تاریخ امروز31 فروردین 1403
ویروس کرونا

تازه ترین اخبار کرونا در ایران ، علائم ویروس کرونا ، راه های پیشگیری و درمان آن

در این مقاله قصد داریم شما را درباره تاریخچه ، علائم ویروس کرونا ، راه های پیشگیری از مبتلا شدن به آن و جدیدترین اخبار ویروس کرونا در ایران مطلع سازیم زیرا با داشتن آگاهی و رعایت چند نکته خیلی ساده و البته مهم ، می توانید از مبتلا شدن خودتان و عزیزانتان به این ویروس جلوگیری کنید. در ادامه می خواهیم درباره تاریخچه این ویروس برایتان بگوییم.

 

تاریخچه پیدایش ویروس کرونا

اولین علائم ویروس کرونا در اوایل دهه 1960 شناسایی شدند. این ویروس ها می توانند حیوانات و انسان ها را آلوده کنند و خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل می شوند. نکته جالب این است که هر فرد در طول زندگی خود و مخصوصا در دوره خردسالی حداقل به یک نوع عفونت کرونا ویروسی مبتلا می شود. بیشتر کرونا ویروس ها خطرناک نیستند ولی چند عدد از آنها جزو مواردی هستند که باید بیشتر به آنها دقت کنیم. کرونا جدید یک عضو از خانواده Coronavirus هاست که برای اولین بار در سال 2019 در کشور چین و شهر 11 میلیون نفری ووهان گزارش شده است. این ویروس‌ها در بین حیوانات شایع هستند، اما فقط تعداد کمی از آنها بر انسان تأثیر می‌گذارند.. کرونا جدید دو برادر دیگر به نام های Sars  و Mers دارد. هر دو این ویروس ها از طریق حیوانات منتقل می شوند ولی بسیاری از دانشمندان اعتقاد دارند که ویروس Mers از شتر به انسان منتقل می شود.

 

ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا و مهم ترین آنها

علائم ویروس کرونا شباهت زیادی به آنفولانزا و سرماخوردگی دارد. این علائم در روزهای اول شامل سرفه های خشک ، تب خفیف ، گلودرد ، تنگی نفس و اسهال به مدت 7 تا 10 روز است. در صورت ابتلا به Covid-19 یا کرونا ، در ابتدا سرفه های خشک خواهید داشت و پس از مدتی دستگاه تنفسی شما دچار اختلال می شود. باید به این نکته توجه کنید که علائم ویروس کرونا از یک سرماخوردگی معمولی حادتر و جدی تر است ولی به صورت عادی این علائم می توانند دلایلی غیر از کرونا هم داشته باشند و صرفا وجود هر یک از این موارد دلیلی بر وجود ویروس کرونا نیست اما به دلیل اینکه این ویروس به تازگی وارد کشورمان ایران شده است و چند قربانی گرفته است ، اگر این علائم بیشتر از 7 روز طول بکشد و تبدیل به چیزی فراتر از یک سرماخوردگی ساده شود بهتر است سریعا به بیمارستان مراجعه کنید زیرا انجام آزمایش مخصوص می تواند بودن یا نبودن این ویروس را تشخیص دهد.

 

آیا ویروس کرونا به اندازه برادرهایش(مرس- سارس) خطرناک است؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهیم ، باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که کسانی که سابقه بیماری های مزمن ( قلبی – کلیوی – کبدی و ………) را دارند و یا به هر دلیلی سیستم دفاعی چندان قوی ندارند مانند افراد دیابتی ، بیشتر در معرض این ویروس قرار می گیرند و علائم ویروس کرونا سریع تر در این افراد پدید می آید. این گونه افراد باید بیشتر از دیگران در این دوره حیاتی و مهم از خودشان مراقبت کنند. مهم ترین دلیل نگرانی درباره این ویروس ، قابلیت گسترش بالا و سریع آن است که دانشمندان آنرا با آنفولانزای سال 1918 اسپانیا مقایسه می کنند ولی نکته مثبت ماجرا این است که خوشبختانه بسیاری از دانشمندان و پزشکان بر این باورند که ویروس کرونا به اندازه ویروس های مرس و سارس کشنده نخواهد بود.

 

4 مورد از مهمترین راه های انتقال ویروس کرونا در ایران

1- استفاده از لوازمی مانند خودکار ، قلم ، موس و کیبورد که در مکان های عمومی ( بانک ها – ادارات و …..) به صورت مشترک استفاده می شوند.

2- دست دادن و روبوسی کردن با دوستان و همکاران ،  جزو مواردی است که باعث انتقال فوری ویروس کرونا می شوند.

3- سیگار و قلیان جزو مواردی هستند که بصورت اشتراکی و دست به دست بین افراد جابجا می شوند و می توانند باعث انتقال بیماری شوند.

