تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403
آرایش صحیح صورت

چگونه آرایشی صحیح داشته باشیم؟!

آرایش کردن جزو جذاب‌ترین کارهایی است که اکثر خانم‌های ایرانی علاقه‌ی زیادی به انجام آن دارند ولی برای داشتن یک آرایش زیبا و جذاب باید با اصول و قواعد آرایشی آشنا بود. همچنین اگر در آرایش کردن تجربه زیادی نداشته باشید، ممکن است به دلیل وجود محصولات آرایشی متعدد و نداشتن آگاهی از طرز استفاده آن‌ها، دچار سردرگمی شوید. به همین دلیل در این مقاله تخصصی و جامع به صورت ترتیبی مراحل آرایش صحیح صورت را برای شما توضیح خواهیم داد تا همیشه یک آرایش اصولی و دلنیشن را داشته باشید.

1- گام اول آرایش صحیح صورت (آماده سازی)

– آرایش‌های قبلی را به صورت کامل از روی صورت خود پاک کنید

توجه داشته باشید که وقتی می‌خواهید آرایش کنید، حتما قبل از آن صورتتان را از هرگونه مواد آرایشی با استفاده از آرایش پاک کن یا شیرپاک کن‌ها به صورت کامل پاک کنید. اگر تلاش کنید که روی باقیمانده‌های آرایش قبلی این کار را انجام دهید، نتیجه جالبی نخواهید گرفت و ظاهر نهایی شما بسیار ناخوشایند می‌شود. به طور کلی چهره‌تان بشاش به نظر نمی‌رسد و آرایش‌تان کاملا یکدست و طبیعی، روی صورت نمی‌خوابد. علاوه بر این، برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست توسط مواد آرایشی و همچنین پیشگیری از جوش و التهاب، حتما باید آرایش خود را پاک کنید. همان طور که به آن اشاره نمودیم، برای پاک کردن آرایش می‌توانید از پاک‌کننده‌های آرایش یا روغن‌ بچه استفاده کنید. فراموش نکنید که همیشه در انتهای روز، باید آرایش‌تان را پاک کنید و هرگز با آرایش به خواب نروید. خوابیدن با آرایش باعث می‌شود که منافذ پوست‌تان بسته شود. در نتیجه، احتمال جوش زدن، ایجاد لک و چین و چروک پوست، بیشتر می‌شود. به طور کلی باید گفت یکی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن آرایش صحیح صورت ، پاک کردن صورت است.


همچنین بعد از این مطلب، مقاله 10 مورد از بهترین رمز‌ و رازهای آرایش را مطالعه کنید.

پاک کردن آرایش

– صورت خود را بشویید

بعد از پاک کردن آرایش قبلی، صورت خود را با پاک کننده صورت مناسب بشویید. همچنین بعد از خشک کردن صورت، حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. به همان دلیل که باید آرایش‌تان را پاک کنید، همواره باید صورت‌تان را شسته و تمیز نگه دارید. توجه داشته باشید که برای شستن صورت از شوینده‌های ملایم صورت استفاده کنید و صورت را به آرامی بشویید. یک دقیقه برای ماساژ صورت وقت بگذارید تا همه باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست که در منافذ پوست جمع شده‌اند، با آب و شوینده بیرون بیایند و کاملا تمیز شوند. توصیه می‌شود با توجه به نوع پوست خود، بعد از شست و شوی صورت، از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

شست و شوی صورت

– استفاده از پرایمر

یکی دیگر از اقدامات مهم برای آرایش صحیح صورت ، استفاده از پرایمر بعد از پاک‌سازی کامل صورت است. قبل از اینکه از هر ماده آرایشی استفاده کنید، باید با استفاده از پرایمر پوست‌تان را برای آرایش آماده کنید. استفاده از پرایمر مزایای متعددی دارد؛ از جمله اینکه باعث می‌شود آرایش شما مدت بیشتری دوام پیدا کند و همچنین، باعث بهبود ظاهر پوست و رفع ایرادات ظاهری آن خواهد شد. شما می‌توانید با انگشتان خود پرایمر را روی پوست پخش کنید. مقدار کمی از پرایمر برای کل صورت کافی است. پرایمر کمک می‌کند که آرایش شما برای مدت بیشتری باقی بماند. اگر ممکن است عرق کنید، بدوید یا هر مشکلی دیگری پیش بیاید که آرایش‌تان را خراب کند، در این صورت حتما باید از پرایمر استفاده کنید.

