تاریخ امروز27 مهر 1403
علائم بیماری پانکراتیت

بیماری پانکراتیت چیست؟

آمار نشان می دهد که سالانه 275 هزار نفر به علائم بیماری پانکراتیت مبتلا می شوند، پس کسب اطلاعات لازم در این باره بسیار حائز اهمیت است. در طی این مقاله قصد داریم در رابطه با عمده ترین دلایل و علائم بیماری پانکراتیت و درمان آن و همچنین یکسری مسائل دیگر اطلاعاتی را با شما خوانندگان محترم به اشتراک خواهیم گذاشت.

در ابتدا لازم است تا توضیحی درباره بیماری پانکراتیت داشته باشیم. پانکراتیت را می توان التهاب لوزالمعده نیز نام برد. زمانی که در بدن جریان آنزیم های گوارشی متزلزل بشود و آن ها به لوزالمعده حمله کنند، این مشکل رخ می دهد و با درد شدید در ناحیه شکم همراه است. اگر این روند ادامه پیدا کند لوزالمعده در انجام عملکرد خود دچار اختلال می شود و تنظیم هورمون ها و آنزیم ها بهم می خورد. این مشکل باعث ایجاد بیماری های دیگری ماند دیابت می شود که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

 

انواع پانکراتیت

به طور کلی دو نوع پانکراتیت وجود دارد. یکی پانکراتیت حاد و دیگری مزمن. در نوع حاد التهاب برای مدت زمان کوتاهی ادامه می یابد و با یک هفته تا 10 روز بستری مشکل حل می شود. در نوع مزمن پانکراتیت التهاب رخ می دهد؛ اما پس از سال ها مشخص می شود.

 

پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد با التهاب ناگهانی لوزالمعده اتفاق می افتد و درد آن گاهی کم و گاهی متوسط است. در این نوع پانکراتیت عموما پس از درمان مناسب علائم بیماری پانکراتیت از بین می رود و سلامت خود را به دست می آورد. در مواردی شدت بیماری در حدی است که باعث عفونت، خونریزی در غده، تشکیل کیست و آسیب شدید بافت شود. در این شرایط امکان آسیب به ریه ها، کلیه و قلب وجود دارد و می تواند خطرساز باشد.


روش هایی ساده برای کاهش قند خون


 

علل پانکراتیت حاد

سنگ کیسه صفرا : شایع ترین دلیل پانکراتیت حاد سنگ کیسه صفرا است. این سنگ با قرار گیری در صفرا مسیر آنزیم ها و هورمون هایی که وظیفه هضم غذا را به عهده دارند، مسدود می کند و باعث التهاب لوزالمعده می شود.

 

بالا رفتن سطح تری گلیسیرید : اگر سطح تری گلیسیرید به هر دلیلی در بدن بالا برود، ممکن است صدماتی ناشی از رادیکال های آزاد به سلول های لوزالمعده وارد شود.

 

مصرف بیش از حد الکل : افرادی که به صورت مداوم الکل مصرف می کنند، بیشتر در معرض علائم بیماری پانکراتیت هستند.

علائم بیماری پانکراتیت

پانکراتیت خود ایمنی : مانند سایر بیماری های خود ایمنی، پانکراتیت خود ایمنی نیز در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به پانکراس ایجاد می شود. این بیماری بسیار کم اتفاق می افتد و می توان گفت نادر است.

 

آسیب دیدگی : آسیب دیدگی فیزیکی در اثر هر حادثه ای به شکم می تواند موجب صدمه به لوزالمعده و التهاب آن بشود.

 

فیبروز کیستیک : فیبروز کیستیک نوعی بیماری ژنتیکی مزمن است که با تولید نوعی مخاط بسیار غلیظ و چسبنده باعث ایجاد چسبندگی در مجاری دستگاه گوارش و حتی ریه می شود. این مسمودیت ایجاد شده زمینه را برای بروز علائم بیماری پانکراتیت فراهم می کند.

 

داروها :  برخی از داروها مانند داروهای حاوی استروژن مثل کورتیکواستروئید ها و آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث ایجاد تحریک در پانکراس شود و باعث بروز مشکل در آن بشوند.

