تاریخ امروز9 فروردین 1403

بهترین سبزیجات برای کودکان

همه ما می دانیم که کودکان در حال رشد به خوردن سبزیجات نیاز دارند، اما متقاعد کردن آنها همیشه آسان نیست!

خوب غذا خوردن، برای کودکان در هر سنی ضروری است و انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متنوع از همان ابتدا، نقش مهی را در سلامتی کودک شما ایفا میکند. سبزیجات یکی از اصلی ترین عناصر در رژیم غذایی سالم میباشد، اما با چه چیزی باید شروع کنید؟ آیا بعضی از سبزیجات بهتر از دیگری هستند؟

نبرد بر سر بشقاب سبزیجات، یکی از جنگ های قدرت کلاسیک در بین والدین و فرزند، بوده و هست. سبزیجات سرشار از کربوهیدرات های پیچیده، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. آنها جزو تاثیر گذار ترین مواد غذایی در سلامتی، حتی برای کودکان بسیار خردسال به شمار میروند. اما همیشه این سوال پیش می آید: آیا واقعاً می توانید کودکتان را به سبزیجات علاقه مند کنید؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات و دیدن چند مورد از بهترین سبزیجات برای کودکان، بهتر است به ادامه مقاله توجه کنید.

 

آووکادو (بهترین سبزیجات برای کودکان)

آووکادو یکی از بهترین سبزیجات برای کودکان است که تاثیر ویژه ای در رشد مغز میگذارد. خوردن آووکادو در دوران نوزادی، نوجوانی و بارداری بسیار توصیه میشود. این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی از فولات، ویتامین های B6,C,E و چربی های مفید از جمله امگا 3 میباشد. در حقیقت فولات یک منبع عالی و ضروری برای ساخت گلبول های قرمز و سفید در مغز استخوان به حساب می آید و نقش مهمی در تجزیه کربوهیدرات ها به انرژی دارد.

آووکادو

سیب زمینی شیرین

بچه ها رنگ های شاد و پر انرژی سیب زمینی شیرین که نیروگاهی مملو از مواد مغذی میباشد را بسیار دوست دارند. سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین های B6,C و مس است. ویتامین C موجود در آن اثرات مهمی در بدن دارد زیرا سبب محافظت از پوست سالم، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کمک به جذب آهن میشود. B6 نیز نقش کلیدی در رشد شناختی، عملکرد سیستم ایمنی و تشکیل هموگلوبین دارد. همچنین وجود مس، در جذب آهن، بهبود زخم و سیستم ایمنی کودکان، کاربرد دارد.

 

گوجه گیلاسی (بهترین سبزیجات برای کودکان)

گوجه گیلاسی جزو بهترین سبزیجات برای کودکان بوده که به عنوان یک میان وعده برای کودکان نوپا، یا به عنوان بخشی از یک وعده غذایی میتوان از آن استفاده کرد. آنها سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن هستند که به طور خاص برای کاهش خطر سرطان های ریه، معده و پروستات شناخته شده میشوند. همچنین منبع خوبی از فیبر ها دارند که می توانند به کودک شما کمک کنند تا نیاز روزانه خود به فیبر را تامین کند.

 

هویج

هویج را میتوان به عنوان یکی دیگر از بهترین سبزیجات برای کودکان نام برد که به طور طبیعی شیرین، سرشار از فیبر و منبع عالی ویتامین A و بتاکاروتن میباشد. آنتی اکسیدان بتاکاروتن که به ویتامین A تبدیل میشود، نقش مهمی را در مبارزه با رادیکال های آزاد مضر در بدن ایفا میکند. همانطور که میدانید ویتامین A سبب تقویت بینایی میگردد زیرا بخشی از پروتئینی است که نور را در چشم جذب می کند. همچنین از رشد سلولی حمایت کرده و عملکرد قلب، ریه و کلیه را بهبود میبخشد.

هویج

نخود فرنگی

نخود فرنگی اغلب دست کم گرفته می شود، با این حال، تازه یا یخ زده، آنقدر خواص دارد که برای هر کودکی مفید خواهد بود و به همین دلیل نام آن همیشه در لیست بهترین سبزیجات برای کودکان قرار میگیرد. نخود فرنگی دارای مواد مغذی بسیاری میباشد از جمله فولات، فیبر و ویتامین های C, K که به حفظ سلامت چشم، مغز و استخوان کمک شایانی می کنند.

 

اسفناج (بهترین سبزیجات برای کودکان)

این سبزی پربرگ به دلیل غنی بودن از آهن (یک ماده مغذی که نوزادان برای انرژی و رشد به آن نیاز دارند) شایسته شهرت کارتونی خود بوده و برای افزایش قدرت و انرژی، یکی از بهترین سبزیجات برای کودکان محسوب میشود. البته برای نوزادان کم سن، اسفناج پخته و پوره شده مناسب تر میباشد. میتوانید برای افزایش طعم، کمی نمک به آن اضافه کنید.

 

کدو تنبل

شاید کدو تنبل برای شما یادآور سردی هوا و ریزش برگ ها باشد، اما با خرید انواع کنسرو آن، کودک شما می تواند در هر زمانی از آن لذت ببرد. بافت نرم کدو تنبل پوره شده، یک غذای ایده آل برای کودک بوده که مقادیر بالای ویتامین A, C آن به رساندن مواد مغذی به بدن کودک کمک میکند.

