تاریخ امروز8 مهر 1403

دلایل سردرد کودکان چیست؟

آیا کودکتان تاکنون از سردرد شکایت کرده و یا به‌دلیل سردرد، از خواب بیدار شده است؟ آیا سعی در ریشه‌یابی دلایل سردرد کودکان کرده‌اید؟ بزرگترها، معمولا سردرد بچه‌ها را یا نادیده می‌گیرند و یا به تومورهای مغزی و علل خطرناک دیگر نسبت می‌دهند. اما با سردرد بچه‌ها واقعا چطور باید برخورد کرد؟ دلایل سردرد کودکان چیست؟ اگر کودکمان دچار سردرد شد، چه کنیم؟

دلایل سردرد کودکان

سردرد کودکان نشانه چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند از دلایل سردرد کودکان باشند. این عوامل عبارتند از:

ضربه به سر

ضربه و کبودی، می‌تواند یکی از دلایل سردرد کودکان شود. اگر چه بیشتر آسیب‌های سر، جزئی هستند، اما اگر کودک شما به سختی روی سر خود سقوط کرده یا به سختی به سر او ضربه وارد شده، فورا مراقبت‌های پزشکی را دنبال کنید. هم‌چنین اگر سردرد کودک شما پس از وارد شدن آسیبی به سر، به طور مداوم بدتر شد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

مشکلات مغزی

به ندرت، وجود یک تومور مغزی یا آبسه یا خونریزی در مغز، می‌تواند در ناحیه مغز فشار وارد کرده و از دلایل سردرد کودکان شمرده شود، که درد آن به مرور شدیدتر می‌شود.

به طور معمول در این موارد، علائم دیگری مانند مشکلات بینایی، سرگیجه و عدم هماهنگی نیز وجود دارد.

مشکلات مغزی

بیماری و عفونت

بیماری‌های متداول مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت گوش و سینوس بعضی از شایع‌ترین دلایل سردرد کودکان هستند. عفونت‌های جدی مانند مننژیت یا آنسفالیت نیز، می‌توانند باعث سردرد در کودکان شوند؛ اما معمولا علائم و نشانه‌های دیگر مانند تب و سفتی گردن نیز با سردرد همراه است.


همچنین سری به مقاله آنفولانزا در مقابل کودکان بزنید.

استعداد ژنتیکی

سردردها، به ویژه میگرن، معمولا شیوع خانوادگی دارند و دلایل سردرد کودکان خانواده شاید صرفا ژنتیکی باشد.

عوامل هیجانی

گاهی اوقات سردرد کودکان علت عاطفی یا اضطرابی دارد که عامل بروز اضطراب و استرس می‌توانند، معلم‌ها، هم سن و سالان و والدین باشند، که ممکن است خودشان از دلایل سردرد کودکان باشند و نقش مهمی در بروز آن ایفا کنند. کودکان مبتلا به افسردگی معمولا دچار سردرد می‌شوند، به ویژه اگر احساس تنهایی و اندوه داشته باشند.

عوامل هیجانی

برخی غذاها و نوشیدنی‌ها

نیترات، (نوعی نگهدارنده مواد غذایی موجود در گوشت‌های فرآوری شده مانند کالباس و هات داگ) می‌تواند علت سردرد کودکان شود؛ زیرا افزودنی‌های مواد غذایی MSG نیز می‌توانند چنین اثری ایجاد کنند. هم‌چنین کافئین بیش از حد موجود در نوشابه، شکلات، قهوه و چای می‌تواند باعث سردرد در کودکان شود.

دلایل سردرد کودکان

انواع سردرد در کودکان

تفاوت در علائم ممکن است اشاره دقیق به نوع سردرد در کودکان مبتلا را دشوار سازد، به ویژه در یک کودک خردسال که نمی‌تواند علائم را توصیف کند. به طور کلی، به هر حال، علائم خاصی در هر گروه خاص مدام تکرار می‌شوند.

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

میگرن

خود میگرن، می‌تواند سبب مشکلات زیر شود:

  • سردرد ضربان‌دار، کوبنده و خفقان آور
  • دردی که با بالا رفتن فعالیت بدنی شدیدتر می‌شود
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • حساسیت شدید به نور و صدا

حتی نوزادان می‌توانند میگرن داشته باشند. یک کودک که خیلی کوچک‌تر از آن است که به شما بگوید چه شده است، ممکن است گریه کند و برای نشان دادن درد شدید سرش را نگه دارد.

دلایل سردرد کودکان

سردرد تنشی

سر درد تنشی در کودکان، می‌تواند مشکلات زیر را در پی داشته باشد:

  • درد خفیف همراه با ایجاد احساس فشار در ناحیه سر و گردن
  • درد خفیف تا متوسط، غیر ضربانی در هر دو طرف سر
  • دردی که با فعالیت فیزیکی بدتر نمی‌شود
  • سردردی که همانند موارد سردرد میگرنی، با تهوع و استفراغ همراه نیست

کودکان خردسال ممکن است در هنگام سردرد روند عادی بازی خود را ادامه دهند و بیشتر بخوابند. سردرد تنشی می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا چند روز طول بکشد.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای در کودکان زیر ۱۰ سال نامطلوب است. این سردردها معمولا:

  • در گروه‌های پنج یا چند قسمتی اتفاق می‌افتد، که شامل یک تا هشت سردرد در روز است.
  • دربرگیرنده درد شدید، سوزنده و رسوخ کننده در یک طرف سر است که کمتر از سه ساعت طول می‌کشد.
  • با ریزش اشک از چشم مبتلا، گرفتگی و آبریزش بینی، بی‌قراری و بی‌تابی همراه است.