پرایمر

– پوشاندن پوست با کرم پودر

اصولا کرم‌ پودرها انواع مختلفی دارند ولی همه آن‌ها به یک شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. کرم پودرها به شکل پودر، مایع و کرم وجود دارند و اکثرشان برای ایجاد پوستی یکدست و مسطح کاربرد دارند. استفاده از کرم پودر باعث می‌شود که پوستی صاف و بدون لک برای آرایش کردن داشته باشید. برای پخش کردن کرم پودر روی صورت می‌توانید از براش‌های مخصوص یا از اسفنج آرایشی مرطوب استفاده کنید. همچنین اگر نیاز است تا گردن و زیر گوش خود را نیز با کرم پودر بپوشانید، فراموش نکنید که رنگ کرم پودر دقیقا باید با رنگ طبیعی پوست‌تان هم رنگ باشد نه خیلی روشن‌تر و نه خیلی تیره‌تر. کرم پودر باید با رنگ گردن و بالاتنه شما هماهنگی داشته باشد و در نتیجه نباید رنگی را انتخاب کنید که با سایر بخش‌های بدن‌تان تفاوت رنگی واضح دارد. بودن شک دوست ندارید که روی فک‌تان یک مرز واضح را به وضوح مشاهده کنید. اگر رنگ پوست صورت‌تان با گردن و سایر اندام‌های بدن تفاوت زیادی داشته باشد، کاملا غیرطبیعی و ناخوشایند به نظر می‌رسد.

کرم پودر

– استفاده از کانسیلر

از دیگر اقدامات مهم آرایش صحیح صورت در این مرحله، مصرف کانسیلر است. هدف استفاده از کانسیلر این است که لک‌ها و تیرگی‌های پوست را بپوشانید و پوستی با ظاهر یکدست داشته باشید. از کانسیلر می‌توانید برای پوشاندن لک‌ها و سیاهی زیر چشم نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کانسیلری استفاده کنید که از رنگ طبیعی پوست‌تان کمی روشن تر باشد. به این ترتیب می‌توانید نواحی تیره را روشن‌تر کنید تا رنگ آن با پوست‌تان هماهنگ شود. برای پخش کردن کانسیلر روی ناحیه مورد نظر، از نوک انگشتان خود استفاده کنید. البته باید دست‌تان کاملا تمیز و شسته باشد. کانسیلر را به شکل مثلثی زیر چشمان‌تان بزنید. همچنین می‌توانید روی پیشانی، اطراف بینی و چانه هم از کانسیلر استفاده کنید و برای پوشاندن قرمزی پوست و لکه‌های باقی مانده و جای قرمز جوش‌ها توصیه می‌شود از کانسیلر هم‌رنگ پوست بهره ببرید. در پایان نیز کانسیلر را به خوبی روی صورت پخش کنید تا کاملا با کرم پودر یکی شود و لبه‌های آن پیدا نباشد تا ظاهری طبیعی داشته باشید.

کانسیلر

– تثبیت آرایش با استفاده از فیکساتور

شما می‌توانید برای ثابت نگه داشتن کرم پودر و کانسیلر از فیکساتور یا پودر فیکس استفاده کنید. این مرحله اجباری نیست ولی اگر می‌خواهید آرایش‌تان مدت بیشتری دوام بیاورد، مصرف این محصول را فراموش نکنید. فیکساتور یا پودر فیکس برای تثبیت کردن آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوام آن را بیشتر می‌کند. برای استفاده از پودر فیکس می‌توانید از یک اسفنج مرطوب آرایشی استفاده کنید. اسفنج را در پودر بزنید و آن‌را به آرامی روی صورت زیر چشم قرار دهید. برای بقیه قسمت‌های صورت نیز می‌توانید پودر فیکس را با براش روی صورت بزنید. این مرحله در صورتی که از کرم پودر مایع استفاده کنید، بسیار ضروری‌تر است. با پودر فیکس، برق صورت گرفته می‌شود و ظاهری طبیعی‌تر پیدا می‌کنید.

