تاریخ امروز30 فروردین 1403

چگونه به سرعت خوابمان ببرد؟

خوابیدن سریع یا بهتر بگوییم، درمان بی خوابی موضوعی است که در این مقاله از روژه مگ به آن خواهیم پرداخت. شیوع ویروس کرونا بر خواب بسیاری از ما تاثیر گذار بود. افرادی که با خواب مشکل دارند در رختخواب دراز می‌کشند و فکر می‌کنند که چگونه به خواب بروند. خواب با کیفیت، تفاوت زیادی در احساس از نظر ذهنی و جسمی ایجاد می‌کند، بنابراین مهم است که به اندازه کافی استراحت داشته باشیم.

توصیه هایی که در اینجا خواهید یافت، راه خوبی است تا شما را در مورد خواب و آنچه ممکن است مانع از خواب راحت شما شود، به فکر بیاندازد. ما همچنین چند قدم ساده داریم که می‌توانید برای ایجاد تغییر انجام دهید. برخی از آنها تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی هستند، در حالی که برخی دیگر راه حل های کوتاه مدتی هستند که باید در لحظه امتحان کنید.

یک برنامه روزانه داشته باشید

همه تغییراتی که ما تجربه کرده‌ایم سبب شده که حفظ یک روال ثابت برایمان سخت تر  باشد. اما داشتن یک الگوی خواب منظم عاملی مهم در تنظیم ساعت خواب شما است. اگر بتوانید هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و شب ها هم در زمان مشخصی آرام شوید و به رختخواب بروید، آنگاه بدن شما به این ساعات عادت کرده و فوری به خواب می‌روید. تاحد امکان از چرت زدن در طول روز نیز خودداری کنید.

به یاد داشته باشید، روال خواب شما قبل از اینکه حتی به رختخواب بروید شروع می‌شود، بنابراین هر شب به موقع بخوابید و قبل از خواب از گوشی و تلویزیون و… استفاده نکنید. فعالیت هایی مانند مطالعه، حرکات کششی ملایم یا مدیتیشن راه خوبی برای ریلکس شدن، قبل از خواب است.

 

نگرانی های خود را مدیریت کنید (خوابیدن سریع)

نگرانی یا اضطراب مانع از خوابیدن سریع و کیفیت بیشتر خواب شما می‌شود. کارهایی وجود دارند که انجام آنها در طول روز موجب می‌شود تا بتوانید بهتر نگرانی های خود را مدیریت کنید، مانند صحبت کردن با فردی که به او اطمینان دارید.

اگر اغلب بیدار دراز می‌کشید و نگران هستید، قبل از خواب زمانی را اختصاص دهید تا فهرستی از کارهای روز بعد را تهیه کنید. این راه خوبی برای آرام کردن ذهن شما می‌باشد.

خوابیدن سریع

بدن خود را برای خواب آماده کنید

سلامت جسمانی ما و نحوه مراقبت از بدنمان، تاثیر زیادی بر خواب ما خواهد داشت. قرار گرفتن در الگوهای رفتاری ناسالم می‌تواند برنامه خواب شما را منحل کند. مصرف کافئین، الکل، نیکوتین یا یک وعده غذایی بزرگ، نزدیک به زمان خواب، مانع از به خواب رفتن شما می‌شود. همینطور از خواب عمیق نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین سعی کنید قبل از خواب از این موارد دوری کنید و ببینید آیا اوضاع بهبود میابد یا خیر.

ورزش منظم نیز برای خواب، عالیست. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از خواب از ورزش یا فعالیتی که خیلی شدید است دوری کنید چرا که به احتمال زیاد روی خواب شما اثر منفی می‌گذارد.

 

محیطی آرام ایجاد کنید (خوابیدن سریع)

چیزهای ساده می‌توانند تاثیر زیادی در خوابیدن سریع داشته باشند. معمولا وقتی هوا خنک، تاریک و ساکت است، ما راحت تر و زود تر به خواب می‌رویم. اما محیط مناسب خواب، مسئله‌ای شخصی است؛ بنابراین چیزهای مختلفی را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مفید است.

