تاریخ امروز28 مهر 1403
ویتامین موثر در کاهش خستگی

ویتامین هایی که خستگی شما را رفع می کنند

مصرف انواع ویتامین موثر در کاهش خستگی می توانند تا حد چشمگیری سطح انرژی بدن شما را افزایش دهد. بدن انسان به گونه ای ساخته شده که برای سالم و شاداب ماندن به تمامی گروه ویتامین ها و املاح معدنی نیاز دارد. از این رو یک رژیم غذایی کامل را می طلبد؛ یعنی باید از مواد غذایی که ویتامین های مختلف دارند استفاده شود. در صورتی که به میزان کافی از انواع ویتامین ها به بدن نرسد، ممکن است شخص دچار خستگی شود. این که دقیقا کدام یک از ویتامین ها با خستگی ارتباط مستقیم دارد؛ سوالی است که بسیاری از کاربران درباره پاسخ آن مشتاق هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افرد هستید پس با ما همراه باشید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. چرا که در این مقاله قصد داریم به ویتامین موثر در کاهش خستگی بپردازیم.

 

ویتامین موثر در کاهش خستگی

درست از که بدن به تمامی ویتامین ها نیاز دارد؛ اما برخی از آن ها باعث کاهش خستگی می شوند. از جمله این ویتامین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ویتامین C

بدن به خودی خود توانایی تولید برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین C را ندارد. پس لازم است تا از منابع غذایی به بدن رسانده شود. این ویتامین در کاهش خستگی نقش موثری خواهد داشت. از دیگر فواید آن می توان به جذب هر چه بهتر آهن در بدن اشاره کرد. زمانی که شخص با کمبود ویتامین C مواجه شود با مشکلاتی نظیر خستگی، تورم لثه ها، درد مفاصل و سرماخوردگی های پی در پی روبرو خواهد شد.

 

ویتامین D

ویتامین D در بدن به جذب هر چه بهتر کلسیم کمک می کند؛ پس می توان گفت که استحکام استخوان ها و افزایش حرکت ماهیچه ها به وجود این ویتامین بستگی دارد. ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و همچنین ویتامین موثر در کاهش خستگی به شمار می آید. هر چه میزان آن در بدن کمتر باشد فرد احساس خستگی بیشتری خواهد داشت. البته گاهی هم کمبود آن در بدن هیچ علائمی به همراه ندارد. با استفاده از آزمایش خون می توان از میزان آن مطلع شد، توجه داشته باشید که کمبود آن باعث ضعف عضلات و استخوان، خواب ناکافی و خستگی خواهد شد.

ویتامین موثر در کاهش خستگی

آهن یک ویتامین موثر در کاهش خستگی

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، کمبود آهن یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه ای در سراسر دنیاست. جالب است بدانید که گاهی شخص بدون آن که کم خونی داشته باشد؛ دچار کمبود آهن می شود. علائم فقر آهن شامل ضعف، خستگی و افت رشد شناختی است. در واقع زمانی که فرد دچار این مشکل می شود نمی تواند در هیچ زمینه ای به خوبی عمل کند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن نامتعادلی دارد. علاوه بر آن درجه حرارت بدن نیز حالت طبیعی ندارد و معمولا شخص احساس سرما می کند.


راز سلامت و زیبایی پوست با ویتامین B5


 

منیزیم یک ویتامین موثر در کاهش خستگی

منیزیم ماده ای ضروری برای بدن است که در حبوبات، آجیل و غلات سبوس دار به وفور یافت می شود. در صورتی که میزان این ماده در بدن شما به شدت کاهش یابد؛ دچار مشکلاتی همچون حالت تهوع، ضعف، بی حسی و گزگز در اندام های مختلف بدن خواهید شد. گاهی حتی موجب بی اشتهایی، ریتم غیر طبیعی قلب و انقباض عضلات می شود.