فیکساتور

– هایلایتر

مرحله بعدی برای آرایش صحیح صورت ، استفاده از هایلاتیر بعد از فیکساتور است. بعد از این‌که کرم پودر زدن را کامل کردید، صورت‌تان صاف و بدون عمق به نظر می‌رسد چون همه قسمت‌های آن یکدست و یک‌رنگ است. برای این‌که به صورت‌تان حالت و عمق بدهید، باید در آن سایه و روشن ایجاد کنید و از هایلایترهای پودری یا کرمی می‌توانید برای روشن‌تر کردن نواحی عمیق پوست، استفاده نمائید. توجه داشته باشید که اگر هایلایتر کرمی دارید، باید قبل از پودر فیکس آن را بزنید. گوشه‌های داخلی چشم، زیر ابروها، مرکز گودی بالای لب و بالا و کنار استخوان گونه جاهایی است که برای زدن هایلایتر مناسب هستند. این مرحله باعث می‌شود که صورت‌تان بشاش‌تر و روشن‌تر از قبل به نظر برسد. همچنین برای استفاده از هایلایتر باید از نوک انگشت یا براش‌های کوچک مخصوص هایلایتر استفاده نمائید.

هایلایتر

– رژگونه بزنید

در این مرحله، آرایش پایه صورت شما به پایان می‌رسد. گونه هر فرد، دارای رنگ خاصی است و این رنگ در افراد مختلف، متفاوت است. مقداری رژ گونه به گونه‌های خود زده و آن‌را روی قسمت برجسته آن بزنید. البته رژ گونه را می‌توانید با تجه به فرم صورت، به شکل‌های مختلفی روی صورت اجرا کنید. توجه داشته باشید که زیاد از رژ گونه استفاده نکرده و آن را پررنگ نکنید. فقط کافی است کمی رنگ ملایم به گونه‌های خود بزنید. همچنین از رنگ‌هایی استفاده کنید که طبیعی و ملایم باشند.


اگر می‌خواهید با انواع مختلفی از سبک‌های مختلف آرایش صورت آشنا شوید، مقاله معرفی بهترین سبک های آرایشی را مطالعه کنید.

رژگونه

– پرکردن جاهای خالی ابرو

این مرحله جزو مراحل ضروری آرایش نیست. اگر ابروهای پر دارید یا این‌که آن را قبلا با شیوه‌های مختلف مثلا میکروپیگمنتیشن، میکروشیدینگ یا هاشور ابرو به صورت نیمه‌دائمی آرایش کرده‌اید، نیازی به این مرحله ندارید. به صورت کلی اگر ابروی باریک و کم‌پشت دارید، می‌توانید آن را پرتر نشان دهید. برای این کار از مداد ابرو یا سایه ابرو استفاده کرده و رنگی را انتخاب کنید که با رنگ طبیعی ابروهای شما هماهنگ باشد. ابتدا حاشیه ابرو را مشخص و بعد با خط‌های باریک، نواحی خالی را پر کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، خط‌هایی که می‌کشید باید دقیقا در جهت رویش ابروها باشد. البته با استفاده از ژل ابرو یا صابون ابرو نیز می‌توانید ابروهای خود را بالا نگه دارید.

جای خالی ابرو

2- گام دوم آرایش صحیح صورت (آرایش چشم)

– استفاده از پرایمر چشم

مصرف پرایمر سایه چشم یکی از مهم‌ترین اصول آرایش صحیح صورت که باید به آن اشاره کرد. پرایمر یکی دیگر از محصولات آرایشی است که باعث می‌شود سایه ابرو برای مدت بیشتری دوام بیاورد. اگر از پرایمر استفاده نکنید، سایه ابرو به مرور کم رنگ شده یا حتی ممکن است چرب و براق شود. همچنین بعد از چند ساعت، باعث پخش شدن و خراب شدن سایه ابرو نیز خواهد شد و ظاهر ناخوشایندی را برای شما ایجاد می‌کند. برای استفاده از پرایمر چشم می‌توانید از نوک انگشتان خود استفاده کنید. در پایان نیز با پودر فیکس، پرایمر را تثبیت نمائید تا برای اضافه کردن سایه ابرو ، آماده شود.

