تاریخ امروز7 مهر 1403
درمان سرماخوردگی در بارداری

چگونه در دوران بارداری سرماخوردگی را درمان کنیم؟

درمان سرماخوردگی در بارداری با روش های خاصی صورت می گیرد. سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست و با مصرف داروهای مشخص یا استفاده از راهکارهای درمانی مناسب می توان درمان این بیماری را انجام داد. خانم هایی که در دوران بارداری قرار دارند؛ در مصرف داروها با محدودیت هایی مواجه می شوند و به آسانی قادر به استفاده از دارو برای درمان سرماخوردگی خود نیستند.

در برخی موارد خانم های باردار در صورت استفاده از داروهای مختلف برای درمان سرماخوردگی با علائم شدیدتری روبرو می گردند و به طول درمان بیشتری نیاز دارند. در دوران بارداری سیستم ایمنی خانم ها کندتر می شود و قدرت سیستم ایمنی بدن خانم های باردار کاهش می یابد. بدن در مقابل نشانه های مربوط به بیماری سرماخوردگی میزان آسیب پذیری بیشتری دارد. در این مقاله سعی داریم سطح اطلاعات شما مادران باردار را در این دوران بالا ببریم. پس با ما همراه باشید.

 

سرماخوردگی در بارداری

سیستم ایمنی بدن خانم ها در دوران بارداری با توجه به افزایش یافتن هورمون پروژسترون ضعیف می گردد و سرماخوردگی از بیماری های شایع در خانم های باردار است. سرماخوردگی های سبک در دوران حاملگی خطر خاصی برای مادر و جنین ندارد. اما درمان این بیماری حائز اهمیت است.

در دوران حاملگی مصرف کردن هر دارویی بدون مشورت با پزشک اشتباه است و خانم ها برای استفاده از بیشتر داروهای درمان سرماخوردگی محدودیت دارند. سرماخوردگی های ساده ای که با علائم تب و سرفه شدید همراه نیستند با استراحت و استفاده از مواد غذایی سالم درمان می شود. خانم های باردار در شروع سرماخوردگی لازم است درجه حرارت بدن را بررسی کرده و با انجام این کار از افزایش تب در بدن جلوگیری کنند.

 

علائم اصلی بیماری سرماخوردگی

از مهم ترین علائم سرماخوردگی تب کم و عطسه است. سرماخوردگی در بیشتر موارد با گلودرد آغاز می گردد و در زمان محدودی علائم دیگر این بیماری بروز می یابند. افراد زیادی با علائم خستگی و آبریزش بینی مواجه می شوند.

از مهم ترین مشکلات در سرماخوردگی بروز عفونت است و ایجاد عفونت مادر و جنین را با مشکلات بیشتری مواجه می کند. ریزش اشک و سردردهای خفیف از دیگر علائم سرماخوردگی هستند.


مراقب بیماری های خود ایمنی در دوران بارداری باشید

 

در چه مواردی مراجعه خانم باردار به پزشک برای درمان سرماخوردگی الزامی است؟

خانم هایی که در دوران بارداری به سرماخوردگی مبتلا می گردند و تب بالای 38 درجه دارند برای کاهش علائم سرماخوردگی لازم است در زمان کوتاهی به پزشک مراجعه کنند و با این اقدام از ایجاد ناهنجاری در هفته های اول بارداری به ویژه در جنین جلوگیری شود. خانم باردار با وجود تب شدید و سرفه های آزاردهنده باید به پزشک مراجعه کند و درمان سرماخوردگی را در زمان کوتاهی انجام دهد.

خانم های باردار با مشاهده کردن علائمی همانند سرفه هایی با خلط سبز و زرد به پزشک مراجعه می کنند و درمان سرماخوردگی در بارداری را با مشورت با پزشک باتجربه انجام می دهند.

در مواردی که علائم سرماخوردگی در دوران حاملگی با راهکارهای خاصی همانند استراحت و مصرف غذاهای سالم کاهش نیابد و خانم های باردار با نشانه های سرماخوردگی بیشتری مواجه شوند لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند و با توجه به مشورت با پزشک درمان را با مصرف دارو و… انجام دهند.

درمان سرماخوردگی در بارداری

راهکارهای مهم درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

مصرف هر دارویی در دوران بارداری با تجویز پزشک صورت می گیرد و برای درمان سرماخوردگی در دوران حاملگی از روش های خاصی استفاده می شود. خانم های باردار با بررسی علائمی همانند نداشتن تب و سرفه شدید می توانند ورزش های سبک را انجام دهند و در این دوران ورزش منظم و نرمش های سبک، روحیه را تقویت می کند و به حفظ سلامت بیشتر مادر و جنین منجر می شود.

  • استراحت کافی از بدن خانم های باردار در برابر بیماری ها محافظت می کند و با انجام دادن استراحت مناسب در روزهای ابتدایی بیماری می توان از افزایش علائم بیماری سرماخوردگی جلوگیری کرد.
  • استراحت کردن در این دوران زمان بروز نشانه های سرماخوردگی در بارداری را کمتر نمی کند. بلکه خانم های باردار با استراحت کافی احساس خستگی در بدن خود را کاهش می دهند.
  • برای جلوگیری از کاهش آب در بدن پیشنهاد می شود که خانم ها در دوران بارداری مایعات بیشتری استفاده کنند و با نوشیدن آب فراوان باکتری ها و ویروس های موجود در بدن به صورت بهتری دفع می گردند.
  • برخی از علائم سرماخوردگی در دوران بارداری باعث ایجاد کم آبی در بدن می شوند و مصرف نوشیدنی های گرم به آسانی کم آبی بدن را برطرف می کند. معمولا با مصرف نوشیدنی های مناسب در مدت زمان کوتاهی علائم سرماخوردگی بهبود می یابند.
  • استفاده از سوپ داغ و نوشیدنی های گرم در دوران بارداری کم آبی را کاهش می دهند.
  • هوای خشک در منزل حساسیت گلو و بینی را افزایش می دهد و با مرطوب کردن هوای خانه این کار انجام می شود. به کار بردن دستگاه های مرطوب کننده هوا به تهویه مناسب هوا کمک می کند.
  • شستن مرتب دست ها با آب و صابون از راهکارهای مهم برای کاهش علائم سرماخوردگی در زنان باردار است.
  • استرس نداشتن به کاهش علائم سرماخوردگی منجر می شود.

