تاریخ امروز10 فروردین 1403
مراقبت های 3 ماه اول بارداری

مراقبت های 3 ماه اول بارداری

مراقبت از کودک خود بسیار مهم است مخصوصا مراقبت های 3 ماه اول بارداری، با داشتن یک زندگی سالم و رعایت قرار ملاقات های پزشک، در دوران بارداری می توانید این کار را انجام دهید. به این مراقبت ها، مراقبت های دوران بارداری می گویند؛ بنابراین اگر بارداری سالمی داشته باشید احتمالا زایمان سالمی هم خواهید داشت. مراقبت خود قبل، حین و بعد از بارداری می تواند به رشد و تکامل کودک شما کمک کند و هر دوی شما را سالم نگه دارد. این موثر ترین راه برای اطمینان از این است که کودک شما یک زندگی سالم را آغاز می کند.

مراقبت های قبل از زایمان

مراقبت های دوران بارداری شامل تغذیه خوب و عادات بهداشتی قبل و در طول بارداری است. در حالت ایده آل، قبل از شروع تلاش برای باردار شدن بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که بهتر است انجام دهید:

یک پزشک مشاور انتخاب کنید، این مشاور مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان را ارائه می دهد.

اسید فولیک مصرف کنید، اگر قصد باردار شدن دارید یا باردار هستید، باید هر روز مکملی با حداقل ۴۰۰ میکروگرم (۰.۴ میلی گرم) اسید فولیک مصرف کنید. مصرف اسید فولیک خطر برخی از نقایص مادرزادی را کاهش می دهد. ویتامین های دوران بارداری تقریبا همیشه حاوی بیش از ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در هر کپسول یا قرص هستند.

مراقبت های 3 ماه اول بارداری

شما همچنین باید:

در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک مشاور خود صحبت کنید. دارو های بدون نسخه استفاده نکنید، شما فقط باید دارو هایی را مصرف کنید که پزشک مشاور به شما می گوید مصرف آن ها در دوران بارداری بی خطر است.

از مصرف الکل و مواد مخدر تفریحی خود داری کنید و کافئین را محدود کنید.

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید.

برای ویزیت ها و آزمایش های قبل از زایمان بروید: در طول بارداری بار ها برای مراقبت های دوران بارداری به پزشک مراجعه خواهید کرد. تعداد ویزیت ها و انواع معایناتی که دریافت می کنید بسته به جایی که در بارداری خود هستید، تغییر می کند:

مراقبت های 3 ماه اول بارداری

مراقبت های سه ماه دوم بارداری

مراقبت های سه ماه سوم بارداری

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

در این مقاله به مراقبت های سه ماه اول بارداری می پردازیم.

سه ماه اول بارداری: رشد و تکامل کودک شما در اوایل بارداری

ماه اول بارداری:

کیسه آمنیوتیک یک کیسه ضد آب است که در اطراف تخمک بارور شده، تشکیل می شود. این به حفظ جنین در حال رشد در طول بارداری کمک می کند. جفت نیز در این مرحله در سه ماهه اول بارداری رشد می کند. جفت عضوی گرد و مسطح است که مواد مغذی را از مادر به نوزاد منتقل می کند و مواد زائد را از نوزاد منتقل می کند. یک صورت بدوی با حلقه های سیاه بزرگ برای چشم ها شکل می گیرد. دهان، فک پایین و گلو در حال رشد هستند. سلول های خون در حال شکل گیری هستند و گردش خون آغاز می شود. در پایان ماه اول بارداری، طول کودک‌ شما حدود ۶ تا ۷ میلی متر (۱.۴ اینچ) است. تقریبا به اندازه یک دانه برنج!

ماه دوم بارداری

ویژگی های صورت کودک شما به رشد خود ادامه می دهد. هر گوش به صورت یک چین کوچک پوست در کنار سر شروع می شود. جوانه های ریزی که در نهایت به بازو ها و پا ها تبدیل می شوند در حال شکل گیری هستند‌. انگشتان دست، پا و چشم ها نیز در ماه دوم بارداری در حال شکل گیری هستند. لوله عصبی (مغز، نخاع و سایر بافت های عصبی سیستم عصبی مرکزی) به خوبی شکل گرفته است. دستگاه گوارش و اندام های حسی شروع به رشد می کنند. استخوان شروع به جایگزینی غضروف می کند. جنین شروع به حرکت می کند، اگرچه مادر هنوز نمی تواند آن را حس کند. در پایان ماه دوم، کودک شما اکنون یک جنین است، حدود ۲.۵۴سانتی متر (۱ اینچ) طول، حدود ۹.۴۵ گرم (۱.۳ اونس) وزن دارد و یک سوم نوزاد اکنون از سر او تشکیل شده است.

سه ماه اول بارداری

در پایان ماه سوم بارداری، کودک شما به طور کامل تشکیل شده است. کودک شما بازو ها، دست ها، انگشتان دست، پا ها و انگشتان پا دارد و می تواند مشت و دهانش را باز و بسته کند. ناخن های دست و پا شروع به رشد کرده و گوش های خارجی تشکیل می شوند. ابتدای دندان ها در حال شکل گیری هستند، اندام های تناسلی کودک شما نیز رشد می کنند اما تشخیص جنسیت کودک در سونوگرافی دشوار است. سیستم گردش خون و ادرار کار می کند و کبد صفرا تولید می کند. در پایان ماه سوم، کودک‌ شما حدود ۷.۶ تا ۱۰ سانتی متر (۳،۴ اینچ) طول و حدود ۲۸ گرم (۱ اونس) وزن دارد.