سردرد مزمن روزانه

پزشکان از عبارت سردرد روزانه مزمن، برای سردرد میگرنی و سردرد تنشی که بیش از ۱۵ روز در ماه رخ می‌دهد، استفاده می‌کنند. سردرد روزانه مزمن ممکن است به علت عفونت، صدمه تروماتیک خفیف سر و یا مصرف بیش از حد داروهای ضد درد (حتی داروهای ضد درد بدون نسخه) اتفاق بیافتد.

عوامل تشدید کننده

هر کودکی ممکن است به سردرد مبتلا شود، اما این مشکل در برخی کودکان رایج‌تر است:

  • دختران پس از رسیدن به سن بلوغ
  • کودکانی که دارای سابقه خانوادگی سردرد هستند.
  • نوجوانان بزرگسال

تشخیص سردرد کودکان

برای پی بردن به دلایل سردرد کودکان ، پزشک احتمالا موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

سوابق سردرد

پزشک از والدین و کودک می‌خواهد که سردرد را به طور دقیق توصیف کنند، تا ببیند آیا یک الگوی یا یک مسیر معمول وجود دارد یا خیر. او ممکن است از والدین بخواهد برای مدتی تاریخچه سر درد را مکتوب کنند تا والدین بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد سردرد‌های کودک ثبت کنند، مانند فرکانس، شدت درد و راه‌های ممکن.

معاینه فیزیکی

پزشک یک سری معاینات فیزیکی انجام می‌دهد، از جمله اندازه‌گیری قد، وزن، دور سر، فشار خون و ضربان قلب کودک و بررسی چشم‌های کودک، گردن، سر، شانه‌ها و...


همه چیز درباره مسواک زدن کودکان را در روژه مگ بخوانید.

معاینه عصبی

دکتر وجود هرگونه مشکل حرکتی، هماهنگی یا احساس را در بیمار چک می‌کند. در غیر این صورت اگر کودک سالم باشد، سر دردها تنها یک علامت هستند و نیازی به آزمایش بیشتر نیست. هرچند در موارد کمی اسکن‌های تصویربرداری و سایر ارزیابی‌ها، می‌توانند به تشخیص دقیق یا رفع سایر شرایط پزشکی که موجب سر درد می‌شوند، کمک کنند.

دلایل سردرد کودکان

درمان سردرد در کودکان

معمولا والدین می‌توانند با استراحت، کاهش سرو صدا، مقدار زیادی مایعات، وعده‌های غذایی متعادل و داروهای ضد درد بدون نسخه، سردرد کودک را در خانه درمان کنند. اگر کودک بزرگتر باشد و سردرد‌های مکرر داشته باشد، یادگیری مدیریت استراحت و استرس از طریق روش‌های مختلف درمانی نیز، ممکن است، مفید باشد.

به نظر می‌رسد که، استرس باعث ایجاد سردرد در کودکان می‌شود، استرس می‌تواند برای ایجاد سر درد یا تشدید آن به عنوان یک عامل، واقع گردد. افسردگی و سایر اختلالات روانی نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. در این شرایط، پزشک ممکن است یک یا چند روش رفتار درمانی را نیز توصیه کند.

اکثر سردرد‌ها جدی نیستند، اما در صورت مشاهده موارد زیر در کودک خود به پزشک مراجعه کنید:

  • درد باعث بیدار شدن کودک از خواب می‌شود.
  • درد شدیدتر می‌شود یا بیشتر رخ می‌دهد.
  • شخصیت کودک را تغییر می‌دهد.
  • پس از یک صدمه به سر بروز می‌کند.
  • کودک به طور مداوم استفراغ می‌کند یا بینایی وی تغییر می‌کند.
  • همراه با تب سفتی یا درد گردن است.

دلایل سردرد کودکان

نتیجه گیری

سردرد کودکان با سردرد بزرگسالان متفاوت است؛ این سردردها اغلب کوتاه‌مدت هستند و با برخی عوامل تشدید می‌شوند. استرس، اضطراب، هیجان، مسافرت، برنامه غذایی، شکلات و گوشت‌های آماده مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن نیترات، از جمله این عوامل هستند. کودکان در مواجهه با سردرد، ممکن است به یک اتاق تاریک بروند و یا مکررا سر و چشم خود را بمالند. والدین باید در صورت مشاهده‌ی علائم ذکر شده باید به پزشک مراجعه کنند و دلایل سردرد کودکان خود را ریشه‌یابی نمایند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.