پرایمر چشم

– سایه چشم

روش های زیادی برای سایه زدن چشم وجود دارد. روش کلاسیک سایه زدن این است که یک رنگ را روی تمام پلک می‌زنند. با توجه به فرم صورت، فرم چشم و ظاهری که در نظر دارید می‌توانید روش‌های مختلفی را برای سایه زدن انتخاب کنید. علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان برای سایه زدن از براش های مخصوص سایه چشم نیز استفاده کرد. از محل رویش مژه‌ها شروع کرده و رنگ را به سمت اطراف پخش کنید. سپس سایه را با کمک براش محو نمائید تا حاشیه‌ی آن خط نیافتد و کاملا اطراف آن محو و یکدست شود. اگر می‌خواهید سایه چشم با ظاهری جذاب‌تر داشته باشید، باید حداقل از دو رنگ تیره و روشن استفاده کنید. مثلا نواحی گود چشم را با رنگ تیره‌تر بپوشانید و پشت پلک و زیر ابرو را سایه روشن‌تر بزنید. برای گوشه‌های چشم  نیز می‌توانید از سایه روشن بهره ببرید. در مجموع، نحوه استفاده از رنگ‌های تیره و روشن و سایه زدن چشم، به مدل سایه و فرم چشم و ظاهر نهایی که مد نظر دارید، بستگی دارد. توجه داشته باشید که رنگ اصلی سایه نباید تا ابرو ادامه پیدا کند و نباید از پشت پلک به اطراف چشم فراتر برود؛ مگر این‌که مدل سایه زدن خاصی مد نظرتان باشد. معمولا برآمدگی زیر ابرو را نیز با رنگ روشن‌تر برجسته‌تر نشان می‌دهند. برای این کار از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید. اگر پوست روشنی دارید، استفاده از رنگ کرم، شنی و سفید بهترین گزینه برای شماست. این رنگ فقط باید کمی با رنگ طبیعی پوست‌تان اختلاف داشته باشد. نکته مهم دیگر این‌که حتما سایه را خوب روی پوست پخش کنید که خط اطراف آن به وضوح قابل مشاهده نباشد. اگر قرار است از چند رنگ برای سایه زدن استفاده نمائید، حتما رنگ‌ها و حاشیه آن‌ها را به خوبی با هم ترکیب کرده تا نتیجه بهتری ببینید.

سایه چشم

– نوبت استفاده از خط چشم است

به طور کلی هدف استفاده از خط چشم این است که خط مژه را پرتر جلوه بدهد. بنابراین برای خط چشم باید رنگی را انتخاب کنید که هماهنگ با رنگ مژه‌ها باشد. اگر موهای بلوند دارید، رنگ قهوه‌ای گزینه مناسبی برای شماست. برای این‌که آرایش دودی برای چشم‌هایتان داشته باشید، از خط چشم‌های مدادی استفاده نمائید. همچنین اگر خطوط مشخص و باریک برای شما جذاب‌تر، حتما از خط چشم‌های مایع استفاده کنید. سپس در اطراف خط مژه، با نقطه‌هایی محل خط چشم را مشخص کرده و بعد این نقطه‌ها را به هم وصل نمائید تا خطی ممتد و کامل داشته باشید. توجه داشته باشید که برای پایین چشم هم می‌توانید خط چشم بکشید ولی خط چشم کشیدن در پلک پایین، بستگی به نوع آرایش و ظاهر نهایی که مدنظرتان است، دارد.

