تاریخ امروز10 فروردین 1403
روش های مراقبت از پوست در پاییز

معرفی بهترین روش های مراقبت از پوست در پاییز

با رسیدن فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود، درختان، لباس طراوت و سرسبزی خود را به دستان خنک و رقصان باد می‌سپارند و پوست خشک و عریان خود را نمایان می‌کنند.

زیبا بود نه؟ اما از این خبرها نیست، ما نمی‌توانیم لباس طراوت خود را به دست باد بسپاریم! باید مراقب تازگی و نشاط آن باشیم تا برایمان دردسر نشود.

با قدم گذاشتن به فصول سرد، به دلیل تغییرات آب و هوایی و سردی و خشکی هوا، پوست انسان مانند پوست مرده‌ی درختان، خشک و زبر می‌شود؛ اما حواستان باشد که ما درخت نیستیم؛ پس پوست ما نیازمند مراقبت‌های پوستی در فصل پاییز است. همه‌ی ما در این فصل درگیر خشکی پوست و در وضعیت حادتر، خارش و سوزش و یا اگزما شده و در این حالت پوست بیشتر مستعد تکثیر و رشد عفونت‌های باکتریال و قارچی می‌شود.

شایع‌ترین مشکل پوستی در فصل پاییز

 

خشکی پوست

در این فصل، هوا به صورت طبیعی خشک شده و اگر بخاری منزل یا محل کار هم روشن باشد؛ این خشکی را تشدید خواهد کرد و موها به نرمی لطافت تابستان نبوده و حالت شکننده‌تری نسبت به قبل پیدا می‌کنند، اطراف ناخن‌ها و دور لب‌ها ترک خورده یا چروک می‌شود، سلول‌هایی که مسئول رشد طولی ناخن‌ها هستند، آسیب دیده و صدف ناخن خشک شده و باعث ایجاد خط‌های طولی روی آن می‌شود. پاشنه‌ی پا هم بسیار در معرض خشکی قرار می‌گیرد؛ اما توجه کمتری از دست و صورت به این ناحیه می‌شود. برای از بین بردن خشکی آن، باید هرشب پاهارا بشویید و یا از نرم کننده‌ها و چرب کننده‌های مخصوص پوست استفاده کنید.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و خشکی پوست

بهترین راه، استفاده روزانه از مرطوب کننده

یکی از ساده‌ترین روش های مراقبت از پوست در پاییز برای بازیابی لطافت آن، استفاده از مرطوب کننده‌ها به صورت روزانه است. مرطوب کننده‌هایی که صرفا جهت از بین بردن خشکی پوست، فرموله شده‌اند و یا غلیظ‌تر هستند گزینه مناسب‌تری هستند و باید چند بار در روز استفاده شوند.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و مرطوب کننده

راه کارهایی دیگر برای از بین بردن خشکی پوست

برای پیشگیری از خشکی شدید پوست، می‌توانید در منزل هنگام شستن ظروف، از دستکش ظرفشویی با لایه‌ی نخی داخلی و برای بیرون از منزل، از دستکش نخی یا چرم استفاده کنید.

هر روز 5 دقیقه دوش آب گرم بگیرید و می‌توانید برای استحمام، چند قطره روغن زیتون به آب وان اضافه کنید تا رطوبت پوستتان را تامین کند. بعد از استحمام، پیش از اینکه رطوبت بدن به طور کامل خشک شود، از مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید تا کمی رطوب و آب، در پوست باقی بماند و کاملا تبخیر نشود. بدین ترتیب از مصرف مرطوب کننده نتیجه‌ی بهتری نصیبتان می‌شود.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و دوش اب

کدام مواد غذایی خشکی پوست را کاهش می‌دهند؟

مواد حاوی کافئین، مثل قهوه و کولا را کمتر مصرف کنید؛ چون کافئین آب بدن را کم کرده و در نتیجه؛ باعث خشکی آن می‌شود. مواد غذایی و غذاهایی که حاوی چربی امگا3 هستند بیشتر مصرف نمایید. امگا3 در موادی مثل ماهی، انواع آجیل و تخم کتان فراوان است. ازخوردن غذاهای تند و الکل بپرهیزید و روزانه حداقل 2لیتر مایعات مصرف نمایید.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و امگا3

اگزما

اگزما، یک بیماری شایع پوستی ست که اگر روش‌های مراقبت از پوست در پاییز را نادیده بگیرید؛ حتما این بیماری برایتان مشکل ساز خواهد شد. زمانی که پوست، ملتهب شود و نتواند رطوبت کافی را در خود نگه دارد، همراه با خارش زیاد و بدون هیچ پیش زمینه‌ای به یک باره، شما را درگیر اگزما می‌کند که عوارض وحشتناکی به همراه دارد.


با اصلی ترین عوامل پیری پوست آشنا شوید.

