تاریخ امروز10 فروردین 1403
بارداری بعد از 30 سالگی

همه چیز درباره بارداری بعد از 30 سالگی

همانطور که میدانید، هر چه بیشتر برای بچه دار شدن صبر کنید، باردار شدن شما چالش برانگیزتر میشود. زنان در 20 سالگی بیشترین میزان باروری را دارند و در سن 32 سالگی این میزان دچار کاهش جزئی میشود اما پس از سن 37 سالگی میزان باروری به شدت پایین میاید. اگر بیش از 35 سال سن دارید و هنوز نتوانسته اید باردار شوید، توصیه میشود که به یک متخصص زنان و زایمان یا متخصص باروری مراجعه کنید. حدود یک سوم از زنان بالای 35 سال از متخصصان باروری کمک می گیرند و این تعداد با بالا رفتن سن بارداری، افزایش می یابد. البته این در حالی است که سن تنها علت اصلی ناباروری نیست بلکه می تواند به دلیل تخمک گذاری کمتر و کیفیت پایین تر تخمک ها باشد. طرح های درمان، به علت یا علل ناباروری بستگی دارد. درمان می تواند یک نظارت ساده بر تخمک گذاری و مصرف داروی خوراکی باشد یا استفاده از لقاح های آزمایشگاهی (IVF).

 

چالش های بارداری بعد از 30 سالگی

بسیاری از زنان در سنین بالا باردار می شوند. برخی از آنها برای اولین بار مادر خواهند شد، در حالی که برخی دیگر صاحب فرزند دیگری می شوند. دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید بارداری بعد از 30 سالگی را تجربه کنید به طور مثال مادران مسن تر، ثبات مالی و جایگاه شغلی قابل اعتماد تری دارند. آنها همچنین احساس میکنند که می توانند بهتر از مادری جوان از یک نوزاد مراقبت کنند. اما به این معنی نیست که آنان با خطرات بیشتری روبرو نیستند!

تحقیقات نشان داده زنانی که در دهه 30 و اوایل 40 سالگی باردار می شوند با خطرات و مشکلات زیادی روبرو میشوند. سه حوزه در بارداری بعد از 30 سالگی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

مشکل باردار شدن: از اوایل دهه 30، باروری زنان کاهش پیدا میکند و امکان دارد مدت زمان زیادی طول بکشد تا حامله شوند.

عوارض دوران بارداری: زنان بالای 35 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در دوران بارداری هستند. همچنین احتمال چند قلو باردار شدن در زنان مسن بیشتر است.

عوارض حین زایمان: بارداری بعد از 30 سالگی اکثرا منجر به سزارین میشود. از دیگر مشکلات آن میتوان به قرار گرفتن در معرض سایر عوارض زایمان مانند زایمان طولانی مدت اشاره کرد.

 

خطرات سقط جنین (بارداری بعد از 30 سالگی)

در هر حاملگی، خطر سقط جنین وجود دارد اما بالا رفتن سن یکی از عوامل اصلی در افزایش احتمال آن است. بسیاری از سقط جنین ها در نتیجه ناهنجاری های کروموزومی ایجاد میشوند. احتمال ابتلای نوزاد به این ناهنجاری ها نیز در سنین بالا به ویژه در بارداری بعد از 30 سالگی، بیشتر میباشد.

علاوه بر این، شرایط مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و مشکلات تیروئید میتواند دوران حاملگی را پیچیده تر کند و در سقط جنین تاثیر گذار باشد ولی شناسایی یا مدیریت هر یک از این بیماری ها قبل از بارداری به شما کمک میکند تا خطر سقط جنین را به حداقل برساند.

حاملگی

تغییرات فیزیکی

هر چه سن شما بیشتر باشد، تغییرات فیزیکی بارداری برای بدن شما سخت تر خواهد بود. خوشبختانه، بسیاری از افراد در سن 30 سالگی به فعالیت بدنی عادت کرده اند و روال تناسب اندام ثابتی را دنبال میکنند.

اگر در حال حاضر ورزش می کنید، لزومی ندارد که فقط به خاطر حاملگی، آن را متوقف کنید. تناسب اندام و فعال ماندن در دوران بارداری به شما احساس قدرت میدهد و ناراحتی های مربوط به این دوران را به حداقل میرساند. برخی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که در دوران بارداری فعالیت بدنی دارند، زایمان آسان تر و کوتاه تری را پیش رو خواهند داشت.

اما اگر در حال حاضر ورزش نمی کنید، میتوانید با یک برنامه آرام شنا، یوگا یا پیاده روی تحت نظر پزشکتان شروع کنید. این کار تاثیرات مثبت و مفیدی از جمله کاهش استرس و بهبود وضعیت بدنی، روی شما میگذارد. در اولین قرار ملاقات قبل از زایمان با پزشکتان، درباره فعالیت بدنی خود صحبت کنید و تعیین کنید که آیا نیاز به ایجاد تغییرات در کاری که در حال حاضر انجام می دهید، هست یا خیر.