 

ویتامین های گروه B

ویتامین های B کمپلکس که شامل B1، B6 و B12 مهم ترین ویتامین های این گروه به شمار می آیند. در واقع آن ها یک ویتامین موثر در کاهش خستگی محسوب می شود. از جمله علائم کمبود این ویتامین ها در بدن می توان به احساس خستگی، افسردگی، از دست دادن توده عضلانی و کاهش اشتها اشاره کرد. ضعف و تحلیل عضلات که نوعی اختلال به نام سارکوپنی است؛ در نتیجه کمبود ویتامین های گروه B به وجود می آید. هر یک از ویتامین های B کمپلکس وظیفه ی خاصی در بدن به عهده دارد که به شرح زیر است:

  • ویتامین B1

تیامین نام دیگر این ویتامین است که وظیفه ی تنظیم عملکرد سیستم عصبی فرد را به عهده دارد. علاوه بر آن در سوخت و ساز قند نیز تاثیر بسزایی دارد.

  • ویتامین B6

این نوع از ویتامین B برای کنترل اشتها و سوخت و ساز چربی ها در بدن است.

  • ویتامین B12

در میان تمامی آن ها ویتامین B12 مهم ترین نوع ویتامین B است. چرا که وظیفه ی پیشگیری از بروز افسردگی و خستگی مزمن می شود.

ویتامین موثر در کاهش خستگی

کدام یک از مواد غذایی می تواند ویتامین موثر در کاهش خستگی را برای بدن فراهم کند؟

همانطور که گفتیم برخی از ویتامین ها در بدن وجود ندارند و باید از طریق مواد غذایی به بدن رسانده شوند. از جمله این مواد غذایی که ویتامین موثر در کاهش خستگی را به بدن می رسانند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تخم مرغ

تخم مرغ کامل دارای مقدار زیادی کلسیم، پروتئین و ویتامین A است که انرژی لازم برای بدن را فراهم می کند و باعث می شود شخص در طول روز احساس خستگی نکند.

 

موز

موز سرشار از پتاسیم، فیبر و کربوهیدرات است. ترکیب این مواد با هم برای بدن چیزی جز انرژی و نشاط را به همراه نخواهد داشت.

 

بادام ها

از دیگر مواد غذایی که باعث کاهش خستگی می شود؛ بادام است. زیرا منبع غنی چربی، فیبر و پروتئین است. پروتئین و چربی موجود در آن هم می تواند به شخص احساس سیری دهد و هم این که سطح انرژی بدن را افزایش دهد.


مزایای مصرف کرفس که نمی دانستید!


 

هندوانه

هندوانه دارای 92 درصد آب است که منبع خوبی برای آبرسانی بدن به شمار می آید. از دیگر مواد مغذی در هندوانه می توان به ویتامینC  و ویتامین A اشاره کرد که کمبود هر یک از آن ها در بدن می تواند منجر به خستگی شود. آب فراوان موجود در هندوانه مانع از خستگی خواهد شد.

 

کلم پیچ

کلم پیچ سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و آهن است. مواد موجود در آن باعث انتقال اکسیژن به بافت ها و ارگان های مختلف بدن می شوند. در نتیجه شخص با دریافت اکسیژن بیشتر احساس شادابی خواهد داشت.

ویتامین موثر در کاهش خستگی

نتیجه گیری

بدن انسان در صورتی که با کمبود ویتامین ها مواجه شود؛ دچار یکسری مشکلات خواهد شد. خستگی از جمله این مشکلات است. بدن نمی تواند برخی از ویتامین ها را مثل ویتامین C، ویتامین D، منیزیم و… تولید کند. در نتیجه باید از طریق مواد غذایی به بدن رسانده شود. با استفاده از یکسری مواد غذایی سرشار از ویتامین های ضروری برای بدن؛ مثل تخم مرغ، موز، بادام ها، هندوانه، کلم پیچ و… می توانید نقش موثری در کاهش خستگی خود داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.