تاریخ امروز17 اردیبهشت 1403

پرخوری عصبی یا بولیمیا چیست؟

بیماری بولیمیا یا پرخوری عصبی، یک اختلال روحی روانی در افراد است. درواقع بولیمیا زاییده تصور نادرست افراد مبتلا به آن است، که همواره فکر می‌کنند باید لاغر شوند. این بیماری ناشی از استرس و فشار زیاد در فرد رخ خواهد داد. همچنین این افراد پس از خوردن غذا سعی می‌کنند با تحریک گلوی خود، استفراغ کنند؛ اما با تکرار این موضوع، این حالت به یک وضعیت روحی روانی تبدیل می‌شود و فرد به هنگام غذا خوردن یا نوشیدن دچار دل درد یا تهوع می‌شود. به علاوه بیماری بولیمیا موجب ایجاد اختلالات آبوالکترولیت شده؛ یعنی مقدار سدیم، پتاسیم و کلسیم بدن تغییر کرده و حالت استفراغ و تهوع را در فرد تشدید خواهد کرد. به طور کلی یک فرد زمانی مبتلا به بولیمیا شناخته می‌شود که به علائم و نشانه‌های آن دچار باشد. این مطلب را تا انتها مطلعه کنید تا بیشتر با نشانه‌های این بیماری آشنا شوید.

 

بیماری بولیمیا چیست؟

 

مراحل رفتاری بیماری بولیمیا را می‌توان به 2 دسته‌ی پرخوری و پاکسازی تقسیم کرد:

 

1- پرخوری

افراد مبتلا به این بیماری، بیش از حد نیاز بدن غذا می‌خورند؛ به طوری که در انتها حس بدی دارند و احساس شرم و پشیمانی می‌کنند و یا این حالت را از دیگران پنهان خواهند کرد. در برخی از مواقع افراد نزدیک، مثل خانواده، دوستان و یا همسرشان از این موضوع بی‌خبر هستند.

2- پاکسازی

در این مرحله، فرد به دلیل حس شرم و پشیمانی که دارد، به دنبال راهی برای خارج کردن کالری اضافی دریافتی از غذا خواهد بود که با استفراغ، ورزش زیاد و یا مصرف داروهای مسهل یا تهوع آور این کار را انجام می‌دهد.


با خوردن چه چیزهایی صورتمان را چاق کنیم؟، یک راهنما و مقاله تاثیرگذار برای توپر شدن طبیعی صورت.

نشانه‌های افراد مبتلا به پرخوری عصبی چیست؟

اگر شما بیش از حد غذا می‌خورید؛ باید به دنبال نشانه‌های زیر در خود باشید تا از ابتلا به آن مطمئن شوید:

  • ضعف اراده
  • ترس مداوم از افزایش وزن
  • مصرف قرص‌های مسهل
  • ناراضی بودن از ظاهر یا اندام
  • تحریک گلو برای استفراغ
  • ناتوانی در کنترل حجم غذا

بیماری بولیمیا

علائم جسمی در افراد مبتلا به بولیمیا

بولیمیا تعادل کالری، مواد مغذی و میزان آب را برهم می‌زند و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. در ادامه از این آثار مخرب و منفی صحبت خواهیم کرد:

 

1- مشکلات دهان و دندان

بعضی از افراد مبتلا به بیماری بولیمیا به دلیل پاکسازی معده، با بالا آوردن محیط معده را از غذا پاک می‌کنند. با این روش، فرد اسید معده را وارد دهان خود می‌کند. این اسید به مینای دندان آسیب می‌زند و سبب لکه‌دار شدن و بیماری‌های لثه در فرد خواهد شد.

 

2- اختلال در غدد درون ریز

بولیمیا یا پرخوری عصبی مستقیم بر روی پانکراس اثر می‌گذارد. پانکراس یک غدد درون ریز و برون ریز است که وظیفه‌ی ترشح انسولین، انواع هورمون‌ها و آنزیم‌های گوارشی را برعهده دارد. این بیماری سبب بروز التهاب پانکراس شده که به آن پانکراتیت گفته می‌شود.

 

3- کاهش میزان آب بدن

با بالا آوردن فرد به منظور پاکسازی معده، بدن آب از دست می‌دهد و با کمبود آن رو به رو می‌شود. بدن برای انجام تمام فعالیت‌ها و الکترولیت به آب نیاز دارد. کاهش میزان آب موجب نارسایی کبد، آسیب به مغز و کلیه‌ها خواهد شد که اگر این کمبود ادامه یابد، کشنده خواهد بود.

