تاریخ امروز9 فروردین 1403

روش‌هایی ساده برای کنترل ریزش مو

ریزش مو علل متعددی دارد از جمله نوع رژیم غذایی، کمبود مواد معدنی، داروها، استرس شدید یا بیماری، آلودگی و ژنتیک. یک سوم جمعیت دنیا از ریزش مو رنج می برند و از این میزان تعداد بسیاری از آنها، زن هستند. هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید از ریزش مو ژنتیکی جلوگیری کنید. با این حال، شما می‌توانید با روش‌هایی ساده تا حدودی به کنترل ریزش مو  کمک کنید.

استفاده از سشوار را کم کنید.

حرارت پروتئین‌های مو را ضعیف کرده که منجر به شکنندگی و خشکی می‌شود که همین مساله می‌تواند باعث ریزش مو شود. خشک کردن طبیعی برای موهای شما راه مناسبتری است. تمامی وسایل حرارتی که برای موها استفاده میشوند مانند فر‌کننده‌ها، اتوی مو، برس حالت دهنده و … همین آسیب را به مو میزنند.بنابراین برای کنترل ریزش مو حتی الامکان از این وسایل کمتر استفاده کنید.

از مواد شیمیایی دوری کنید.

مواد شیمیایی که تغییرات دائمی یا طولانی مدت در مدل موهای شما ایجاد می‌کنند بسیار آسیب‌زننده هستند. فر کردن یا صاف کردنهای مو با مواد مختلف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این روشها  با شکستن بافت و رگه‌های داخلی مو، آنها را تضعیف کرده و  خشک و شکننده می‌کنند. با گذشت زمان، موهای خشک و شکننده دچار ریزش می‌شوند.


هر چیزی که درباره مزوتراپی مو باید بدانید، یک راهنمای کامل برای کسانی که قصد انجام چنین کاری دارند.

موهای خود را کمتر رنگ کنید.

 استفاده مکرر از مواد شیمیایی رنگ مو باعث افزایش احتمال آسیب جدی به موهای شما می‌شود. جهت کنترل ریزش مو، هرگز آنها را بیشتر از هر چهار تا شش هفته یکبار رنگ نکنید. ترجیحا تا هنگامی که موهایتان شروع به سفید شدن می‌کنند و به رنگ خاکستری در می‌آیند، رنگ طبیعی آنها را حفظ کرده و رنگشان نکنید.

موهایتان را دکلره نکنید.

دکلره رنگدانه‌های طبیعی مو را توسط مواد شیمیایی از بین می‌برد. با انجام این کار شما ساختار موهای خود را تغییر داده و آن را مستعد آسیب بیشتر می‌کنید. بنابراین دکلره کردن می‌تواند احتمال ریزش مو را شدت ببخشد.

روش‌هایی ساده برای کنترل ریزش مو

موهایتان را محکم نکشید.

 برخی از مدل های موی که نیاز به محکم کشیده شدن و یا بستن با کش و یا جمع کردن با کلیپس دارند، می‌توانند منجر به ریزش مو شوند به خصوص اگر هرروز این کار را تکرار کنید این احتمال به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. مدلهایی مانند دم اسبی کردن این مشکلات را ایجاد می‌کنند. این نکته، یک روش بسیار ساده پیشگیری از ریزش مو است و به راحتی قابل انجام است بنابراین آن را جدی بگیرید.

موهای خود را با شامپوهای ملایم بشویید.

شستشوی مو کمک می کند تا از ریزش مو جلوگیری شود زیرا مو و پوست سر شما پاک می‌شود در واقع این کار از احتمال ابتلا به عفونت هایی که ممکن است باعث ریزش مو شود جلوگیری می‌کند. در وهله اول سعی کنید موهای خود را هر روز نشویید زیرا شامپو می تواند روغن‌های طبیعی و مفید مو را از بین ببرد. در وهله دوم نیز دقت کنید که حتما از یک شامپوی ملایم استفاده کنید و از شامپوهایی با ترکیبات قوی دوری کنید.

شامپویی مناسب با نوع موی خود را انتخاب کنید.

شامپوی خوب و مناسب به شما کمک می‌کند که مویی سالم داشته باشید، بنابراین زمان زیادی را برای پیدا کردن نوع متناسب آن با نوع موی خود صرف کنید. در صورتی که موی صاف، خشک، چرب و نرمال دارید چندین مورد را برای پیدا کردن مناسبترین گزینه، امتحان کنید. اگر شوره سر یا موی رنگ شده دارید، شامپویی که به طور خاص برای این منظور است را استفاده کنید. شامپو و نرم‌کننده‌های غنی شده با پروتئین که باعث افزایش حجم مو می‌شوند، موقتا موهای شما را حجیم‌تر و ضخیم‌تر نشان می‌دهند اما موهای آسیب دیده را ترمیم نمی کنند.

برای انتخاب یک شامپوی ملایم به ترکیباتش نگاه کنید.

یک شامپوی ملایم می‌تواند به حفظ پوست سر و موهای سالم کمک کند و در کنترل ریزش مو به شما کمک کند. مواد تشکیل دهنده و ترکیبات یک شامپو به شما می‌گوید که این شامپو به اندازه کافی ملایم هست یا نه. از هر محصولی با ترکیبات سولفات، پارابن  و یا سولفونات دوری کنید. در عوض به دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ای چون ایزیتونات یا گلوکوزید باشید. برخی ترکیبات مناسب دیگر عبارتند از: سولفوسوچنات ها، سولتین ها و آمفوستات. سیلیکون ها نیز می‌توانند نرم‌کننده‌های خوبی باشند.


اگر از عوارض بیماری دیابت اطلاع ندارید، مقاله مشکلات دیابت برای پوست و مو را حتما مطالعه کنید.

از یک برس خوب استفاده کنید.

برای کنترل ریزش مو و پیشگیری از آن، از یک  برس نرم که از الیاف طبیعی ساخته شده است استفاده کنید و از بالا به پایین برس را نکشید، بلکه از پایین مو به آرامی این کار را در قسمتهای مختلف انجام دهید. این کار را محکم انجام ندهید و با ملایمت و لطافت برس بکشید. هرگز موهای خیس را شانه نکنید.

روش‌هایی ساده برای کنترل ریزش مو

پوست سرتان را ماساژ دهید.

با روغنهای تغذیه کننده‌ (مانند نارگیل، رزماری، اسطوخودوس یا روغن بادام) پوست سر خود را ماساژ داده  و جریان خون را در سطح پوست و فولیکول‌های مو افزایش دهید. این کار باعث می‌شود سلول های فولیکول ها مقدار زیادی مواد مغذی را دریافت کرده که به نوبه خود موجب افزایش رشد و بهبود سلامت مو می‌شود. همچنین ماساژ پوست سر می‌تواند شما را آرام کند و به بهبود عملکرد کلی بدن شما کمک می‌کند.

این تست ساده را انجام دهید.

یک دسته کوچک از مو ( در حدود 20-30 تار مو) را بگیرید و آن را بین انگشت شست و انگشت اشاره خود نگه دارید. آهسته بکشید اما محکم بکشید، اگر بیش از شش تار مو همزمان بیرون بیایید، می‌توانید بگویید مشکل ریزش مو دارید. البته این یک آزمایش اثبات شده نیست، بنابراین اگر فکر می‌کنید که روزانه موهای بیشتری از حد نرمال از دست می دهید، به یک دکتر یا یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا آنها تشخیص درستتری بدهند.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.