تاریخ امروز10 فروردین 1403

خاصیت های شگفت انگیز سیر برای کودکان

سیر با داشتن مواد مغذی بسیار در خود جزو مفیدترین خوراکی هاست. به همین دلیل شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا این ماده خوراکی معجزه آسا برای کودکان هم مفید است؟ باید بگوییم که بله! در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با خواص سیر برای کودکان آشنا شوید.

سیر دارای فواید و خواص درمانی و دارویی زیادی همچون تقویت سیستم ایمنی، بهبود زخم، درمان سرماخوردگی و … است. از این رو مادران زیادی تمایل دارند که این ماده خوراکی را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنند. اما ممکن است از استفاده از آن مطمئن نباشند یا ندانند که چه زمانی باید سیر دادن به کودک را آغاز کنند. یا ندانند که مقدار سیری که لازم است به کودک خود بدهند چقدر باید باشد. در این مطلب سعی کرده‎ایم که به تمامی این سوالات و شک و ابهامات پاسخ دهیم.

خواص سیر

بهتر است ابتدا با خواص کلی سیر آشنا شویم. سیر همیشه به عنوان یک درمان مناسب برای انواع مختلف بیماری‎ها شناخته شده است. برای مثال در زمان جنگ جهانی اول که بیماری‎های مختلفی شیوع پیدا کرده بود، از این گیاه برای درمان این بیماری‎ها و پوشاندن زخم‎ها استفاده می‎شده است. حتی فرعون‎های مصر برای قوی کردن بردگان خود به آن‎ها سیر می‎دادند! در زمان حال نیز بسیاری از پزشکان و متخصصان مصرف این گیاه جادویی را توصیه می‌‎کنند. در سیر ویتامین‎هایی مثل ویتامین C و ویتامین B6، مواد معدنی ضروری‎ای همچون فسفر، روی، کلسیم و آهن به همراه مقداری کمی پروتئین وجود دارد.

سیر برای درمان مشکلاتی نظیر چاقی، سرماخوردگی و آنفولانزا، فشار خون بالا، سردرد و عفونت پوست به کار می‎رود. همچنین این گیاه ضد ویروس و باکتری است و در بهبود سلامت استخوان و بهبود اشتها تاثیرگذار است.

خواص سیر برای کودکان

کودکان از چه زمانی می‎توانند سیر مصرف کنند؟

به طور کلی می‎توان بین 6 تا 8 ماهگی سیر دادن به کودک را شروع کرد. اما بعضی از پزشکان توصیه می‎کنند که مادران تا 10 الی 11 ماهگی کودک صبر کنند تا از حساسیت‎های غذایی فرزند خود آگاه شده باشند. زیرا بعضی از کودکان در هضم سیر مشکل داشته و برخی نیز به آن آلرژی دارند. اگر کودکتان بعد از خوردن سیر یکی از این واکنش‎ها را نشان داد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید: گرفتگی عضله، ورم، استفراغ یا اسهال، مشکل تنفسی شدید.

بهترین خواص سیر برای کودکان

 

  • کودک دیگر مرتب سرما نمیخورد

کودکان به بیماری‎هایی مثل سرماخوردگی، آنفلولانزا، تب و … بسیار حساس هستند. سیر به کودک کمک می‎کند در برابر این بیماری‎ها مقابله کند. خواص آنتی باکتریال و ضد ویروسی این ماده خوراکی باعث می‎شود کودک از سرما خوردگی حفظ شود. همچنین روغن‎های سبکی که در سیر وجود دارد مسیر تنفسی کودک را باز می‎کند.

  • کاهش احتمال ابتلای کودک به سرطان

ترکیباتی در سیر وجود دارد که فرد را از باکتری‎ها، ویروس‎ها و اکسیدان‎ها محافظت کرده و سیستم ایمنی کودک را در برابر عفونت، التهاب و انواع مختلف سرطان‎های وابسته به دهان، روده و کلیه کمک می‎کند.

