تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403

سیگار کشیدن در دوران شیردهی

بسیاری از زنان می پرسند که آیا سیگار کشیدن دوران شیردهی بی خطر است یا خیر؟ سیگار کشیدن در دوران بارداری نسبتاً رایج است، به طوری که حدود 10 ٪ از تمام زنان در دوره ای از بارداری خود سیگار می کشند. این میزان در میان زنان مبتلا به بیماری های روانی، بیشتر هم میباشد. با اینکه بسیاری از زنان ممکن است بتوانند سیگار کشیدن را ترک کنند یا مصرف خود را در دوران بارداری کاهش دهند؛ اما اکثر آنان، سیگار کشیدن را در دوران پس از زایمان از سر می گیرند. تحقیقات نشان داده که زنانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می برند، بیشتر در معرض خطر سیگار کشیدن دوران شیردهی هستند.

شیردهی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کودک خود انجام دهید. شیر مادر آنتی اکسیدان ها، آنزیم های گوارشی، آنتی بادی های زنده و سایر مواد مغذی ضروری را برای نوزادتان فراهم می کند. تغذیه با شیر مادر برای نوزادان آرامش بخش بوده و به خواب راحت تر آنها کمک میکند. فواید تغذیه نوزاد با شیر مادر:

سرماخوردگی و بیماری های تنفسی کمتر

سیستم ایمنی قوی تر

عفونت گوش کمتر

نرخ پایین تر ابتلا به  SIDS

احتمال کمتر برای ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و رفلاکس معده

 

با توجه به موارد گفته شده، سیگار کشیدن دوران شیردهی، نگرانی بزرگی را بوجود می آورد؛ نه فقط به این دلیل که کودک شما را در معرض دود سیگار قرار می گیرد، در واقع به این خاطر که نیکوتین و مواد شیمیایی مانند سرب، آرسنیک و فرمالدئید وارد شیر مادر میشوند و در نهایت کودک شما از آن تغذیه میکند. شواهدی وجود دارد که نیکوتین ترکیب شیر مادر را تغییر می دهد و حتی می تواند میزان تولید آن را کاهش دهد. مقدار نیکوتین موجود در شیر مادر بسته به میزان مصرف سیگار متفاوت میباشد و برخی شواهد حاکی از آن است که نوزادانی که مادرانشان، روزانه پنج نخ سیگار یا بیشتر می کشیدند، در خوابیدن مشکل داشتند و بیشتر دوست داشتند که برای مدت طولانی، گریه یا سر و صدا کنند.

ضرر سیگار

چه مقدار نیکوتین از طریق شیر مادر منتقل می شود؟

در حالی که برخی از مواد شیمیایی از طریق شیر مادر منتقل نمی شوند اما برخی دیگر میتوانند راه ورود خود را پیدا کنند. به عنوان مثال، نیکوتین، یکی از مواد فعال در سیگار میباشد و مقدار نیکوتینی که در زمان شیردهی به شیر مادر منتقل می شود؛ دو برابر نیکوتینی است که در دوران بارداری از طریق جفت به کودک منتقل می شود. البته این میزان به تعداد سیگارهای مصرف شده توسط مادر در روز و همچنین به فاصله زمانی بین آخرین سیگار تا شروع شیردهی نیز بستگی دارد.

 

اثرات سیگار بر مادر و نوزاد

همانگونه که قبلا اشاره کردیم، سیگار کشیدن دوران شیردهی، نه تنها مواد شیمیایی مضر را از طریق شیر به کودک شما منتقل می کند، بلکه تاثیر مستقیمی در تولید شیر دارد و میتواند سبب کاهش شیر شما شود.

زنانی که روزانه بیش از 10 نخ سیگار می کشند، کاهش شیر و تغییر در ترکیب آن را تجربه می کنند و ناچارند که هر چه زودتر فرزند خود را از شیر بگیرند. همچنین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و مادرانشان روزانه بیش از 5 نخ سیگار می کشند نیز رفتارهایی (مانند قولنج و گریه) از خود نشان می دهند که احتمال از شیر گرفتن زودهنگام را بالا میبرد.

