تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403
فواید ویتامین ث برای پوست و مو

فواید ویتامین ث برای پوست و مو

بدون شک همه ما از فواید فراوان و تاثیرگذاری بالای ویتامین‌ها برای بدن آگاه هستیم و به خوبی می‌دانیم وجود آن‌ها در بدن، برای ادامه زندگی و داشتن سلامتی لازم و ضروری است. اگر ویتامین‌ها به مقدار کافی در بدن وجود نداشته باشند، بیماری‌های مخصوص به خود را ایجاد خواهند کرد و ممکن است آسیب‌های جدی را برای پوست و موی ما به همراه داشته باشند. موضوع امروز مقاله ما درباره ویتامین ث است. این ویتامین از آن‌دسته از مواردی است که نقش کلیدی را برای بدن و به خصوص، پوست و مو ایفا کرده و وجود آن بسیار حائز اهمیت است. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله، شما را با فواید ویتامین ث برای پوست و همچنین مو آشنا نموده، به نشانه‌های کمبود آن پی برده و علاوه بر این، بهترین راه‌حل چند عدد از بهترین محصولاتی که حاوی ویتامین ث هستند را برایتان معرفی خواهیم کرد تا بیشتر به ارزشمند بودن این ماده مفید پی ببرید و در صورت نیاز بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

ویتامین ث و فواید کلی آن

قبل از این‌که به فواید ویتامین ث برای پوست اشاره داشته باشیم، می‌خواهیم درباره ماهیت این ماده، فواید کلی ویتامین ث و بهترین منابع غذایی حاوی آن صحبت کنیم. ویتامین c نوعی ویتامین حلال در آب بوده و باقی‌مانده آن، از طریق ادرار دفع می‌شود و دقیقا به همین علت است که باید به صورت دائم مصرف شده تا در بدن ذخیره نشود. یکی از خواص‌های مهم و ارزشمند آن، خاصیت آنتی اسید یا همان ضد اسید است که در کمتر ماده‌ای یافت می‌شود. به صورت کلی، ویتامین ث برای ترمیم بافت‌های بدن، حفظ سلامت غضروف‌های استخوانی، درمان و از بین بردن جای زخم و استحکام دندان‌ها بسیار مفید بوده و کمبود آن باعث بروز مشکلاتی از جمله کم خونی شدید، پایین آمدن و تضغیف بدن در مقابل عفونت، خونریزی و آسیب پذیری لثه‌ها، کاهش توانایی بدن در برابر زخم، خون‌ریزی بینی، افزایش وزن و ... خواهد شد. منابع غذایی از جمله طالبی، کیوی، پرتقال، نارنج، هندوانه، توت فرنگی، اسفناج و گوجه فرنگی از جمله موارد طبیعی هستند که حاوی مقدار زیادی ویتامین c هستند.


به نظر شما چرا آفتاب گرفتن برای پوست ضروری و مفید است؟

7 نشانه بارز کمبود ویتامین ث

1- خستگی مزمن: معمولا دلایل زیادی ممکن است به این مورد منجر شوند ولی یکی از اصلی ترین آن‌ها، کمبود ویتامین c است که در علائم اولیه ممکن است به صورت کسالت و خستگی خود را نشان دهد و در صورت عدم بهبود، باعث بیوسنتز معیوب کارنیتین خواهد شد.

2- اسکوروی: باید به این نکته اشاره کرد که این بیماری بسیار نادر بوده ولی در صورتی که ویتامین ث بدن شما به میزان کافی نباشد، ممکن است این مشکل به سراغتان بیاید. علائمی از جمله خونریزی بدون دلیل، خستگی بیش از حد، بروز زخم در لثه و درد مفاصل از مهم‌ترین موارد اسکوروی است.

3- کمبود آهن: جالب است بدانید برخی از ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی به یکدیگر وابسته بوده و رابطه آهن و ویتامین سی نیز دقیقا به همین شکل است و در نتیجه در صورت کمبود ویتامین سی، آهن بدن کاهش خواهد یافت.

4- خون‌ریزی لثه: بدون شک یکی از بارزترین نشانه‌های فقر ویتامین ث، التهاب و خون‌ریزی لثه است که معمولا در هنگام مسواک زدن رخ می‌دهد. ویتامین c یک آنتی‌اکسیدان قوی به حساب آمده و می‌تواند از التهاب لثه‌ها تا حد زیادی کم کند.

5- افزایش وزن: یکی از اصلی‌ترین وظایف ویتامین ث، پشتیبانی از تولید انرژی توسط سلول‌هاست و به همین دلیل، ممکن است برخی افراد حتی در صورت ورزش و رعایت رژیم، بازهم وزن اضافه کنند.

