تاریخ امروز27 مهر 1403
سندرم آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی چیست؟

در علم روانشناسی سندرم های زیادی شناخته شده اند که هر یک با ویژگی های خاص و علائم متفاوتی از هم در فرد ظاهر می شوند. یکی از این سندرم ها، سندرم آشیانه خالی است. اگر می خواهید از ویژگی ها، علائم و… این بیماری مطلع شوید پس ادامه ی مطالب را با ما همراه باشید.

 

سندرم به چه معناست؟

بهتر است پیش از این که بخواهیم به موضوع اصلی بپردازیم؛ ابتدا مختصر توضیحی در خصوص سندرم داشته باشیم تا آن دسته از کاربرانی که در این باره اطلاعات کافی ندارند به خوبی با آن آشنا شوند.

سندرم به نشانه هایی از یک بیماری خاص گفته می شود که در فرد ظاهر می شود. به طور کلی سندرم های زیادی در علم روانشناسی شناخته شده است. سندرم داون، سندرم سیندرلا، سندرم شوک، سندرم آشیانه خالی و… از جمله آن ها به شمار می آیند. جالب است بدانید که همه ی سندرم ها بیماری به شمار نمی آیند؛ اما به عقیده غلط بسیاری تمام سندرم ها بیماری هستند.

 

سندرم آشیانه خالی چیست؟

زمانی که شخصی از تنها ماندن احساس افسردگی، ناراحتی و اندوه کند؛ به اصطلاح دچار سندرم آشیانه خالی شده است. معمولا والدین و سرپرستان خانواده ای که مدام در شلوغی زندگی کرده اند؛ پس از این که فرزندان برای شغل یا ازدواج آن ها ترک کنند دچار این سندرم می شوند. جالب است بدانید که خود این سندرم یک بیماری تلقی نمی شود؛ بلکه مشکلاتی که پس از آن برای شخص به وجود می آید خطر ساز است و حتما باید برای درمان آن مراجعه کرد.

 

سندرم آشیانه خالی چه علائمی به همراه دارد؟

بی شک هر مشکل یا بیماری که در بدن به وجود بیاید همراه با یکسری علائم خاص است. این موضوع برای این نوع از سندرم نیز صدق می کند. از جمله علائم شایع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

شخص اهداف خود را از دست می دهد

شخصی که به این سندرم دچار خواهد شد، دیگر هیچ هدفی برای ادامه زندگی ندارد. در حالی که تا پیش از آن روزها را با دل مشغولی و توجه به جزئیات و مسائل زندگی می گذراند؛ یعنی به تفریحات، سفر، تحصیلات و… می پرداخت. اما پس از این که فرزندانش از او جدا شوند احساس خالی بودن را تجربه خواهد کرد. در واقع این حس نشات گرفته از آن است که تا پیش از این مسئولیت های فرزندان نیز بر عهده شخص بوده، حالا در نبود آن ها دچار یک سردرگمی شده است.

سندرم آشیانه خالی

دچار استرس زناشویی می شود

زمانی که پای فرزندان به میان بیاید، والدین از بسیاری از نیازهای خود می گذرند. در واقع آن ها خود را وقف پرورش فرزندان می کنند. اگر شما هم سال هاست که برای زندگی زناشویی خود زمان کافی نگذاشته اید و حالا در نبود فرزندان مانند روزهای اول زندگی شده اید؛ ممکن است کمی ارتباط گرفتن بیش از آن چه که در این سالیان بوده اید سخت باشد. به طور مثال ممکن است ندانید که در اوقات فراغت خود باید چگونه با همسر خود برخورد کنید.


چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم؟


 

کنترل خود را از دست داده و نسبت به آن احساس درماندگی می کند

یکی دیگر از علائمی که همراه با این سندرم است، این است که شخص برای سالیان زیاد کنترل زندگی را به دست داشته، اما در نبود فرزندان دیگر نمی داند که زندگی را چگونه کنترل کند. به بیان دیگر این که والدین نمی دانند فرزندشان در حال حاضر کجاست، به چه کاری مشغول است، زندگی خود را به چه شکلی می گذراند و… فکر کردن به این مسائل باعث می شود تا آن ها دیگر نتوانند به درستی به زندگی خود ادامه دهند.

 

دچار احساسات پریشان می شود

بر اساس تحقیقات مشخص شده، والدینی که فرزندانشان آن ها را ترک کرده اند با احساسات مختلفی روبه رو می شوند. به طور مثال در حال تماشای یک فیلم ناگهان گریه می کنند، یا این که دچار احساسات ضد و نقیض می شوند. اگر شما هم جز این دسته از والدین هستید نگران نباشید. چرا که در حال طی کردن یک دوره ی خاص از زندگی جدید خود هستید. در این دوره حتی ممکن است احساسات و افکاری مثل ناراحتی از بزرگ شدن فرزند، عصبانیت از این که چرا بیشتر در کنار فرزند خود نبوده اید، ترس از پیری، نگرانی در خصوص فرزندان و یا حتی خود و… به سراغتان بیاید.