علاوه بر اینها، از آنجایی که سیگار با اختلالات خواب در نوجوانان و بزرگسالان مرتبط است، محققان شروع به بررسی الگوهای خواب نوزادانی کرده اند که توسط مادران سیگاری تغذیه می کنند. بعد از مدتی آنها دریافتند؛ نوزادان مادرانی که درست قبل از شیردهی سیگار می کشند، زمان خواب کوتاه تری دارند و در حقیقت این موضوع باعث تغییر ساختار خواب فرزندان شده است.

زیان های سیگار

سیگار الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی نسبتاً جدید هستند، بنابراین ما اطلاعات زیادی در مورد اثرات بلند مدت آن بر سلامتی نداریم. اینکه اغلب مردم تصور می کنند که کشیدن سیگارهای الکترونیکی ایمن تر از سیگارهای معمولی هستند، نگران کننده میباشد. با اینکه سیگارهای الکترونیکی مزایای خاصی را برای سلامتی دارند، اما باز هم همان سطوح نیکوتین را به فرد سیگاری می رسانند. بنابراین، به این نتیجه میرسیم که سیگارهای الکترونیکی خطرات مشابهی با سیگارهای معمولی دارند و گزینه بهتری برای مادران شیرده نیستند.

 

اگر سیگاری هستید، چه کاری انجام دهید

پزشکان توافق دارند که بهترین راه برای محافظت از کودک در برابر اثرات نیکوتین، ترک سیگار است؛ پس در صورت تصمیم قطعی، هر چه زودتر برای ترک سیگار اقدام کنید. اما حتی اگر سیگار می کشید، به این معنی نیست که باید شیردهی خود را قطع کنید. شیر شما هنوز هم بهترین منبع تغذیه برای کودکتان محسوب میشود. شیر مادر از کودک شما در برابر عفونت ها محافظت می کند و مواد مغذی که در شیر خشک یافت نمی شود را فراهم می کند. در هنگام سیگار کشیدن دوران شیردهی، این اقدامات را برای محافظت از کودک خود در نظر بگیرید:

نزدیک کودکتان سیگار نکشید.

سیگار، پیپ، سیگار برگ و… را بیرون نگه دارید.

محیطی بدون دود در ماشین و خانه خود ایجاد کنید.

بعد از کشیدن سیگار لباس های خود را عوض کنید و دست های خود را بشویید.

اگر شما یا شریک زندگی تان سیگار می کشید، با نوزاد خود نخوابید یا در رختخواب مشترک نخوابید.

سیگار و ضررهای آن

خطرات سیگار کشیدن دوران شیردهی

سیگار کشیدن دوران شیردهی، احتمال ابتلا به موارد زیر را در کودک شما بالا میبرد:

ایجاد مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم یا آلرژی

مشکل خواب

احتمال بیشتر ابتلا به بیماری های رایج دوران کودکی مانند سرماخوردگی و عفونت گوش

مشکلات گوارشی

مشکلات رفتاری (گریه بیشتر)

خطر مرگ ناشی از  SIDS

به یاد داشته باشید که نیکوتین فقط در ریه های شما باقی نمی ماند بلکه دود و مواد شیمیایی ناشی از سیگار یا سیگارهای الکترونیکی به پوست، مو، لباس، مبلمان، فرش و دیوارهای خانه شما نیز نفوذ میکنند.

 

توصیه هایی برای مادرانی که سیگار می کشند

شکی نیست که شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزاد تازه متولد شده میباشد اما فقط تا زمانی که در معرض مواد شیمیایی مضر سیگار یا سیگارهای الکترونیکی نباشد. اگر مادر، کمتر از 20 نخ سیگار در روز مصرف کند، خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض نیکوتین چندان قابل توجه نیست. اگر نمیخواهید سیگار را ترک کنید، حداقل یک ساعت پس از پایان سیگار کشیدن صبر کنید تا به کودک خود شیر دهید. این امر خطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را نسبتا کاهش می دهد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.