تاریخ امروز6 اردیبهشت 1403
ترک پا

همه چیز درباره ترک پا

ترک پا یکی از مشکلات شایع پوستی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم شما را با دلایل ایجاد و نحوه درمان آن آشنا کنیم. این معضل معمولا در پوست کف پا به وجود می‌آید و به سن و سال خاصی محدود نیست؛ علاوه بر این می‌تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیده شود اما بیشتر آمارها نشان داده است که بروز این عارضه در زنان بیشتر از مردان است. از لحاظ زیبایی نیز، ترک‌های پا جلوه بدی را به پوست داده و ظاهر پا را زشت می‌کنند. به طور کلی اگر دچار این مشکل شده اید و به دنبال یافتن بهترین راه حل برای آن هستید، چند عدد از بهترین راه حل‌های موجود را به شما معرفی خواهیم کرد.

ترک پا

معمولا داشتن پاهای زیبا فقط با مراقبت و تقویت ناخن‌ها یا استفاده از لاک‌های براق و رنگارنگ حاصل نمی‌شود. پیشگیری از زبر شدن پاشنه پا و رفع ترک پا یکی دیگر از اقدامات ضروری است که باید توجه بیشتری به آن کرد. پوست پا به علت نداشتن غدد چربی، نسبت به سایر اعضای بدن تمایل بیشتری به خشک شدن دارد. دقیقا همین موضوع اصلی ترین دلیل ایجاد ترک پا است. البته عوامل دیگری از جمله آلودگی محیط، کمبود رطوبت و برخی از بیماری‌ها مانند اگزما، تیروئید و پسوریازیس نیز در وجود ترک پا دخیل هستند.

علائمی که نشان دهنده ترک پا هستند

پوسته پوسته شدن، زبر شدن پوست کف پا و ترک ایجاد شده در کف پا از شایع‌ترین علائم ترک پا هستند که اگر نسبت به آنها بی‌توجه باشیم و اقدامات لازم را برای حل آن انجام ندهیم، می‌تواند شرایط ناخوشایندی مانند التهاب و قرمزی را برایمان به همراه داشته باشد. دقیقا به همین دلیل است که باید رطوبت رسانی به پوست کف پا را به عنوان یکی از روتین‌های مراقبتی پوستی خود قرار دهیم تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.

اصلی ترین دلایل ایجاد ترک پا

– ایستادن به مدت طولانی: معمولا افرادی که به مدت زیاد روی سطوح سفت می‌ایستند و دائما سرپا هستند، به دلیل وارد آمدن فشار اضافی به پاشنه‌ی پا و تحت فشار قرار گرفتن پوست، دچار ترک پا می‌شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در صورت امکان و در طول روز چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید تا فشاری که وارد خواهد شد، بین اعضای دیگر نیز تقسیم شود و مستقیما روی پاشنه تاثیر نگذارد. همچنین پزشکان فعال در این حوزه توصیه می‌کنند این گونه افراد از کاپ پاشنه یا heel cup استفاده کنند تا به اصطلاح وزن بدنشان بر روی پاشنه‌ها بهتر توزیع شود.

– اضافه وزن: پاها وزن تمام بدن را به دوش می‌کشند و در صورتی که اضافه وزن داشته باشید، لایه‌های چربی‌ای که در زیر پاشنه‌ی پاها قرار دارند فشار زیادی را تحمل خواهند کرد. در این حالت لایه‌های چربی مجبور می‌شوند به اطراف پهن شوند تا وزن بیشتری را تحمل کنند. برای حل این مشکل نیز، توصیه می‌شود همیشه وزن ایده‌آل خودتان را بر اساس سن، جنسیت و قد محاسبه کنید و سعی کنید به آن میزان تعیین شده برسید.

– حمام نادرست: البته که حمام داغ و طولانی مدت در اکثر مواقع حس آرامش و دلپذیری را برای شما ایجاد می‌کند ولی این مسئله علاوه بر ویژگی‌هایی که دارد، یکی از دلایل اصلی ایجاد ترک پا محسوب می‌شود. وقتی آب از سطح پوست می‌گذرد، چربی طبیعی آن از بین رفته و این موضوع باعث خواهد شد تا پوست شما سفت و خشک شود. به علاوه، استفاده بیش از حد از شوینده‌های قوی و صابون می‌تواند به صورت جدی به سد دفاعی طبیعی پوست صدمه وارد کند.

– کمبود ویتامین: اگر بدن شما نتواند بعضی از ویتامین‌های ضروری و مواد مغذی را جذب کند، در نتیجه عملکرد درستی نخواهد داشت و به مرور زمان ضخیم و خشک می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی ویتامین‌های C، A،E باشد. در این صورت احتمال بروز ترک پا بسیار پایین خواهد آمد و حتی اگر دچار آن شده باشید، به مرور زمان مشکلتان رفع خواهد شد.

