تاریخ امروز10 فروردین 1403
مواد غذایی مفید مو سر

مواد غذایی موثر در سلامت مو سر

بدون شک نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که، داشتن موی سر سالم از معیارهای سلامت و زیبایی محسوب می‌شود. در این میان نیز، مصرف مواد غذایی مفید موی سر به افزایش سلامت و شادابی موها کمک میی‌کند.

موها همیشه سالم و بدون آسیب باقی نمی‎مانند. سلامت آن‎ها می‎تواند تحت تاثیر عواملی همچون کمبود برخی از مواد غذایی، عدم تعادل هورمون‎ها، وراثت و استرس قرار ‎گیرد. مو سر برای اینکه رشد خوبی داشته باشد و سالم بماند، به مواد غذایی متعددی نیاز دارد. برای داشتن ریشه مو سالم و همچنین برای پرپشت شدن موها، تغذیه خوب الزامی است. تغذیه ضعیف و نامناسب باعث نازک و ضعیف شدن مو می‎شود. در ادامه به معرفی برخی از مواد غذایی مفید مو سر می‎پردازیم.

مواد غذایی مفید مو سر

برای داشتن موهای سالم چه بخوریم؟

با کنترل رژیم غذایی می‎توان به رشد و تقویت مو کمک بسیاری کرد. اگر رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مناسب نباشد، ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. مواد غذایی مورد مصرف روزانه ما می‎تواند به رشد و افزایش حجم مو کمک کند. همچنین مصرف مواد غذایی‎ای چون پروتئین‎های اصلی، ویتامین‎ها و مواد معدنی در استحکام مو سر بسیار تأثیرگذار هستند. در ادامه به معرفی برخی از این مواد غذایی می‎پردازیم.

ماهی سالمون

بدن توانایی تبدیل نور خورشید به ویتامین D را دارد اما نمی‎تواند اسیدهای چرب امگا 3 بسازد. امگا 3 رشد مو را افزایش می‎دهد و همچنین باعث می‎شود که درخشان بماند. از دیگر تاثیرات امگا 3 بر روی موها می‎توان به ضدالتهاب بودن آن اشاره کرد که برای کسانی که به دلیل التهاب ریزش مو دارند، می‎تواند بسیار مفید باشد. ماهی سالمون علاوه بر داشتن ویتامین D و پروتئین، دارای امگا 3 نیز بوده و مصرف آن می‎تواند بسیار بر حفظ سلامت مو موثر باشد.

اسفناج

از دیگر مواد غذایی مفید مو سر می‎توان به اسفناج اشاره کرد. اسفناج دارای مقادیر زیادی ویتامین A، آهن، بتاکاروتن، ویتامین C، امگا 3، منیزیم، کلسیم و آهن است که همه این‎ها باعث حفظ درخشندگی و سلامت فولیکول‎های مو می‎شوند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ علاوه بر سرشار بودن از پروتئین، دارای 4 ماده معدنی روی، سلنیوم، سولفور و آهن نیز بوده که در سلامت مو بسیار موثر هستند. به‌خصوص آهن در انتقال اکسیژن به فولیکول‎های مو بسیار موثر است. تخم‌مرغ همچنین دارای ویتامین B است که به رشد مو کمک می‎کند. زرده تخم‌مرغ نیز حاوی ویتامین A بوده که در احیای بافت‎های پوست سر بسیار تأثیرگذار است.

هویج

ویتامین A موجود در هویج به تولید سبوم مو کمک می‎کند و باعث بهبود رشد آن می‎شود. ویتامین A کمک می‎کند تولید چربی در پوست سر حفظ شود. کمبود این ویتامین باعث خشکی، شوره و خارش می‎شود. انبه، زردآلو و طالبی نیز سرشار از ویتامین A هستند و بر حفظ سلامت مو تاثیر میگذارند.

