تاریخ امروز31 فروردین 1403

انتخاب پاک کننده صورت متناسب با نوع پوست

پاک کننده صورت یکی از مهم ترین ابزار برای مراقبت از پوست است. استفاده از آنها برای حذف همه آثار آلودگی، مواد آرایشی و سایر ناخالصی ها و برای پاک کردن پوست و آماده سازی آن برای درمان‌های هدفمند بسیار موثر است. پاک کردن پوست اولین گام در برنامه مراقبت از پوست شماست زیرا پوست را برای استفاده محصولات بعدی آماده می‌کند. اکثر مردم اهمیت پاک کردن را می‌دانند، اما آیا می‌دانید چطور بهترین پاک کننده صورت برای پوست خود را انتخاب کنید؟ این مطلب را تا انتها بخوانید تا یاد بگیرید.

اولین گام برای انتخاب پاک کننده مناسب، شناخت نوع پوست خودتان است. باید بدانید که آیا پوست چرب، پوست خشک، پوست ترکیبی، پوست حساس یا  مستعد آکنه دارید؟ این اطلاعات حیاتی است زیرا اگر پوست شما در واقع پوست خشکی است و از پاک کننده پوستهای چرب استفاده کنید، در واقع آن را از رطوبت مورد نیازش پاک می‌کنید یا اگر  برای پوستهای حساس، از پاک کننده برای پوستهای مستعد آکنه استفاده کنید، آن را در معرض تحریک بیشتر قرار می‌دهید.

پوست چرب:

اگر پوست شما ظرف چند ساعت پس از تمیز شدن چرب می‌شود و منافذ زیادی دارد و در صورتتان یک منطقه تیره براق دارید، باید یک پاک کننده برای پوست چرب انتخاب کنید. در میان محصولات مختلف ژل‌های پاک کننده برای تمیز کردن عمیق پوست طراحی شده‌اند و به دلیل ویژگی‌های ضدعفونی کننده و لایه بردارشان در کاهش میزان منافذ، حذف چربی بیش از حد و از بین بردن آلودگیها و باکتری‌ها بسیار موثر هستند. پاک کننده های پودری محصولات جدیدی نیستند، اما امروزه پرطرفدارند. این پاک کننده های پودری هنگامی که خشک هستند حالت پودری دارند و در تماس با آب شکل خمیری پیدا می‌کنند و با لایه برداری ملایم پوست شما را کاملا پاک می‌کنند. بر خلاف لایه بردارهای فیزیکی سنتی مانند دانه‌ها و اسکراب، پاک کننده های پودری به آسانی روی پوست می‌خوابند، بنابراین شما می‌توانید از آنها به طور روزانه و حتی بر روی پوست‌های حساس استفاده کنید.

پوست خشک:

اگر شما در ناحیه تی صورت خود چربی را تجربه نمی‌کنید و در پوست خود احساس کشیدگی دارید، باید یک پاک کننده مناسب برای پوست خشک انتخاب کنید. محصولاتی با فرمول غنی و کرم مانند پوست شما را از ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها رها می‌کنند، اما رطوبت ارزشمند آن را از بین نمی‌برند و پوستی نرم به جا می‌گذارند. پاک کننده های کرمی معمولا چرب و سنگین و حاوی مواد مرطوب کننده مانند روغن‌های گیاهی هستند. آنها پوست شما را بدون تمیز کردن روغن طبیعی خود پاک می‌کنند. این محصولات  می‌توانند به شکل “شیر” یا “لوسیون” باشند. نوعی از محصولات نیز هستند که از فرانسه ظهور کردند و به محصولات میسلار واتر معروفند که در واقع مولکول‌های چربی معلق در آب هستند که باعث جذب چربی، گرد و غبار و مواد آرایشی می‌شوند. یکی از نکات مهم در مورد آنها این است که لازم نیست آنها را با آب بشویید.


اگر پوستی خشک دارید، باید از بهترین روش‌های مبارزه با خشکی پوست در زمستان آشنا شوید.