– استفاده از کفش‌های نامناسب: پوشیدن بعضی از کفش‌ها مانند صندل، باعث می‌شود چربی زیر پاشنه‌ی پاها به اطراف پهن شود و در نتیجه احتمال ترک خوردن پاشنه‌ها بالا رود. علاوه بر این، کفش‌هایی که اندازه مناسبی ندارند و کف آن‌ها باریک است، می‌توانند باعث ترک خوردن پاشنه‌ی پاها و احساس درد در این قسمت شوند. برای حل این مشکل نیز، توصیه می‌شود از کفش‌های پشت بسته استفاده کنید تا تکیه گاه مناسبی برای پاشنه‌ی پاها ایجاد شود.

– یائسگی: برخی از خانم‌ها هستند که بعد از یائسه شدن دچار کراتودرمای اکتسابی می‌شوند. این مشکل باعث می‌شود کف پا به صورت پوسته پوسته و ضخیم شود.مسئله کراتودرمای اکتسابی علت ژنتیکی ندارد و ممکن است برای هر خانمی بوجود بیاید.


راه های درمان سلولیت، یک مقاله جامع برای کسانی که دچار این مشکل هستند.

چه کار کنیم تا به ترک پا دچار نشویم؟

به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است. به همین منظور قبل از این‌که راه‌های درمان ترک پا را ذکر کنیم، ابتدا می‌خواهیم راه‌هایی را به شما معرفی کنیم تا به این مشکل دچار نشوید.

– مصرف 8 تا 10 لیوان آب در روز

– استفاده از کفش و جوراب مناسب

– خشک کردن کامل پاها بعد از استحمام

– کشیدن ملایم سنگ پا بر روی پوست

– مصرف مرطوب‌کننده‌های مناسب کف پا

– عدم مصرف محصولاتی که حاوی الکل و رنگ هستند.

– شست و شوی پاها با آب ولرم و نسبتا گرم

 

راه های درمان ترک پا

 

استفاده از محصولات مرطوب کننده

با توجه به این که میزان وجود غدد چربی در کف پا بسیار پایین تر از سایر نقاط بدن است، بدین منظور استفاده از روغن ها و محصولات روغنی برای چرب نمودن کف پا مفید به نظر می رسد. کرم های مرطوب کننده بی شماری در بازار وجود دارد که به منظور آبرسانی و رفع ترک پا تولید شده اند. این محصولات دارای مواد نرم کننده، اوره، سالسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسیدها، ایزومرهای ساکارید، مواد کراتولیتیک، موم عسل طبیعی، لانولین، روغن نارگیل و … بوده و استفاده از آن‌ها سبب مرطوب و هیدراته شدن پوست، نرم شدن آن و لایه برداری و در نتیجه حذف سلول های مرده پوستی از کف پا خواهد شد. جهت استفاده از کرم رفع ترک پا پس از شستن کف پا و خشک نمودن آن، مقداری کرم را بر روی پوستتان قرار داده و سپس با ملایمت آن را بر روی پوستتان ماساژ دهید تا کرم به خوبی جذب پوستتان گردد. سپس با پوشیدن جوراب از پوست پاهایتان محافظت کنید. ناگفته نماند برای اثر بخشی بیشتر این محصولات، توصیه می‌کنیم صبح ها پس از بیدار شدن از خواب و شروع فعالیت های روزانه کرم مورد نظر را به پاهایتان بمالید تا رطوبت لازم را برای پوست پاهایتان در طی روز تامین شود. با تکرار این عمل در طی شبانه روز در مدت کوتاهی پوست پاهایتان نرم و لطیف خواهد شد.

لایه برداری

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده، استفاده از ابزارهایی مانند سنگ پا و سوهان پا است. این ابزارهای موثر به عنوان یک لایه بردار فیزیکی قوی عمل کرده و به صورت دستی بر روی پا اعمال می‌شوند. برای استفاده از سنگ پا که نوعی سنگ آذرین به شمار می رود، پاها را به خوبی مرطوب نموده و سپس سنگ پا را به آرامی و به صورت دورانی بر روی کف پا بلغزانید و با حرکات بسیار ملایم پوست پا را به وسیله آن مالش دهید. سپس پاها را شسته و پس از خشک نمودن از مرطوب کننده ای مناسب استفاده کنید. این محصولات دارای ترکیباتی هم چون اسید گلیکولیک ، اسید لاکتیک و اسید آلفا هیدروکسی بوده و به منظور لایه برداری خاص پوست کف پا طراحی و فرموله شده اند. برخی از لایه بردارهای پا حاوی رایحه های مصنوعی و الکل هستند که می توانند پوست های حساس را تحریک کنند، بنابراین مهم است که قبل از خرید محصولات لایه بردار پوست پا، لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصول مورد نظرتان را برای جلوگیری از بروز هرگونه واکنش حساسیت زا یا تحریک کننده احتمالی بررسی کنید.