4- با توجه به تعداد زیاد افراد در مترو ، اتوبوس و تاکسی امکان آلوده بودن صندلی ها و دستگیره ها وجود دارد و البته هوای محدود داخل آنها ، می تواند از موارد مهم ابتلا به ویروس باشد.

 

ویروس کرونا

10 نکته مهم برای مقابله با ویروس کرونا

تقریبا می توان گفت به مهمترین و جدی ترین بخش مقاله رسیده ایم. شما باید به این نکته توجه کنید که بدن هر فردی با دیگری متفاوت است و نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن نیز در افراد جوان و پیر یا زن و مرد با هم تفاوت دارد. وقتی صحبت از افراد مختلف به میان می‌آید و اینکه چگونه برخی در اثر این ویروس جان خود را از دست می‌دهند و برخی دیگر زنده می‌مانند، عوامل بسیار زیادی می‌توانند دخیل باشند و حتی علائم ویروس کرونا می تواند در برخی از  افراد متفاوت باشد. حداقل تا امروز هیچ واکسن خاصی برای درمان این ویروس ساخته نشده است ، احتمالا نکاتی که می خواهیم به آنها اشاره کنیم شاید برای خیلی از افراد سخت و کلافه کننده به نظر برسد ولی باتوجه به شرایط حال و گسترش این ویروس ، خیلی راحت می توانید با رعایت چند نکته ساده و ضروری خودتان را برای همیشه از این ویروس دور نگه دارید.

1- در طول روز ، به صورت مداوم و به مدت 20 ثانیه دست های خود را با آب و صابون بشویید.

2- اگر علاقه زیادی به استفاده از آب ندارید ، از محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید.

3- تا جایی که می توانید از تماس دست با بینی ، دهان و چشم ها خودداری کنید.

4- ویروس با باکتری کاملا تفاوت دارد و شما نمی توانید با مصرف آنتی بیوتیک ها ، کرونا را مهار کنید.

5- اگر در اطرافیانتان شخصی به بیماری مبتلا شده است ، از تماس نزدیک به آن فرد خودداری کنید تا سلامتی کامل خود را به دست آورد.

6- هنگام عطسه یا سرفه مخصوصا در مکان های عمومی ، با دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و دستمال کاغذی استفاده شده را در سطل زباله بیندازید.

7- اگر بیشتر تایم خود را بیرون از خانه صرف می کنید ، از ماسک های فیلتردار مدل FFP2 استفاده کنید.

8- اشیا، پرمصرف مانند گوشی موبایل ، ریموت ، کارت های بانکی و ……… را ضد عفونی کنید.

9- موقتا از وسایل حمل و نقل عمومی کمتر استفاده کنید.

10- مصرف ویتامین C

 

ویروس کرونا

توصیه های سنتی و طبی برای پیشگیری از ویروس کرونا

طبق تحقیق دانشمندان ، ویروس کرونا طبعی سرد دارد و در مناطق خشک و سرد کره زمین بیشتر از جاهای دیگر مشاهده می شود. در ادامه قصد داریم به چند نکته فوق العاده مهم و کلیدی برای تقویت بدن اشاره کنیم.

1- مهم ترین نکته ، پاکسازی فضای دهان است زیرا محل عبور مستقیم هوا به ریه ها می باشد و قرقره سرکه و گلاب یا سرکه و نمک کمک زیادی به پاکسازی فضای دهان می کند.

2- استفاده از زردچوبه ، زعفران ، دارچین ، فلفل سیاه و زنجبیل به دلیل اینکه گرم مزاج هستند ، آنتی اکسیدان بالایی دارند و به همین دلیل باعث تقویت بدن می شوند.

3- مصرف گیاهانی مانند عرق بید ، نعنا و بارهنگ به دلیل خاصیت ضد التهابی بالا ، ریه هایتان را تقویت می کنند.

 

توصیه های تغذیه ای برای تقویت بدن در برابر این ویروس

توصیه می شود حداقل تا زمانی که ویروس کرونا به طور کامل از ایران خارج نشده است ، نکات زیر را رعایت کنید تا از علائم ویروس کرونا و مبتلا شدن به آن دور شوید.

1- خوراکی هایی مانند بادمجان ، خربزه ، طالبی ، گوجه ، خیار و فلفل قرمز به شدت آلرژی زا هستند و مصرف آنها توصیه نمی شود.

2- از مصرف سوسیس ، کالباس و سایر غذاهای آماده و چرب اجتناب کنید.

3- پیاز خام دارای ویتامین C می باشد و مصرف آن به همراه غذا می تواند مفید باشد.