بیماری بولیمیا

4- بیماری‌های قلبی و عروقی

یکی دیگر از نشانه‌های بیماری بولیمیا، ضعیف شدن سلامت قلب است. اصولا افراد در اثر استفراغ مداوم، دچار کمبود مواد معدنی، مغذی و آب در بدن خواهد شد. فقدان این مواد در بدن سبب بی‌نظمی در ضربان و نارسایی‌های قلبی می‌شود. در پی نارسایی قلبی، عضله‌های قلب ضعیف شده و خون به خوبی به درون رگ‌ها پمپاژ نخواهد شد و در نهایت فشار خون کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید مشکلات قلبی ناشی از بولیمیا، ممکن است کشنده باشد.

 

5- اختلالات روحی روانی

بولیمیا اصولا در اثر مشکلات روحی روانی رخ خواهد داد. اکثر این افراد افسردگی و استرس را تجربه می‌کنند. حتی در موارد وخیم‌تر فرد افسرده دست به خودکشی می‌زند. عده‌ای هم برای فرار از مشکلات استرس و افسردگی، به مواد مخدر و الکلی روی می‌آورند. هنگامی که فرد اعتماد به نفس کافی نسبت به ظاهر و اندام خود را نداشته باشد، ممکن است از دوستان، آشنایان و خانواده خود دوری کند و در جمع‌ها شرکت نکند.

دیگر نشانه‌های روحی، پرخوری عصبی عبارتند از:

  • تغییر خلق و خو
  • آسیب به خود
  • افکار و رفتار‌های افسرده
  • گوشه گیری
  • اضطراب همیشگی
  • رفتارهای وسواس اجباری

بیماری بولیمیا

6- مشکلات گوارشی

در اثر بالا آوردن مکرر افراد، پوشش مری از بین می‌رود و بافت گلو متورم خواهد شد. همچنین زخم معده، ناراحتی و نفخ، منقبض شدن شکم، از دیگر اثرات مخرب بیماری بولیمیا محسوب می‌شود. به علاوه در برخی افراد بالا آوردن مکرر سبب پارگی شکم، اختلال در هضم و گاها ابتلا به یبوست و بواسیر را به همراه دارد.


چرا باید زود شام بخوریم؟ دلیل تاکید بر این مسئله چیست؟

7- اختلال در قاعدگی و بارداری

بولیمیا سبب ایجاد اختلال در چرخه‎ی قاعدگی خواهد شد. حتی در برخی مواقع، این چرخه را در زنان متوقف کرده و در بارداری مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

همچنین خانم‌های بارداری که به این بیماری دچار هستند؛ ممکن است درگیر دیابت بارداری، سقط جنین، فشار خون بالا، زایمان زودرس و حتی معلولیت نوزاد شوند. این افراد معمولا به عمل سزارین نیاز پیدا خواهند کرد. به علاوه بولیمیا خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را افزایش می‌دهد.

 

8- آسیب‌های چشمی و پوستی

بالا آوردن مکرر سبب پارگی رگ‌ها، تورم و قرمزی چشم در فرد خواهد شد. فک و گونه‌های متورم از دیگر علائم این بیماری است که در فرد ظاهر می‌شود. همچنین داشتن پوست‌ تیره رنگ و خشک، به دلیل کمبود آب در بدن، از دیگر اثرات منفی این بیماری محسوب می‌شود.

 

بهترین درمان بولیمیا

بهترین راه برای درمان این بیماری، مراجعه به پزشک روانشناس و متخصص تغذیه است تا با صحبت کردن، تجویز دارو و یک رژیم غذایی مناسب، هر چه سریعتر بولیمیا را در شم درمان کند. این بیماری اگر زودتر درمان شود، خطرات ناشی از آن کاهش خواهد یافت.

بیماری بولیمیا

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، پرخوری عصبی یا بولیمیا یک بیماری روحی روانی در افراد است که در اثر ضعف، اختلالات عصبی و ذهنی در فرد رخ خواهد داد. بهتر است به دلیل کاهش مقدار خطرات ناشی از این بیماری، به طور گروهی هم زمان به یک متخصص تغذیه، متخصص داخلی و روان پزشک مراجعه نمایید؛ زیرا عده‌ای به دلیل تصور ذهنی نادرستی که از خود دارند، آمادگی پذیرش دارو و مواد غذایی برای جبران کمبودهای بدن‌شان را ندارند. اگر شما هم به این بیماری دچار هستید، توصیه می‌شود به سبب درمان آن هر چه زودتر اقدام نمایید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.