گردو

گردو نیز جزو مواد غذایی مفید مو سر محسوب می‎شود. گردو تنها مغزی است که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. گردو همچنین دارای بیوتن و ویتامین E  است. روغن‏‎های موجود در گردو به بهبود گردش خون در پوست سر کمک نموده و همچنین پوست سر و مو را تقویت می‎کنند.

میگو

میگو و سایر مواد غذایی حاوی زینک در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند. گرچه اگر زینک بیش‎ازحد جذب شود، میزان تستوسترون را افزایش داده و منجر به ریزش مو می‎شود. میگو سرشار از مواد مغذی مناسبی همچون ویتامین B، پروتئین، آهن و ویتامین D است که برای رشد مو بسیار مفید هستند. چربی میگو بسیار کم است اما بااین‎حال حاوی امگا 3 بوده و باعث افزایش رشد مو می‎شود.

بادام

ویتامین E گردش خون را تحریک و پوست سر را تغذیه می‎کند. به همین دلیل این ویتامین در رشد مو بسیار موثر است. ویتامین E همچنین خاصیت ضدالتهابی دارد که بر روی سلامت و زیبایی مو تأثیرگذار خواهد بود. همچنین بادام سرشار از ویتامین E است. از دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین E می‎توان از دانه آفتاب‌گردان، اسفناج و آووکادو نام برد.

مواد غذایی مفید مو سر

آووکادو

آووکادو به دلیل داشتن بیوتین برای حفظ رطوبت پوست و همچنین جلوگیری از خشکی مو موثر است. ویتامین E موجود در این میوه، باعث بهبود گردش خون شده و به فولیکول‎ها کمک می‎کند که در رشد مو مؤثرتر عمل کنند. روغن آووکادو حاوی ویتامین‎ها و آنتی‎اکسیدان‎هایی است که مو سر را تقویت و سلامت آن را حفظ می‎کنند.

عسل

عسل جزو مواد غذایی مفید مو سر است که باعث می‎‎شود نازک شدن موها بهبود یابد. همچنین این خوراکی حاوی آنتی‎اکسیدان‎هایی است که رشد مو را افزایش‎ می‎دهند. این ماده خوراکی یک نرم‌کننده طبیعی است و رطوبت مو را حفظ می‎کند. همچنین عسل از شکستگی مو جلوگیری می‎کند.

برخی دیگر از تاثیرات عسل بر روی سلامت مو سر:

  • عسل با خواص آنتی‎اکسیدانی خود از آسیب به مو جلوگیری می‎کند.
  • عسل باعث می‎شود فولیکول‎های مو تقویت شوند.
  • عسل باعث می‎شود ریزش مو متوقف شود.
  • عسل مو را درخشان و مرطوب نگه می‎دارد و به رشد سریع آن کمک می‎کند.

کاکائو و شکلات سیاه

یکی از مواد غذایی موثر بر سلامتی و زیبایی مو آهن است. کاکائو و شکلات سیاه حاوی آهن هستند و اکسیژن‌رسانی به مو را افزایش می‎دهند. باید توجه داشت که کاکائو بخشی از نیاز ما به آهن را تامین می‎کند و نباید در مصرف آن زیاده‎روی کرد. از مواد غذایی دیگری که حاوی آهن هستند می‎توان به گوشت قرمز، جو دوسر و لوبیای قرمز اشاره کرد. کمبود آهن باعث ازبین‌رفتن شادابی مو می‎شود.

نخود

نخود حاوی مقادیر زیادی ویتامین B9 است که ماده مغذی مهمی برای حفظ سلامت مو محسوب می‎شود. نخود همچنین حاوی پروتئین است که فرسایش آب موها را کُند و رطوبت موها را حفظ می‎کند. پروتئین نخود همچنین باعث صافی و براق به نظر رسیدن مو می‎شود.

کره بادام

کره بادام از مواد غذایی مفید مو سر بوده که شامل پروتئین، چربی‎های سالم و ویتامین‎هایی است که بر سلامت مو موثر هستند. ویتامین E موجود در کره بادام بر ضخامت و درخشندگی مو تاثیر می‎گذارد.

