا حد امکان به دنبال رژ لب‌های فاقد مواد سمی مانند سرب باشید. از آنجا که سرب می‌تواند باعث آسیب مغزی، افزایش فشار خون و مشکلات کلیوی شود، توصیه می‌شود که به خصوص در دوران بارداری از رژ لب‌های سرب دار استفاده نشود. در مقابل نیز، استفاده از رژ لب‌های ساخته شده از مواد طبیعی‌، هیچ گونه تهدیدی برای سلامت شما و فرزندتان به دنبال نخواهد داشت. توجه داشته باشید که رژ لب‌های استفاده شده توسط خانم‌های باردار باید متشکل از مواد طبیعی و دارای حداقل میزان سرب باشد.

لاک

تولوئن ترکیبی است که در ساخت لاک‌های ناخن مورد استفاده قرار می ‎گیرد. تاثیرات محیطی و سمی این ماده در طی سال‌ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. استنشاق مکرر این ماده می‌تواند منجر به سردرد، سرگیجه، تهوع، کاهش حافظه، از دست دادن اشتها، کاهش شنوایی، کوررنگی و حالت مستی و سرخوشی شود. همچنین در صورت استنشاق این ماده به صورت زیاد و مکرر امکان مرگ نیز وجود خواهد داشت. در هر صورت البته سازمان حفاظت محیط آمریکا تایید کرده است که هیچگونه شواهدی مبنی بر سرطان‌زا بودن تولوئن وجود ندارد. در این میان، استنشاق این مواد توسط خانم‌های باردار باعث ایجاد نقایص رشد در جنین شده و به همین دلیل است که از لاک به عنوان یکی لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری یاد می‌شود. در صورت تمایل به استفاده از لاک در این دوره، بانوان باردار عزیز باید به دنبال موادی باشند که دارای کمترین مقدار مواد شیمیایی و سمی هستند.  البته انجام هرچند یکبار مانیکور، مشکلی برای سلامتی زنان باردار به وجود نخواهد آورد.

کرم‌های مراقبتی

معمولا خانم‌های باردار به محصولات و کرم‌های مرطوب کننده برای سلامت پوست صورتشان نیاز دارند. اما در این میان، برخی از این کرم‌ها حاوی مواد مضری شامل رتینوئیدها، اسید سالیسیلیک و پارابن هستند که این مواد و ترکیبات باعث کاهش میزان جریان خون در زیر پوست می‌شوند. البته این مورد فقط یکی از معایب این ترکیبات شیمیایی به حساب می‌آید. همچنین مصرف کرم‌های موضعی که دارای ترکیبات حاوی ویتامین A هستند نیز در این دوران توصیه نمی‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، از مصرف داروهای خوراکی مانند تتراسایکلین و دیگر کرم‌ها برای درمان آکنه بدون تجویز پزشک به صورت جدی خودداری کنید.

عطر

عطر یکی دیگر از لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری محسوب شده که استفاده از آن در این ایام حساس توصیه نمی‌شود. اغلب عطرهایی که افراد برای خوشبو شدن سراغشان می‌روند، ماده‌ای به نام فتالات را در خود دارند. البته این ماده در تولید برخی مواد شوینده و شامپوها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از تولید کنندگان عطر، بدون عنوان کردن این موضوع در توضیحات درج شده روی بسته کالا، آن را به بازار عرضه می‌کنند. توجه داشته باشید که فتالات احتمال مشکلات زایمانی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل به جای تلاش برای پیدا کردن عطر بدون فتالات، بهتر است در ماه‌های بارداری، راه‌های طبیعی خوشبو شدن را امتحان کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.