  • از بین رفتن کرم‎های روده‎ای مضر

زمانی که کرم‎های روده‎ای مضر وارد بدن کودک شده و تخم ریزی می‎کنند، در قسمت روده بدن او قرار گرفته و از مواد مغذی آن تغذیه می‎کنند. همین امر به تدریج باعث عفونت و بیماری‎های مزمن می‎شود. اما نگران نباشید! کودک شما با خوردن سیر می‎تواند این کرم‎های روده‎ای مضر را از بین ببرد.

  • بهبود عفونت

خواص ضد میکروبی سیر به تعدیل رشد باکتری عامل عفونت کمک می‎کند. همچنین سیر باعث می‎شود زخم‎ها سریع‎تر بهبود پیدا کنند.

  • سالم نگه داشتن قلب کودک

سیر کلسترول خون را کم کرده و باعث می‎شود خطر فشار خون بالا، حملات قلبی و همچنین سکته مغزی در بزرگسالی کاهش پیدا کند.

فواید سیر برای کودکان

Group of children giving thumbs up

  • حمایت از سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص سیر برای کودکان حمایت از سیستم ایمنی بدن است. سیر با تحریک سلول‎های ایمنی کودک، سیستم ایمنی او را تقویت می‎کند. همچنین سیر با کمک به تنطیم ترشح سیتوکین در درمان و پیش‎گیری از چاقی، اختلالات متابولیک و … تاثر می‎گذارد.

  • درمان درد گوش

خواص ضد قارچی، آنتی بیوتیکی و آنتی ویروسی سیر، نقشی بسیار مهم در درمان درد گوش کودک دارد. برای این منظور می‎توانید روغن سیر را با روغن زیتون مخلوط کرده و از آن برای درمان گوش درد فرزندتان استفاده کنید.

  • درمان فشار خون

آلیسین موجود در سیر باعث می‎شود رگ‎های خونی باز شده و فشار خون کاهش یابد. همچنین این گیاه سیر تراکم پلاکت‎های خون را کم می‎کند.

  • درمان جوش‎های پوستی

سیر یک تمیزکننده طبیعی پوست محسوب می‎شود. این خوراکی خاصیت آنتی بیوتیکی دارد که باعث می‎شود سوزش پوست کودکان کاهش یابد.

  • درمان تنگی نفس

یکی دیگر از خواص سیر برای کودکان که در این بخش به آن می‎پردازیم تاثیر این خوراکی در درمان تنگی نفس است. سیر پخته شده به درمان تنگی نفس کودکتان کمک می‎کند. برا این منظور سه حبه سیر بپزید، با یک لیوان شیر ترکیب کنید و آن را به فرزندتان دهید. همچنین سیر در جلوگیری از حملات آسم نیز موثر است.

نکته!

توجه داشته باشید که وقتی از خواص سیر برای کودکان حرف می‎زنیم، منظورمان مقدار مشخص و محدودی از آن است. در دادن سیر به فرزند خود زیاده روی نکنید تا بتواند از مزایای گفته شده بهره لازم را ببرد.

فواید سیر

چه مقدار از سیر برای کودک من بی‎خطر است؟

در ابتدا روزی یک حبه سیر به کودک خود بدهید. اگر هیچ حساسیتی نشان نداد می‎توانید مقدار آن را افزایش دهید. البته به صورت تدریجی. فراموش نکنید که یک کودک نمی‎تواند مثل یک فرد بزرگسال سیر بخورد. برای نمونه می‎توانید سوپ سیر برای کودک تهیه کرده و با کمی شیرین کردن طعم آن، میزان تندی سیر را کاهش دهید.

چه نوع سیری برای کودک خود تهیه کنم؟

به جای پودر سیر بهتر است که از سیر تازه استفاده کنید. در هنگام خرید دقت داشته باشید که سیرها کاملا سفید و آبدار باشد.

سخن آخر

به طور کلی سیر برای کودکان ضرری نداشته و اتفاقا فواید زیادی برای آن‎ها دارد. اما مادران باید مراقبت کنند و حواسشان باشد که کودک آن‎ها به سیر حساسیت نداشته باشد. در صورت دیدن واکنش شدید فرزند خود به سیر از مراجعه کردن به پزشک متخصص دریغ نکنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.