 

تغییرات عاطفی

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد می تواند احساسات شما برانگیخته کند. اگر احساس تنهایی یا افسردگی می کنید یا به نظر می رسد که نمی توانید احساسات منفی خود را تحت کنترل درآورید، ضروری است که از کسی کمک بخواهید. با یک مشاور تماس بگیرید و به او بگویید که چه احساسی دارید. اگر دوستان دیگری دارید که بارداری بعد از 30 سالگی را تجربه میکنند، احساسات و تجربیات خود را با آنها در میان بگذارید. همچنین می توانید به دنبال گروه های حمایت از بارداری آنلاین و رویدادهای اجتماعی در جامعه خود بگردید تا با افراد دیگری که در فراز و نشیب این احساسات هستند ارتباط برقرار کنید.

 

غربالگری ژنتیکی

غربالگری های ژنتیکی ممکن است در طول مراقبت های دوران بارداری شما انجام شود، به خصوص اگر بارداری بعد از 30 سالگی دارید. نتایج آزمایش به شما در مورد احتمال تولد نوزاد با مشکل ژنتیکی می گوید. این روش (که فقط یک آزمایش خون ساده میباشد) هیچ خطر بزرگی برای والدین یا نوزاد ندارد.

طبق گزارش انجمن ملی سندرم داون، احتمال به دنیا آمدن نوزادی مبتلا به سندرم داون توسط یک فرد در سن 30 سالگی، یک در 940 میباشد. در سن 35 سالگی، این خطر به 1 در 353 و با ورود به 40 سالگی، خطر به 1 در 85 می رسد.

البته اگر به طور مثال در سن 35 سالگی، غربالگری شما نشان دهد که خطر داشتن فرزندی با سندرم داون برای این بارداری 1 در 500 است، جواب آن منفی در نظر گرفته می شود زیرا خطر واقعی تعیین شده توسط غربالگری بهتر از خطر آماری شما میباشد (1 در 353 برای یک زن در 35 سالگی).

اگر نتایج شما 1 در 147 باشد، جواب آن مثبت در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که خطر واقعی شما برای به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به سندرم داون بیشتر از خطر آماری شما است. غربالگری ژنتیکی با قطعیت نمی گوید که کودک شما مشکل ژنتیکی دارد یا خیر بلکه فقط خطرات را در مقایسه با گروه سنی شما محاسبه می کند.

سونوگرافی

دوقلو و چند قلوها

احتمال دوقلو شدن در افراد مسن تر میتواند به دلیل نوسانات طبیعی هورمونی، افزایش یابد. البته مقدار افزایش، جزئی میباشد و لزومی برای نگرانی نیست. برای پیچیده تر نشدن دوران بارداری و زایمان بهتر است در مورد خطرات احتمالی سلامتی با پزشکتان بحث کنید و مراقبت های این دوران را جدی بگیرید تا سالم بمانید و هر گونه عوارض احتمالی را به سرعت شناسایی و درمان کنید.

 

عوارض بارداری بعد از 30 سالگی

در 30 سالگی، امکان دارد در معرض خطر ابتلا به موارد زیر قرار بگیرید:

زایمان سزارین

دیابت بارداری

نوزاد کم وزن هنگام تولد

پره اکلامپسی

زایمان زودرس

 

مراقبت های اولیه و منظم قبل از تولد، کلید داشتن یک کودک سالم در هر سنی میباشد. مهم است که قبل و در طول بارداری از سلامتی خود مطمئن شوید. یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید و از سیگار و مشروبات الکلی که می تواند به کودک آسیب برساند خودداری کنید.

علاوه بر این، توصیه می شود که 400 میکروگرم اسید فولیک را هر روز، قبل و در طول دوران حاملگی مصرف کنید تا به کاهش خطر نقایص مادرزادی کمک کند. برای زنانی که دیابت نوع 1 یا 2 دارند، انجمن دیابت آمریکا مصرف آسپرین با دوز پایین را در پایان سه ماهه اول برای کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی توصیه می کند. با پزشک متخصص خود صحبت کنید تا دوز مورد نیازتان را تعیین کند.

خطرات حاملگی

سخن پایانی

فقط به این دلیل که خطر ابتلا به یک عارضه افزایش می یابد، به این معنی نیست که شما حتما دچار آن خواهید شد. در اغلب اوقات، بارداری بعد از 30 سالگی بدون هیچ مشکلی پیش می رود. اگر این اولین نوزاد شما نیست، خطر زایمان زودرس در شما کمتر میباشد. البته به یاد داشته باشید که با مدیریت سلامت جسمی و عاطفی، دریافت مراقبت های دوران بارداری مناسب و کمک گرفتن از همسالان می توانید یک بارداری سالم و شاد را تجربه کنید.

اشتراک‌گذاری

یک پینگ

  1. پینگ‌بک: همه چیز درباره بارداری بعد از ۳۰ سالگی - پایگاه خبری نبض | اخبار حوزه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.