تاریخ امروز7 مهر 1403
تاثیرات تیروئید بر قلب

تیروئید و تاثیرات آن بر قلب

پژوهشگران آمریکایی در پژوهش جدیدی، بر تاثیرات تیروئید بر قلب تاکید کردند. کم کاری یا پرکاری آن  می‌تواند عواقب متعددی را به دنبال داشته باشد که از مهم‌ترین تاثیرات تیروئید بر قلب ، افزایش ضربان قلب و ضربان نامنظم آن است. این عوارض با درمان مناسب رو به بهبودی می‌روند.

در ادامه‌ی مطلب به تاثیرات تیروئید پرکار و کم کار بر قلب، به صورت مجزا اشاره خواهیم کرد.

 

تاثیرات تیروئید بر قلب هنگام کم کاری آن

اگر غده تیروئید مقدار کمی هورمون تولید کند، به آن تیروئید ضعیف و یا به اصطلاح پزشکی کم کاری تیروئید گفته می‌شود. این تاثیرات تیروئید بر قلب می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب، افزایش میزان کلسترل، جمع شدن مایع در اطراف قلب و نهایتا نارسایی قلب شود.

در مورد تاثیرات تیروئید بر قلب در حالت کم کاری باید گفت، کم کاری تیروئید ساب کلینیکال ممکن است برخی تغییرات را در میزان چربی خون ایجاد کند که این افزایش چربی می‌تواند باعث جمع شدن پلاک‌های چربی در رگ‌ها و افزایش خطر تنگی عروق شود.

 

تنگی نفس و تاثیرات تیروئید بر قلب

تنگی نفس یکی دیگر از مشکلاتی است که احتمالا در پی کم کاری تیروئید، فرد را مبتلا می‌کند. این تنگی نفس ممکن است مرتبط با ضعف عضلات اسکلتی و در موارد پیشرفته تر بر اثر نارسایی قلبی باشد.

تنگی نفس

ضربان قلب آهسته

هورمون تیروئید با کنترل ضربان قلب در شرایط عادی عملکرد بدن و دستگاه‌های دیگر را نیز کنترل می‌کند. کم شدن هورمون تیروئید باعث کاهش ضربان قلب و یا به اصطلاح برادی کاردی شود.

 

کم کاری تیروئید واقعی شایع نیست. این بیماری بین 1٪ تا 2٪ افراد، بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. این افراد به وضوح به هورمون تیروئید جایگزین نیاز دارند، که باید علائم آن‌ها را کاهش دهد و از تاثیرات تیروئید بر قلب آن‌ها کم کند.

با این حال، افراد بسیار بیشتری  تقریباً 20٪ از زنان 65 سال به بالا  مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف یا تحت بالینی مبتلا هستند. درمان این بیماری معمول است اما بحث برانگیز است.

یکی از علائم غیر قلبی، درد عضلانی است. درد عضلانی می‌تواند یکی از علائم کم کاری تیروئید و همچنین عارضه جانبی داروهای استاتین کاهش دهنده کلسترول باشد. این بیماری به میالژی مرتبط با استاتین معروف است. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که کم کاری تیروئید در افرادی که تحمل استاتین را ندارند بیشتر دیده می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند که درمان کم کاری تیروئید ممکن است میالژی مربوط به استاتین را تسکین یا کاهش دهد.

ضربان قلب آهسته

تاثیرات تیروئید بر قلب هنگام پر کاری آن

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق میفتد که غده تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید ایجاد کند یا دوز داروی تیروئید بیش از حد باشد. هورمون اضافی تقریباً هر سیستم بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چنین حالتی تاثیرات تیروئید بر قلب شامل عصبی بودن، تپش قلب ناشی از ضربان قلب سریع، احساس گرما در هنگام راحتی دیگران، مشکل خواب و کاهش وزن خواهد بود.

در صورت عدم درمان، پرکاری تیروئید باعث ضربان قلب می‌شود. حتی تحت تاثیر هورمون تیروئید قلب مجبور است بیشتر فعالیت کند. این وضعیت می‌تواند منجر به چندین مشکل شود.