 

عفونت ویروسی : بیماری اوریون اگر در بزرگسالی اتفاق بیفتد، ممکن است باعث ایجاد پانکراتیت بشود. ولی این مورد بسیار نادر است.


از سلامت ناخن ها به سلامت عمومی بدن برسید


 

علائم بیماری پانکراتیت حاد

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • متورم شدن شکم که در زمان صرف غذا شدیدتر نیز می شود.
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • تب
  • نبض بالا

علائم بیماری پانکراتیت

پانکراتیت مزمن

پانکراتیت مزمن هم مانند نوع حاد با التهاب لوزالمعده و درد شدید تا کم رخ می دهد. از عوارض این بیماری اختلال در سیستم هضم و گوارش و جذب مواد غذایی در روده کوچک را می توان نام برد. افراد مبتلا اغلب به کاهش وزن دچار خواهند شد. پانکراتیت حاد اگر به صورت مدام بروز کند به پانکراتیت مزمن تبدیل می شود.

 

علائم بیماری پانکراتیت مزمن

  • به صورت مداوم در ناحیه شکم درد هایی که ممکن است خیلی شدید هم باشند، حس می کنند.
  • کاهش وزن در افراد مبتلا چون مواد مغذی را جذب نمی کنند.
  • مدفوع چرب
  • بوی بد دهان به علت مشکلات گوارشی و هضم
  • چون سلول های تولیدکننده انسولین در پانکراس دچار مشکل می شوند، دیابت ایجاد می شود.

 

علل پانکراتیت مزمن

  • مصرف الکل به صورت زیاد
  • هیپر تری گلیسیرید یا بالا رفتن سطح تری گلیسیرید
  • مسدود شدن مجرای لوزالمعده در اثر عواملی مانند سنگ های صفراوی یا لوزالمعده که در مسیر آنزیم های گوارشی مشکل ایجاد می کنند.
  • فیبروز کیستیک و تولید مخاط غلیظ و چسبنده که مسیر عبور را در دستگاه گوارش تا حدودی می بندد.
  • عوامل ارثی و سابقه بیماری پانکراتیت در اعضای خانواده شانس ابتلا به آن را در افراد بالا می برد.
  • هایپر کلسمی که باعث ایجاد تجمع در پروتئین های ترشحی می شود و التهاب لوزالمعده را به دنبال دارد.

 

تشخیص پانکراتیت

با بروز علائم پانکراتیت، می توان تا حدودی به وجود آن پی برد. اما برای تشخیص دقیق و مطمئن مراجعه به پزشک الزامی است.

پزشک با تجویز آزمایش خود و تصویربرداری تشخیص نهایی را اعلام می کند. تصویربرداری ها شامل : سونوگرافی آندوسکوپی – اسکن توموگرافی کامپیوتری یا همان سی تی اسکن – آندوسکوپی (ERCP) – رزونانس مغناطیسی – تست عملکرد لوزالمعده .

علائم بیماری پانکراتیت

درمان بیماری پانکراتیت

  1. در مواردی طبق نظر پزشک فرد در بیمارستان بستری می شود و مورد درمان قرار می گیرد.
  2. گاه اگر سنگ صفرا موجب ایجاد این مشکل شده باشد و انسداد شدیدی وجود داشته باشد، جراحی باید انجام شود.
  3. داروهی خوراکی و آنتی بیوتیک ها راه دیگر درمان هستند.
  4. رژیم غذایی خاص تحت نظر پزشک متخصص
  5. ورزش درمانی و طب سوزنی را هم برای تسکین درد توصیه می کنند.

 

نتیجه گیری

برای عملکرد درست دستگاه گوارش و سایر ارگان های بدن، آنزیم های گوارشی بسیار مهم هستند. در مواردی در جریان این آنزیم ها اختلال ایجاد می شود و به سایر بافت های بدن حمله می کنند. بیماری پانکراتیت از این دسته است و در اثر حمله آنزیم های گوارشی به لوزالمعده و التهاب آن ایجاد می شود.

دلایل و علائم بیماری پانکراتیت را در طی مقاله شرح دادیم و در صورت مشاهده آن ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید و برای رفع مشکلتان اقدام نمایید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.