تاریخ امروز27 مهر 1403
بی توجهی به حرف دیگران

دلایلی که نباید به حرف دیگران اهمیت دهید

انسان ذاتا تمایل دارد که مورد محبت و توجه دیگران قرار بگیرد. از همین رو گاهی اوقات این حس ذاتی باعث می شود که شخص بیش از حد مجاز به تفکرات دیگران راجع به خودش توجه کند و اهمیت دهد. اما بهتر است بدانید که اگر بیش از حد مجاز باشد باعث بروز اثرات منفی در شخص می شود. برخی از افرادی که دچار این نوع وسواس فکری شده اند و از تجربیات خود گفته اند؛ ادعا می کنند که زندگیشان به گونه ای فلج و مختل شده است. پس اگر جز افرادی هستید که بیش از حد درباره تفکرات دیگران نسبت به خود اهمیت می دهید؛ بهتر است ترک عادت کنید. در این مقاله قصد داریم برخی از روش های بی توجهی به حرف دیگران را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید و از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهیم استفاده کنید.

 

چرا نباید به حرف دیگران اهمیت داد؟

ما در ادامه به چند دلیل بسیار مهم که ثابت می کند بی توجهی به حرف دیگران برای شما بهتر است اشاره خواهیم کرد. برخی دلایل به شرح زیر است:

 

زندگی شما تنها به خودتان مربوط است نه اشخاص دیگر

همانطور که شما می توانید آزادانه در هر موردی که می خواهید فکر کنید؛ دیگران نیز می توانند اینگونه باشند. اما حقیقت این است که نباید تفکرات آن ها روی شما و زندگیتان تاثیر داشته باشد. تفکر هیچ کس نمی تواند از ارزش شما کم کرده یا به ارزش های شما اضافه کند. شما یک بار به دنیا می آیید، این زندگی شماست. پس تنها کسی که باید رفتارها و انتخاب های شما را مورد تایید قرار دهد؛ شما هستید.

 

شما تنها کسی هستید که خیر و صلاح خود را می دانید

از دیگر دلایل بی توجهی به حرف دیگران این است که شما بیش از هر فردی برای خود وقت می گذارید و سرمایه گذاری می کنید. پس هر عقل سلیمی تشخیص می دهد که این خودتان هستید که بیش از هر فرد دیگری خیر و صلاحتان را می دانید. این یک مهارت است که باید یاد بگیرید. اولین فاکتور در یادگیری این موضوع این است که مسئولیت تصمیم های خود را به عهده بگیرید؛ یعنی اگر به موفقیت دست پیدا نکردید فردی را مقصر ندانید و از شکست خود درس بگیرید.

بی توجهی به حرف دیگران

چیزی که در نظر شما برای دیگری خیر است؛ ممکن است برای شما شر باشد

چیزی که در این جا مشخص است این است که افراد با این که در موقعیت شما قرار ندارند. اما خود را جای شما تصور کرده، سپس بر اساس تصورات خود برای شما اظهار نظر می کنند که کار غیر منطقی و اشتباهی است. زیرا تصور کردن تا آن چه که در واقعیت اتفاق می افتد، بسیار تفاوت دارد. به طور مثال شاید یکی از اشیا مورد استفاده شما از نظر دیگران بلا استفاده باشد؛ اما برای شما ارزش خاصی داشته باشد. مطمئن باشید شما بی همتا هستید و تنها خودتان می دانید که چه چیز برایتان بهتر است.


چرا زندگی بدون فرزند؟


 

توجه به نظر دیگران می تواند مانعی برای رسیدن به اهدافتان باشد

رسیدن به رویاهایتان رابطه مستقیمی با توجه کردن به نظر دیگران دارد. به زبان ساده تر این که هر چه به نظر اطرافیان بیشتر توجه کنید؛ بدون شک از رویاها و اهدافتان دورتر خواهید شد. گاهی لازم است ضرب المثل این که می گویند باید همرنگ جماعت بود را نقض کرد و همرنگ فردی دیگر نبود؛ یعنی کارهایی که از نظر دیگران چندان عادی نیست. اما شما برای رسیدن به رویاهایتان باید آن ها را انجام دهید. گاهی حتی لازم است شما از غرور و اعتبار خود بگذرید، تا به چیزی که می خواهید برسید. حال اگر بخواهید در چنین موقعیتی دیگران را جز برتری ها قرار دهید قطعا سدی برای خود ایجاد کرده اید.

