تاریخ امروز7 مهر 1403

کنترل ذهن چیست؟

با کنترل ذهن می‌توانید بر رفتارهای خود تاثیرگذار باشید. در واقع کنترل افکارتان به شما کمک می‌کند تا عوامل منفی و مخرب را از تفکرات خود دور کنید و هر آنچه که شما را از موفقیت و تصمیم گیری باز می‌دارد؛ کنترل کنید. این کار، تنها با به کاری گیری روش‌های درست کنترل ذهن، انجام می‌شود. فقط هر فرد نیاز دارد، تا تمام افکار ذهن خود را بشناسد تا برای انتخاب بهترین تصمیم یا رفتار، با مشکل رو به رو نشود. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر با تکنیک‌ها و اصول کنترل آشنا شویم تا از آنها بیشترین بهره را ببریم.

 

آیا اجازه می‌دهید افکارتان شما را کنترل کنند؟

قبل از هر چیز باید بدانید، که شما افکارتان را کنترل می‌کنید و یا برعکس، کاملاً اسیر ذهن خود هستید. ذهن ابزاری بسیار قدرتمند است که می‌تواند در راستای ویرانی فرد مورد استفاده قرار بگیرد و یا او را قوی و پرقدرت جلوه دهد. این انتخاب بر عهده شما است که تصمیم بگیرید ذهن خود را در کدام جهت استفاده و کنترل کنید.

می‌توانید اجازه دهید که افکار منفی و مخرب، آرامش شما را از بین ببرند و یا تمرین کنید که با به کار گیری روش‌های صحیح، ذهنتان را در اختیار خودتان بگیرید تا به آرامش برسید. کنترل ذهن از جمله روش‌هایی است که با توجه به عملکرد و تاثیراتی که در کاهش علائم بیماری‌های روانی دارد؛ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان‌هایی که بر پایه‌ی پذیرش و تعهد هستند، یکی از رویکردهای درمانی است که شما را از کنترل ذهن بهره‌مند می‌کند.

کنترل ذهن

فواید کنترل افکار

زمانی که شما بتوانید کنترل ذهن خود را در دستانتان بگیرید. موفق خواهید شد که افکار منفی را از خود دور نگه دارید تا احساس سردرگمی نکنید. افکار منفی مخرب، می‌تواند ذهن شما را احاطه کرده و قدرت تصمیم گیری را از شما دور کند. در نهایت، با استفاده از این مهارت، شما می‌توانید به افزایش تمرکز خود کمک کنید و یادگیری در زمینه‌های مختلف را بهبود ببخشید. شک نکنید با کنترل افکار، می‌توانید مسیر موفقیت را برای خود هموارتر کنید و با گذشت زمان به پیشرفت و ترقی برسید. جالب است بدانید که از این روش برای کاهش علائم منفی بسیاری از بیماری‌های روانی استفاده می‌شود و خود نوعی روان درمانی محسوب می‌گردد.

 

بهترین روش‌های کنترل ذهن و افکار

استفاده از برخی روش‌ها و تکنینک‌های صحیح، به شما این امکان را می‌دهد تا بر ذهن و افکار خود کنترل داشته باشید و بهترین رفتار را از خود نشان دهید. در ادامه بهترین راهکارهای کنترل ذهن را برای شما شرح خواهیم داد.

 

افکار منفی، به شما قدرت مقابله می‌دهد

بارها برای ما اتفاق می‌افتد که بی‌مقدمه افکار منفی به سراغمان بیاید. برای جلوگیری از نشخوار فکری می‌توانید به بدترین حالت ممکن فکر کنید. امکان دارد، در ابتدا کار اشتباهی به نظرتان بیاید. اما حقیقت این است که، اگر شما به بدترین حالت یک اتفاق فکر کنید؛ توانایی مقابله با آن را در ذهنتان پیدا خواهید کرد و دیگر برایتان به ترسناکی قبل نیست و به مرور طبیعی‌ و عادی می‌شود.