4- به صورت روزانه سبزی و سالاد به همراه آب نارنج تازه مصرف کنید.

5- از مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ عسلی که نیمه پخته هستند ، فعلا خودداری کنید.

6- تا جایی که می توانید از مصرف غذا و مایعات در مکان ها و رستوران های نامطمئن خودداری کنید.

 

جدیدترین اخبار ویروس کرونا در ایران و  افراد مبتلا به آن

تقریبا یک هفته است که اولین علائم ویروس کرونا در کشورمان و در شهر قم گزارش شده است و هنوز به صورت رسمی مشخص نشده است که چرا و چگونه این ویروس وارد ایران شده است. طبق تحقیقات رسمی ، بین 2 تا 3 درصد از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده اند که آنهم به علت کهولت سن یا داشتن بیماری هایی مانند دیابت ، سرطان و مشکلات تنفسی و قلبی بوده است.

 

ویروس کرونا

استفاده از ماسک ضروری است ؟

توصیه می شود زدن و استقاده از ماسک برای افراد سالم ضروری نیست ولی افرادی که علائم ویروس کرونا را دارند ، حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

ویروس کرونا چه مدتی در محیط باقی می ماند؟

برای مثال فردی را تصور کنید که مبتلا به ویروس کرونا شده است و در یک مکان عمومی عطسه یا سرفه می کند و سپس دست خود را جلوی دهان خود می گیرد و سپس به اشیا یا اجسام دور خود می زند. در این حالت ویروس به مدت 24 ساعت می تواند در محیط زنده بماند ، در حالی که به طور طبیعی روی دست به مدت 4 ساعت باقی می ماند.

 

چرا کودکان کمتر از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

هنوز دانشمندان و متخصصان جواب قطعی برای این سوال ندارند ولی به دلایلی که هنوز مشخص نیست ، این طور به نظر می رسد که کودکان عفونت شدید نمی گیرند و سیستم ایمنی کودکان بیشتر آماده مقابله با ویروس ها هستند یا ویروس خود را در کودکان به شکل خفیف تری ظاهر می کند و به همین دلیل هنوز موردی از طرف کودکان گزارش نشده است.

 

آیا احتمال بازگشت ویروس کرونا به درمان شدگان وجود دارد؟

تاکنون یکی از مبتلایان به Covid-19 که پس از درمان مرخص شده بود ، بار دیگر با مثبت بودن آزمایش و پدید آمدن علائم ویروس کرونا ، به بیمارستان برگردانده شد. به همین دلیل بیماران بهبود یافته باید تا دو هفته بعد از درمان کامل بر وضعیت خود نظارت داشته باشند و از ماسک استفاده کنند و البته ، به علت خطرات ناشی از ارتباط دوباره با افراد بیمار از حضور در مکان های باز و اماکن عمومی خودداری کنید.

 

ویروس کرونا می تواند جهش یابد؟

آزمایش ها نشان می دهند که ویروس Covid-19 یا کرونا تقریبا پایدار است ولی هرچه این ویروس بیشتر از انسانی به انسان دیگر منتقل شود ، به عنوان یک بیماری انسانی سازگارتر خواهد شد. طبق نظریه داروین ، ویروس می خواهد زنده بماند و انجام شدن این کار به معنی کشتن افراد توسط ویروس نیست. طبق پیش بینی ها می توان کروناویروس را با یک واکسن مشخص مانند آنفولانزا کنترل کرد.

 

آیا ویروس کرونا درمان قطعی دارد؟!

از آنجایی که کرونا یک ویروس است ، مانند بسیاری از ویروس های دیگر درمان قطعی ندارد و با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود ولی این دلیل نمی شود که از کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند ، قطع امید کنیم. رئیس تیم کارشناسی بهداشت چین استفاده از داروی ضد مالاریا را برای درمان این ویروس توصیه کرده است. او معتقد است اگر فردی در مراحل اول بیماری به مدت 15 روز از این دارو استفاده کند ، می تواند آنرا شکست دهد و از شر عوارض شدیدتر رهایی پیدا کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که برای افرادی که وضعیتشان بدتر است ، از پلاسمای خون بیماران درمان شده برای درمانشان استفاده می شود.

 

نکته آخر ( با رعایت اصول بهداشتی ، خیال خود را راحت کنید )

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که اگر نکاتی را که درباره راه های پیشگیری از کرونا گفتیم ، با دقت و حوصله رعایت کنید به راحتی می توانید خودتان را از شر علائم ویروس کرونا خلاص کنید. توصیه می کنیم این نکات را به عزیزان و اطرافیانتان گوشزد کنید تا آنها را هم در امان نگه دارید. به این نکته هم توجه کنید که ویروس کرونا می تواند تا 9 روز روی سطوح باقی بماند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.