6- پوست خشک: یکی دیگر از موارد مهم کم شدن ویتامین c، خشکی پوست است که در این مورد پوست افراد دچار زبری خاصی خواهد شد و به مرور زمان پوسته پوسته و به رنگ قهوه‌ای تغییر شکل می‌دهد که همه این موارد به دلیل عدم تولید کلاژن کافی است.

7- خون‌ریزی بینی: این مورد معمولا برای افراد زیادی اتفاق می‌افتد و ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که کمبود ویتامین ث، یکی از آن‌هاست. خون‌ریزی بینی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی کوچک در این قسمت از بدن پاره شوند و قسمت آسیب دیده نیاز به تولید کلاژن داشته باشد.

مهم‌ترین فواید ویتامین ث برای پوست و مو

تا اینجای مطلب سعی کردیم شما را به صورت کلی با ویتامین ث و علائم کمبود آن آشنا نمائیم. در ادامه ما را همراهی کنید تا موضوع اصلی این مقاله، یعنی فواید ویتامین ث برای پوست و مو را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید ویتامین ث برای پوست

با توجه به خواصی که ویتامین C برای پوست دارد، به عنوان ویتامین زیبایی شناخته شده است. بدن انسان برای بازسازی، ترمیم و تولید سلول‌های جدید به شدت نیازمند این ویتامین است. بطوری که ویتامین ث به تولید پروتئین های ساختاری پوست از قبیل کلاژن و الاستین که در تاندون ها، رباط ها، رگ ها و ... نقش بسزایی دارد. یکی دیگر از فواید ویتامین ث برای پوست، مربوط به نقش آنتی اکسیدانی است که این ویتامین دارد. ویتامین C با جذب و مقابله با رادیکال‌های آزاد از تخریب پوست و ایجاد چین و چروک زودرس جلوگیری می کند. این ویتامین نقش موثری در مراقبت از پوست در مقابل اشعه ی UV خورشید دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که ویتامین C بیشتری استفاده می کنند احتمال بروز چین و چروک و خشکی پوست در آنها کمتر رخ خواهد داد. ویتامین ث خطر ابتلا به خشکی پوست و تورم را کاهش داده و از این نظر می‌تواند در فرمولاسیون کرم‌های آبرسان استفاده شود. این ویتامین همچنین ساخت لیپید در پوست را افزایش داده که در حفظ آب پوست و سفتی آن بسیارموثر است. همچنین، ویتامین C نقش مهمی در تولید پروتئین کراتین دارد. این پروتئین به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست و جایگزین کردن آن با سلول‌های جوان کمک زیادی می‌کند و در نتیجه، با بازسازی سریع سلول‌های پوستی در رفع لکه‌های پوستی نقش زیادی دارد و این مورد یکی از موثرترین فواید ویتامین ث برای پوست به حساب می‌آید.


مهم ترین نکات مراقبت از پوست در فصل بهار چیست؟

فواید ویتامین ث برای مو

حال وقت آن رسیده تا به فواید ویتامین ث برای مو اشاره کنیم. سفیدی زودرس مو یکی از بارزترین مشکلاتی است که خیلی از افراد نگران آن هستند و همیشه به دنبال راهی هستند تا از بروز زودهنگام آن جلوگیری کنند.  ویتامین C علاوه بر این‌که باعث کاهش ریزش مو شده بلکه با جلوگیری از سفیدی زودرس، به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. جالب است بدانید طی تحقیقات انجام شده، یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعیف و سفید شدن مو رادیکال‌های آزاد هستند که ویتامین سی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از موهای شما در برابر این رادیکال‌ها محافظت خواهد کرد. یکی دیگر از بارزترین فواید ویتامین ث برای مو، کاهش خشکی مو و موخوره است. خشکی مو که یکی از دلایل کمبود ویتامین c محسوب می‌شود، در صورت عدم درمان می‌تواند سرعت ریزش مو را بیشتر کند که با مصرف این ویتامین، به راحتی خواهید توانست از شدت آن جلوگیری کنید. جلوگیری از ریزش مو و افزایش قوام آن، از دیگر فواید ویتامین ث برای مو تلقی شده که یک ویژگی بسیار ارزشمند به حساب می‌آید. همان‌طور که در اوایل مقاله اشاره کردیم، ویتامین c به صورت محلول در آب بوده و بواسطه کلاژنی که تولید می‌کند، باعث خواهد شد موی شما به پوست سرتان محکم متصل بماند.


