تاریخ امروز9 فروردین 1403
دعوای کودکان

چطور با دعوا کردن کودکان مقابله کنیم ؟

کودکان به دلایل زیادی با یکدیگر دعوا می کنند. والدین وظیفه سختی را بر عهده دارند که بدانند چه زمانی باید به آن ها اجازه دهند تا در مسیر خود ادامه یابد و چه زمانی مداخله و اقدام کنند‌. بچه ها، به ویژه خواهر و برادر، می توانند به احمقانه ترین دلایل با هم دعوا کنند، اما والدین باید به طوری مقابله دعوا کردن کودکان بایستند، که در ذهن کودکان به یک دوست یا یک راهنما تبدیل شوند. عکس العمل هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها والدین می توانند، دعوای کودکان را به حداقل برسانند و یا از آن جلوگیری کنند که در این مقاله برخی از این راه ها ذکر شده است.

چرا بچه ها با دوستانشان دعوا می کنند؟

اندی بریمهال، یک درمانگر ازدواج و خانواده با تخصص در فرزند پروری، مشکلات رفتاری کودکان، می گوید: بچه ها به دلایل زیادی با دوستان خود دعوا می کنند، از سوء تفاهم گرفته تا بحث بر سر یک اسباب بازی، احساس کنار گذاشتن تا موارد قلدری و ....

این دعوا ها می توانند، کوتاه مدت، اپیزودیک، انفجار های بزرگ و یا حتی پایان دادن به یک دوستی باشد.

دکتر بریمهال توضیح می دهد که احساسات می توانند بالا بروند و  واکنش های آن ها می تواند بزرگ باشد‌. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از بچه ها احساسات خود را در درون خود، نگه می دارند و یا در ایجاد مرز های سالم در روابط خود مشکل دارند. کودکان در هر سنی، از نوپا گرفته تا نوجوانان، در توانایی خود برای مدیریت موثر این تعارضات، متفاوت هستند. والدین اغلب نگران این هستند که چرا فرزندشان با دوستانش دعوا می کند و معمولا در پی راهی برای مقابله کردن با دعوا های کودکان هستند.

دعوای کودکان

راه هایی برای مقابله با دعوای کودکان

 

آموزش حل مسئله

حتی کودکان بسیار کوچک نیز می توانند مسائل اساسی، انصاف و جلوگیری از دعوا را درک کنند‌. با بچه ها در مورد دعوا و راه های دیگری که می توان مشکل را حل کرد، صحبت کنید. بهتر است برای این‌ کار یک چارچوب تعیین کنید؛ که برای حل یک مشکل چه کاری را می توانند انجام دهند و اجازه چه‌ کاری را ندارند.

برای مثال : فریاد زدن، گریه کردن، یا زدن یکدیگر، این ها راه حل قطعی برای حل مشکل نیستند. از آن ها بخواهید ایده هایی برای مقابله با دعوا ارائه دهند و سپس اجازه دهید آن ها را امتحان کنند؛ ممکن است از راه حل های آن ها شگفت زده شوید. به مرور، کودکان یاد می گیرند چه کاری، بهترین عکس العمل است.

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

از لغات مثبت برای تعریف و تقویت ذهن کودکان خود استفاده کنید.

تعریف و تمجید مثبت در کمک به ایجاد رفتار های مثبت کودک معجزه می کند. یکی از نکات مقابله با دعوای کودکان این است که آن ها را در حال مهربانی کردن ، مثبت اندیش بودن و یا کار های مفید دیگر؛ تشویق کنید. کودکان به سرعت این نکته را می فهمند که رفتار های خوب بیشتر از رفتار های منفی، توجه آن ها را جلب می کند.

از تکنیک های انضباط مثبت استفاده کنید.

یک الگوی مثبت باشید.

شما نمی توانید از بچه ها انتظار داشته باشید که وقتی بحث و جدل را به طور منظم در بین بزرگسالان مشاهده می کنند، دعوا نکنند. والدین باید به عنوان الگو هایی برای نحوه همکاری و همراهی با دیگران عمل کنند. همیشه رفتار مورد انتظار را الگو قرار دهید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید، که بچه ها شما را تماشا می کنند.

زمانی که تحت فشار هستید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

بچه ها نگاه می کنند که والدین زمانی که عصبانی هستند یا با چیزی مخالفتی دارند، چگونه رفتار می کنند. و آیا توهین می کنند یا نه؟

حفظ کردن آرامش، تحت فشار های روانی و نشان دادن خود کنترلی؛ یک مثال مثبت است. والدین باید در ‌مواجه با عصبانیت تلاش کنند تا با صحبت کردن، مشکل خود را حل کنند تا کودکان بتوانند از رفتار آن ها الگو برداری کنند.

بر واکنش های خود نظارت کنید.

اگر شما فریاد بزنید، خجالت بکشید، شرمنده شوید، یا کلمات خشمگین یا قوی را به زبان بیاورید، نتیجه در واقع می تواند این باشد که رفتار آزار دهنده کودک در دعوای بچه ها دوباره تکرار شود. تنبیه هایی مانند موارد بالا، ممکن است احساس عصبانیت کودک را تشدید کند و باعث بیشتر شدن، رفتار او شود‌.

توجه نکنید.

بیشتر دعوا های بچه ها معنی دار نیستند و به خودی خود، به سرعت پایان می یابند. مداخله بزرگسالان فرآیندی را که خود کودک باید طی کند، به تاخیر می اندازد.