 

ریتم‌های غیرطبیعی قلب

چندین اختلال در ریتم قلب می‌تواند ناشی از تحریک بیش از حد تیروئید باشد. رایج‌ترین آن‌ها تاکی کاردی سینوسی، ضربان قلب غیرطبیعی سریع است. در این شرایط، قلب در هر دقیقه 100 ضربان دارد. فیبریلاسیون دهلیزی، یک ریتم نامنظم در حفره‌های فوقانی قلب است.

 

فشار خون بالا و تاثیرات تیروئید بر قلب

در پرکاری تیروئید، رگ‌های خونی شل می‌شوند و فشار خون دیاستولیک را کاهش می‌دهند (عدد دوم یا پایین در فشار خون). اما مقدار بیش از حد هورمون تیروئید نیز باعث افزایش نیروی انقباض قلب و افزایش فشار سیستولیک (عدد اول یا بالا) می‌شود.

 

درد قفسه سینه

هر زمان که قلب با قدرت بیشتری می‌تپد و خون بیشتری پمپ می‌کند، عضله قلب به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد. اگر فرد مبتلا به پرکاری تیروئید نیز گرفتگی عروق کرونر داشته باشد، ممکن است درد قفسه سینه را بنام آنژین تجربه کند. این درد زمانی رخ می‌دهد که عروق کرونر تنگ شده نتوانند خون اضافی مورد نیاز عضله قلب را حمل کنند.

درد قفسه سینه

نارسایی قلبی

تیروئید پرکار می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود. نارسایی قلبی، بیماری است که در آن قلب نمی‌تواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن پمپ کند. درمان پرکاری تیروئید تقریباً همیشه باعث بهبودی قلب شما می‌شود.

 

درمان کم کاری و پرکاری تیروئید در مهار تاثیرات تیروئید بر قلب

دارو درمانی

داروی لووتیروکسین به عنوان جایگزین هورمون تیروئید می‌تواند به بهبود علائم بیماری قلبی کمک کند. این دارو در زمانی که بیمار به کم کاری تیروئید و یا کم کاری ساب کلینیکال تیروئید مبتلا شده است به کار می‌رود و با کنترل سطح هورمون به کنترل علائم بیماری قلبی کمک می‌کند.

در برابر بیماری پرکاری غده و برای مهار تاثیرات تیروئید بر قلب می‌توان از داروهایی کمک گرفت که عملکرد غده را کاهش می‌دهند. در مواردی نیز پزشک ترجیح می‌دهد تا بافت تیروئیدی را که موجب بیش فعالی شده از جمله ندول‌های پرکار تیروئید را به صورت فیزیکی و طی یک عمل جراحی حذف کند. ولیکن در این شرایط ممکن است لازم باشد تا بیمار تا آخر عمر داروی تیروئید مصرف نموده و از کم شدن هورمون‌های تیروئید جلوگیری کند.

 

روش‌های کم تهاجم

روش‌های درمانی دیگری نیز در سال‌های اخیر به عنوان درمان تیروئید و سرطان تیروئید به کار می‌رود. این روش‌ها که هم اکنون مورد تائید انجمن تیروئید آمریکا بوده و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند چین و کره جنوبی نیز در حال انجام است با استفاده از امواج ماکروویو و یا آر اف به تخریب ندول و یا توده مورد نظر می‌پردازد. این روش‌ها به صورت کمتر تهاجمی (غیر جراحی) انجام می‌شود و طی آن بیمار با یک بی‌حسی موضعی و با کمک دستگاه سونوگرافی و یک سوزن باریک امواج به ندول و یا توده مورد هدف تابانیده می‌شود و با توجه به اینکه به غده تیروئید آسیب وارد نمی‌شود بیمار نیازی به مصرف دارو نیز نخواهد داشت، درمان تیروئید باعث کاهش تاثیرات تیروئید بر قلب و در نتیجه کاهش عوارض آن می‌شود.

تاثیرات تیروئید بر قلب

نتیجه گیری

همچنین گاهی اوقات درمان تیروئید به جهت کاهش تاثیرات تیروئید بر قلب ، شامل جراحی و در آوردن قسمتی از غده تیروئید فرد است. بنابراین در صورتی که به این بیماری توجه نشود می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. البته بیشتر افراد زمانی که تیروئیدشان تشخیص داده می‌شود به درمان پاسخ می‌دهند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.