علائم اگزمای پوستی چیست؟

– تغییر رنگ پوست

– تورم یا قرمز شدن پوست

– خارش و سوزش

– خشکی موضعی پوست

– ترک خوردن پوست

– تاول

– آلرژی

و در بعضی موارد آلرژی با علائمی مثل تب، خستگی، مشکلات تنفسی و آسم بروز می‌کند.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و اگزما

چه عواملی مسبب اگزمای پوستی هستند؟

– حساسیت به مواد شیمیایی

– حساسیت به برخی مواد غذایی آلرژی‌زا

– هوای سرد و خشک

– گرد و خاک

– هوای آلوده و دوده

– استرس

– مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها

در بعضی موارد، علت اگزما می‌تواند ژنتیکی یا تغییرات هورمونی، مانند دوران بارداری نیز باشد.

هر روشی که اگزما را درمان می‌کند

افرادی که درای سابقه‌ی اگزما یا درماتیت پوستی هستند؛ بیشتر در معرض صدمات ناشی از سردی و خشکی هوا قرار می‌گیرند و لازم است که با روش‌های مراقبت از پوست در فصل پاییز، آشنایی داشته باشند. این افراد، علاوه بر مصرف مرطوب کننده‌ها باید از کرم‌های موضعی ترکیبی درمانی استفاده کنند.

در طول درمان اگزما، بهتر است که ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید تا کمتر موضع ملتهب را بخارانید و سبب تحریک آن شوید. برای کاستن التهاب موضع خارش دار، می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

استفاده از کرم‌های موضعی گیاهی، مانند شنبلیله و بابونه و ختمی و گردو جهت مرطوب کردن دست و مراقبت از پوست، بسیار موثر است و یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست در پاییز محسوب می‌شود.

برای کاهش التهاب ضایعات خارش دار پوست، مصرف پمادهای موضعی کورتیکوستروئید مثل فلوئوسینولون مفید هستند و در صورت تشدید ضایعات و افزایش التهاب آن‌ها می‌توانید از کورتیکوستروئید خوراکی استفاده کنید.

از فعالیت‌هایی که موجب تعریق زیاد بدن می‌شوند، اجتناب کنید و لباس های پنبه ای و نرم را جایگزین البسه‌ی تنگ و دارای الیاف خشن کنید.

مالیدن روغن‌هایی مثل بادام و بنفشه به بدن، می‌تواند در کاهش اگزمای پوستی موثر باشند.

روش‌هایی مثل نور درمانی یا فتوتراپی نیز، یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست در پاییز هستند که می‌توان برای درمان بیماری‌هایی مانند اگزما از آن‌ها بهره برد.

همچنین می‌توانید برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردن پوست از دستگاه‌های بخور استفاده کنید تا رطوبت پوستتان حفظ شود.

توجه داشته باشید؛ آن دسته از پوست‌های آلرژیک و حساس که خطر ابتلای آن‌ها به اگزما بیشتر است و دچار ضایعات التهابی می‌شوند، باید از مرطوب کننده‌های دارای هایپوآلرژیکی که فاقد مواد افزودنی، بدون رایحه و بو هستند استفاده کنند.


کسانی که به پوستشان اهمیت می‌دهند، مقاله 9 عدد از بهترین راه های داشتن پوست جوان و شاداب را بخوانند.

مصرف کدام مواد غذایی برای اگزما بهتر است؟

اگر مبتلا به اگزما هستید؛ مصرف مواد مغذی‌ای که برای تقویت سیستم بدن در مقابل بیماری‌ها وعفونت‌ها مفید هستند، برای شما واجب است.

1.موادی که حاوی آنتی اکسیدان‌ها باشند

برای مثال ویتامینC  آنتی اکسیدانی است که در برخی میوه‌ها و سبزیجات رنگی موجود است و می‌توان آن را به عنوان یک آنتی هیستامین، برای کاهش دهنده‌ی علائم اگزما، معرفی کرد.

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C شامل توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم بروکسل، سبزیجات برگ‌دار، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی پخته شده با پوست هستند.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و آنتی اکسیدان

2.مواد غذایی غنی از امگا3

مصرف روغن ماهی به دلیل چربی امگا3بالایی که دارد، برای افرادی که از اگزما رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

3.گوشت های لخم

گوشت‌های لخم حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین و مواد مغذی مثل روی و آهن و ویتامین‌های گروه B هستند. این مواد، سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و می‌توانند جایگزین خوبی برای گوشت‌های پرچرب باشند.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و گوشت

سایر بیماری‌های پوستی در پاییز

 

درماتیت سبورئیک

از این عارضه، به عنوان شوره هم یاد می‌شود و در پوست سر، ابروها و گاهی صورت ظاهر می‌شود. می‌توانید برای رفع شوره از شامپوهای مخصوص ضد شوره استفاده کنید. مدیریت و کنترل استرس و اصلاح سبک زندگی و برنامه‌ی غذایی هم در از بین بردن شوره بی تاثیر نیستند.