کدو تنبل

کلم بروکلی

کلم بروکلی با ترکیبات ضد سرطان و ریزمغذی های فراوان، یکی از بهترین سبزیجات برای کودکان و دیگر افراد در هر سنی میباشد. شما میتوانید به تنهایی کلم بروکلی بخارپز یا برشته شده را به کودک خود بدهید یا آن را به غذاهایی مثل پاستا، سیب زمینی پخته پنیری یا سوپ هایی که در دمای اتاق خنک شده اند، اضافه کنید.

 

گل کلم

آیا کودک کوچک شما به تازگی چند دندان درآورده؟ اکنون زمان آن فرا رسیده که گل کلم پخته شده را امتحان کنید! بافت درشت این سبزیجات در پوره (برشته شده و تقریباً له شده) سطح مناسبی از چالش را برای جویدن آنها فراهم میکند.

 

کدو سبز (بهترین سبزیجات برای کودکان)

وقتی ماه های تابستان فرا می رسد، با دادن مقداری کدو سبز به فرزندتان، از مزیت های بیشمار آن استفاده کنید. کدو سبز و زرد تابستانی دارای طعم ملایم و مواد مغذی مانند منگنز، پتاسیم و ویتامین A هستند. سعی کنید کدو سبز را به صورت پخته شده و مارپیچی با سس گوجه فرنگی یا برش های نازک و با کمی روغن زیتون در تابه سرو کنید.

 

پیازها

شاید شما به دلیل تندی، از دادن پیاز به کودک خود اجتناب کنید. اما این آلیوم های معطر جزو بهترین سبزیجات برای کودکان هستند که می توانند راهی عالی برای اضافه کردن طعم به رژیم غذایی کودک، بدون سدیم یا هر چیز مصنوعی باشند. پیاز پخته شده را در غذاها یا مخلوط با سبزیجات دیگر امتحان کنید.

 

چغندر

پوره کردن چغندر پخته شده با میوه هایی مانند زغال اخته یا گیلاس، آنها را برای کودک وسوسه انگیزتر میکند. ممکن است شستن این ترکیب های رنگارنگ از روی لباس ها سخت باشد، اما محتوای بالای فولات، منگنز و فیبر چغندر ارزش آن را دارد.

 

فلفل دلمه ای (بهترین سبزیجات برای کودکان)

با کمال تعجب، فلفل دلمه ای ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد! این ویتامین مهم نه تنها سیستم ایمنی را تقویت میکند بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می کند. تغذیه فلفل دلمه ای خرد شده، موجب تقویت سلامتی کودک میشود. اگر فرزندتان به طعم تند فلفل ها واکنش منفی نشان داد، سعی کنید آن ها را با پنیر یا چیز های دیگر سرو کنید.

بهترین سبزیجات برای کودکان

خیارها

هیچ چیز به اندازه یک خیار خنک و ترد، سرحال کننده نیست. احساس خنکی این سبزیجات می تواند به ویژه برای لثه درآوردن نوزادان آرام بخش باشد. برای کاهش خطر خفگی، پوست خیارها را جدا کنید و آنها را به قطعات کوچک خرد کنید.

 

مشکل نوزادان و سبزیجات سرشار از نیترات

سبزیجات یکی از سالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند. اما آیا با تغذیه آنها به کودکتان مشکلی پیش نمی آید؟

برای کودکان بسیار خردسال، برخی نگرانی های ایمنی در مورد نیترات ها وجود دارد (ترکیباتی که برخی سبزیجات از خاک جذب می کنند). هنگامی که نوزادان مقادیر زیادی نیترات مصرف می کنند، ممکن است وضعیتی به نام متهموگلوبینمی ایجاد شود. روی دست ها، پاها و دهان نوزادان مبتلا به این بیماری رنگ آبی مشاهده میشود و شاید دچار خستگی و مشکل در تنفس شوند. اگر کودک شما هر یک از این علائم را داشت (به خصوص تنگی نفس) فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سبزیجات ریشه ای مانند چغندر و هویج و سبزیجات برگ دار (به ویژه اسفناج)، حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از نیترات ها هستند. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید این سبزیجات سالم را به کودک خود بدهید. تحقیقات قدیمی تر در سال 2005 نشان می دهد که مقادیر بالای نیترات های سبزیجات عمدتاً برای نوزادان 3 ماهه و کوچک تر مضر است اما از آنجایی که توصیه نمی شود غذاهای جامد را تا حدود 6 ماهگی به آنها بدهید، احتمالاً مشکلی به وجود نیاید.

 

سبزیجاتی که باید از آنها اجتناب کنید

هویج: انتخاب خوبی برای نوزادان نیست. اندازه و بافت سفت آنها احتمال دارد منجر به خفگی کودکان کوچک شود.

کرفس خام: الیاف رشته ای کرفس خام می توانند به راحتی در گلوی نوزاد جای بگیرند. اگر می خواهید به کودکتان کرفس بدهید، مطمئن شوید که کاملا پخته شده و به قطعات کوچک بریده شده باشد.

ذرت: ذرت له شده یا پوره شده برای نوزادان خوب است، اما از دادن آنها به صورت دانه های کوچک و جویدنی خودداری کنید.

هر سبزی سفت و خام: طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، تکه های سبزیجات خام تا زمانی که کودکان به سن 4 سالگی نرسند، خطر خفگی را به همراه دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.