در دوران بارداری چی بخوریم؟

 

اهمیت تغذیه سالم برای درمان سرماخوردگی در دوران حاملگی

برای درمان سرماخوردگی در این دوران مصرف غذاهای سالم پیشنهاد می شود، بیماران در طول بیماری میل کمتری به خوردن غذا دارند و اغلب خانم ها در طول دوران بارداری با کم اشتهایی مواجه می گردند. برای کاهش علائم سرماخوردگی، رژیم غذایی سالم و مناسب و مصرف غذا در زمان های خاص اهمیت دارد و با استفاده از رژیم مناسب علائم سرماخودگی بهبود می یابند و به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می شود.

داشتن تغذیه سالم در درمان سرماخوردگی و کاهش علائم اصلی این بیماری تأثیر بسزایی دارد. برای تقویت کردن سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی در دوران حاملگی مصرف کردن برخی از مواد غذایی به ویژه مواد حاوی ویتامین C و روی اهمیت دارد.

  • توت فرنگی، کلم بروکلی و نارنگی نیز از ویتامین C سرشار هستند و استفاده از این مواد به تقویت کردن سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی کمک خواهد کرد.
  • پرتقال، اسفناج و کیوی به درمان سرماخوردگی در بارداری و ایمن کردن بدن در برابر ویروس ها کمک می کنند.
  • مصرف کردن میوه ها و سبزیجات تازه به درمان سرماخوردگی در بارداری کمک می کند و ویتامین های بدن با استفاده از این نوع مواد غذایی سالم تأمین می گردد.
  • مصرف روی نیز به تقویت یافتن سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری کمک زیادی خواهد کرد و زنان با استفاده از منابع غذایی که در آن روی وجود دارد؛ سیستم ایمنی خود را تقویت می کنند.
  • در گوشت بوقلمون، گوشت گاو ویتامین روی وجود دارد. مصرف کردن تخم مرغ و ماست نیز به افزایش ویتامین روی در بدن منجر می گردد.
  • استفاده از عسل و لیمو ترش و مصرف آن به صورت جرعه جرعه می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند.

درمان سرماخوردگی در بارداری

نکات مهم برای استفاده از داروهای سرماخوردگی در دوران بارداری

  • برای درمان سرماخوردگی در این دوران می توان از مکمل های مناسبی استفاده کرد که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. برای مصرف مکمل ها مشورت با پزشک باتجربه حائز اهمیت است.
  • خانم ها در دوران بارداری برای درمان سرماخوردگی خود نمی توانند از هر نوع دارویی استفاده کنند و با تجویز پزشک مجاز به مصرف داروهای مناسب برای کاهش علائم خود هستند.
  • مصرف برخی از داروها به راحتی علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد و در زمان کوتاهی نشانه های مربوط به بیماری سرماخوردگی از بین می روند. اما استفاده از داروهای مختلف بدون تجویز پزشک ممکن است برای جنین مضر باشد و در رشد جنین تداخل ایجاد کند.
  • درمان سرماخوردگی در این دوران متفاوت است و با توجه به ماه بارداری و شرایط بیمار از درمان های مختلفی استفاده می شود.
  • خانم هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند در مقایسه با خانم های باردار دیگر شرایط متفاوت تری برای درمان سرماخوردگی دارند و در ماه های اول بارداری مصرف دارو خطرات بیشتری در جنین ایجاد می کند.
  • خوددرمانی از روش های اشتباه در دوران بارداری است و برخی از داروهای مصرف شده منجر به انقباض عروق در بدن می گردد و این داروها خطرات زیادی را برای مادر و جنین ایجاد می کنند.
  • برای درمان سرماخوردگی در این دوران استفاده از داروهای تجویز شده پزشک محدودیتی ندارد. بیماران برای مصرف این نوع داروها باید با پزشک مشورت کرده و بر اساس نسخه مورد نظر، دارو را در ساعات مشخص شده مصرف کنند.
  • مصرف برخی داروهای ضد التهاب و سرفه بدون مشورت با پزشک ممکن است بیمار را با مشکلاتی مواجه کند و در دوران بارداری مشورت با پزشک برای مصرف دارو اهمیت زیادی دارد.
  • استفاده از داروهای تسکین دهنده درد در دوران بارداری با خطراتی همراه است و زنان باردار در طول حاملگی خود نباید این نوع داروها را مصرف کنند.

 

نتیجه گیری

در دوران بارداری درمان سرماخوردگی به علت وضعیت جسمانی مادر حائز اهمیت است و استفاده از اقدامات درمانی مناسب به کاهش علائم این بیماری کمک می کند. در صورت مطلع بودن پزشک از بارداری فرد، مصرف داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری محدودیتی ندارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.