تاریخ امروز28 مهر 1403
ویژگی های دوست خوب

دوستان خوب چه ویژگی هایی دارند؟

انسان در طول زندگی همواره در حال ارتباط گرفتن با دیگران برای پیدا کردن دوست هستند. این ویژگی از سنین پایین تا پایان عمر ادامه دارد. برخی از دوستی هایی که تجربه می کنیم با اشخاصی است که ویژگی های خوبی ندارند؛ به همین دلیل مجبور به خاتمه آن دوستی خواهیم بود. زمانی که این موضوع چندین بار تکرار شود، شخص برای یافتن دوست جدید رقبتی پیدا نمی کند. پس چگونه و بر چه اساسی باید دوستان را انتخاب کرد؟! اگر شما هم می خواهید در انتخاب دوست موفق عمل کنید؛ پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید تا در رابطه با ویژگی های دوست خوب برای شما بیشتر صحبت کنیم.

 

یک دوست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

این را باید بدانید که نمی توان به همه اعتماد کرد و هر کسی را به عنوان دوست شناخت. کسانی که در دسته ی دوستان خوب قرار می گیرند باید از این ویژگی ها برخوردار باشند: (البته خود شما نیز باید از آن ها برخوردار باشید؛ نه این که تنها از دیگران چنین انتظاراتی داشته باشید)

 

وفاداری از ویژگی های دوست خوب به شمار می آید

نه تنها در دوستی؛ بلکه در تمامی روابط صمیمانه، وفادار بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کسانی که به عنوان یک دوست خوب شناخته می شوند؛ باید پیش از هر چیز نسبت به دوستی و تعهدی که راجع به رابطه دارند، وفادار باشند. منظور از وفاداری این است که اگر در یک جمع که دوستش حضور ندارد از او بدگویی کردند، اجازه ی این کار را ندهد یا این که به شایعاتی که در خصوص او می شنود؛ بی اهمیت باشد. ناراحت شدن در یک رابطه امری طبیعی است؛ اما این بدان معنا نیست که به بدگویی از طرف مقابل ختم شود.


سندروم دست بیگانه چیست؟


 

باید با گذشت باشد

قضاوت کردن یکی از کارهایی است که ما در طول روز انجام می دهیم؛ هر چند که اشتباه است. دوستانی که یک رابطه واقعی دارند به جای مخفی کردن علت دلخوری از هم سعی می کنند آن را به مستقیما و رو در رو با دوست خود مطرح کنند. در واقع با این کار سوء تفاهمی به وجود نخواهد آمد. یکی از ویژگی های دوست خوب در چنین مواقعی این است که موضوع را درک کرده و با گذشت باشد. اشتباه کردن برای هر کسی ممکن است پیش بیاید؛ پس اگر دوستتان مرتکب اشتباهی شد و ابراز پیشمانی کرد از آن گذشت کنید. چون ممکن است برای شما نیز چنین موضوعی پیش بیاید.

ویژگی های دوست خوب

بخشنده باشد

کسی که بخشندگی و سخاوت دارد؛ همیشه می تواند جز دوستان خوب به حساب آید. کسانی که این خصلت را در خود پرورش داده اند، حتی زمانی که توانایی نه چندان زیادی دارند یا این که دارایی کمی دارند باز هم حاضر به بخشش هستند. آن ها هر طور که بتوانند به دوست خود می بخشند. افراد با این ویژگی ها ارزش دوستی را درک کرده اند.

 

قابل اعتماد بودن از ویژگی های دوست خوب است

قابل اعتماد بودن هم از دیگر ویژگی های دوست خوب است. کسی را که به عنوان یک دوست خوب انتخاب می کنید باید این چنین باشد که بتوان عمیق ترین و تاریک ترین اسرار را با آن در میان گذاشت؛ حتی اگر نتوان آن موضوع را به خانواده منتقل کرد. زمانی که شما در حال صحبت درباره راز خود هستید؛ او نباید به خود اجازه ی قضاوت کردن دهد. اما پس از این که آرام شدید می تواند راهنمایی های لازم در جهت مشکل یا رازی که گفته اید داشته باشد. حتی اگر شما دوستان دیگری داشته باشید؛ شخصی را که راز خود را به او گفته اید نباید آن را به سایر دوستان منتقل کند.

 

دوست خوب باید قدرت درک کردن داشته باشد

برخی اوقات در زندگی ما مشکل یا اتفاقی به وجود می آید که به هر دلیل نمی توان آن را با کسی در میان گذاشت. دوستان خوب در این زمان بهترین شخص به شمار می آیند. زمانی که شما موضوعی را با دوست خود در میان می گذارید؛ هر چقدر هم که اشتباه بوده یا به نصیحت و اصلاح نیاز داشته باشد؛ او باید پیش از این که شما را نصیحت کند بتواند به صحبت های شما گوش داده و شما را درک کند. یک دوست خوب اگر به شما و صحبت هایتان اهمیت دهد؛ زمانی که قسمتی از آن را متوجه نشود از شما می خواهد که دوباره آن را توضیح دهید تا کاملا متوجه شود.


روش های کنار آمدن با طرد شدگی


 

صداقت در دوستی بسیار اهمیت دارد

یک ضرب المثل در خصوص دوست خوب است که می گوید دوست آن است که می گریاند؛ نه آن که می خنداند. بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که صداقت در دوستی بسیار اهمیت دارد. حتی اگر چیزی که قرار است به ما بگوید از نظر ما ناخوشایند باشد. دروغ گفتن در دوستی باعث به وجود آمدن احساس ناخوشایند می شود. به طور مثال اگر شما لباسی می خواهید بخرید که چندان مناسب نیست؛ او باید به شما بگوید که این لباس مناسب نیست و بهتر است لباس دیگری انتخاب کنید. در واقع شما برای او مهم هستید که به کوچک ترین رفتارها و عناصر زندگی شما اهمیت می دهد.

ویژگی های دوست خوب

توانایی درک کردن تفاوت ها با دیگران را داشته باشد

از دیگر ویژگی های دوست خوب این است که توانایی درک کردن تفاوت با دیگران را دارد. بدین معنا که او نباید از شما انتظار داشته باشد که همیشه او را تایید کنید تا این دوستی تداوم داشته باشد. شما هم به نوبه ی خود می توانید عقیده ی خاص خود را داشته باشید. پس او باید به شما، نظر و عقیده ای که دارید احترام بگذارد. هر کس برای خود نظری دارد؛ توانایی درک و حفظ رابطه با بهترین کیفیت، مهم است.

 

نتیجه گیری

پیش از این که شخصی را به عنوان بهترین دوست در نظر بگیرید؛ از جهات مختلف آن را بسنجید و ببینید که آیا ویژگی های دوست خوب را دارد یا خیر. وفادار بودن، صداقت داشتن در رابطه، راز نگهدار بودن، قابل اعتماد بودن، توانایی درک داشتن و… از ویژگی هایی است که باید در یک دوست خوب وجود داشته باشد. در غیر این صورت نمی توان به او برچسب بهترین دوست را زد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.