استفاده از گوش گیر، قرار دادن گوشی در حالت بی صدا یا به طور کامل خارج از اتاق، دور نگه داشتن ساعت از دید خود و اطمینان از تهویه مناسب اتاق، همگی در خوابیدن سریع، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برخی از افراد، پخش صداهایی مانند باران، موسیقی ملایم یا نویز سفید را نیز مفید می‌دانند.

 

مقابله با بی خوابی

زمانی که بیدار دراز کشیده‌اید و نمی‌توانید بخوابید، سعی نکنید خود را مجبور به خواب کنید. اگر خسته هستید و دوست دارید استراحت کنید، احتمالا به طور طبیعی به خواب می‌روید. اما اگر نه، برخیزید و کارهای آرامش بخش را برای مدتی انجام دهید مانند خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرام؛ و زمانی که احساس خواب آلودگی کردید، دوباره به رختخواب برگردید.

ناتوانی در به خواب رفتن، اغلب باعث احساس ناامیدی می‌شود و عواقب آن حتی در روز بعد هم ادامه دارد. هنگامی که فردی در به خواب رفتن مشکل دارد، یکی از راه حل ها این است که داروهایی را مصرف کند که خواب را تحریک می‌کنند. اما چنین داروهایی در بلند مدت چندان برای شما مفید نیستند.

با این حال، افراد می‌توانند با استفاده از برخی نکات و ترفندهای ساده و طبیعی، خوابیدن سریع را یاد بگیرند.

برخی از روش های طبیعی مانند داشتن یک برنامه منظم قبل از خواب شامل دوری از صفحه نمایش، مطالعه، انجام ورزش های ملایم در طول روز و تمرین برخی تکنیک های تمرکز حواس می‌توانند به شما در مقابله با بی خوابی کمک کنند. توجه داشته باشید که روی افراد مختلف، تکنیک ها و روش های متفاوتی جواب می‌دهند. پس برای یافتن چیزی که روی شما جواب می‌دهد کمی زمان بگذارید و آزمایش کنید.

سریع خوابیدن

مدیتیشن یا تمرکز حواس را امتحان کنید

مدیتیشن و تمرکز حواس تاثیر زیادی در کاهش اضطراب دارد. این تکنیک ها  ذهن آشفته را آرام می‌کنند و حواس فرد را از افکار پرمشغله منحرف می‌کنند تا او راحت تر به خواب برود. مطالعات یک منبع معتبر روی افراد مسن با مشکلات خواب نیز نشان داده که مدیتیشن ذهن آگاهی، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

 

آروماتراپی را امتحان کنید(خوابیدن سریع)

مردم از دیرباز از رایحه درمانی برای ایجاد حس آرامش و خواب راحت، استفاده می‌کردند. روغن اسطوخودوس یک انتخاب محبوب برای کمک به خواب است. مطالعه‌ای بر روی 31 بزرگسال جوان نشان داد که استفاده از روغن اسطوخودوس قبل از خواب تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب دارد. شرکت کنندگان همچنین گزارش دادند که پس از بیدار شدن از خواب انرژی بیشتری داشتند.

 

حمام یا دوش آب گرم بگیرید

می‌دانیم که حمام یا دوش گرفتن با آب گرم بسیار آرامش بخش است و به آماده شدن بدن برای خواب کمک می‌کند. این کار همچنین دمای بدن را قبل از خواب تنظیم می‌کند. دوش گرم و سرد فواید مختلفی دارند و یکی از فواید دوش آب گرم، کمک به خوابیدن سریع و با کیفیت بهتر می‌باشد.

درمان بی خوابی

جمع بندی

خواب طبیعی بهترین راه برای اطمینان از این است که ذهن و بدن، استراحت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. امتحان کردن روش های بالا شانس خوابیدن سریع، بدون نیاز به استفاده از وسایل کمکی را افزایش خواهد داد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.