روش های مراقبت از پوست در پاییز و سبورئیک

کلاتوز پیلاریس

زمانی که  بیش از یک لباس بپوشید، مانند فصول سرد؛ این عارضه به صورت جوش یا دانه‌های ریز روی بازو ظاهر می‌شود. بی‌ضرر است و خارش و سوزش ندارد؛ اما زیبایی پوست را از بین می‌برد و جلوه‌ی خوشایندی ندارد؛ پس، بهتر است برای رفع آن، لباس‌های گشاد بپوشید تا هوا در آن‌ها جریان داشته باشد و پوستتان نفس بکشد. لایه برداری منظم هم، می‌تواند به شما برای محو نمودن این دانه ها کمک کند.

روزاسه

این بیماری، در فصل سرما، که دمای محیط، سرد و دمای داخلی بدن، گرم‌تر است بروز می‌کند. با استفاده از ضد آفتاب می‌توان از آن جلوگیری کرد و متخصصان مراقبت پوستی، محصولات حاوی عصاره‌های قهوه و گیلاس را توصیه می‌کنند.

روزاسه

 نکات قابل توجه در روش های مراقبت از پوست در پاییز

ضد آفتاب سرما و گرما نداره!

برخی افراد بنا بر باور غلطی که دارند؛ تنها در فصول گرم بهار و تابستان از ضدآفتاب استفاده می‌کنند. باید بدانید که عوارض اشعه‌ی ماوراء بنفش در فصل زمستان به دلیل انعکاس آن توسط برف، بیشتر است و حتی جذب آن می‌تواند سبب بروز تاول روی پوست شود. استفاده از ضدآفتاب از مراقبت‌های ضروری در فصل پاییز و زمستان و در خارج از منزل محسوب می‌شود.

ضد افتاب

اگر پوستتان خشک است…

در فصل پاییز، شوینده‌های صابونی و خشک را کنار بگذارید و از شوینده‌های کرمی و پن‌دار استفاده نمایید. در فصل سرما، فواصل استحمام خود را بیشتر کنید و حمام کردن طولانی با آب داغ ممنوع!

از مرطوب کننده‌های پمادی که بدون رنگ و عطر هستند استفاده نمایید.

علاوه بر روش‌های مراقبت از پوست در پاییز ، برای آسیب ندیدن پوست پلک چشم و مژه‌ها در بیرون از منزل از عینک‌های محافظ استفاده کنید.

سعی کنید وقتی پوستتان خشک شده از پاک کننده‌های آرایشی مناسب استفاده کنید و برای زدودن آرایش از روی صورت از شوینده‌ها و صابون استفاده نکنید.

انتخاب شوینده مناسب در مراقبت از پوست در فصل پاییز خیلی مهم است و باید ملایم و همراه با گلیسیرین باشد.


اگر در معرض ابتلا به دیابت هستید، مقاله مشکلات دیابت برای پوست و مو را مطالعه کنید.

برای داشتن آرایشی یک دست و زیبا روی پوست حتما از کرم پودرهای حاوی مرطوب کننده استفاده کنید تا خشکی و آسیب پوستی را دو چندان نکنید.

برای از بین بردن خشکی لب‌ها و اطراف لب از پمادهای ویتامینE استفاده نمایید.

روش های مراقبت از پوست در پاییز

روش های مراقبت از پوست در پاییز

– سعی کنید هنگام گرمای سر ظهر و سرمای بامداد در معرض آن نباشید.

– در جای سرد نخوابید.

– با آب سرد حمام نکنید.

– از نوشیدن آب سرد بپرهیزید.

– با معده‌ی پر نخوابید.

– مسهل‌های قوی مصرف نکنید.

– فصد و حجامت و هر کاری که خون را کم می‌کند انجام ندهید.

– زیاد از حد نخوابید و زیادی هم بیداری نکشید و خواب کافی داشته باشید.

– از خواب میانه روز اجتناب ورزید.

– نزدیکی جنسی کم‌تری داشته باشید.

– کم‌تر مواد غذایی و نوشیدنی مصرف کنید و از کم خوری بی‌دلیل بپرهیزید.

– فعالیت بدنی کم‌تری داشته باشید تا کم‌تر عرق کنید.

روش های مراقبت از پوست در پاییز

نتیجه گیری

برای اینکه در فصل سرما پوست شادابی داشته باشید؛ باید روش‌های مراقبت از پوست در پاییز را جدی بگیرید تا صورتی شاداب و زیبا به جای پوستی خشک و لب‌هایی ترک خورده، که بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است، داشته باشید. استفاده‌ی روزانه از مرطوب کننده‌ها و آبرسانی بیشتر به بدن از کارهای ضروری و روش های مراقبت از پوست در پاییز است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.