تاریخ امروز7 مهر 1403
تربیت کودک شاد

چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟

تربیت کودک شاد نیازی به ثروت و دارایی فراوان ندارد. بلکه می‌توان با ساده‌ترین روش و با کمترین امکانات حس شادی را در کودک پرورش داد. کودک آنچه را می‌بیند، انجام می‌دهد؛ نه آنچه که می‌شنود. بنابراین واضح است که بچه‌های شاد و خوش‌بین، صرف‌ نظر از ساختار ژنتیکی، محصول خانواده‌ای شاد خواهند بود. چرا که تحقیقات نشان می‌دهد، گاهی افسردگی و بدبینی می‌تواند نوعی گرایش ژنتیکی باشد. اما ژن‌ها انعطاف‌پذیرند و می‌توانند نسبت به محیط، فعال یا غیرفعال شوند. در نتیجه نحوه بینش و رفتار و والدین می‌تواند چنین گرایشی را مهار کند. نخستین گام برای ایجاد حس خوب در کودکان، تایید و تحسین ازسوی والدین است. تاییدی که معطوف به تلاش کودک باشد، نه به نتیجه کار او. ثمره چنین توجهی، باعث می‌شود که کودک درک کند، تمرین و تلاش، راه رسیدن به اهداف خواهد بود و آنچه اهمیت دارد، پشتکار است نه استعداد.

یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادر می‌توانند به فرزندانشان بدهند. امکان شاد زیستن و شاد بودن آنها است. اگر شما هم می‌خواهید در تربیت کودک شاد موفق باشید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

 

والدین در نظر داشته باشند...

والدین باید هوشیار باشند تا از موقعیت‌هایی که کودکان نیازمند تاییدشان هستند، به سادگی نگذرند و فرصت‌ها را دریابند. چرا که پیرامون این موارد بسیار گسترده و در عین حال ظریف است. به طور مثال، گاهی انجام مسئولیت‌هایی هرچند ناچیز به دست کودک، اگرچه ساده و کوچک به نظر آید. اما وقتی با تحسین والدین همراه شود، به حسی خوب و خوشایند در او می‌انجامد. در این صورت است که سپردن وظایف کوچک به فرزندان، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

کودکی که احساس کند پدر و مادر می‌توانند به او اعتماد کنند و کارهایی را به او بسپارند و در عین حال می‌داند برای انجام آن مسئولیت، آنچه مهم و ارزشمند است تلاش و زحمت او خواهد بود، نسبت به خود دید مثبتی پیدا می‌کند. به ‌تدریج این نگرش، احساس توانمندی را در کودک تقویت خواهد کرد. در نظر داشته باشید، گاهی توجه‌های بیش از حد والدین که با هدف تامین آسایش و رفاه کودک انجام می‌گیرد؛ می‌تواند تبدیل به مانعی در برابر رشد کودک و احساس ناتوانی و ناراحتی در او شود.

تربیت کودک شاد

چگونه در تربیت کودک شاد موفق شویم؟

کودکانی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درونشان را بشناسند؛ می‌توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه، عزت نفس و پایداری آنها می‌شود. پدر و مادر می‌توانند با استفاده از روش‌هایی ساده، شادی و نشاط را در وجود فرزندشان زنده نگه دارند:

 

با صدای بلند بخندید

لطیفه بگویید. داستان‌های طنز و خنده دار و شعرهای شاد بخوانید. به دنبال سرگرمی‌های شاد کننده باشید. کاری کنید تا صدای خنده فرزندتان بلند شود. آن وقت خواهید دید که با خنده او شما هم خواهید خندید. خندیدن شما تاثیر فراوانی بر جسم و جان شما می‌گذارد و بسیاری از فشارهای روانی را کاهش می‌‌دهد. اکسیژن بیشتری به بدنتان می‌رسد و با روحیه بهتری به حل مشکلات می‌پردازید.

کودک موفق، کودکان شادند و کودکان شاد، کودکانی موفق هستند. تلاش کنید، عادت‌هایی را در فرزندتان تقویت کنید که روحیه تحمل و مقاومت را در او بالا ببرد. همه کودکان به زمانی برای تخلیه بار هیجانی، زنگ تفریح و بازی‌های شادی بخش نیاز دارند. دیدن پرواز پرندگان، حرکت ابرها و دقت در محیط اطرافشان هم می‌تواند به نوعی تفریح به حساب آید.

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

با کودک خود بازی کنید

با فرزندان خود بازی‌های کودکانه انجام دهید. زمستان‌ها با برف، آدم برفی بسازید و از برف بازی لذت ببرید. شاید نتوانید هم پای کودک خود بدوید و تحرک داشته باشید. اما حضور شما، نیروی پایداری را در کودکتان افزایش خواهد داد و دلیلی برای شادی و خنده شما ایجاد می‌شود. بچه‌ها از اینکه می‌توانند بیشتر بپرند و سریع‌تر بدوند، احساس غرور می‌کنند و با آزاد کردن انرژی درونشان، احساس شادی و نشاط خواهند کرد.

