تاریخ امروز9 فروردین 1403
کنترل حسرت در زندگی

چگونه حسرت خوردن در زندگی را کنترل کنیم؟

حسرت خوردن ( begrudge ) و حسادت یک احساس طبیعی در همه انسان ها است که بزرگ و کوچک و فقیر و غنی را دربر می گیرد. زندگی کوتاه تر از آن است که بخواهیم فرصت های گرانبهای آن را با حسرت و پشیمانی سپری کنیم. این احساس غالبا با گفتن عبارت ” ای کاش ” نمایان می شود و می تواند احساسات منفی را در انسان به وجود آورد. اکثر افراد به جای استفاده مفید از ثانیه های زندگی، خود را درگیر فرصت های ازدست رفته گذشته می کنند. البته گاهی اوقات این کار از سوی روانشناسان توصیه می شود اما نکته مهم پیامد این افکار است. زندگی همواره در جریان است، گاهی اوقات ممکن است شرایط مطابق میل ما پیش نرود اما فرصت های جبران بسیار است. درک این نکته می تواند باعث رشد و پیشرفت در زندگی شود. راه های کنترل حسرت در زندگی بسیار است که به شما کمک می کند چگونه در شرایط مختلف عملکرد خوبی از خود نشان دهید و چگونه اتفاقات گذشته خود را جبران کنید.

می توانست اتفاق بدتری بیفتد.

یکی از راه های کنترل حسرت در زندگی، یاد آوری اتفاقات بدتردر زندگی است. اغلب افراد هنگامی که افسوس می خورند و ای کاش ها را در ذهن خود مرور می کنند، دائما به این موضوع فکر می کنند که ای کاش این اتفاق جور دیگری رقم می خورد. در حالی که تکرار این حالت هیچ کمکی برای جبران گذشته نمی کند و تنها فرصت های پیش رو را از بین می برد.

 همه ابعاد یک اتفاق دست شما نیست.

حسرت و پشیمانی دومین احساس منفی است که همه ما به صورت روزانه درگیر آن هستیم، به همین دلیل دانستن روشی برای کنترل حسرت در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر زمانی عملکرد غیر قابل قبولی داشتید به جای قضاوت بدون پایه و اساس باید تمام فشارها و شرایط را درنظر بگیرید. گاهی اوقات عملکرد غیرقابل قبول ما ناشی از خطا یا بدشانسی نیست بلکه عوامل دیگری در نتیجه منفی ما اثرگذار بوده است، در این حالت سرزنش کردن کاری غیر ضروری است. روانشناسان توصیه می کنند به جای حسرت خوردن و احساس پشیمانی ، سعی کنید خود را در موقعیتی قرار دهید تا در مورد خطایی که باعث پشیمانی شده به درستی بیندیشید و به جای سرزنش کردن خود با انجام کارهای مثبت، اثرات منفی را جبران کنید. با بالارفتن سن متوجه خواهید شد که برخی از اشتباهات گذشته پله ای برای رشد و پیشرفت هستند اما گاهی هم اثر مثبتی ندارند . برای درک تفاوت بین این دو باید دوره پختگی را در زندگی طی کنید یا از آموزه های افراد بزرگتر بهره مند شوید.

کنترل حسرت در زندگی

باید شرایط فعلی را بپذیرید.

حسادت و حسرت خوردن یک احساس کاملا طبیعی است زیرا ما در اجتماع زندگی می کنیم و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه زندگی خود را با زندگی اطرافیانمان مقایسه می کنیم. بنابراین، راه فراری برای این احساس وجود ندارد تنها می توانید با کنترل حسرت در زندگی ، جنبه های منفی این احساس را مدیریت کنید. یکی از راه های کنترل حسرت در زندگی ، پذیرش خودتان به عنوان یک انسان جایز الخطا و پذیرش شرایط کنونی است . علاوه براین، به یاد داشته باشید که همه ما در کنار نعمت هایی که داریم کمبود هایی هم در زندگی داریم. پذیرش این موضوع که لزوما همه ما کامل نیستیم می تواند تحمل مشکلات و کمبودها را جبران کند و ما را از شر افکار منفی خلاص کند.

به خواسته های قلبی خودتان فکر کنید.

این موضوع را فراموش نکنید که هرکدام از ما برای خواسته و هدفی ساخته شده ایم و تنها زمانی به آرامش می رسیم که در مسیر درستی قرار گرفته باشیم. برای پیدا کردن مسیر درست باید ابتدا به قلب خودتان رجوع کنید و کار یا سرگرمی را انتخاب کنید که تحت هر شرایطی حاضرهستید تمام سختی هایش را به دوش بکشید. این یکی دیگر از راه های کنترل حسرت در زندگی است که به شما کمک می کند از مسیری که در آن قرار گرفته اید، لذت ببرید و استعداد های خود را گسترش دهید.

به جای افسوس خوردن تلاش خود را بیشتر کنید.

پس از کشف استعدادها و توانایی ها به مرحله عمل کردن می رسیم. داشتن یک برنامه منظم باعث می شود ذهن امور مربوطه را طبقه بندی کنند، پس از طبقه بندی فاز اجرا و تلاش کردن اهمیت زیادی دارد. اگر کمی شکست هایتان را مرور کنید ، متوجه خواهید شد تعداد زیادی از اشتباهات و خطاها ناشی از کم کاری خودتان بوده است. اهمال کاری و سهل انگاری می تواند حسرت و پشیمانی را با خود به همراه آورد و این جمله گویای ضرب المثل “از ماست که بر ماست”  است. بنابراین ، پایبندی به مثلت هدف گذاری ، برنامه ریزی و تلاش بهترین روش برای کنترل حسرت در زندگی است.

 از آموزش ها و مشاوران کمک بگیرید.

آموزش در هر زمینه ای بهترین راه برای بهبود عملکرد است. اگر بخواهید در زمینه فردی رشد کنید و شخصیتی از خودتان بسازید که مدیریت کنترل حسرت در زندگی را داشته باشد باید از تجربیات  مشاوران و مربیان مهارت های ارتباطی استفاده کنید.

کنترل حسرت در زندگی

نگران نباشید و لبخند بزنید.

اگر اتفاقات ناخوشایندی در زندگی رخ می دهد حتما حکمتی داشته است. تنها سعی کنید از آن ها درس بگیرید و به جای برگشت به عقب به زمان حال فکرکنید و از زندگی لذت ببرید.

سخن آخر

همانطور که در مقاله بالا ذکر شد، حسرت خوردن امری طبیعی و اجتناب ناپذیر در زندگی هر فردی است که در سطح های مختلف خود را بروز می دهد. برای یک نفر می تواند حسرت به شغل و موقعیت اجتماعی باشد و در فرد دیگر می تواند احساس حسرت نسبت به ثروت و دارایی دیگری بروز کند. حتی گاهی این احساس  حسرت و پشمانی نسبت به کارها و اعمال گذشته خود فرد باشد، با این حال راه فراری وجود ندارد و تنها بوسیله راه های کنترل حسرت در زندگی می توان این احساس منفی را کنترل کرد. احساس پشیمانی تا حدی می تواند برای رسیدن به شرایط بهتر و اهداف بزرگتر به عنوان یک محرک عمل کند اما اگر این کار تبدیل به عادت همیشگی شود، میتواند اثرات منفی از خود به جای گذارد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.