تاریخ امروز1 اردیبهشت 1403

فواید و مزایای شاغل بودن زنان

هر روزه به تعداد زنانی که به دنبال شغل و رسیدن به استقلال مالی هستند افزوده می‌‎شود. پیچیده شدن اوضاع اقتصادی نیز مزیدی بر علت شده است که بانوان به شاغل شدن روی‌ آورند. از این‌ رو پرداختن به مزایای شاغل بودن زنان امری ضروری به نظر می‎رسد.

خانواده از مهم‎ترین و حساس‎ترین نهادهای جامعه محسوب می‎شود. ازاین‌رو قبل از هرگونه اظهارنظر در این زمینه بهتر است که تمام جوانب آن به‌دقت بررسی شود. اشتغال زنان یکی از مسائلی است که در ساختار نهاد خانواده و روابط اعضای آن تأثیرگذار است و ازآنجایی‌که یک تغییر در جامعه محسوب می‎شود، باید به‌درستی انجام گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

مزایای شاغل بودن زنان

مزایای شاغل بودن و استقلال مالی داشتن زنان هم متوجه خود آن‎ها است و هم متوجه اطرافیانشان. در ادامه با برخی از این مزایا آشنا می‎شویم.

زنان شاغل رضایت درونی و اعتمادبه‎نفس بیش‎تری دارند

احساس کارآمدی باعث می‎شود ما از خود رضایت بیش‎تری داشته باشیم و همچنین اعتماد به نفس ما نیر افزایش می‎یابد. یکی از مزایای شاغل بودن زنان نیز این است که آن‎ها با کار کردن احساس کارآمدی کرده و با کشف مهارت‎های خود و بهره بردن از آن، به رضایت درونی و اعتماد به نفس بیش‎تری دست می‎یابند.

همیاری در بین اعضای خانواده افزایش می‎یابد

زنان شاغل به واسطه کار کردن با مشکلات جامعه آشنا شده و بیش‎ازپیش می‎توانند همسر خود را درک کنند. همچنین اعضای خانواده‎ای که خانم خانواده شاغل است، بیش‎تر از قبل در کارها به یکدیگر یاری رسانده و همکاری آن‎ها افزایش می‎یابد.

مزایای شاغل بودن زنان

زنان شاغل، اجتماعی‎تر می‎شوند

هرچقدر ارتباط ما با بقیه افراد بیش‎تر شود، مهارت‎های ارتباطی ما نیز افزایش می‎یابد. یکی از مزایای شاغل بودن زنان همین است! آنان به واسطه کار خود با افراد بیش‎تری آشنا شده و در نتیجه اجتماعی‎تر از قبل می‎شوند.

یادگیری مدیریت زمان و برنامه ریزی

به طور معمول بخش زیادی از کارهای خانه بر عهده زنان است. وقتی یک زن مشغول به کار می‎شود، وظایف او دوبرابر خواهد شد و ممکن است نتواند به موقع به امور خانه رسیدگی کند. اما زمان که می‎گذرد، می‎آموزد که چطور زمان خود را بهتر مدیریت کند و چگونه برنامه‎ریزی کند تا بتواند به موقع کارهای خود را انجام دهد.

زنان شاغل کمک زیادی به اقتصاد خانواده می‎کنند

زنان شاغل وقتی با دردسرهای پول درآوردن آشنا می‎شوند، حساسیت بیش‎تری نسبت به خرج کردن آن نشان می‎دهند. همین موضوع باعث می‎شود خرج و مخارج‎ اضافی کاهش یافته و اقتصاد خانواده در وضعیت متعادل‎تری قرار بگیرد.

مادران شاغل الگویی مناسب برای فرزندان خود هستند

مورد الگو واقع شدن مادران شاغل توسط فرزندان آن‎ها، یکی دیگر از مزایای شاغل بودن زنان است. بدون شک تربیت درست فرزندان در ایجاد یک فرهنگ جدید در نسل آینده بسیار تاثیرگذار است. فرزندانی که مادر آن‎ها شاغل است با مشاهده همکاری بیش‎تر بین پدر و مادر خود، فرهنگ همکاری و مشارکت را آموخته و آن را به نسل بعد از خود منتقل می‎کنند.

معایب شاغل بودن زنان

تا به اینجای مطلب با مزایای شاغل بودن زنان آشنا شدیم و در مورد آن‎ها به مختصر صحبت کردیم. اما خوب است بدانیم که شاغل بودن زنان معایبی نیز ممکن است با خود همراه داشته باشد که در ادامه به آن‎ها پرداخته می‎شود.

کمبود انرژی

زنان شاغل ممکن است بعد از مدتی کار کردن دچار فرسودگی شغلی شده و دیگر انرژی سابق را نداشته باشند. همین امر باعث ایجاد اختلال در انجام و مدیریت امور خانه می‎شود و کانون خانواده را به خطر می‎اندازد. البته آقایان با کمک کردن به همسر خود در امور خانه، علاوه بر اینکه از خستگی آنان می‎کاهند، باعث افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده نیز می‎شوند.

به وجود آمدن مشکل در نگهداری و تربیت فرزند

بعضی مواقع زنان شاغل نمی‎توانند آن‌طور که باید و لازم است، برای فرزندان خود وقت بگذارند و همین موضوع باعث درگیری ذهنی و در بعضی موارد عذاب وجدان آن‎ها می‎شود. در این مواقع بهتر است که مادران به دنبال مهد کودکی مناسب گشته و یا فرزند خود را به اعضای خانواده یا نزدیکانی که به آن‎ها اعتماد دارند بسپارند.

 

مزایای شاغل بودن زنان

کاهش آرامش خانواده به دلیل استرس حاصل از شغل

بدون شک استرس بر سلامت جسم و روان ما تاثیرگذار بوده و از شادابی و آرامش خاطر ما می‎کاهد. به همین دلیل بهتر است، زنان برای حفظ آرامش خود و خانواده شغلی را انتخاب کنند که استرس زیادی به آن‎ها وارد نمی‎کند.

نکات مهم شاغل بودن زنان

  • زنان شاغل برای موفق عمل کردن در برقرار کردن سازگاری بین کار و زندگی باید در انتخاب نوع شغل، محل آن و … دقت زیادی به خرج دهند.
  • خانم‎ها هنگام انتخاب شغل باید شغلی را که با روحیات آن‎ها متناسب است انتخاب کنند تا مشکلی برای خودشان و خانواده‌شان به وجود نیاید.
  • خانم‎ها باید توجه داشته باشد که در تامین معاش خانواده وظیفه‎ای نداشته و همسر آن‎ها نمی‎تواند در صورت مخالفت خانم او را مجبور به کار کند. اما زنان می‎توانند در صورت نیاز خانواده و تمایل خود، در حل مشکلات اقتصادی به همسر خود کمک کنند.
  • مردانی که همسر آن‎ها شاغل است باید توجه بیش‎تری به او نشان داده و تا حد امکان در امور خانواده یاری‎رسان وی باشند.
  • افزایش تفریحات سالم می‎تواند از خستگی و فرسودگی زنان کاسته و انرژی از دست رفته آنان را بازگرداند.

سخن نهایی

در این مطلب هم با مزایای شاغل بودن زنان و هم معایب آن آشنا شدیم. اگر شما یک خانم هستید و به دنبال شغل، مطالب بالا را به‎دقت خوانده و بررسی کرده و سپس با توجه با روحیات خود تصمیم‎گیری کنید. در ضمن مشورت با یک مشاور نیز در این زمینه می‎تواند در تصمیم‎گیری بهتر به شما کمک کند.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.