نارنگی

نارنگی حاوی ویتامین C است که باعث آسان‎تر شدن جذب آهن می‎شود. ویتامین C موجود در این میوه بر سلامت مو و براق شدن آن موثر است. در نارنگی ویتامین B12 نیز وجود دارد که ریزش مو را کاهش و رشد مو را افزایش می‎دهد.

مواد غذایی مفید مو سر

دارچین

دارچین باعث می‎شود جریان خون بهبود یابد. در نتیجه مواد مغذی بیش‎تری به فولیکول‎های مو می‎رسد و رشد آن سریع‎تر می‎شود.

سیب‎زمینی شیرین

میوه‎ها و سبزی‌های دارای رنگ نارنجی درخشان مثل سیب‎زمینی شیرین، انبه و کدوتنبل برای حفظ سلامت مو بسیار موثر هستند. این مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن که به ویتامین A تبدیل می‎شوند هستند و باعث می‎شوند پوست سر سبوم بیش‎تری تولید کند.

مس

مس جزوی است از ملانین که ساخت رنگ‌دانه‌های پوست و مو را به عهده دارد. کمبود این ماده باعث سفید شدن مو می‎شود. مواد غذایی حاوی مس شامل جگر، موز، حبوبات، آووکادو، قارچ و سیر است.

فلفل دلمه

فلفل دلمه سرشار از ویتامین C  است که باعث رشد بهتر مو می‎شود. فلفل دلمه همچنین حاوی ویتامین A است که در افزایش رشد مو و حفظ سلامتی آن موثر است.

موز

موز حاوی یک ماده معدنی به اسم سیلیکا است که موها را تقویت کرده و قطر آن‎ها را افزایش می‎دهد. موز سرشار از پتاسیم، روغن‎های طبیعی، کربوهیدرات‎ها و ویتامین‎ها است که بر روی نرم شدن مو تاثیر گذاشته و از شکنندگی موها جلوگیری می‎کنند. موز همچنین بر روی کنترل شوره سر نیز موثر است.

مصرف چه ویتامین‎هایی برای مو سر مفید هستند؟

علاوه بر مصرف مواد غذایی مفید مو سر، ویتامین‎ها نیز بر روی سلامت مو و حفظ آن بسیار موثر هستند. با مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین‎ها می‎توان به مویی سالم و شاداب دست یافت. در ادامه به تاثیر ویتامین‎های مختلف بر سلامت مو می‎پردازیم.

ویتامین A

همه سلول‎های بدن از جمله سلول‎های مو برای رشد به ویتامین A احتیاج دارند. این ویتامین به غدد پوست کمک می‎کند تا بتوانند سبوم بسازند. سبوم باعث می‎شود پوست سر مرطوب و سلامت مو حفظ شود. اگر رژیم غذایی فاقد ویتامین A باشد، مشکلات زیادی از جمله ریزش مو به وجود خواهد آمد. البته باید در مصرف این ویتامین دقت کرد زیرا مقدار بیش‎ازحد آن باعث ریزش مو می‎شود. از مواد غذایی سرشار از ویتامین A می‎توان از شیر، تخم‌مرغ، روغن ماهی و ماست نام‎ برد.

ویتامین‎های گروه B

یکی از انواع ویتامین B بیوتین بوده که از ویتامین‎هایی است که بسیار بر رشد مو تاثیر میگذارد. مصرف این ویتامین به‌عنوان یک جایگزین برای درمان ریزش مو به کار می‎رود. سایر ویتامین‎های B باعث ایجاد گلبول‎های خون که اکسیژن را به پوست سر حمل می‎کنند می‎شوند. ویتامین‎های B در بسیاری از مواد غذایی مثل غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی و سبزی‎های تیره برگ‎دار وجود دارند. از منابع خوب ویتامین  B12 غذاهای حیوانی است.

ویتامین C

ویتامین C باعث ایجاد پروتئین کلاژن که بخشی مهم از ساختار مو است می‎شود. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‎اکسیدانی قوی، به جذب آهن که ماده لازم برای رشد مو است کمک می‎کند. از منابع خوب ویتامین C می‎توان به توت‌فرنگی، فلفل و مرکبات اشاره کرد.