دعوا معمولا، راهی برای جلب توجه کودکان است و برای برخی از کودکان توجه منفی بهتر از عدم توجه است. اگر والدین دعوا را نادیده بگیرند و اجازه ندهند که به یک مرحله بالاتر، در خانه، کوچه و یا محل تبدیل شود، دلیل انجام آن، کمتر می شود. یک ایده برای مقابله با دعوای کودکان این است، که یک اتاق یا فضای جداگانه در خانه خود را به عنوان " اتاق مبارزه " نام گذاری کنید. هر زمان که بچه ها یا دوستان فرزندانتان باهم دعوا می کنند؛ فقط به آن ها بگویید که در اتاق مبارزه دعوا کنند.

با همه یکسان رفتار کنید.

بزرگترین مشکلی که والدین می توانند در حین دعوا درست کنند، این است که به دنبال آن باشند که چه کسی دعوا را شروع کرده است؛ چه کسی چه چیزی گفته و سپس چه چیزی باعث تشدید این موضوع شده است. موضع گیری یا تنبیه متفاوت، زمینه را برای برچسب زدن به قلدر ها فراهم می کند. در بیشتر موارد، مجازات باید بدون هیچ استثنایی یکسان باشد. باید هر طوری که می توان چالش را از مبارزه کردن خارج کنیم و هر خلاقیتی که می توانیم را برای برنده شدن یا باختن در یک مبارزه، از بین ببریم.

دعوای کودکان

فرصت های دعوا را به کمترین حد ممکن برسانیم‌.

یکی از راه های مقابله با دعوا کردن کودکان این است که؛ تمام دلایل دعوای بچه ها را در نظر بگیرید و هر کاری که می توانید، برای از بین بردن آن موقعیت ها انجام دهید. بهتر است بدانید که، چه زمانی جوانان در بدترین حالت خود قرار دارند، مانند روزی که خسته یا گرسنه هستند یا فقط روزی بدی را سپری کرده اند، و کاری کنید که دعوا کردن را به حداقل برساند.

چرخه دعوا را از بین ببرید.

دعوا کردن نوعی واکنش است، بچه ها به یکدیگر واکنش نشان می دهند و اگر شما وارد عمل شوید؛ به شما نیز واکنش نشان می دهند. برای شکستش این چرخه، باید فعال باشید، نه واکنش پذیر. وقتی بچه ها دعوا نمی کنند، نسبت به دعوا کردن اقدام کنید. در حین دعوا، کودکان به حرف های شما گوش نمی دهند. شما به عنوان والدین هر چه می گویید، بچه ها احتمالا فکر می کنند که طرف شخص دیگری هستید. صبر کنید تا کمی زمان بگذرد، از آن عصبانیت اولیه کم شود و سپس قوانین اصلی را به بچه ها یاد آوری کنید یا تنظیم کنید. بر مهربانی تاکید کنید و کودکان را در مورد سازش راهنمایی کنید. این عملکرد در دراز مدت باعث پیشگیری و کاهش دعوای بچه ها می شود‌.

به بچه ها برای جنگیدن جایزه ندهید.

شاید از خود بپرسید چرا باید کسی چنین کاری را انجام دهد؟

اما والدین به دعوای بچه ها، با توجه کردن بیش از حد به آن پاداش می دهند. اغلب مشاجره به همان اندازه برای جلب توجه است؛ تا هر چیز کوچکی که بچه ها بر سر آن ها دعوا می کنند. و البته که بچه های دعوا کننده معمولا بیشترین توجه والدین را می خواهند.

اگر در خانه کار می کنید، بچه ها ممکن است، متوجه این واقعیت شوند که یک ضربه بزرگ شما را می تواند از دفتر یا اتاقتان خارج کند. با اولین نشانه مشکل بدوید. به آن ها این فرصت را بدهید که در ابتدای کار از دعوا جلوگیری کنند.

بچه ها را مشغول نگه دارید.

یکی دیگر از راه های مقابله با دعوا کردن کودکان، فعال بودن آن ها است.

اغلب دعوای بچه ها از کسالت ناشی می شود‌. وقتی بچه ها به طور فعال در  بازی های مستقل شرکت می کنند، احتمال دعوایشان کمتر است. و بازی های مستقل به بچه ها می آموزد که بدون دویدن نزد والدین، مشکل خود را حل کنند. بنابراین کودکان باید این را بیاموزند تا دست از دعوا کردن و جنگیدن با یکدیگر بردارند.

در حالی که تلویزیون می تواند بچه ها را مشغول کند در عین حال هم‌ می تواند باعث دعوای بیشتری شود؛ زیرا معمولا موضوعی است‌ که بچه ها بر سر آن دعوا می کنند و همچنین تلویزیون دیدن یک نوع بازی فعال، به شمار نمی آید.

دعوای کودکان

منبع اصلی مشکل را پیدا کنید.

دلایل دعوا زیاد و پیچیده هستند. گاهی اوقات یک رقابت بین خواهر و برادر است و گاهی مشاجره فقط راهی است که بچه ها با یکدیگر کنار بیایند. درک علت دعوا، بهترین راه برای رسیدگی به آن است.

نتیجه گیری

بچه ها باید بدانند بدون توجه به این که چگونه رفتار می کنند، به یک اندازه دوستشان دارند و خاص هستند. اما شما به عنوان یک بزرگسال، در بهترین حالت خود احساس خوشبختی می کنید. گاهی اوقات، یک در آغوش گرفتن تمام چیزی است که یک کودک نیاز دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.