با این تفاسیر، بهتر است یک برنامه زمانی برای خود داشته باشید. تا به موارد منفی، فکر کنید. در این صورت دیگر نگران یک موضوع نیستید و خیالتان راحت است که با جدیت و به حد کافی به آن موضوع فکر کرده‌اید. حال زمانی که افکار منفی به ذهنتان خطور می‌کند، راحت‌تر می‌توانید آنها را متوقف کنید.

از بین بردن افکار منفی

برای کنترل ذهن ، خودتان را با شرایط وفق دهید

مطمئن شوید که می‌توانید خود را متناسب با شرایط و مشکلات، تغییر دهید و با آنها هماهنگ شوید. در واقع با این روش به خود اطمینان می‌دهید که برای مقابله با مشکلات آماده هستید. پس راحت‌تر می‌توانید افکار منفی را از خود دور کنید.

 

توانایی‌های خود را دست کم نگیرید

مدام با خود تمرین کنید که شما می‌توانید ذهن و افکار خود را کنترل کنید. حتی اگر به آن باور ندارید، باز هم تکرار نمایید. مطالعات نشان داده است که باور به توانایی خود، به کنترل ذهن کمک خواهد کرد. زمان‌هایی را که توانسته‌اید بر افکار خود مسلط شوید، به یاد داشته باشید که باز هم توانایی انجام آن را خواهید داشت.

 

برای کنترل ذهن ، دست از نتیجه گیری سریع مسائل بردارید

نتیجه گیری شتاب زده باعث خواهد شد، تا بدون این که دلیل محکمی داشته باشید. شروع به افکار منفی و مخرب کنید. بهتر است قبل از این که در مورد یک موضوع نتیجه گیری کنید، کمی مکث کنید و سپس تمام شواهد را کنار هم قرار دهید و متناسب با آنها نتیجه بگیرید.

کنترل ذهن

شکست و خطاهای خود را جبران کنید

اگر در موضوع یا کاری شکست خوردید، برای خود فاجعه سازی نکنید. مثلا ممکن است فردی در امتحان خود رد شده باشد. اگر برای خود فاجعه سازی کند که زندگی‌اش به اتمام رسیده است، اجازه می‌دهد تا افکار منفی به ذهن او راه پیدا کنند و رفتارش را نیز تحت تاثیر قرار دهند. در عوض، این فرد می‌تواند با خود بیندیشد که افرادی هستند که مانند او امتحان خود را رد شده‌اند. اما باز هم با تلاش و ادامه مسیر به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند.

 

برای کنترل ذهن ، به کاری که دوست دارید بپردازید

ممکن است برای شما پیش بیاید که با هجوم افکار و اتفاقات منفی به راحتی توانایی کنترل آن را نداشته باشید. بنابراین قبل از هر چیز ابتدا سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و بعد به تصمیم گیری، کنترل افکار منفی و یا تقویت ذهنیت مثبت بپردازید. هر فرد می‌تواند بسته به سلیقه و علایقش به آرامش ذهن برسد. مانند:

  • به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.
  • زمانی را برای پیاده روی، به یک محیط خوش آب و هوا بروید.
  • مدتی را به کتاب خواندن بپردازید.
  • تمرینات مدیتیشن انجام دهید.
  • نقاشی بکشید.
  • یا حتی یک لیوان قهوه برای ایجاد آرامش بنوشید.

مدیتیشن

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید، هیچگاه مطیع و تسلیم افکار و خواسته‌های منفی ذهن خود نشوید. این شما هستید که باید توانایی تسلط بر روی آن را داشته باشید. پس دست از پر و بال دادن بیش از حد، به افکار منفی بردارید. به خودتان و توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید و اجازه ندهید شکست یا ناامیدی، شما را از باورها و خواسته‌هایتان دور کند. همچنین بهتر است بدانید، یکی از روش‌های کنترل ذهن تغییر در نحوه تفکر است؛ که آن هم تنها با ترفندهایی، مانند توقف نشخوار فکری، ارزیابی دوباره، تفکر مثبت، شناخت خطا‌ها و چند راهکار دیگر میسر است. پس خود را دست کم نگیرید و همین حالا برای کنترل افکار بیهوده و تفکرات مخرب دست به کار شوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.