 

نتیجه ی اعمالتان تنها گریبان گیر شما خواهد شد

یکی دیگر از دلایل بی توجهی به حرف دیگران این است که در آخر هر نتیجه ای که از کارهایتان حاصل شود تنها گریبان گیر شما خواهد بود و هیچ ارتباطی به دیگران نخواهد داشت. به طور مثال برخی از اطرافیانتان که در بازار بورس سرمایه گذاری کرده اند؛ از شما می خواهند که این کار را انجام دهید. در حالی که شما هیچ دانش بورسی ندارید و در نهایت دچار ضرر مالی زیادی می شوید. تنها به این خاطر که به حرف اطرافیان گوش داده اید. پس از این که نتیجه ی کار خود را دیدید دچار عذاب وجدان در خصوص این که چرا به ندای درونی خود گوش نداده این می شوید و بدون فکر ریسک کرده اید. پس به این نتیجه می رسیم که دیگران با شما زندگی نخواهند کرد که بتوانند در تصمیمات شما تاثیری هم داشته باشند.

 

هر یک از اطرافیانتان نظری دارند و این نظرات دائما در حال تغییر هستند

هر فردی که در اطراف شماست برای هر موضوعی نظر خاصی دارد. علاوه بر آن نظراتشان نیز دائما در حال تغییر است. اگر شما بخواهید به نظرات آن ها گوش دهید؛ نه تنها دچار سردرگمی خواهید شد، بلکه هیچ نتیجه ای نیز از انتخاب یا هدف خود نخواهید گرفت. اگر دوست ندارید که افراد درباره شما نظر منفی داشته باشند باید بگوییم که انسان دائما در حال تغییر است. یعنی اگر امروز درباره شما نظر منفی داشته باشد؛ ممکن است پس از گذشت مدتی تغییر عقیده دهد. پس هیچ نیازی نیست در این باره نگران شوید.


چطور اشتباهات خود را بپذیریم؟


 

زندگی کوتاه است پس آن طور که دوست دارید زندگی کنید

هر فرد پس از به دنیا آمدن تنها یک شانس در زندگی دارد. پس با بی توجهی به حرف دیگران این شانس را به خود بدهید. زندگی آن قدر کوتاه است که ارزش رنجاندن خود را ندارد. تا زنده اید آن چه را که دوست دارید انجام دهید و اعتنایی به حرف اطرافیان نداشته باشید. چرا که پس از مرگ هیچ یک از آن ها نمی توانند کاری برای شما انجام دهند.

بی توجهی به حرف دیگران

نمی توانید همه را راضی نگه دارید

این یک حقیقت تلخ است که باید با آن روبه رو شد؛ شما نمی توانید هیچ گاه تمام اطرافیان خود را راضی نگه دارید. گاهی حتی این موضوع برای خانواده نیز صدق می کند. پس نیازی نیست خود را خسته کنید و آن طور که دیگران دوست دارند عمل کنید. به یاد داشته باشید که تنها شخصی که باید از شما خشنود و راضی باشد تنها خودتان هستید.

 

نتیجه گیری

این یک حقیقت است که دیگران مدام در حال نظر دادن در زندگی ما هستند. برخی از افراد به این نظرات توجه نکرده و کار خود را ادامه می دهند. اما عده ای دیگر باری این که یک کاراکتر منفی یا غیرقابل قبول در زندگی دیگران نباشند؛ به حرف آن ها بیش از حد توجه می کنند که این یک اشتباه است. در این مقاله به دلایلی که اثبات می کند، بی توجهی به حرف دیگران تاثیر مثبتی بر زندگی ما دارد اشاره شده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.