مراقب های سه ماه اول بارداری همانند ماه های بعد بسیار حائز اهمیت است و از آن جایی که حیاتی ترین رشد کودک شما اتفاق افتاده است، احتمال سقط جنین پس از سه ماه بارداری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مراقبت های 3 ماه اول بارداری

برآمدگی نوزاد در سه ماهگی بارداری

اگر اولین بارداری شما باشد، ممکن است در سه ماهگی هنوز متوجه نشده باشید. بسیاری از زنان، به خصوص اگر ماهیچه های مرکزی قوی داشته باشند، اولین بار حتی تا ۴ یا ۵ ماهگی علائم ظاهری خاصی ندارند.

از سوی دیگر، بدن هر زنی متفاوت است و با حاملگی های بعدی، احتمال این که علائم ظاهری شما زودتر بیرون بیاید؛ بیشتر است. اما این‌ نیز با توجه به قد، وزن، استحکام، قدرت و هسته مرکزی شما تعیین می شود.

پیشنهاد: اندازه شکم شما به اندازه فردی شما بستگی دارد، بنابراین سعی کنید شکم خود را با مادران باردار دیگر مقایسه نکنید. حتی اگر در همان نقطه از بارداری قرار دارید.

برای اطلاع از مراقبت های سه ماه اول بارداری اول باید با علائم مختلف در این سه ماه را بدانید:

برخی از افراد در سه ماه اول بارداری احساس خوبی دارند شاید تهوع صبحگاهی در حدود ۸ تا ۱۰ هفته کمی آزار دهنده باشد، اما این برای شما و بارداری منحصر به فرد شما طبیعی است. با توجه به علائم، مراقبت های سه ماه اول بارداری می توانند متفاوت باشند؛ برخی از علائمی که در سه ماه اول رخ می دهند، عبارتند از:

تهوع و استفراغ

یبوست، گاز و سوزش سر دل

تغییرات سینه مانند تورم، خارش و تیره شدن نوک سینه ها

خستگی

سر گیجه و سر درد

افزایش اشتها

نوسانات اخلاقی

افزایش بیزای و هوس غذایی

کسانی که اصلا حالت تهوع صبحگاهی ندارند، اغلب نگران هستند که این بدان معنا است که مشکلی در کودکشان وجود دارد، مطالعات نشان داده است که حالت تهوع صبحگاهی امری شایع است اما همه را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بنابراین، اگر آن را ندارید، خود را خوش شانس بنامید و از آن لذت ببرید.

اگرچه دیدن لکه های خونی یا ترشحات صورتی یا قهوه ای در لباس های زیر در هر نقطه از بارداری به طرز قابل توجهی نگران کننده است اما همیشه نشانه این نیست که چیزی اشتباه است. لکه بینی در اوایل بارداری در ۲۵ درصد از بارداری های سالم اتفاق می افتد. با این حال، اگر خون قرمز روشن می بینید، به اندازه ای خونریزی می کنید ‌که  یک پد خیس می شود، یا اگر اخیرا تغییراتی در لکه بینی شما ایجاد شده است، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های 3 ماه اول بارداری

مراقبت های 3 ماه اول بارداری

حتی اگر سه ماه اول خیلی بدی داشتید، بدنتان با هورمون ها روبه رو شد و احتمالا حالات روحی و جسمی بدی داشتید باز هم بزرگترین هدف در لیست کارهایتان باید مراقبت از خود باشد، زیرا هنوز برای آماده شدن برای زایمان زود است و فعلا باید بر روی مراقبت های سه ماه اول بارداری تمرکز کنید.

روی تغذیه سالم تمرکز کنید.

وقتی حالت تهوع صبحگاهی کاهش یافت، غذا بخورید. مطمئنا می توانید هوس های دوران بارداری را تجربه کنید.

بخواب، بخواب، بخواب

به خصوص اگر این اولین نوزاد شما است و از بچه های دیگر در خانه مراقبت نمی کنید، تا جایی که نیاز دارید می توانید بخوابید.

ویتامین های دوران بارداری خود را مصرف کنید‌.

نام نوزادتان را در نظر بگیرید.

با پزشکتان در رابطه با مراقبت های سه ماه اول بارداری صحبت کنید و از مشاور خود برنامه غذایی و ورزشی دریافت کنید‌.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خوشبختانه خطر سقط جنین در این مرحله از بارداری کم است اما همانطور که قبلا گفتیم، هر خونریزی قابل توجهی باید در اسرع وقت با پزشک مشاور خود تماس بگیرد.

سایر علائم موجود در لیست تماس های اضطراری عبارتند از:

تب بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹) برای هر مدت زمانی

نکته: تب در اوایل بارداری منبع مورد اعتماد خطر برای نقص لوله عصبی است.

درد شدید یا گرفتگی شکم

کمر درد شدید

استفراغ مداوم یا عدم توانایی در نگه داشتن غذا یا مایعات

درد در هنگام ادرار یا هر نشانه دیگری از عفونت دستگاه ادراری

ترشحات واژن یا بوی بد یا هر نشانه دیگری از عفونت واژن

اگر یکی از این علائم را نداشته باشید، بیشتر نگرانی های بارداری شما را می توان در مراقبت های ماهانه با مشاور مراقبت های بهداشتی برطرف کرد.

سخن آخر

سه ماهگی دقیقا هیجان انگیز ترین نقطه عطف بارداری نیست. اما بهتر است با مراقبت های سه ماه اول بارداری خودتان و کودکتان را در موقعیت خوبی قرار دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.