هر چیزی که درباره مزوتراپی مو باید بدانید! یک راهنمای کامل برای کسانی که قصد انجام این کار را دارند.

بهترین راه درمان کمبود ویتامین ث

معمولا پزشکان برای درمان کمبودهایی که در بدن و به خصوص ناحیه پوست و مو وجود دارد، علاوه بر راه‌حل های طبیعی مانند مصرف آب، میوه‌‌جات و مرکبات، استفاده از سرم‌ها و کرم‌های حاوی ویتامین و مواد مغذی را پیشنهاد می‌کنند که یک راه حل منطقی و آسان برای حل این مشکلات محسوب می‌شود. در خصوص ویتامین c نیز، محصولات آبرسان و نرم کننده بواسطه ساختاری که دارند، می‌توانند پوست شما را درخشان کنند و از قرمزی آن تا حد زیادی بکاهند و علاوه بر موارد گفته شده، سرم‌های تقویتی مخصوص مو نقش مهمی را در جبران کمبود ویتامین ث در موهایتان ایفا خواهند کرد.

همان‌طور که در اوایل مقاله به آن اشاره کردیم، قصد داریم 3 عدد از بهترین محصولات حاوی ویتامین ث را برایتان مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشید که این لیست ترتیبی و محصولات آن براساس نظرات کارشناسان تخصصی روژه قرار داده شده‌اند و جزو بهترین فراورده‌های حاوی ویتامین c محسوب می‌شوند.

1- سرم شاداب کننده ویتامین ث الارو: محصول اول که قصد معرفی آن‌را داریم، سرم شاداب کننده حاوی ویتامین ث بوده و متعلق به برند مشهور و فرانسوی الارو است. این سرم دارای بافتی سبک و خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و احیا کننده و شاداب کننده پوست است. سرم شاداب کننده ویتامین ث الارو از طریق تحریک عوامل تولید کلاژن در پوست، موجب تسریع در روند ترمیم و در نتیجه افزایش قوام پوست و کاهش چین و چروک می‎گردد. ویتامین C در روشن کنندگی، کاهش لک های پوستی و آبرسانی عمیق پوست بسیار موثر است و در این محصول ماده ای به نام رتینول وجود دارد که خاصیت ضدچروک داشته و در ترکیب با ویتامین C موجب روشن و شفاف شدن پوست خواهد شد.سرم شاداب کننده الارو

سرم تقویت کننده حاوی ویتامین C نووکسپرت: دومین محصولی که قصد بررسی آنرا داریم، متعلق به برند فرانسوی و محبوب نووکسپرت است که محصولی فوق العاده مغذی و سرشار از ویتامین C بوده و با تأمین ویتامین C مورد نیاز سلول‌های پوست و انرژی رسانی عمقی به آنها، سنتز کلاژن را تحریک کرده و نقش مؤثری در رفع چین و چروک های پوستی دارد. میزان تأثیر این عامل مهم در کلاژن سازی پوست به میزان 69% بوده و بدین ترتیب با استفاده از منابع غنی از ویتامین C مانند این سرم و تأمین عوامل مورد نیاز سلول‌های پوست، طراوت، شادابی و جوانی از دست رفته به پوست شما باز خواهد گشت.

سرم نووکسپرت

 

3- تونیک روشن کننده حاوی ویتامین C سی گل: محصول آخر که قصد بررسی آن‌را داریم، مربوط به کمپانی سی گل است. این تونیک علاوه بر آنکه پوست را پاکسازی کرده و سلول‎های مرده سطح آن را بازسازی می‎کند، بواسطه وجود ویتامین C باعث روشن سازی پوست نیز می‎شود. استفاده از این تونر بدون ایجاد خشکی و کشیدگی روی پوست، تمام آلودگی‎های آن را تمیز کرده و وجود ویتامین C نیز به آن خاصیت آنتی اکسیدانی بخشیده که از پیری زودرس پوست جلوگیری خواهد کرد. همچنین این ویتامین بر تجمع رنگدانه‎های پوست نیز تاثیر داشته و از ایجاد لک نیز جلوگیری می‎نماید. این تونر از لاین ACN Pro برند سی گل بوده که برای پوست مختلط و چرب مناسب می‎باشد. این تونیک روشن کننده، تولید و ترشح سبوم پوست را تنظیم کرده که از ایجاد جوش روی پوست جلوگیری می‎نماید. همچنین، استفاده از این تونیک بر منافذ باز پوست و همچنین کاهش التهاب آن نیز تاثیر دارد.تونیک روشن کننده سی گل

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.