 

در خصوص فرزند خود دچار نگرانی خواهد شد

این نگرانی می تواند در خصوص ادامه تحصیل فرزند در یک شهر دیگر یا ازدواج و شروع یک زندگی جدید باشد. به هر حال والدین نگرانی هایی در خصوص فرزندان خود دارند که البته طبیعی است. اما دقت داشته باشید که این نگرانی باید رو به کاستی برود؛ نه این که استرس و اضطراب نسبت به حال فرزند بیشتر شود.

 

چگونه می توان با سندرم آشیانه خالی مقابله کرد؟

همانند بسیاری از بیماری ها که راه های مقابله با آن ها مشخص است، برای این نوع از سندرم نیز راهکارهایی وجود دارد تا بتوان با آن مقابله کرد. از جمله این راه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

به فرزند خود برای ترک خانه کمک کنید

بسیاری از والدینی که با فرزند خود وابستگی شدیدی دارند؛ معمولا دچار سندرم آشیانه خالی می شوند. بدون شک این وابستگی دو طرفه بوده و فرزند نیز در این میان ممکن است احساسات ناخوشایندی داشته باشد. شما باید به او کمک کنید تا این احساسات را کنار گذاشته و راحت تر بتواند خانه را برای شروع یک زندگی جدید ترک کند. برای این کار می توانید مهارت هایی که او نیاز دارد در زندگی جدید خود بداند را به او آموزش دهید. این آموزش ها می تواند از نحوه ی برخورد با دیگران و حضور در اجتماع، نحوه ی پخت غذا، فرهنگ آپارتمان نشینی و… باشد.

سندرم آشیانه خالی

برای مقابله با سندرم آشیانه خالی ، با زمان رفتن کنار بیایید

فرزندان شما بدون شک ناگهانی از شما دور نخواهند شد و از قبل زمان رفتن را مشخص خواهند کرد، بهتر است از قبل خود را برای زمان رفتن آماده کنید و با آن کنار بیایید. به جای این که مدام استرس و ناراحتی به خود راه دهید؛ به این فکر کنید که در زندگی جدید آن ها چگونه می توانید کمک کنید.

 

با فرزندان خود در تماس باشید

پس از آن که فرزندانتان شما را ترک کردند؛ سعی کنید به طور مرتب با آن ها به هر صورت که می توانید ارتباط برقرار کنید. برنامه ای منظم تنظیم کنید تا دچار بی برنامگی نشوید. در واقع با این کار شما می توانید خود را به این موضوع عادت دهید که برای دیدن فرزندان خود باید مدتی را صبر کنید.

 

از دیگران کمک بگیرید

همانطور که می دانید این سندرم با یکسری احساسات خاص همراه است، بدون شک شما اولین نفری نیستید که به آن دچار شده اید. از دیگر راه های مقابله با آن این است که با کسانی که قبلا این احساسات را تجربه کرده اند صحبت کرده و از آن ها کمک بگیرید. در صورتی که شخصی را نمی شناسید یا این که فکر می کنید اوضاع متناسبی ندارید؛ بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید.

 

برای مقابله با سندرم آشیانه خالی ، مثبت اندیشی را یاد بگیرید

پس از این که فرزندانتان شما را ترک کنند زمان زیادی خواهید داشت. پس بهتر است به جای فکر و خیال واهی و پوچ به افکار مثبت بیندیشید. به طور مثال با همسر خود بیشتر زمان بگذرانید یا این که به علایق خود بیش از پیش توجه کنید. با این کار روحیه شما روزبه روز بهتر خواهد شد.


چرا دروغ می‌گوییم؟


 

از خود مراقبت کنید

مراقبت از خود باید مهم ترین اقدامی باشد که انجام می دهید. رژیم سالمی را برای خود تنظیم کنید، ورزش مورد علاقه خود را شروع کنید، کتاب هایی که دوست دارید را بخوانید، خواب مناسبی داشته باشید در کل هر چیزی که حال شما را بهتر می کند را انجام دهید.

سندرم آشیانه خالی

برای مقابله با سندرم آشیانه خالی ، از همسر خود حمایت کنید

گاهی تنها یکی از والدین دچار این سندرم می شوند. در صورتی که همسر شما پس از این که فرزندتان منزل را ترک کرد و دچار سندرم آشیانه خالی شد باید از او حمایت کنید. به شکلی با او رفتار کنید که او بتواند به زندگی عادی خود برگردد. دقت داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه ای که در انتظارش هستید باید صبور باشید و زمان زیادی را برای این کار بگذارید.

 

نتیجه گیری

سندرم آشیانه خالی هم یکی از هزاران سندرمی است که هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. این نوع از سندرم همراه با احساس استرس، اضطراب و افسردگی همراه بوده که در واقع والدین بیشتر به آن دچار می شوند. مانند هر بیماری دیگری، این بیماری نیز علائم خاصی به همراه دارد. اما نگران نباشید چرا که با استفاده از یکسری راهکارها می توان به مقابله با آن پرداخت. اگر شما هم به این سندرم دچار هستید؛ پیشنهاد می کنیم موارد گفته شده در این مقاله را به خاطر بسپارید؛ تا با این سندرم و این دوران راحتتر کنار بیایید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.