پوست مختلط یا ترکیبی:

اگر در صورت خود دارای گونه‌های خشک و برخی نواحی چرب هستید، پوست شما مختلط یا ترکیبی است .هر نوع محصولی که برای پوست ترکیبی استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که PH متعادل داشته باشد. برای این نوع پوستها میتوانید از پاک کننده های مخصوص پوستهای چرب استفاده کنید اما فوم‌های پاک کننده محصولات بسیار مناسبی هستند. فوم‌های پاک کننده بسیار سبک هستند که ابتدا به صورت کرم یا ژل هستند و بعد به شکل فوم می‌شوند. این نوع پاک کننده چربیهای اضافی را بدون خشک کردن پوست از بین می‌برند. یک نکته مهم را نیز باید در مورد پاک کننده‌ های روغنی در نظر بگیرید که بسیاری از افراد با هر نوع پوستی از این محصولات استفاده می‌کنند اما متخصصان همچنان در مورد آنها اختلاف نظر بسیار دارند. این پاک کننده ها به خصوص برای پاک کردن لوازم آرایشی ضد آب بسیار مناسبند.

پوست حساس:

آیا پوست شما همیشه خارش دارد یا ملتهب است؟ اگر این حالات را همراه با قرمزی یا سوزش قابل توجه تجربه می‌کنید، باید یک پاک کننده برای پوست حساس را انتخاب کنید. پاک کننده پوستهای حساس، حاوی روغن‌های آرام بخش مانند مثل روغن زیتون هستند که آلودگی و ناخالصی را بدون تحریک پوست از بین می‌برند. از مصرف محصولاتی که حاوی عطر و رایحه و مواد نگهدارنده هستند نیز باید اجتناب کنید. همچنین باید در کنار این پاک کننده ها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

پوست مستعد آکنه:

اگر پوست شما دچار مشکلاتی مانند منافذ باز، جوشهای سر سیاه و سرسفید است باید پاک کننده بدون چربی با حداکثر قدرت اسید سالیسیلیک را انتخاب کنید تا آکنه و باکتریهای مختلف از سطح پوست پاک شوند. این فرمولها زیر نظر متخصصین پوست ارائه شده و از لحاظ بالینی تست می‌شوند تا ایجاد حساسیت نکنند. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از این محصولات می‌تواند پوست شما را خشک و حساس کند بنابراین بیش از یک یا دو بار در روز از آنها استفاده نکنید.

انتخاب پاک کننده صورت متناسب با نوع پوست

آیا مصرف بیش از یک نوع پاک کننده صورت لازم است؟

حتی هنگامی که شما نوع پوست خود را می‌شناسید و پاک کننده صورت مناسب آن را انتخاب می‌کنید، شرایطی وجود دارد که ممکن است نیاز به استفاده از فرمول‌های مختلف یا نوعی دیگر از محصولات داشته باشید. تغییرات فصلی می‌تواند نقش مهمی در حالت پوست شما داشته باشد. کسانی که پوست‌های چرب دارند ممکن است خشکی بیشتری در ماه‌های سرد زمستانی داشته باشند. روی آوردن به پاک کننده های حاوی مرطوب کننده می‌تواند پوست را در برابر خشکی زمستان محافظت کند. افرادی که پوست خشک دارند ممکن است چربی بیشتری در گرمای تابستان تجربه کنند به همین دلیل باید نوع محصول مورد استفاده را عوض کنند. اگر از آلرژی‌های بهار رنج می‌برید، پاک کننده‌های پوست حساس باید در این زمان استفاده کنید. نوع پوست شما حتی می‌تواند با توجه به دارو، هورمون، استرس و آسیب در طول زمان تغییر کند. همیشه به پوست و نیازهای آن توجه کنید تا پاک کننده صورت درستی را انتخاب کنید.

اگر هنوز با اصول درست پاک کردن آرایش آشنا نیستید، مقاله روش صحیح پاک کردن آرایش صورت را مطالعه کنید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.