خط چشم

– استفاده از ریمل

آخرین مرحله میکاپ چشم برای آرایش صحیح صورت ، استفاده از ریمل است. برای اینکه آرایش چشم را تکمیل کنید، مژه‌های خود را با ریمل، پرتر جلوه دهید. با توجه به ظاهری که مد نظر دارید، می‌توانید از انواع مختلف ریمل بهره ببرید. برای مثال اگر مژه‌های کوتاهی دارید، ریمل‌های بلندکننده مژه گزینه مناسبی برای شما است. در مقابل اگر دارای مژه‌های باریک و کم‌پشتی هستید، از ریمل‌هایی استفاده کنید که حجم‌دهنده هستند. سپس براش ریمل را کاملا به آن آغشته کرده و به آرامی روی مژه بکشید. قبل از ریمل زدن می توانید مقدار اضافی آن را با دستمال کاغذی بگیرید تا روی مژه‌هایتان سنگینی نکند. از گوشه داخلی مژه‌ها شروع و به سمت بیرون ریمل بزنید. برای مژه‌های پایین چشم هم می‌توانید این کار را انجام دهید. البته مراقب باشید که ریمل، آرایش صورت‌تان را خراب نکند. برای این اقدام می‌توانید قبل از ریمل زدن، یک دستمال کاغذی زیر مژه‌ها نگه دارید. توجه داشته باشید که موقع ریمل زدن با براش ریمل، مژه‌های خود را از هم جدا کنید. بعد از آن براش را تکان دهید تا ریمل کاملا روی مژه را بگیرد و فقط قسمت‌های زیرین مژه را آغشته نکند. البته بیشتر از دوبار روی مژه‌های خود ریمل نزنید؛ چون باعث می‌شود که مژه‌های شما بسیار غیرطبیعی، ضخیم و تیره به نظر برسند.

ریمل

3- گام سوم آرایش صحیح صورت (آرایش لب)

– یکدست کردن لب‌ها

شما می‌توانید با استفاده از پرایمر و بالم لب ، لب‌های خود را نرم و یکدست کنید. این کار باعث می‌شود که رژ لب روی لب‌های شما مدت بیشتری دوام داشته باشد و زنده‌تر به نظر برسد. علاوه بر این، پرایمر و بالم لب باعث خواهد شد که لب‌هایتان نرم‌تر باشند. همچنین اگر می‌خواهید از خشک شدن و پوسته شدن لب‌هایتان در ساعت آتی روز جلوگیری کنید، حتما از بالم لب استفاده کنید.

بالم لب

– استفاده از خط لب

خط لب یا مداد لب را با تراش مخصوص تیز کنید تا خط‌هایی باریک‌تر و دقیق‌تر بکشید. با خط لب تیز، می‌توانید محدوده طبیعی لب را بهتر مشخص کنید. در ادامه با مشخص کردن محدوده لب، به راحتی می‌توانید از رژ لب بهره ببرید. در نهایت، رژ لب با کمک خط لب، صاف‌تر و دقیق‌تر به نظر خواهد رسید.

خط لب

– مصرف رژ لب

در پایان نیز می‌توانید از رژ لب با رنگ مورد نظر یا از برق لب با کمک قلم موی مخصوص استفاده کنید. برای این‌که لب‌های شما ظاهری طبیعی‌تر داشته باشد، رنگ‌های طبیعی و مشابه رنگ طبیعی لب را انتخاب کنید. همچنین اگر دوست دارید رژلب در صورت‌تان به وضوح دیده شود، رنگ‌های روشن‌تر یا تیره‌تر را با توجه به رنگ پوست انتخاب نمائید. در این مرحله باید از مرکز لب‌ها شروع کرده و رژ لب را به دو طرف لب‌ها پخش کنید. البته مراقب باشید که رژ لب از خط‌هایی که قبلا با خط لب کشیده‌اید، بیرون نزند. همچنین برای اینکه رژ لب، دندان‌هایتان را کثیف نکند، قسمت داخلی لب‌ها را رژ لب نزنید. حتی با انگشت می‌توانید رژ اضافه را از روی لب‌هایتان پاک کنید. برای این کار کافی است انگشت اشاره را وارد دهان کرده، سپس دهانتان را ببندید و انگشت را سریعا بیرون بکشید.

رژ لب

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.