بازی با کودک

در تشویق فرزندتان، خلاقیت به خرج دهید

زمانی که فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است به هدفش برسد. با گفتن جمله‌هایی که شادی شما را از این پیروزی نشان دهد، او را تشویق کنید. البته مراقب باشید که تشویق‌هایتان اغراق آمیز و بیش از حد لازم نباشد. هیچگاه تلاش او را، حتی اگر به نتیجه مطلوب نرسید، نادیده نگیرید.

 

کمک کردن و حس حمایت را به کودک یاد دهید

از کودک بخواهید اسباب بازی‌های قدیمی و وسایلی را که مدت‌ها است به سراغشان نرفته است. به کودکان مستمندی که می‌شناسد، اهدا کند. کودک در این حال به آرامش روحی و روانی دست می‌یابد و از صمیم قلب احساس راحتی و شادابی می‌کند. چرا که کمک کردن و دیدن شادی دیگران، بی‌تاثیر نخواهد بود.

 

از توانایی کودک حمایت کنید

هر کودکی توانایی و استعداد خاصی دارد. بنابراین این امکان را به او بدهید که خودی نشان دهد. به طور مثال؛ اگر او کتاب خواندن را دوست دارد؛ در این صورت، زمانی که شما آشپزی می‌کنید یا به باغچه آب می‌دهید، می‌توانید از او بخواهید برایتان کتاب بخواند. وقتی شور و شوق و اشتیاق فرزندتان را برای کمک و همکاری بپذیرید و نشان دهید که تحت تاثیر محبت‌های او قرار گرفته اید؛ موجب شادی و افزایش اعتماد به نفس او خواهید شد. پس برای انجام کارهای متناسب با سن او، از کودک کمک بخواهید تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرد.

استعداد کودک

برای تربیت کودک شاد ، نشانه‌ها را به خوبی درک کنید

یک کودک شاد و خوشحال می‌خندد، بازی می‌کند، از خود کنجکاوی نشان می‌دهد، به ارتباط با سایر بچه‌ها علاقه نشان می‌دهد و به تحریک و تشویق دائمی نیاز ندارد. بالعکس، نشانه‌های خوشحال نبودن کودک نیز واضح هستند. این کودکان خجالتی و ساکت هستند، کم غذا می‌خورد، دوست ندارد به جمع کودکان دیگر بپیوندد، بازی نمی‌کند، سوال نمی‌پرسد، نمی‌خندد یا لبخند نمی‌زند و بسیار کم صحبت هستند.

 

کودک شاد باید تغذیه‌ای سالم داشته باشد

خواب کافی، ورزش و رژیم غذایی مناسب در سلامتی هر کس (خصوصا کودکان) اهمیت دارند. کودکان به طور طبیعی زیاد ورزش می‌کنند. در صورتی که زمان کافی در اختیار کودک خود قرار دهید تا در حیاط خانه یا پارک بدود، اخلاقش هم بهتر می‌شود. همچنین بهتر است به ساختار روحی و شخصیتی کودک خود نیز توجه کنید. هرچند برخی از کودکان به آسانی شاد می‌شوند. اما برخی دیگر تنها زمانی شاد هستند و پیشرفت می‌کنند که برنامه منظمی داشته و بدانند در طول روز چه کارهایی باید انجام دهند.

 

برای تربیت کودک شاد ، الگوی مناسبی برای او باشید

خواه بد و خواه خوب، کودکان معمولا خلقیات و روحیات والدین خود را الگو قرار می‌دهند. حتی نوزادان نیز مدل روحی والدین خود را تقلید می‌کنند که در واقع مسیرهای عصبی خاصی را در آنها فعال می‌کند. به عبارت دیگر زمانی که شما می‌خندید کودک شما نیز می‌خندد و می‌توانید تصور کنید که چند عصب خاص در مغز او برای خندیدن ساخته می‌شوند. اما بهتر است صادق باشید. کودک شما می‌تواند احساسات شما را از روی رفتارهایتان درک کند. اگر شما از چیزهای کوچک لذت ببرید و بگویید که مدیون چه کس یا چه چیز هستید. می‌توانید یک مدل مثبت و مناسب برای کودک خود باشید.

خانواده شاد

نتیجه گیری

تربیت کودک شاد بستگی به نوع رفتار والدین دارد. اینکه شما چطور با او برخورد می‌کنید و الگوی مناسب برای کودک خود هستید؛ بی‌تاثیر نخواهد بود. بنابراین این والدین هستند که می‌توانند در تربیت کودکانی شاد و با نشاط اثرگذار باشند. امیدواریم مطالب گفته شده، به پدر و مادران کمک کرده باشد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. تم تولد و لوازم تولد نامبروان پاسخ

    ممنونم از مطالب خوبی که همیشه توی سایتتون قرار میدید. شغل من هم تولید تم تولد دخترانه و تم تولد پسرانه با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ، عمده فروشی تم تولد و فروش عمده لوازم تولد با بهترین شرایط . شما هم عضوی از خانواده نامبروان تم شوید فقط کافیست به آدرس http://www.number1theme.ir مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.