ویتامین D

نقش ویتامین D در رشد مو هنوز به طور کامل مشخص نیست اما چون اکثر مردم این ویتامین را به‌اندازه کافی دریافت نمی‏‎کنند، بهتر است میزان مصرف آن را افزایش داد. درست است که بدن از طریق تماس مستقیم با خورشید ویتامین D را دریافت می‎کند اما توصیه می‎شود افراد مواد غذایی سرشار از ویتامین D را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند. ماهی چرب، قارچ و غذاهای غنی‎شده حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین E

در مطالعه‎ای مشخص شد افرادی که به ریزش مو مبتلا بودند، پس از مصرف ویتامین E  به مدت 8 ماه، رشد موی آن‎ها افزایش یافت. از مواد غذایی مفید مو سر که حاوی ویتامین E هستند می‎توان به بادام، اسفناج و آووکادو اشاره کرد.

کدام مواد غذایی برای مو مفید نیستند؟

همان‎طور که تا کنون گفته شد، رژیم غذایی بر سلامت مو بسیار تأثیرگذار است. همان‎طور که مصرف غذاهای مفید و مناسب می‎تواند سلامت مو را افزایش دهد، غذاهای نامناسب می‎توانند به‌سلامت مو آسیب زیادی وارد کنند.

شیرینی

مصرف مواد غذایی سرشار از قند، قند خون را افزایش داده و ترشح انسولین را تحریک می‎کند. در این شرایط، بدن آندروژن بیش‎تری ترشح می‎کند که به کاهش فولیکول‎های مو منجر می‎شود. کاهش فولیکول مو ریزش مو را به دنبال دارد.

مواد غذایی چرب

آن دسته از مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس، سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده و انواع پیراشکی‎ها که اسیدهای چرب اشباع شده دارند، می‎توانند آسیب‎های بسیار جدی‎ای به مو وارد کنند. مواد غذایی چرب، ویتامین B که از مواد غذایی مفید مو سر است را کاهش می‎دهند.

پروتئین‎های حیوانی

درست است که پروتئین از مواد غذایی مفید مو سر است اما مصرف بیش‎ازحد پروتئین‎های تهیه شده از گوشت حیوانی، می‎تواند برای رشد موها بسیار مضر باشد. دراین‌خصوص می‎توان از طریق مصرف خوراکی‌های گیاهی پروتئین موردنیاز بدن را تهیه کرد.

نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدنی‎های الکی می‎توانند باعث اختلال سوخت‌وساز روی شوند. روی برای حفظ سلامت مو ماده مهمی است. مصرف الکل آب بدن را نیز کاهش می‎دهد که می‎تواند باعث خشک‎تر و شکننده‎تر شدن مو شود.

ماهی‌های با جیوه زیاد

از مواد غذایی مضر برای مو می‎توان به ماهی‎هایی که جیوه زیادی دارند اشاره نمود. مصرف این‎گونه ماهی‎ها بر روی رشد مو تأثیرگذار است و موها را ضعیف می‎کند. بهتر است از ماهی‎هایی مثل سالمون و ماهی‌تن که سرشار از منیزیم هستند استفاده شود.

غذاهای با آهن و روی کم

کمبود آهن و روی، موها را مات می‎کند. برای داشتن موهای سالم و درخشان بهتر است که آهن موردنیاز از گوشت گوساله، مرغ و ماهی تامین شود. برای کسانی که اهل گوشت نیستند نیز توصیه می‎شود از لوبیا و سبزی‌های برگدار مصرف کنند.

سخن نهایی

در این مطلب به معرفی مواد غذایی مفید مو سر پرداختیم و همچنین از مواد غذایی که برای حفظ سلامت مو نباید آن‎ها را مصرف کرد نیز نام بردیم. با یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‎توان موهایی سالم، شاداب و باطراوت داشت.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.