قرار دادن پاها در تشت آب

با قرار دادن پاها در تشت حاوی آب ولرم می‌توانید با بهبود جریان خون در پاها به نرم شدن پوست کف پا و هیدراته نمودن آن کمک کرده و از ضخیم شدن آن جلوگیری کنید. بدین منظور در یک تشت مقداری آب ولرم بریزید و کمی صابون به آب اضافه کنید. اکنون پاهای خود را به مدت ۲۰ دقیقه درون آب قرار دهید و پس از گذشت زمان ذکر شده و خارج نمودن پاها از تشت، به وسیله یک حوله نرم پاهایتان را خشک کرده و از یک محصول مرطوب کننده چرب استفاده کنید و با پوشیدن یک جوراب نخی از پخش شدن چربی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که می توانید با افزودن کمی سرکه طبیعی به آب به راحتی پوستتان را لایه برداری کرده و با ضد عفونی کردن پاها حتی بوی بد پا را نیز از بین ببرید

استفاده از عسل

استفاده از عسل و خواص بی نظیر آن راهی ساده و بدون عارضه برای درمان ترک پاست. این ماده را به عنوان داروی طبیعی رفع ترک کف پا عنوان نموده اند. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ میلادی مشخص گردید عسل خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی بالایی دارد و در نتیجه استفاده از آن می تواند به بهبود و پاکسازی زخم ها کمک کرده و پوست را به سرعت مرطوب نماید. بنابراین برای درمان سریع ترک پا پس از خارج نمودن پاها از تشت آب پوست کف پاهایتان را به مقدار کمی عسل آغشته کنید و برای جلوگیری از چسبناک شدن رختخواب و فرش یک جوراب ضخیم بپوشید.

مصرف شوینده‌های دارای لیستر

برخی شوینده ها به نام لیستر برای درمان ترک پاشنه بسیار مفید هستند. دهانشویه لیسترین یا هر نوع دهانشویه ضد عفونی کننده دیگری هنگام ترکیب با آب گرم یا سرکه سفید به عنوان یک لایه بردار مناسب برای نرمی کف پا عمل می‌کند. مواد تشکیل دهنده لیستری شامل الکل های دناتوره شده (غیر قابل تصحیح)، منتول، تیمول، اکالیپتول و متیل سالیسیلات و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر است. بنابراین استفاده از این شوینده می تواند میکروب ها را از بین برده و پوست خشک شما را به راحتی مرطوب نماید. برای استفاده از این ماده قبل از رفتن به رختخواب در شب پوست پا را به خوبی تمیز کرده و سپس پاها را به این ترکیب آغشته کنید. سپس جوراب نازکی بپوشید و صبح پس از بیدار شدن از خواب پاهایتان را بشویید و پس از خشک کردن از مرطوب کننده استفاده کنید.

خریداری جوراب مرطوب کننده پا

جالب است بدانید محصولاتی با عنوان جوراب مرطوب کننده پا وجود دارد که به عنوان یک ابزار نگه دارنده پس از مرطوب کردن پاها توسط کرم استفاده می‌شوند. این جوراب ها از جنس پلی استر و الاستین بوده و از رطوبت ایجاد شده توسط کرم ها از محافظت می کنند. البته جوراب هایی نیز وجود دارند که عنوان جوراب های ژل دار را به خود اختصاص داده اند. جوراب های ژل دار حاوی روغن های طبیعی و ویتامین هایی هستند که به آبرسانی و ترمیم پوست خشک پا کمک می کنند. برای استفاده فقط لازم است آن‌ها را برای چند ساعت در خانه بپوشید و پس از آن، می‌توانید جوراب را در ماشین لباسشویی قرار داده و با قرار دادن در هوای آزاد خشک نمایید.


اگر دچار مشکلات پوستی هستید، مقاله ارزان ترین راه جلوگیری از بیماری های پوستی چیست؟ به شما کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

شاید مشکل ترک پا آنچنان جدی به نظر نرسد؛ به همین دلیل است که افراد زیادی به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند و نسبت به درمان آن بی اهمیت هستند. در حالی که یکی از بدترین عوارض عدم درمان به موقع ترک پا از دست دادن عصب پاشنه است که می‌تواند در راه رفتن معمولی شما نیز مشکلات جدی ایجاد کند. علاوه بر این، اگر ترک پا به خوبی درمان نشود و شدت بگیرد، باعث ایجاد عفونت سلولی و زخم دیابتی خواهد شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با مشاهده اولین علائم این مشکل، حتما نسبت به حل آن اقدام کنید و در صورت عدم بهبودی به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

امیدواریم بعد از خواندن این مطلب به راه حل مناسبی برای حل مشکلتان رسیده باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.